ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Tarjouspyyntö
Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Antonov 225, maailman suurin rahtikone, on tuhoutunut

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Surullisia uutisia ilmailun maailmasta, l’Antonov An-225. Maailman suurin rahtilentokoneet lentokone tuhoutui venäläisten pommituksissa Ukrainassa. Tämä lentokone, joka tunnetaan nimellä ”Mriya”, joka tarkoittaa ”unelmaa”, kykeni kuljettamaan ja lastaamaan koneeseen tonneittain varusteita, ja se koki painajaisen konfliktin aikana. Antonov 225 oli pysäköitynä Kiovan kaupungin lähellä sijaitsevan Hostomelin lentokentän kiitotielle, kun Venäjän asevoimat ottivat kaupungin kohteekseen. Lentokenttään osui ja maailman suurin lentokone syttyi liekkeihin hangaarissa. Tässä katsaus tähän merkittävään tapahtumaan ja maailman suurimman rahtikoneen historiaan.

Antonov 225:n tuhosta ilmoitettiin twiitissä.

Ukrainan ulkoministeri Dmytro Kuleba ilmoitti 27. helmikuuta 2022 Twitter-tilillään ukrainalaisen rahtikoneen tuhosta.

Kyseessä oli maailman suurin lentokone, AN-225 ”Mriya” (”Unelma” ukrainaksi). Venäjä on saattanut tuhota meidän ’Mriyan’. Mutta he eivät koskaan pysty tuhoamaan unelmaamme vahvasta, vapaasta ja demokraattisesta eurooppalaisesta valtiosta. Me voitamme!

Se oli maailman suurin lentokone, AN-225 ”Mriya” (”Unelma”). Venäjä on saattanut tuhota Mriyan. Mutta se ei voi koskaan tuhota unelmaamme vahvasta, vapaasta ja demokraattisesta eurooppalaisesta valtiosta. Me voitamme!

Tämä ilmoitus kuulostaa Ukrainan kansallisen tunnuksen menettämiseltä. Joka vuosi elokuussa tämä lentokone osallistui Ukrainan kansallispäivän ohilentoon. Maalla oli hallussaan maailman suurimman rahtilentokoneen ainoa yksilö. Sitä oli käytetty useaan otteeseen lentorahtilennot ja sillä oli keskeinen rooli Covid 19 -pandemian aikana, kun se kuljetti maskeja ja muita lääkinnällisiä välineitä terveyskriisin torjumiseksi. Tämä oli suuri isku lentorahtiteollisuudelle.

Lehden artikkelin mukaan BFM TVkeskusteluja ja korjaussuunnitelmia on jo esitetty. Tällä hetkellä An 225:n saaminen takaisin ilmaan kestäisi noin 5 vuotta ja maksaisi peräti 3 miljardia dollaria.

Lentokoneen tuhoutuminen on tietysti anekdoottimaista, kun otetaan huomioon Ukrainan nykyinen huolestuttava tilanne. AEROAFFAIRES tukee maan väestöä tänä synkkänä aikana.

Antonov 225:n historia ja ominaisuudet.

Antonov 225 teki ensilentonsa Kiovasta Ukrainasta 21. joulukuuta 1988. Tämä vaikuttava laajarunkokone kehitettiin Kiovassa yhteistyössä Kiinan ja Ukrainan kanssa. Ukrainalainen lentokonevalmistaja Antonov Design Bureau kehitti tämän kuljetuskoneen, joka on ainutlaatuinen ilmailun historiassa kantavuutensa ja pitkän kantamansa vuoksi. Ukrainalaisella yrityksellä ei ole mitään kadehdittavaa muille lentokonevalmistajille, kuten Boeing tai Airbus, ja se on onnistunut erottumaan muista. Se otettiin virallisesti käyttöön vuonna 1988. Toisin kuin tavanomaiset liikennelentokoneet, tämä on ainoa kuljetuskone, jonka lentämiseen tarvitaan kuuden hengen miehistö.

