Koska 2017, maailmassa yksityisen ilmailun olemme kuulleet Alice vastuullinen yksityinen suihkukone. Sähkökäyttöinen yksityinen suihkukone, joka mullistaa alueellisten lentojen ympäristövaikutukset tekemällä niistä vastuullisia. Tiesitkö, että alle 3 000 kilometrin pituiset lennot muodostavat suurimman osan yksityislentokoneiden matkoista? Alicen tavoitteena on vastata suorituskyvyltään legendaarista Citation 1amerikkalaisen valmistajan Cessna Aircraft!

Miten Alice Responsible Private Jet -projekti on edennyt? Miten sen valmistuksesta vastaavat insinöörit aikovat vastata tähän liikesuihkukoneiden historiassa ennennäkemättömään ilmailuhaasteeseen?
Vastuullisen yksityisen suihkukoneen Alice tarina
Maailmassa, jossa ekologisesta keskustelusta tulee yhä tärkeämpää kaikilla elämänalueilla, on aika tarttua haasteeseen. Liikelentotoiminnan alalla on hyvin harvoja hankkeita, jotka onnistuvat erottumaan muista vastuullisen lentokoneen valmistuksen ansiosta. Yksi niistä on Alice. Kyseessä on ilmailuhanke, joka muotoutuu ajan myötä seuraavan 100-prosenttisesti sähkökäyttöisen yksityiskoneen ympärille. Israelilaisen start-up-yrityksen EViation toteuttaman Alice-hankkeen tavoitteena on saattaa ensimmäiset lentonsa markkinoille vuoteen 2021 mennessä.
EViationin puheenjohtaja Omer Bar-Yohay tekee tiivistä yhteistyötä kumppaneiden kanssa yli 21 maassa. Jotta tämä kolossaalinen hanke voisi toimia, sen on yhdistettävä maailman parhaat innovaatiot. Varsinkin, jos sen on tarkoitus liikennöidä alueellisia lentoja Euroopassa. Nämä lennot edellyttävät muun muassa kaupallistamisen edellyttämiä sertifiointeja. EViation tekee yhteistyötä myös amerikkalaisen FAA:n(Federation Aviation Administration) kanssa.
Lisäksi hankkeen teknisten tavoitteiden lisäksi EViation haluaa alentaa huomattavasti yksityislentokoneella tapahtuvan alueellisen lennon hintaa. Mitä salaisuuksia Alicella on hihassaan tämän huippuluokan hankkeen toteuttamiseksi?
Miten Alice toimii ja miten se on rakennettu
Alicen energialähteenä toimii kaksi 980 kWh:n akkua, jotka tunnetaan nimellä ”litium-alumiinifuusioakut”. Pelkästään nämä kaksi akkua käyttävät kolmea moottoria. Tärkein potkuriturbiinimoottori sijaitsee lentokoneen takaosassa. Kummassakin siivessä on kaksi muuta moottoria. Suihkukoneen moottorit, kolme MagniXin valmistamaa Magni250-moottoria, pyörittävät Siemensin valmistamia potkureita 1 900 kierroksen minuutissa. Sähkömoottoreita valmistava MagniX kuvailee moottoreita ”kevyiksi ja tehokkaiksi”.
Keveys yhdistettynä tehoon on israelilaiselle startup-yritykselle ehdoton haaste. Itse asiassa laitteen akut lisäävät huomattavasti sen painoa. Suunnitteluprosessi aloitettiinkin koneen painon optimoimiseksi. Akut ovat lentokoneen olennaisin osa, mutta myös painavin. Yksityislentokoneen keventämiseksi sen rakenne on suunniteltu käyttäen ainutlaatuista komposiittia. Tämä materiaali on suunniteltu täyttämään ilmailun turvallisuusstandardit. Se myös vähentää lentokoneen painoa verrattuna perinteiseen runkoon.

Lopuksi tämän futuristisen yksityiskoneen ohjaamo on varustettu yhdellä uusimmista Honeywellin ohjelmoimista käyttöjärjestelmistä. Sama yritys, joka luo käyttöjärjestelmät Dassault ilmailun ohjaamoihin. Lentäjät arvostavat Honeywellin ohjelmistoa sen tehokkuuden ja ergonomian vuoksi. Ohjaamo on myös varustettu autonomisella ohjausjärjestelmällä. Kyseessä on älykäs ohjausohjelma, jota valvovat kaksi Alice-lentäjää.
Sähkökäyttöisen yksityisen suihkukoneen Alicen tekniset innovaatiot
Tämän 100-prosenttisesti sähkökäyttöisen yksityissuihkukoneen tekniset ominaisuudet muistuttavat Cessna Aircraftin suunnitteleman Citation 1 -suihkukoneen teknisiä ominaisuuksia. Israelilaisen yksityisen suihkukoneen toimintasäde on 1 000 kilometriä ja matkanopeus 440 km/h. Se voi siis lentää non-stop Pariisista Nizzaan tai Genevestä Lontooseen. Se voi myös kuljettaa 9 matkustajaa. Tällä suorituskyvyllä tärkeintä on kahden tunnin toimintasäde. Akkujen lataamiseen kuluva aika vastaa puolta sen käytöstä. Jos kuljetaan 440 kilometriä, eli hieman yli Paris Genève, laite tarvitsee 30 minuuttia lataamiseen. Mitä tulee tuntihintoihin, EViation tarjoaa 200 euroa tunnilta. Tämä on erittäin kilpailukykyinen hinta. Lopuksi sähköturbiinimoottorit takaavat rauhallisen ja hiljaisen lennon, mikä on matkustajien iloksi.

Vertailun vuoksi tässä samat tekniset yksityiskohdat, tällä kertaa lentokoneesta Citation 1. Tämä yksityinen suihkukone osoitteesta CESSNA lentää 1200 km 640 km/h nopeudella 5 matkustajalle. Toisaalta sen tuntihinta on 7-10 kertaa korkeampi kuin Alice-yksityiskoneella.
Mutta miten tämä hintaero voi olla niin suuri? Ensinnäkin EViationin hankintahinta on paljon alhaisempi: tällä hetkellä ilmoitettu luettelohinta on noin 1,4 miljoonaa dollaria. Tämän kokoisesta ja suorituskykyisestä suihkukoneesta pitäisi maksaa vähintään 2,5 miljoonaa dollaria.
Liisan lupaava tulevaisuus liikelentoliikenteessä
EViation työskentelee samanaikaisesti myös Orca-nimisen rahtidronihankkeen parissa. Tämä lentokone, jossa ei ole lentäjiä eikä matkustajia, nousisi ilmaan 30 metrin kiitoradalta. Se myös painaisi 250 kiloa ja kantaisi enintään 50 kiloa rahtia. Se kulkisi yhteensä 850 kilometrin matkan. Tämä hanke vain odottaa päivänvaloa.
Kilpailukykyisten hintojen ansiosta Paris Genève Alice maksaisi vain 22 euroa matkustajalta. Tämä hinta on mahdollinen vain, jos 200 euron tuntitaksa on saavutettavissa. Kiitos näin lupaavista lennoista rahoituksen ja ekologisen vastuun kannalta. Onko ovi Uberisaatioon auki tälle lentävälle Teslalle? Ainakin EViation antaa ymmärtää niin, sillä he eivät ole kiistäneet huhuja, joiden mukaan Uberin kaltaiset yritykset olisivat mukana.