ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Tarjouspyyntö
Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Miten voit hallita jet lagia liikelentotoiminnassa, laskea UTC-aikaa ja rajoittaa jet lagia?

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Kun lennät, lähtö- ja saapumispaikan välillä on usein aikaero, lukuun ottamatta hyvin lyhyitä matkoja. Tästä aikaerosta on kaksi seurausta: toisaalta suunnan löytäminen ja ajan laskeminen voi olla hankalaa, ja toisaalta se voi vaikuttaa mielialaan ja väsymykseen. AEROAFFAIRES selittää, miten kellonajat lasketaan ilmailussa ja liikelentotoiminnassa, ja antaa myös muutamia vinkkejä jet lagin rajoittamiseen.

Tunnin eri nimet

Vaikka tunneilla on useita eri nimityksiä, jotkut vastaavat samaa asiaa. Ilmailumaailmassa käytetään useita nimityksiä:

  • GMT: Greenwich Mean Time (Greenwichin keskiaika) – tämä on vertailuaika Englannissa sijaitsevalla Greenwichin pituuspiirillä, joka ylittää pääkaupungin Lontoon. Tämä aika lasketaan maapallon pyörimisliikkeen mukaan.
  • UTC: Co-ordinated Universal Time (koordinoitu maailmanaika) – tämä on universaaliaika. Se on kansainvälinen ja toimii vertailuaikana kaikkialla maailmassa. Sitä käytetään myös ilmailussa. On huomattava, että UTC ja GMT ovat samankaltaisia.
  • Zulu-aika: Zulu-aika ei ole oikeastaan virallinen, vaan ilmailualan ammattilaisten, kuten lentäjien, käyttämä termi. Se vastaa yleisaikaa.
  • TU-aika: Tämä on ranskankielinen nimitys universaaliajalle (TU), mutta se vastaa myös UTC-aikaa.

Yhteenvetona voidaan todeta, että ilmailussa yleisesti käytetty aika on UTC-aika.

UTC-ajan laskeminen Ranskassa ja matkaa varten

Ranskassa UTC-ajan laskee BIPM (Bureau International des Poids et Mesures). BIPM kerää mittauksia ja tietoja lähes 200 kellosta, jotka sijaitsevat eri puolilla Ranskaa lähes 50 laboratoriossa.

Koska Ranskassa on kesä- ja talviaika, tämä muuttuu vuodenajan mukaan (eli 1 tai 2 tuntia).

Talviaikana UTC-aika Ranskassa lasketaan seuraavasti: UTC-aika = Ranskan paikallinen aika – 1h

Kesäaikana UTC-aika Ranskassa lasketaan seuraavasti: UTC-aika = Ranskan paikallinen aika – 2h

Tiedät siis yksinkertaisen laskutavan kansainväliselle ajalle Ranskassa, mutta kun olet matkalla, annamme sinulle myös vinkin, jotta et eksy.

Lentolippuihin tai lento-ohjeisiin on usein merkitty paikallinen aika määränpäässäsi (lähtö- tai saapumispaikka). Tämä vaikeuttaa lentoaikojen tai jopa aikaeron laskemista.

Sinun on yksinkertaisesti muunnettava paikalliset kellonajat UTC-ajoiksi. Etsi matkakohteitasi vastaavat aikavyöhykkeet ja suorita sama laskutoimitus kuin edellä Ranskan kohdalla. Vaihda tietysti oikeaa aikavyöhykettä vastaava indeksi.

Esimerkiksi lentokoneesi saapuu Sao Pauloon kello 14.00. Aikavyöhykkeen mukaan Sao Paulo on UTC-3h. Sinun on siis lisättävä 3 tuntia Sao Paulon paikalliseen aikaan, jotta saat UTC-ajan. Koneesi saapuu siis Sao Pauloon kello 14.00 paikallista aikaa, mutta kello 17.00 UTC-aikaa.

Muutamia vinkkejä jet lagin torjumiseksi

Kuvan luotto: Unsplash

Kun matkustat, etenkin kaukomatkoilla, jotka ylittävät useita aikavyöhykkeitä, pahamaineista jet lagia on joskus vaikea välttää.

On kuitenkin olemassa tekniikoita, joilla voit rajoittaa tätä vaikutusta kehoosi. On suositeltavaa valmistautua etukäteen, jos sinulla on suuri jet lag. Laske ensin, kuinka monta tuntia jetlagia sinulla on saapuessasi ja onko se aiemmin vai myöhemmin. Muuttele sitten ateria- ja nukkumisaikasi asteittain viikon tai muutaman päivän aikana ennen lähtöäsi vastaamaan matkakohteesi paikallista aikaa. Kehosi sopeutuu paremmin, kun saavut perille. Syö juuri ennen matkaa terveellistä ruokaa, mieluiten tärkkelyspitoinen ateria juuri ennen lentoa.