Tämä lentokone luotiin l’Antonov 124rahtikoneen pienemmästä mallista. YksiAntonov 224:n päätehtävistä oli sotilaallinen: sotilaskuljetukset. Sen oli kyettävä siirtämään Burania, Neuvostoliiton kylmän sodan aikana rakentamaa avaruussukkulaa. Sillä oli tärkeä rooli ylisuurten lastien, kuten turbiinien, raskaiden teollisuuslaitteiden, lentokoneiden, helikoptereiden ja jopa hätäavun kuljettamisessa luonnonkatastrofien aikana.

Vuonna 1989Antonov 225 rikkoi 3,5 tuntia kestäneellä lennollaan kaikki ennätykset. Tämä ilmojen jättiläinen piti hallussaan ennätystä suurimmasta kokonaispainosta (lentokone, rahti jne.) lentoonlähdössä (508 tonnia). Samana vuonna tämä ilmojen jättiläinen suoritti esittelyn Le Bourget’n lentoaseman yllä Pariisin lentonäytöksen aikana.

An 225 pitää edelleen hallussaan maailman raskaimman ja pisimmän lentokoneen ennätyksiä.

An-225 suunniteltiin alun perin kuljettamaan neuvostoliittolaista Buran-avaruussukkulaa sekä laitteita ja suuria hyötykuormia. Kehitystyö aloitettiin 1980-luvulla, ja ensilento tapahtui joulukuussa 1988. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen avaruussukkulaohjelmasta kuitenkin luovuttiin, ja vain yksi An-225 valmistui. Sittemmin sitä käytettiin siviilitarkoituksiin, ylisuurten laitteiden kuljetukseen ja polttoainetäydennyksiin.

Antonov 225 on todellinen ilmojen jättiläinen. Sen siipiväli on yli 88 metriä, ja sen suurin lentoonlähtöpaino on 640 tonnia. Sen voimanlähteenä on kuusi suihkumoottoria, joiden avulla se pystyy kuljettamaan erittäin raskaita kuormia pitkiä matkoja.

Lentokoneessa on ainutlaatuinen kokoonpano, jossa on 32-pyöräinen laskuteline, jonka avulla se pystyy jakamaan painonsa tehokkaasti maassa ollessaan. Siinä on myös takaosassa lastausluukku, joka helpottaa rahdin lastaamista ja purkamista. Tämä lentokone ei suorittanut perinteisten lentoyhtiöiden tehtäviä.

Lopuksi on huomattava, että huolimatta lukuisista hankkeista rakentaa toinen Antonov 225, ne eivät koskaan toteutuneet. An-225 on siis pysynyt ainutlaatuisena lentorahtimarkkinoilla vuodesta 1988 lähtien. Kun An-225:n korjaus- ja uudelleenrakennushalukkuus on kuitenkin herännyt, tämä voisi olla tilaisuus, kuka tietää, luoda muitakin esimerkkejä tästä legendaarisesta rahtikoneesta.

Photo Credit: Antonov

Antonov 225 lukuina.

  • Yli 250 tonnia hyötykuormaa: näin paljon kapasiteettia An 225:n poikkeuksellinen hyötykuormatila voi kuljettaa. Tämä vaikuttava lentokone voi esimerkiksi kuljettaa osina 240 tonnin painoista Airbus A340 lentokonetta.
  • 15 000 km: uskomattoman kapasiteettinsa lisäksiAntonov 225:llä on jopa 15 000 km:n kaukokuljetusmatka (riippuen lastista). Sillä voidaan helposti suorittaa non-stop-lentorahtilentoja maapallon neljään kolkkaan. Se pystyy kuljettamaan tonneittain rahtia ennennäkemättömällä tasolla. Se on todella yksi niistä lentokoneista, joita ei ole koskaan rakennettu ennen vuotta 1988. Sen kantama tekee siitä yhden maailman tehokkaimmista lentokoneista. Tämä jättimäinen lentokone ei kuitenkaan voi laskeutua jokaiselle lentokentälle. Se tarvitsee riittävän pitkän kiitoradan rullausta varten.
  • 84 metrin siipiväli: Tämä on lentokoneen rungon pituus.
  • 88 metriä: tämä on lentokoneen siipien kärkiväli (jos siitä vähennetään kymmenkunta metriä, lentokone on koko jalkapallostadionin pituinen).
  • 6: suihkuturbiinien lukumäärä

LisätietojaAntonov 225 -lentokoneesta on osoitteessa klikkaa tästä.

