Päätöksentekijöille tarkoitettu toiminnallinen ja lainsäädännöllinen viite
Lentoyhtiöiden välitystoiminta on tasapainoilua sääntelyn tiukkuuden, operatiivisen reagointikyvyn ja asiakkaiden ehdottoman luottamuksen välillä.
AEROAFFAIRES on halunnut koota tähän oppaaseen kaikki viitteet, tekstit ja parhaat käytännöt, jotka jäsentävät tätä ammattikuntaa Euroopassa ja kaikkialla maailmassa.
Tämä asiakirja on suunnattu päättäjille, liikenteenharjoittajille ja välittäjille, jotka haluavat toimia julkisen matkustajaliikenteen standardien mukaisesti EASA:n (Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto), DGAC:n (Direction Générale de l’Aviation Civile) ja ICAO:n (Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö ) määräysten sekä The Air Charter Associationin (ACA ) jaEBAA:n (Euroopan liikelentoliikenteen yhdistys) laatimien käytännesääntöjen mukaisesti.
1. Lentoliikenteen välittäjän rooli
Ilmailun välittäjä toimii ammattimaisen asiakkaan ja sertifioidun lentotoiminnan harjoittajan välisenä rajapintana, joka varmistaa säännösten noudattamisen, määrittää riskit, organisoi toteutuksen ja hallinnoi kokonaisvaltaista suhdetta. Tehtävänä ei ole ”löytää lentokone”, vaan hankkia oikea lentotoiminnan harjoittaja, lentotoiminnan harjoittaja, huolitsija, miehistö, tulli, lähtö- ja saapumisajat, lentosuunnitelma, vakuutukset, maksuvälineet ja lennonjälkeinen palvelu asiakirjojen jäljitettävyyden avulla.
Lentoliikenteen välittäjä ei ole pelkkä kaupallinen välittäjä. Hänen tehtävänään on muuttaa lentopyyntö vaatimustenmukaiseksi, turvalliseksi ja dokumentoiduksi toiminnaksi siirtämättä riskiä asiakkaalle.
Air Charter Associationin käytännesäännöissä määritellään alan parhaat käytännöt avoimuuden ja tiedonantovelvollisuuden osalta, ja niissä käsitellään yksityiskohtaisesti tarjousten avoimuutta, välittäjän asemaa, lainsäädännön noudattamista ja jatkuvaa koulutusta.

Air Charter -välittäjän rooli käytännössä Hugon, AEROAFFAIRESin johtavan yksityisen myynnin neuvonantajan kanssa
Hugo on niin sanottu mission pilot maan päällä.
Hänen roolinsa ei rajoitu lentokoneen löytämiseen: hän rakentaa lennon ensimmäisestä pyynnöstä lopulliseen laskeutumiseen ja ottaa mukaan koko ketjun – sertifioidun lentotoiminnan harjoittajan, miehistön, lentotoiminnan harjoittajan, huolitsijan, tullin, lähtö- ja saapumisajat, lentosuunnitelman, vakuutuksen ja maksuvälineet.
Jokaisen sen käsittelemän tiedoston on oltava vaatimustenmukainen, jäljitettävissä ja turvallinen.
Hänen ensisijaisena tavoitteenaan ei ole nopeus vaan luotettavuus: lainsäädännön noudattaminen, lentotoimintaluvan todentaminen, lentoaikojen noudattaminen, lentosuunnitelman validointi ja asiakirjojen valvonta.
Hänen tehtävänään on poistaa epävarmuustekijät ennen kuin asiakas edes näkee ne.
”Onnistunut lento on sellainen, josta emme puhu, koska kaikki on ennakoitu”, hän tiivistää.
Alaviite:
2. Lentoliikenteen välitystä koskeva sääntelykehys
2.1 Eurooppa
Kaupallinen toiminta kuuluu lentotoiminnan välitystä koskevan asetuksen (EU) N:o 965/2012 soveltamisalaan, joka koostuu useista osista:
- Osa ORO (Organisation Requirements for Air Operations): lentotoiminnan harjoittajien organisaatiota koskevat vaatimukset;
- Osa CAT (kaupallinen ilmakuljetustoiminta): kaupallinen ilmakuljetustoiminta;
- Osa SPA (erityishyväksynnät): erityishyväksynnät (ETOPS – Extended-range Twin-engine Operations, RVSM – Reduced Vertical Separation Minimum, PBN – Performance Based Navigation jne.);
- Osa NCC (Non-Commercial Complex) / NCO (Non-Commercial Other) / SPO (Specialised Operations): ei-kaupallinen ja erikoistunut toiminta.
Helppokäyttöisten sääntöjen konsolidoidun version avulla on mahdollista navigoida sovellettavien liitteiden ja AMC/GM:n läpi.
Lentotoimintaluvan (AOC ) myöntää toimivaltainen viranomainen, Ranskassa DGAC, joka toimii ympäristöministeriön valvonnassa.
Lähteet :
2.2 Lähtö- ja saapumisajat ja verkon hallinta
Lentoasemien lähtö- ja saapumisaikoja koskevat maailmanlaajuiset lentoasemien lähtö- ja saapumisaikoja koskevat ohjeet (WASG), painos 4, jotka ovat voimassa 1. elokuuta 2025 alkaen.