Vältä sitten lennon aikana kofeiinipitoisia tai jopa hiilihappojuomia. On myös tärkeää juoda runsaasti vettä ja pysyä nesteytettynä. Pakkaa mukavat vaatteet ja kaikki lentomatkalla tarvittavat tarvikkeet: korvatulpat, pieni tyyny, paksut sukat, huopa, välipaloja, viihdettä jne. mukaan

Jotta matkastasi tulisi mahdollisimman miellyttävä, tässä ovat vinkkimme lentopelon voittamiseen.

Jos lentosi on yöllä, yritä nukkua mahdollisimman paljon. Jos lentosi on päivällä, suositellaan vain lyhyitä päiväunia.

Kun olet perillä, yritä päästä vauhtiin niin syömisen kuin nukkumisenkin suhteen. Jos jet lag on suuri, voit tietysti ottaa lyhyitä päiväunia ja syödä välipaloja, mutta sopeudu paikalliseen aikaan mahdollisimman nopeasti.

Tiesitkö sinä?

On todistettu, että ihmiset reagoivat jet lagiin eri tavalla riippuen siitä, matkustavatko he itään vai länteen. Kaikki johtuu aivoista, hypotalamuksesta. Siellä sijaitsee ”sisäinen kellosi”. Itse asiassa se on se, joka kääntyy ylösalaisin, kun aika muuttuu.

Koska sisäisen kellomme sykli on 24 tuntia, on helpompaa matkustaa länteen ja pidentää päivää pysymällä päivänvalossa kuin lyhentää päivää matkustamalla itään, jossa yö tulee aikaisemmin.

Michelle Girvan, fyysikko Marylandin yliopistossa Yhdysvalloissa

Aikaerot eivät enää pidä salaisuuksia sisällään! Me osoitteessa AEROAFFAIRES olemme käytettävissä 24/7, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Vastaamme nopeasti tarjouspyyntöösi verkossa tai puhelimitse numerossa +33 (0)1 44 09 91 82 / CH +41 22 355 06 24.

  • Miten aikavyöhykkeet toimivat liikelentotoiminnassa?

    Liikelentoliikenteessä aikavyöhykkeitä hallinnoidaan erittäin tarkasti, jotta eri toimijoiden (lentäjät, lennonjohtajat, lentoyhtiöt) välinen koordinointi voidaan varmistaa.

    Toisin kuin kaupallisilla lennoilla, joilla aikataulut ovat kiinteitä, yksityislentokoneet tarjoavat joustavuutta, joka voi vaikuttaa ajankäyttöön. Lento voi esimerkiksi nousta UTC-ajan mukaan, mutta laskeutua paikallisen ajan mukaan, mikä edellyttää reaaliaikaista mukauttamista.

    Lentohenkilökunta käyttää erikoistyökaluja näiden muutosten ennakoimiseksi ja suunnitteluvirheiden välttämiseksi.

  • Miksi ilmailussa käytetään UTC:tä enemmän kuin GMT:tä?

    Vaikka GMT (Greenwichin keskiaika) ja UTC (Universal Time Coordinated) katsotaan usein samanarvoisiksi, ilmailussa suositaan UTC-aikaa sen tieteellisen tarkkuuden vuoksi.

    GMT perustuu maapallon pyörimiseen, joka voi hieman vaihdella, kun taas UTC:tä säätelevät atomikellot, jotka tarjoavat erittäin vakaan ajanviitteen. Tämä tarkkuus on tärkeää lennonvarmistuksen, ilma-alusten järjestelmien synkronoinnin sekä ilma-alusten ja lennonjohtotornien välisen viestinnän kannalta.

  • Miten lentäjät hallitsevat ajanmuutokset lennon aikana?

    Lentäjät noudattavat tiukkoja protokollia sopeutuakseen aikavyöhykkeiden muutoksiin. He käyttävät pääasiassa UTC:tä sekaannusten välttämiseksi erityisesti radioviestinnässä.

    Lentosuunnitelmissa lähtö- ja saapumisajat ilmoitetaan aina ensin UTC-aikana ja sitten paikallisaikana. Matkustamossa miehistö voi asteittain mukauttaa ateria- ja lepoaikoja minimoidakseen jet lagin vaikutuksen matkustajiin.

  • Onko olemassa työkaluja, joilla UTC-ajan laskeminen matkoilla on helppoa?

    Kyllä, verkossa on useita sovelluksia ja työkaluja, joiden avulla voit muuntaa paikallisen ajan välittömästi UTC-aikaan, kuten aikavyöhykemuunnin tai ilmailuun tarkoitetut sovellukset (esim. FlightAware, Jeppesen).

    Jotkin lentäjille tarkoitetut liitetyt kellot näyttävät automaattisesti UTC-ajan, mikä on erittäin käytännöllistä kansainvälisillä matkoilla. Yksityiset lentoyhtiöt tarjoavat usein myös muuntotaulukoita lentoasiakirjoissaan.

