Ilmailu on jatkuvasti kehittyvä ala. Sillä on kuitenkin myös monia haasteita, erityisesti ympäristövaikutustensa osalta. Ilmailun kasvihuonekaasupäästöt ovat keskeinen tekijä ilmastonmuutoksessa. Siksi Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ICAO on asettanut alalle kunnianhimoisen tavoitteen. Tavoitteena on, että ilmailualan hiilidioksidipäästöt ovat 0 vuoteen 2050 mennessä.
AEROAFFAIRES esittelee toimintasuunnitelman ICAO:n ilmailulle asettaman tavoitteen saavuttamiseksi: 0 CO2-päästöt vuoteen 2050 mennessä.
Mikä on ICAO?
ICAO on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö. Tämä järjestö vastaa siviili-ilmailun sääntelystä ja standardoinnista. ICAO on tietoinen tarpeesta vähentää ilmailun kasvihuonekaasupäästöjä. Siksi järjestö on laatinut toimintasuunnitelman, jonka tavoitteena on nollata hiilidioksidipäästöt vuoteen 2050 mennessä.
Mitkä ovat ICAO:n toimenpiteet CO2-päästöjen nollapäästöjen saavuttamiseksi vuoteen 2050 mennessä?
ICAOn toimintasuunnitelma sisältää useita toimenpiteitä. Niillä pyritään vähentämään ilmailualan kasvihuonekaasupäästöjä. Tämän saavuttamiseksi tarvittavien investointien arvioidaan olevan 1 550 miljardia dollaria. Sopimuksen allekirjoitti 7. lokakuuta 2022 193 sellaisten maiden edustajaa, jotka ovat sopineet osallistuvansa yhteisiin ponnisteluihin ilmaston lämpenemisen torjuntaa koskevien Pariisin sopimusten tukemiseksi. Lue lisää toimenpiteistä, joilla tähän päästään.
Kestävien polttoaineiden käytön lisääminen SAF :
ICAO kannustaa lentoyhtiöitä käyttämään kestäviä polttoaineita, ICAOn SAFkasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi. Kestäviä polttoaineita ovat kasveista, jätteistä ja muista uusiutuvista lähteistä tuotetut polttoaineet. SAF näyttävät olevan tehokas ratkaisu kasvihuonekaasujen vähentämiseksi (80 %). Lentoyhtiöiden on kuitenkin edelleen vaikea saada niitä käyttöönsä. Tulevina vuosina tavoitteena on tehdä niistä helpommin saatavilla olevia ja edullisempia. Vuonna 2023 AEROAFFAIRES pyrkii tekemään yhteistyötä lentoyhtiöiden kanssa ja tarjoamaan asiakkailleen järjestelmällisesti lentokoneita, joissa käytetään tämäntyyppistä polttoainetta.
Energiatehokkuuden parantaminen:
ICAO kannustaa lentoyhtiöitä parantamaan lentokoneidensa energiatehokkuutta käyttämällä edistyksellisempää ja energiatehokkaampaa tekniikkaa. Lentokonevalmistajat pyrkivät vähentämään tulevien lentokoneiden hiilidioksidipäästöjä useiden prosessien avulla:
- kehittämällä ja investoimallaavions électriques et l’hydrogène
- lentokoneen suunnittelun parantamiseen aerodynamiikan parantamiseksi
- keventämällä sitä, mitä voidaan keventää: esimerkiksi moottoreita ja akkujen painoa
- hybridikäyttöisten voimanlähteiden kehittäminen
Ympäristöystävällisten lentoasemien edistäminen:
ICAO kannustaa lentoasemia ottamaan käyttöön kestäviä käytäntöjä. Tällä pyritään vähentämään lentoasemien ympäristövaikutuksia, erityisesti kasvihuonekaasupäästöjä. EDEIS Aéroport ja Vinci Aéroport ovat hyvin tietoisia tästä tavoitteesta, ja ne työskentelevät päivittäin parantaakseen lentoasemien rakenteita ekologisen suorituskyvyn ja hiilidioksidipäästöjen osalta.
Osallistuminen hiilidioksidipäästöjen kompensointiohjelmiin:
ICAO kannustaa lentoyhtiöitä osallistumaan hiilidioksidipäästöjen kompensointiohjelmiin. AEROAFFAIRES on ensimmäinen lentoyhtiöiden välittäjä, joka on solminut kumppanuuden ICAO:n kanssa ECO-TREE. AEROAFFAIRES tarjoaa asiakkailleen mahdollisuuden investoida Ranskan metsiin, kun he varaavat yksityislentonsa.
2050: kaikki ilmailualan toimijat matkalla kohti vihreämpää ilmailua
ICAO:n tavoite hiilidioksidipäästöjen nollasta vuoteen 2050 mennessä on mahdollista saavuttaa vain, jos lentoyhtiöt, lentoasemat ja hallitukset tekevät yhteistyötä tarvittavien toimenpiteiden toteuttamiseksi. On kuitenkin tärkeää huomata, että tämä tavoite voidaan saavuttaa vain, jos tarvittavat teknologiat kehitetään ja otetaan käyttöön.