Eurocontrolin verkonhallinta koordinoi ATFCM-toimenpiteitä (ilmaliikennevirtojen ja kapasiteetin hallinta) ja tarjoaa operaattoreille erityisiä B2B-palveluja.
Lähde: Eurocontrol
2.3 Lento- ja palveluajat
Alaluvussa ORO.FTL määriteltyjä lentoaikarajoituksia (FTL ) sovelletaan kaikkiin julkisen liikenteen harjoittajiin.
Niillä säännellään enimmäispalveluaikaa, lepoaikoja ja väsymyksen hallintaa turvallisuusjohtamisjärjestelmässä (SMS).
Lähde :
2.4 Matkustajatiedot ja vaatimustenmukaisuus
API- (Advance Passenger Information) ja PNR- (Passenger Name Record ) järjestelmiä säännellään EU:n teksteillä 2024 ja 2025, jotka ovat maahanmuutto- ja sisäasioiden pääosaston ja Euroopan unionin neuvoston valvonnassa.
Näitä tietoja käsitellään yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR ) ja IATA:n alakohtaisten standardien mukaisesti.
Lähde:
2.5 Laittoman toiminnan torjunta
Harmaan rahtauksen torjunta on ensisijainen tavoite Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Yhdysvalloissa.
Ammattijärjestöt julkaisevat säännöllisesti ennaltaehkäisyoppaita ja tarkastustietokantoja:
- The Air Charter Association (Stop Illegal Charter-kampanja) ;
- NBAA (Illegal Charters Awareness programme).
Välittäjille asianmukainen huolellisuus tarkoittaa, että kaikki lentotoimintaluvan ulkopuoliset toiminnot kielletään, lupakirjat tarkistetaan ja vaatimustenmukaisuudesta laaditaan asiakirjatodisteet.
Lähteet :
2.6 Lentoliikenteen harjoittajan vastuu
Montrealin yleissopimuksessa (1999 ) määrätään lentoliikenteen harjoittajien vastuujärjestelmistä.
Korvausten enimmäismääriä on tarkistettu 28. joulukuuta 2024 asti:
- Matkustajan viivästyminen: 6 303 erityisnosto-oikeutta;
- Matkatavarat: 1 519 erityisnosto-oikeutta;
- Rahti: 26 SDR/kg.
Lähde:
2.7 Matkustajien oikeudet
Asetusta (EY) N:o 261/2004 sovelletaan matkareitistä ja liikenteenharjoittajan asemasta riippuen (vain julkinen liikenne).
Euroopan unionissa on parhaillaan käynnissä uudistus korvaus- ja ilmoitusmenettelyjen ajantasaistamiseksi.
Välittäjän tehtävänä on tarjota puitteet sopimusperusteisille odotuksille erityisesti matkan peruuntumisen tai viivästymisen varalta.
Lähde :
3. Turvallisuus ja laatu, välittäjän viitekehys
3.1 Vapaaehtoiset kansainväliset standardit
IS-BAO- (lentotoiminta) ja IS-BAH-standardit (maahuolinta) ovat nykyään maailmanlaajuisia turvallisuuden ja vaatimustenmukaisuuden vertailukohtia.
Kansainvälisen liikeilmailuneuvoston (IBAC) johtamissa ohjelmissa määritellään tiukat turvallisuusjohtamis-, auditointi- ja jatkuvan parantamisen menettelyt lentotoiminnan harjoittajille ja FBO:ille (Fixed Base Operators).
IS-BAO-sertifioitu lentotoiminnan harjoittaja tai IS-BAH-merkitty lentokenttä takaa maailmanlaajuisesti parhaiden käytäntöjen mukaisen sisäisen valvonnan tason.
Lähde :
IBAC – IS-BAO- ja IS-BAH-standardit
3.2 Kolmannen osapuolen suorittamat turvallisuusarvioinnit
Riippumattomat arvioinnit Wyvern Wingman ja ARGUS Ratings antavat lisätakeita lentoyhtiöiden luotettavuudesta.
Niissä tarkastellaan sääntelyn noudattamista, miehistön koulutusta, huoltoa, asiakirjoja ja toimintahistoriaa.
Käytännössä ammattimainen välittäjä vaatii :
- voimassa oleva Wyvern-status tai ARGUS Gold/Platinum -luokitus;
- viimeisimpien raporttien tarkastaminen ennen sopimuksen allekirjoittamista ;
- ja näiden todisteiden säilyttäminen lentotiedostossa.
Lähde:
3.3 Ryhmien koulutus ja pätevyys
The Air Charter Associationin kehittämässä Broker Qualification -pätevyystutkinnossa vahvistetaan yhteiset taidot lentomeklarien ammattilaisille.
Tämä koulutus, joka on nyt saatavilla verkossa, kattaa eurooppalaiset säädökset, AOC-vaatimusten noudattamisen, riskienhallinnan, sopimusten avoimuuden ja asiakassuhteet.
Sen tavoitteena on taata yhtenäinen ammattitaidon taso ja oikeudellisen kehyksen tuntemus alalla, jolla luottamus riippuu kurinalaisuudesta.
Lähde :
The Air Charter Association – koulutus ja välittäjän pätevyys



4. Markkinat, välineet ja keskeiset liittimet
4.1 Hankinta ja hinnoittelu
Jokainen liikelentotoiminnan välittäjä kehittää nykyään oman hankinta- ja hinnoittelutyökalunsa, jolla varmistetaan suora, nopea ja turvallinen pääsy koko maailmanmarkkinoille.