AEROAFFAIRES tukee varauksetta Ukrainan kansaa ja on surullinen konfliktin aiheuttamista menetyksistä. AEROAFFAIRES tulee kaipaamaan tätä lentokonetta, jota käytettiin erityisiin tilauslentoihin, kuten maskien toimittamiseen Covid 19 -maailmanterveyskriisin aikana.

  • MiksiAntonov 225 oli ainutlaatuinen lentorahtimarkkinoilla?

    Antonov 225 oli ainutlaatuinen paitsi kokonsa ja kantavuutensa, myös ylisuuren rahdin kuljettamiseen suunnitellun rakenteensa vuoksi. Missään muussa lentokoneessa maailmassa ei yhdistetty yli 250 tonnin kantavuutta, 15 000 kilometrin toimintasädettä ja epätavallisen muotoiselle kuormalle soveltuvaa runkoa. Tämä yhdistelmä teki siitä korvaamattoman lentokoneen poikkeuksellisiin kuljetustehtäviin, joissa muut rahtikoneet eivät onnistuneet.

  • Mitkä tekniset haasteet tekivät sen toiminnasta niin monimutkaista?

    Antonov 225:n jättimäinen koko aiheutti useita teknisiä haasteita. Lentokenttävaihtoehtoja oli rajoitetusti: se tarvitsi erittäin pitkän, vahvistetun kiitotien, jotta se voisi nousta ja laskeutua turvallisesti. Sen 32-pyöräinen laskuteline vaati erityishuoltoa kuorman kannattelemiseksi. Myös kuuden suihkumoottorin ylläpito oli monimutkaista ja kallista. Lisäksi massiivisten rahtikoneiden lastauksen ja purkamisen koordinointi maassa vaati erikoislaitteita ja erittäin pätevää tiimiä.

  • OlisikoAntonov 225:tä voitu käyttää matkustajien kuljettamiseen?

    Ei, Antonov 225:tä ei koskaan suunniteltu matkustajien kuljettamiseen. Sen matkustamo oli kokonaan tarkoitettu rahdille, ja sen kokoonpano oli mukautettu tilaa vieviä tavaroita varten. Sen ainoa yksilö oli optimoitu poikkeuksellisten kuormien kuljettamiseen, ja se vaati kuusi erikoistunutta miehistön jäsentä. Lentokoneen mukauttaminen matkustajakäyttöön olisi ollut teknisesti ja taloudellisesti mahdotonta.

  • Mitkä ovat mahdollisuudet rakentaa uudelleenAntonov 225?

    Antonov 225 -lentokoneen uudelleenrakentamisesta on jo keskusteltu. Saatavilla olevien tietojen mukaan täydellinen uudelleenrakentaminen vaatisi noin 5 vuoden työn ja vähintään 3 miljardin dollarin budjetin. Ukrainalaiset ryhmät harkitsevat olemassa olevien koneiden kunnostamista tai jopa uusien koneiden luomista, mutta hanke riippuu edelleen poliittisista ja taloudellisista olosuhteista. Uudelleenrakentaminen voisi elvyttää erittäin raskaiden rahtikoneiden markkinoita ja vahvistaa Ukrainan asiantuntemusta ilmailualalla.

  • Mitä ilmailuennätyksiäAntonov 225:llä oli?

    Antonov 225:llä oli useita maailmanennätyksiä. Se oli kaikkien aikojen raskain koskaan rakennettu lentokone, jonka suurin lentoonlähtöpaino oli 640 tonnia. Sillä oli myös ennätys suurimmassa siirrettävässä hyötykuormassa (yli 250 tonnia) ja pisimmässä siipivälyksessä (88 metriä). Sen runko oli 84 metriä pitkä eli lähes jalkapallokentän kokoinen. Nämä ennätykset tekivät siitä todellisen ilmailutekniikan monumentin.