  • Onko aikaero erilainen lentokonetyypin mukaan?

    Ei, jet lag riippuu ainoastaan aikavyöhykkeistä eikä lentokoneesta. Koska yksityiset suihkukoneet lentävät kuitenkin usein korkeammalla ja suorempia reittejä, ne voivat lyhentää lennon kestoa, mikä rajoittaa hieman altistumista jet lagille. Lisäksi suurempi mukavuus (tilavammat istuimet, paineistettu matkustamo) auttaa selviytymään paremmin jet lagin vaikutuksista.

  • Missä maissa ilmailun aikaerot ovat monimutkaisimmat?

    Joillakin aloilla on erityisiä haasteita, kuten :

    • Venäjä (11 aikavyöhykettä ja joskus erityiset paikalliset säännöt).
    • Yhdysvallat (4 pääaikavyöhykettä sekä Alaska ja Havaiji).
    • Kiina (yksi ainoa virallinen aikavyöhyke huolimatta sen koosta, mikä aiheuttaa suuria eroja paikalliseen aurinkoaikaan nähden).
    • Tyynenmeren saaret (jotkut saaret ylittävät päivämäärän muutosviivan, jolloin ne lisäävät tai vähentävät kokonaisen päivän).

    Miehistön on oltava erityisen valppaana näillä alueilla suunnitteluvirheiden välttämiseksi.

  • Miten jet lag vaikuttaa liikelentokoneiden miehistöihin?

    Miehistöt joutuvat usein kokemaan toistuvia aikaeroja, mikä voi johtaa väsymykseen. Tämän korjaamiseksi lentoyhtiöt soveltavat tiukkoja lepoaikoja koskevia sääntöjä, jotka ovat joskus tiukempia kuin kaupallisilla lennoilla.

    Lentäjät osallistuvat myös väsymyksenhallintakoulutukseen, johon kuuluu strategisia unitekniikoita ja sopivaa ruokavaliota.

  • Voiko jet lagin välttää kokonaan yksityiskoneella?

    On mahdotonta välttää sitä kokonaan, mutta yksityinen suihkukone tarjoaa etuja sen minimoimiseksi:

    • Voit lentää yöllä ja nukkua koneessa.
    • Yksilöllinen mukavuus: Tasainen sänky, kevyet ateriat ja rauhallinen ilmapiiri helpottavat lepoa.
    • Asteittainen sopeutuminen: Miehistö voi säätää valaistusta ja lämpötilaa niin, että se stimuloi tai rauhoittaa matkakohteen vuorokaudenajan mukaan.
  • Miksi jotkut matkustajat tuntevat vähemmän jet lagia yksityiskoneella?

    Mukavuuden lisäksi lentoaseman muodollisuuksiin liittyvän stressin poistuminen ja lyhyemmät odotusajat auttavat säästämään energiaa. Lisäksi kun voit valita oman aikataulusi, voit synkronoida biologisen rytmisi paremmin ennen saapumista.

  • Onko olemassa innovaatioita, joilla voidaan vähentää jet lagin vaikutusta?

    Kyllä, joissakin huippuluokan hytteissä on nyt :

    • Valohoito (valaistus, joka simuloi aurinkoa ja säätelee uni- ja heräämisjaksoa).
    • Optimoidut ilmanvaihtojärjestelmät (parempi hapensaanti vähentää väsymystä).
    • Lentoviivettä ehkäisevät valikot (joidenkin catering-yritysten tarjoamat melatoniinia tai tryptofaania sisältävät valikot).

    Myös kohdennettuja ravintolisiä ja lennon aikana toteutettavia uniohjelmia tutkitaan parhaillaan.

  • Miten suunnitella matka, jossa on useita välilaskuja ja eri aikavyöhykkeitä?

    Ratkaisu on organisointi:

    1. Luettelo jokaisesta pysähdyspaikasta ja sen aikavyöhykkeestä (UTC ja paikallinen).
    2. Suunnittele asianmukaiset tauot (nuku, jos on paikallinen yö, pysy aktiivisena, jos on päivä).
    3. Pidä lähtö- ja saapumisaikoja silmällä kaksivyöhykekellon avulla.
    4. Lisää nesteytystä välilaskujen aikana kompensoidaksesi matkustamon kuivuutta.
  • Vaikuttaako aikaero lentoturvallisuuteen?

    Epäsuorasti kyllä. Jetlag-väsymys voi heikentää lentäjien valppautta, minkä vuoksi lento- ja lepoaikoja koskevat määräykset ovat niin tärkeitä. Vakavasti otettavat lentoyhtiöt sisällyttävät aikatauluihinsa aina varmuusmarginaalit riskien välttämiseksi.