AEROAFFAIRESilla tämä teknologia mahdollistaa sen, että voimme yhdistää reaaliaikaisesti yli 20 000 lentokonetta maailmanlaajuisesti kaikissa luokissa: kevyet suihkukoneet, kaukoliikennekoneet, helikopterit ja aluekoneet.
Nämä sisäiset alustat takaavat välittömän näkymän saatavuuteen, matkustamokokoonpanoihin ja optimoituihin reitteihin, ja niihin on integroitu eurooppalaisten turvallisuus- ja jäljitettävyysstandardien mukaiset maksu- ja hallintaratkaisut.
4.2 Lentotoiminnan harjoittajien valvonta ja todentaminen
ARGUSin ja Wyvernin riippumattomat arviointirekisterit täydentävät lainsäädännöllisiä tarkastuksia (lentotoimintalupa, lentokalusto, huolto).
Ne ovat vertailukohtia turvallisten ja vaatimustenmukaisten operaattoreiden valinnassa erityisesti korkean vastuun lennoilla (johtajat, ministeriryhmät, sairaankuljetukset jne.).
Ennen jokaista lentoa välittäjä tarkistaa :
- lentotoimintaluvan voimassaolon,
- lentotoiminnan harjoittajan turvallisuusluokitus
- tarjotun ilma-alustyypin ja hyväksytyn toiminta-alueen yhdenmukaisuus.
Näiden tarkastusten avulla voidaan varmistaa toimintaketju ja dokumentoida vaatimustenmukaisuus lentotiedostoon.
Lähteet :
- ARGUS International – Operator Ratings Database
- Wyvern – Rekisteröityjen lentotoiminnan harjoittajien hakemisto
4.3 Lähtö- ja saapumisajat ja verkon hallinta
Koordinoiduilla lentoasemilla lähtö- ja saapumisaikojen suunnittelu perustuuIATA:n julkaisemaan Worldwide Airport Slot Guidelines (WASG) -ohjeistukseen, jonka neljäs painos tuli voimaan elokuussa 2025.
Ennen tarjouksen tekemistä välittäjän on kuultava :
- eurocontrolin verkkojulkaisuja,
- aTFCM:n rajoitukset,
- sekä paikalliset pysäköinti-, FBO- ja polttoainekapasiteetit.
Tämä yhteensovittaminen takaa lennon todellisen toteutettavuuden ja ehkäisee asiakkaalle ilmoitetun aikataulun epätarkkuuden riskin.
Lähde:
5. AEROAFFAIRES-menetelmä, toteutusketju
Jokaisessa toimeksiannossa noudatetaan tiukkaa, täysin dokumentoitua ja auditoitavaa prosessia. Tavoite on yksinkertainen: taataan säännösten noudattaminen, matkustajien turvallisuus ja toiminnan sujuvuus ensimmäisestä yhteydenotosta asiakirjojen sulkemiseen.
5.1 Pyynnön määrittely
Kaikki alkaa tarpeiden yksityiskohtaisella ymmärtämisellä. Tiimi analysoi matkan tarkoituksen, aikataulurajoitukset, mahdolliset lentoasemat ja matkustajaprofiilit. Myös erityiset parametrit tutkitaan: matkatavaramäärät, eläinten, herkkien laitteiden, lääkinnällisten laitteiden tai säänneltyjen tavaroiden kuljetus.
Tämä ensimmäinen vaihe luo selkeät puitteet ennen lentokoneen etsinnän aloittamista.
5.2 Säännösten noudattaminen
Ennen kaupallista ehdotusta AEROAFFAIRES tarkistaa kunkin lentoliikenteen harjoittajan lentotoimintaluvan (AOC) voimassaolon sekä lentotyypin mukaan vaadittavat SPA-hyväksynnät. IS-BAO-hyväksynnän taso tarkistetaan, samoin kuin riippumattomat Wyvern- ja ARGUS-luokitukset.
Hallinto-osastot suorittavat myös maksajan KYC-tarkastukset (Know Your Customer) ja kansainvälisten tai kryptovaluuttatapahtumien rahanpesunvastaisen seulonnan eurooppalaisten direktiivien mukaisesti.
Lähteet :
EASA – asetus (EU) N:o 965/2012
IBAC – IS-BAO-standardit
ESMA – rahanpesun ja kryptoassettien sääntöjenmukaisuus
5.3 Hankinta ja arviointi
Kun tarve on tunnistettu, välittäjä ottaa yhteyttä useisiin hyväksyttyihin operaattoreihin Avinode-alustan ja sen suoran kumppaniverkoston kautta.
Arviointi kattaa matkustamon kokoonpanon, huoltotilanteen, lentokoneen rungon ja moottoreiden käyttötunnit, lyhyen kentän suorituskyvyn, vaaratilanteiden historian ja miehistön toimintaperiaatteet lentoaikarajoitusten (FTL) osalta.
Jokaista osatekijää verrataan ja kirjataan lopullisen päätöksen dokumentointia varten.