  • MiksiAntonov 225 oli tärkeä Ukrainalle?

    Teknisen roolinsa lisäksi Antonov 225 oli Ukrainan kansallinen symboli. Se edusti ukrainalaisen ilmailutekniikan huippuosaamista ja sen kykyä toteuttaa maailmassa ainutlaatuisia hankkeita. Kone osallistui säännöllisesti kansallisiin tapahtumiin, kuten kansallispäivän ohilentoon. Sen tuhoamista pidettiin sen vuoksi symbolisena ja moraalisena menetyksenä sen lentoliikenteeseen kohdistuvien teknisten vaikutusten lisäksi.

  • Millaista poikkeuksellista lastiaAntonov 225 voisi kuljettaa?

    Antonov 225 kykeni kuljettamaan poikkeuksellisen monenlaista rahtia: teollisuusturbiineja, avaruussukkuloita, purettuja lentokoneita, helikoptereita, generaattoreita ja jopa lääkintätarvikkeita kriisiaikoina. Sen valtava ruuma mahdollisti sellaisten esineiden kuljettamisen, joita oli mahdotonta kuljettaa millään muulla tavalla, ja se teki siitä välttämättömän tietyissä erikoislentorahtitehtävissä.

  • MiksiAntonov An-225 oli niin tärkeä Ukrainalle?

    Antonov An-225, lempinimeltään ”Mriya” (joka tarkoittaa ukrainaksi ”unta”), oli Ukrainan kansallinen symboli. Sen tuhoutumista Venäjän hyökkäyksen aikana vuonna 2022 pidettiin suurena menetyksenä, joka ei koskenut ainoastaan teknologista saavutusta vaan myös kansallisen ylpeyden tunnusta.

  • Kuinka kauan taistelu Hostomel-lentokentästä kesti?

    Taistelu Hostomelin lentokentästä käytiin Venäjän hyökkäyksen alkaessa helmikuussa 2022. Sitä leimasivat kiivaat taistelut, joissa tehtiin ilmaiskuja ja yritettiin ottaa strategisesti tärkeä lentokenttä haltuun.

  • Mitä tapahtuiAntonov An-225:n hylylle?

    Antonov An-225:n hylky saatiin osittain talteen sen tuhoutumisen jälkeen. Osa koneen osista purettiin korjaamista tai säilyttämistä varten, kun taas osa jätettiin paikoilleen niiden kunnon vuoksi.

  • TuhoutuikoAntonov An-225 pommi-iskussa?

    Kyllä, Antonov An-225 tuhoutui venäläisten iskuissa Hostomelin lentokentälle 27. helmikuuta 2022. Satelliittikuvat ja silminnäkijöiden kertomukset ovat vahvistaneet sen tuhoutumisen.

  • MikseiAntonov An-225 evakuoitu ennen hyökkäystä?

    Kritiikkiä on herättänyt päätös olla evakuoimatta Antonov An-225 -lentokonetta ennen maihinnousua. Joidenkin mielestä kone olisi voitu siirtää toiselle lentokentälle, jotta se ei olisi tuhoutunut, mutta näin ei tehty logistisista ja strategisista syistä.

  • VoikoAntonov An-225 rakentaa uudelleen?

    Antonov An-225 -lentokoneen uudelleenrakentaminen on suunnitteilla, mutta se olisi erittäin kallista ja monimutkaista. Arvioiden mukaan se voisi maksaa yli 3 miljardia dollaria ja kestää useita vuosia.

  • MiksiAntonov An-225 oli ainutlaatuinen?

    Antonov An-225 oli ainutlaatuinen poikkeuksellisen kokonsa, ennätyksellisen hyötykuormakapasiteettinsa ja suurten kuormien kuljettamiseen soveltuvan rakenteensa vuoksi. Tästä koneesta oli maailmassa vain yksi kappale.