Lähde :
Avinode – markkinapaikka tilauslentoliikenteen ammattilaisille
5.4 Lähtö- ja saapumisajat ja verkon toteutettavuus
Koordinoitujen lentoasemien osalta lennon toteutettavuus tarkistetaan ennen vahvistuksen tekemistä. Aikavälejä, käsittelykapasiteettia, ATFCM-rajoituksia, sääolosuhteita ja pysäköintipaikkojen saatavuutta analysoidaan.
Välittäjä tarjoaa aina vararatkaisun, jolla varmistetaan lennon jatkuvuus toiminnallisen vaaran sattuessa.
Lähde :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, 4. painos
5.5 Tarjous ja sopimus
Asiakkaalle annettavassa tarjouksessa esitetään kaikki parametrit avoimesti: tuleva liikenteenharjoittaja, alustava rekisteröinti, Montrealin yleissopimuksen (MC99) mukaiset vastuurajat, peruutusehdot, vakuutukset, matkatavara- ja polttoainekäytännöt, SAF:n saatavuus, mahdolliset liikenteenharjoittajan sijaisuudet ja ylivoimaista estettä koskevat lausekkeet.
Jokaisen AEROAFFAIRESin tarjouksen mukana on täydellinen asiakirja-aineisto, joka takaa sitoumusten jäljitettävyyden.
Lähde :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines
5.6 Lentojen toteuttaminen
Heti kun sopimus on vahvistettu, AEROAFFAIRES koordinoi koko operatiivisen ketjun: lentosuunnitelman, ylilento- ja laskeutumisluvat, huolinnan, cateringin, kuljetukset, turvatiedotuksen ja matkustajatietojen hallinnan (API/PNR).
Jokainen asiakirja tarkastetaan ennen lähtöä. Lentopäivänä liikennettä seurataan reaaliaikaisesti, ja kaikista vaaratilanteista laaditaan raportti.
Lähde :
Euroopan komissio – Maahanmuutto- ja sisäasiat (matkustustiedot)
5.7 Sulkeminen ja sääntöjen noudattaminen
Kun toimeksianto on suoritettu, laatuosasto konsolidoi ja arkistoi sopimusasiakirjat: lentotoimintaluvan, vakuutustodistuksen, allekirjoitetun tarjouksen, laskun ja toteutusraportin.
Täsmällisyys- ja tyytyväisyysindikaattorit sisällytetään sisäiseen seurantaan, ja KYC/AML-menettelyt ja operaattoritarkastukset päivitetään.
Näin jokaisesta toimeksiannosta tulee perusta seuraavien toimeksiantojen jatkuvalle parantamiselle.
Lähde :
Euroopan komissio – Talousrikollisuutta ja rahanpesun vastaisia toimia koskevat puitteet
6. Sopimukset, vastuu ja asiakkaiden odotukset
6.1 Välityssopimukset
Asiakkaan, välittäjän ja toimijan välinen suhde perustuu tarkkaan sopimuskehykseen.
AEROAFFAIRES the Air Charter Associationin julkaisemissa Air Charter Code of Practice -säännöissä määritellään alan parhaat käytännöt: tarjousten avoimuus, välittäjän ja operaattorin roolien selkeys, omaisuuden oikeudenmukainen kohtelu ja täydelliset tiedot asiakkaalle ennen sopimuksen allekirjoittamista.
Nämä puitteet takaavat tasapainoisen vastuunjaon ja selkeän oikeussuojan kaikille osapuolille.
Lähde :
The Air Charter Association – Käytännesäännöt (2023)
6.2 Lentoliikenteen harjoittajan vastuu
Montrealin yleissopimuksessa (1999 ) vahvistetaan kaupalliseen lentoliikenteeseen sovellettava kansainvälinen vastuujärjestelmä.
Joulukuussa 2024 tehdystä tarkistuksesta lähtien korvausrajat ovat olleet 1 519 erityisnosto-oikeutta matkatavaroiden osalta, 6 303 erityisnosto-oikeutta matkustajan viivästymisen osalta ja 26 erityisnosto-oikeutta kilogrammaa kohti rahdin osalta.
Näitä erityisnosto-oikeuksina (SDR) ilmaistuja määriä tarkistetaan säännöllisesti inflaation ja markkinaolosuhteiden huomioon ottamiseksi.
AEROAFFAIRES tiedottaa järjestelmällisesti johtaville asiakkaille ja oikeudellisille yksiköille näistä enimmäismääristä, jotta varmistetaan, että sovellettavat vastuukehykset tunnetaan täysin.
Lähteet :
ICAO – Montrealin yleissopimus 1999 (sellaisena kuin se on muutettuna)
Kennedys Law – Aviation Market Insights, huhtikuu 2025
6.3 Matkustajien oikeudet
EU:n asetuksessa (EY) N:o 261/2004 säädetään lentomatkustajien oikeuksista lennolle pääsyn epäämisen, lentolipun peruuttamisen tai pitkän viivästymisen yhteydessä.
Sen soveltaminen riippuu matkareitistä ja lentoliikenteen harjoittajan asemasta: se koskee lentoja, joita liikennöivät julkiseen matkustajaliikenteeseen hyväksytyt lentoyhtiöt.
AEROAFFAIRES varmistaa, että sopimusperusteiset odotukset määritellään tarkasti ja että tekstissä selvitetään soveltamisalaan kuuluvat tilanteet ja poikkeukset.
Yhtiö pidättäytyy kaikista korvauslupauksista, jotka ylittävät Euroopan unionin määrittelemät oikeudelliset puitteet.
Lähde :
EUR-Lex – Asetus (EY) N:o 261/2004
6.4 Ammatillinen korvaus
Kaikkien toimiluvan saaneiden liikelentotoiminnan harjoittajien tavoin AEROAFFAIRES on vakuutettu erityisellä ammatillisella vastuuvakuutuksella.
Tämä suojaa sekä yritystä että sen asiakkaita palvelujen välittämiseen liittyviltä riskeiltä: hallinnollisilta virheiltä, viestinnän laiminlyönneiltä tai sopimustapahtumilta.
Alan vakuutusyhtiöt – erityisesti ITIC, joka on kansainvälisten lentomeklarien luettelo – julkaisevat säännöllisesti palautetta ja vahinkotutkimuksia, joiden perusteella sisäisiä menettelyjä voidaan jatkuvasti parantaa.
Lähde :
ITIC – Professional Indemnity for Air Charter Brokers (Lentorahtivälittäjien ammatillinen korvaus)
7. Maksut, kryptovaluutat ja sääntöjen noudattaminen
7.1 Rahoitusvälineet ja -virrat
Ammattilaisten väliset maksutapahtumat ovat nyt suurelta osin turvallisia Avinode-ryhmän kehittämän Paynode-maksuratkaisun ansiosta.
Tämä suoraan markkinapaikkaan integroitu alusta helpottaa välittäjien ja kauppiaiden välisiä maksuja ja vähentää samalla operatiivisia riskejä.
Rahoitusvirrat toteutetaan useissa valuutoissa, ja ne ovat täysin jäljitettävissä, ja pankkijärjestelmä on eurooppalaisten säännösten mukainen.
Järjestelmä perustuu Currencycloudin infrastruktuuriin, joka on hyväksytty maksulaitoksena Yhdistyneessä kuningaskunnassa ja Euroopan unionissa.
Lähde :
Currencycloud – tapaustutkimus Avinode Paynode
7.2 Kryptovaluutat ja MiCA-asetus
Euroopan unioni on antanut kryptovaluuttojen markkinoita koskevan asetuksen (MiCA-asetus), jota on täydennetty rahansiirtoasetuksen (TFR-asetuksen) tarkistuksella.
Näillä teksteillä määrätään kaikille digitaalisten varojen palveluntarjoajille (CASP) matkustussääntö, joka tulee voimaan vuoden 2024 lopussa.
Kryptovaluuttamaksuja hyväksyvän lentoyhtiön välittäjän on tehtävä yhteistyötä toimivaltaisen kansallisen viranomaisen rekisteröimän palveluntarjoajan kanssa, varmistettava varojen täydellinen jäljitettävyys ja päivitettävä sisäiset AML-vaatimustenmukaisuusmenettelyt.
Tavoitteena on varmistaa sama läpinäkyvyys kuin perinteisten pankkimaksujen kohdalla ja samalla kunnioittaa asiakkaiden sopimussalaisuutta.
Lähde :
EAMV – Krypto-omaisuusmarkkinoista annettu asetus (MiCA)
7.3 AML-vaatimustenmukaisuus ja KYC-menettelyt
EU:n rahanpesun vastaisissa direktiiveissä (AMLD-direktiivit ) edellytetään, että kaikki valtuutetut rahoituksen välittäjät ja ilmavälittäjät varmistavat maksajan henkilöllisyyden ja havaitsevat siihen liittyvät riskit.
AEROAFFAIRES konserni soveltaa oikeasuhteista järjestelmää, joka on Euroopan 2025-lainsäädäntöpaketin vaatimusten mukainen ja joka sisältää poliittisesti vaikutusvaltaisten henkilöiden (PEP) tarkastukset, varojen alkuperän tarkistamisen ja arkaluonteisten liiketoimien seurannan.
Jokainen liiketoimi on täysin jäljitettävissä ja turvallisesti arkistoitu osana sisäistä sääntöjen noudattamista koskevaa järjestelmää.
Lähde :
Euroopan komissio – Rahanpesun ja terrorismin rahoituksen torjuntaa koskevat puitteet
8. Kestävät polttoaineet, päästöt ja ilmastopolitiikka
8.1 Kestävät polttoaineet (SAF) Euroopassa
Euroopan komission hyväksymässä ReFuelEU-ilmailuasetuksessa asetetaan lentoliikenteen kestäville polttoaineille asteittaiset kiintiöt. Tavoitteena on yhdenmukaistaa SAF:n (kestävä ilmailupolttoaine ) käyttöä koko EU:ssa, jotta alan hiili-intensiteettiä voitaisiin asteittain vähentää.
Tekstissä asetetaan lentoasemille ja liikenteenharjoittajille velvoitteita, joiden toteuttamisaikataulu jakautuu usealle vuodelle. Siihen liittyy kannustinmekanismeja ja tukia, joilla tuetaan paikallista tuotantoa, joka on vielä vähäistä ja kallista.
Taloudellinen tilanne on vielä kehittymässä: raaka-aineiden saatavuus, teollisuuden rakenne ja jäsenvaltioiden väliset budjettikompromissit ovat lyhyellä aikavälillä suurimpia haasteita.
Lähde: Euroopan komissio – ReFuelEU
Euroopan komissio – ReFuelEU-ilmailuasetus
Reuters – SAF:n täytäntöönpanon haasteet (2025)
8.2 Kompensointi ja CORSIA
Kansainvälisten lentojen osalta hiilidioksidipäästöjen kompensointia säännellään Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) perustamassa CORSIA-järjestelmässä (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation).
Järjestelmän mukaan toiminnanharjoittajien on ilmoitettava päästönsä ja kompensoitava ne sertifioiduilla hiilihyvityksillä. Lentoyhtiöiden välittäjillä on välittäjinä oma roolinsa neuvonnan ja avoimuuden varmistamisessa: niiden on tiedotettava asiakkailleen käytetyistä mekanismeista, valituista ohjelmista ja kompensoinnin rajoista.
Tavoitteena on välttää epämääräistä viestintää tai viherpesua suosimalla hankkeita, jotka ovat jäljitettävissä, auditoituja ja rekisteröityjä ICAO:n tunnustamiin virallisiin rekistereihin.
Lähde :
ICAO – CORSIA – Yleiskatsaus ja täytäntöönpano
8.3 LENTOASIAINTIETEIDEN OPPI
AEROAFFAIRES soveltaa käytännönläheistä ja harkittua lähestymistapaa ympäristönsuojelun tasoon.
Etusijalle asetetaan päästöjen todellinen vähentäminen pelkkien korvausten sijaan. Tämä politiikka perustuu optimoituun lentosuunnitteluun, massan ja tasapainon tarkkaan hallintaan, polttoainetehokkaiden reittien valintaan ja SAF-seosten käyttöön aina, kun se on mahdollista.
Tämän jälkeen kompensointi tapahtuu avoimesti ja jäljitettävissä olevalla tavalla, jotta saavutetaan dokumentoitu hiilineutraalius kunkin lennon osalta.
9. Segmentin erityispiirteet
9.1 Helikopteritoiminta
Helikopteritoimintaan sovelletaan erityisiä rajoituksia, jotka liittyvät suorituskykyyn ja paikallisiin määräyksiin.
Välittäjä tarkistaa HEMS-luokan, kun kyseessä on lääketieteellinen tehtävä, ylilento- ja melurajoitukset, FATO/TLOF-menettelyt laskeutumispaikoilla sekä tuuli- ja kuormitusolosuhteet kiintopisteessä.
Kaikki tämä määräytyy EASA:n Air OPS –määräysten erikoistoimintoihin sovellettavien liitteiden mukaisesti.
Lähde :
EASA – Easy Access Rules for Air Operations
9.2 Ryhmälennot ja kannustuslennot
Ryhmälennot edellyttävät huolellista suunnittelua.
Välittäjän on otettava huomioon koordinointirajoitukset tyydytetyillä lentoasemilla, paikkojen ja matkatavaroiden jakaminen, koneeseen nousupalvelujen järjestäminen sekä API-luetteloiden (Advance Passenger Information ) ja matkustajaluetteloiden hallinnollinen hallinta.
Suuren kysynnän aikana lähtö- ja saapumisaikojen strategia perustuu WASG: n (Worldwide Airport Slot Guidelines) periaatteisiin täsmällisyyden ja operatiivisen toteutettavuuden takaamiseksi.
Lähde :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, painos 4
9.3 Kiireellinen rahti ja kriittiset kuljetukset
Kiireellisen rahdin lentokuljetukset edellyttävät oikeudellisten ja teknisten puitteiden täydellistä hallintaa.
Välittäjät tiedottavat asiakkailleen Montrealin yleissopimuksessa (MC99) määrätyistä vastuun rajoista ja tavaran luonteeseen liittyvistä mahdollisista poikkeuksista.
Välittäjät koordinoivat vaarallisia aineita koskevien säännösten (IATA DGR) noudattamista, järjestävät tullimuodollisuudet ja varmistavat lastaus- ja purkutoimintojen turvallisuuden.
Jokaiselle lähetykselle tehdään asiakirjatarkastus ja arvoilmoitus kuljetusvakuutuksen takaamiseksi.
Lähde :
Benesch Law – Kansainvälisen lentoliikenteen vastuunrajoitukset (päivitys 2024)
10. Laatuindikaattorit ja hallinta
AEROAFFAIRES:n toiminnallinen suorituskyky perustuu jatkuvaan laadunmittaukseen.
Jokaista lentoa seurataan yksityiskohtaisesti lennon jälkeen, mukaan lukien lähtö- ja saapumisajan täsmällisyyttä, lentokoneen uudelleensijoitusta ja asiakirjojen noudattamista koskevat indikaattorit.
Turvallisuuspalaute, ilmoitetut vaaratilanteet ja korjaavat toimenpiteet analysoidaan osana turvallisuusjohtamisjärjestelmää (SMS).
Yhtiö seuraa myös SAF:n avulla liikennöityjen lentojen osuutta, operaattoreiden keskimääräisiä maksuaikoja sekä matkustajien ja johdon avustajien tyytyväisyysastetta (NPS ).
Nämä tiedot kootaan yhteen neljännesvuosittain, jotta ne voidaan ottaa huomioon jatkuvassa parantamisprosessissa ja ylläpitää korkeat standardit, jotka tekevät AEROAFFAIRESin tunnetuksi kansainvälisillä lentoliikenteen välitysmarkkinoilla.
11. Valmiit tarkistuslistat
11.1 Lentoliikenteen harjoittajan huolellisuusvelvoite
Ennen lentojen vahvistamista välittäjä tarkastaa kaikki tiedot, jotka todistavat lentoliikenteen harjoittajan vaatimustenmukaisuuden.
Lentotoimintaluvan (Air Operator Certificate, AOC ) on oltava voimassa: se on kansallisen viranomaisen (Ranskassa DGAC) myöntämä liikennelupa, joka oikeuttaa julkiseen matkustajaliikenteeseen.
Erityishyväksynnät (SPA) osoittavat, minkä tyyppistä toimintaa lentotoiminnan harjoittajalla on lupa harjoittaa, kuten pienennettyjä lentoja (RVSM), tarkkuuslähestymisiä (PBN) tai valtameren ylittäviä lentoja (ETOPS).
Vaaditaan voimassa oleva ilmailun vastuuvakuutus, joka kattaa matkustajat, kolmannet osapuolet ja rahdin Montrealin yleissopimuksen mukaisesti.
Tämän jälkeen välittäjä tarkistaa ilma-aluksen lentokelpoisuuden eli sen teknisen vaatimustenmukaisuuden, huoltotodistuksen (ARC) voimassaolon ja huollon määräaikojen noudattamisen.
Miehistön on noudatettava FTL:iä (Flight Time Limitations), joissa asetetaan työ- ja lepoaikojen enimmäisrajat.
Lentotoiminnan harjoittajan on oltava IS-BAO-standardin (International Standard for Business Aircraft Operations) mukainen, ja sillä on mieluiten oltava Wyvern Wingman -auditointi tai ARGUS Gold/Platinum -luokitus, joka osoittaa sen operatiivisen johtamisen laadun.
Lisäksi tarkastellaan eurooppalaisten viranomaisten suorittamien SAFA-tarkastusten (Safety Assessment of Foreign Aircraft) historiaa, jos se on saatavilla kyseisen ilma-aluksen tai laivaston osalta.
Lähteet :
EASA – Lentotoimintalupa (AOC)
Wyvern – Turvallisuustarkastukset ja Wingman-ohjelma
IBAC – IS-BAO-standardi
11.2 Tehtävien etenemissuunnitelma
Reittikarttaan kootaan yhteen kaikki lennon onnistuneen suorittamisen edellyttämät vaiheet.
Välittäjä vahvistaa lentoasemien lähtö- ja saapumisajat eli laskeutumiseen ja lentoonlähtöön sallitut aikavälien pituudet tarkistamallaEurocontrolilta, onko lentoliikenteeseen todennäköisesti vaikuttavia ATFCM-toimenpiteitä (ilmaliikennevirtojen ja kapasiteetin hallinta ).
Huolinta eli maahuolintapalvelut (matkustajien avustaminen, lastaus, polttoaine, pysäköinti, FBO:n koordinointi) vahvistetaan kaikkien välilaskujen osalta.
EU:n ulkopuolisten lentojen osalta välittäjä hankkii ylilento- ja laskeutumisluvat asianomaisilta kolmansilta mailta.
Tämän jälkeen laaditaan API- (Advance Passenger Information) ja PNR- (Passenger Name Record ) tiedot, jotta vaaditut matkustajatiedot voidaan toimittaa viranomaisille.
Ruokailu suunnitellaan mahdollisten ruokavaliorajoitusten mukaisesti. Maakuljetukset varataan yhteistyössä saapuvan lentotoiminnan harjoittajan kanssa.
Laaditaan järjestelmällisesti varasuunnitelma, jossa varaudutaan vaihtoehtoiseen lentoasemaan tai lentokoneeseen odottamattomien teknisten tai meteorologisten olosuhteiden sattuessa.
Ennen lentoa pidetään vielä turvallisuustiedotustilaisuus, jossa muistutetaan matkustajia hätätilanteissa noudatettavista menettelytavoista, luottamuksellisuussäännöistä ja ohjeista.
Lähteet :
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines, painos 4
Eurocontrol – Network Operations Portal
11.3 Asiakkaan tarjous ja sopimus
Asiakkaalle annettava sopimustarjous virallistaa välittäjän sitoumuksen.
Siinä mainitaan mahdollinen lentoliikenteen harjoittaja, sen sääntelyn mukainen asema, ohjeellinen rekisteröinti ja lennon keskeiset ehdot.
Vastuun rajat määritellään Montrealin yleissopimuksen (MC99) mukaisesti, jossa vahvistetaan korvausten enimmäismäärät, joita sovelletaan myöhästymisen, matkatavaroiden katoamisen tai vaaratilanteen yhteydessä.
Peruutus- ja lykkäyskäytännöt on eritelty yksityiskohtaisesti, samoin kuin polttoainetta koskevat ehdot (mukaan lukien mahdollisuus käyttää osittain SAF-polttoainetta(Sustainable Aviation Fuel).
Eläinten, hauraiden laitteiden tai ylimitoitettujen matkatavaroiden kuljetukseen liittyvät velvollisuudet mainitaan nimenomaisesti.
Sopimukseen sisältyvät myös sovittelu- ja häiriönhallintaprosessi, hyväksytyt maksuvälineet, rahanpesun torjuntaa koskeva lauseke, joka koskee varojen alkuperää, sekä henkilötietojen suojaa (tietosuojaa) koskeva kohta RGPD:n mukaisesti.
Lähde :
IATA – Montrealin yleissopimus ja matkustajien oikeudet
12. Viitteet ja tärkeimmät alan lähteet
Tarkastus, koulutus ja seuranta
– EBAA, Guidelines for the contracting of charter flights, yhdessä The Air Charter Association kanssa julkaistu asiakirja.
– The Air Charter Association, Code of Practice, Broker Qualification training, Prevention of illegal activity.
– IBAC, IS-BAO ja IS-BAH, lentotoiminnan harjoittajien ja huolitsijoiden turvallisuusstandardit.
– EASA, Air OPS 965 ja Easy Access Rules, AOC, FTL ORO. EASA
– DGAC Ranska, julkisen matkustajaliikenteen määritelmät ja viranomaisen rooli. Ranskan ympäristöministeriö
– IATA, Worldwide Airport Slot Guidelines edition 4 ja slot resources. IATA
– Eurocontrol, Network Manager, verkkotoiminnot ja ATFCM-käsikirjat. eurocontrol.int
– ICAO, CORSIA ja MC99-rajojen tarkistus 2024. ICAO
– Euroopan unioni, ReFuelEU Aviation, EU:n neuvoston päätökset MC99:stä, API PNR-kehys. Liikkuvuus ja liikenne
– NBAA, resurssit laittomuutta vastaan ja charter-oppaat. NBAA
– Argus ja Wyvern, rekisterit ja luokitusperusteet. Argus International
– Avinode Group, markkinapaikka, työnkulut ja Paynode-maksut. Avinode
– MiCA ja TFR, kryptokehys Euroopassa ja Travel Rule, ESMAn resurssit. esma.europa.eu
– Asetus 261 ja uudistukset, EUR-Lex-lähteet ja kuluttajaverkostot. EUR-Lex
– ITIC, lentoyhtiöiden välittäjien ammatillinen vastuuvakuutus. ITIC
– SAF-politiikan uutiset ja eurooppalaiset tuet, 2025-konteksti. Reuters
12. Viralliset alan viitteet
Toimielin | Ala | Linkki |
---|---|---|
EBAA | Euroopan liikelentotoiminta | ebaa.org |
Air Charter Association | Käytännesäännöt ja koulutus | theaircharterassociation.aero |
IBAC | IS-BAO / IS-BAH-standardit | ibac.org |
EASA | Air OPS ja määräykset | easa.europa.eu |
DGAC Ranska | Sertifiointi ja valvonta | ecologie.gouv.fr |
Eurocontrol | Eurooppalainen verkonhallinta | eurocontrol.int |
IATA | Lähtö- ja saapumisajat ja kansainvälinen sääntely | iata.org |
ICAO | MC99, CORSIA | icao.int |
Avinode / Paynode | B2B markkinapaikka | avinodegroup.com |
Wyvern / ARGUS | Turvallisuusauditoinnit | flywyvern.com |
ESMA / EU | MiCA & AML | esma.europa.eu |
13. AEROAFFAIRESin ero
- Lainsäädännön ja standardien tiukka tulkinta ja nollatoleranssi kaikkeen laittomaan.
- Riskimallinnus jokaista tehtävää varten, jossa asetetaan etusijalle turvallisuus, vaatimustenmukaisuus ja mukavuus.
- Asiakirjojen jäljitettävyys oikeudellisten ja osto-osastojen vakuuttamiseksi.
- Käytännönläheinen ilmastopolitiikka, johon sisältyy konkreettisia reittiä, painoa, SAF:n saatavuutta ja vakavia korvauksia koskevia välimiesmenettelyjä.
- Yksi yhteyshenkilö, joka vastaa jokaisesta asiakirjasta ja joka on vastuussa tuloksesta siirtämättä taakkaa asiakkaalle.

Meidän Sertifikaatit
AEROAFFAIRES valitsee lentokoneensa ilmailuteollisuuden korkeimpien standardien mukaan.
14. Käytännölliset liitteet
14.1 Tarjoukseen sisällytettävät tiedot
Lentotoiminnanharjoittaja ja lentotoimintalupa, vakuutusturva, ohjeellinen rekisteröinti, lentoasemat ja lähtö- ja saapumisajat, WASG-ehdot tarvittaessa, MC99-rajat, matkatavara- ja eläinkäytäntö, peruutusehdot, korvaussuunnitelma, polttoaine-ehdot ja SAF-optio, maksuväline- ja AML KYC-lausekkeet, API PNR-maininnat tarvittaessa. IATA
14.2 Asiakkaalle ilmoitettavat vaatimustenmukaisuusindikaattorit
AOC:n ja SPA:n vaatimustenmukaisuus, FTL-miehistön vaatimustenmukaisuus, IS-BAO IS-BAH-status, lähtö- ja saapumisaikojen tarkastus, ATFCM-status, vaaratilanneraportit, ilmoitusmääräaikojen noudattaminen, arkistoidut liiteasiakirjat.
14.3 Suojatoimet laittomuuksia vastaan
Vaadi aina todisteet lentotoimintaluvasta ja toiminnan tarkasta laajuudesta, kieltäydy kaikista puitteiden ulkopuolisista kustannusten jakamista koskevista määräyksistä, tarkista ulkomaiset tilausluvat ja ilma-aluksen soveltuvuus ehdotettuihin segmenteihin, dokumentoi jokainen tarkistus.