ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Antonov 225, maailman suurin rahtikone, on tuhoutunut

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Surullisia uutisia ilmailun maailmasta, l’Antonov An-225. Maailman suurin avion cargo lentokone tuhoutui venäläisten pommituksissa Ukrainassa. Tämä lentokone, joka tunnetaan nimellä ”Mriya”, joka tarkoittaa ”unelmaa”, kykeni kuljettamaan ja lastaamaan koneeseen tonneittain varusteita, ja se koki painajaisen konfliktin aikana. Antonov 225 oli pysäköitynä Kiovan kaupungin lähellä sijaitsevan Hostomelin lentokentän kiitotielle, kun Venäjän asevoimat ottivat kaupungin kohteekseen. Lentokenttään osui ja maailman suurin lentokone syttyi liekkeihin hangaarissa. Tässä katsaus tähän merkittävään tapahtumaan ja maailman suurimman rahtikoneen historiaan.

Antonov 225:n tuhosta ilmoitettiin twiitissä.

Ukrainan ulkoministeri Dmytro Kuleba ilmoitti 27. helmikuuta 2022 Twitter-tilillään ukrainalaisen rahtikoneen tuhosta.

Kyseessä oli maailman suurin lentokone, AN-225 ”Mriya” (”Unelma” ukrainaksi). Venäjä on saattanut tuhota meidän ’Mriyan’. Mutta he eivät koskaan pysty tuhoamaan unelmaamme vahvasta, vapaasta ja demokraattisesta eurooppalaisesta valtiosta. Me voitamme!

Se oli maailman suurin lentokone, AN-225 ”Mriya” (”Unelma”). Venäjä on saattanut tuhota Mriyan. Mutta se ei voi koskaan tuhota unelmaamme vahvasta, vapaasta ja demokraattisesta eurooppalaisesta valtiosta. Me voitamme!

Tämä ilmoitus kuulostaa Ukrainan kansallisen tunnuksen menettämiseltä. Joka vuosi elokuussa tämä lentokone osallistui Ukrainan kansallispäivän ohilentoon. Maalla oli hallussaan maailman suurimman rahtilentokoneen ainoa yksilö. Sitä oli käytetty useaan otteeseen vols de fret aérien ja sillä oli keskeinen rooli Covid 19 -pandemian aikana, kun se kuljetti maskeja ja muita lääkinnällisiä välineitä terveyskriisin torjumiseksi. Tämä oli suuri isku lentorahtiteollisuudelle.

Lehden artikkelin mukaan BFM TVkeskusteluja ja korjaussuunnitelmia on jo esitetty. Tällä hetkellä An 225:n saaminen takaisin ilmaan kestäisi noin 5 vuotta ja maksaisi peräti 3 miljardia dollaria.

Lentokoneen tuhoutuminen on tietysti anekdoottimaista, kun otetaan huomioon Ukrainan nykyinen huolestuttava tilanne. AEROAFFAIRES tukee maan väestöä tänä synkkänä aikana.

Antonov 225:n historia ja ominaisuudet.

Antonov 225 teki ensilentonsa Kiovasta Ukrainasta 21. joulukuuta 1988. Tämä vaikuttava laajarunkokone kehitettiin Kiovassa yhteistyössä Kiinan ja Ukrainan kanssa. Ukrainalainen lentokonevalmistaja Antonov Design Bureau kehitti tämän kuljetuskoneen, joka on ainutlaatuinen ilmailun historiassa kantavuutensa ja pitkän kantamansa vuoksi. Ukrainalaisella yrityksellä ei ole mitään kadehdittavaa muille lentokonevalmistajille, kuten Boeing tai Airbus, ja se on onnistunut erottumaan muista. Se otettiin virallisesti käyttöön vuonna 1988. Toisin kuin tavanomaiset liikennelentokoneet, tämä on ainoa kuljetuskone, jonka lentämiseen tarvitaan kuuden hengen miehistö.

Tämä lentokone luotiin l’Antonov 124rahtikoneen pienemmästä mallista. YksiAntonov 224:n päätehtävistä oli sotilaallinen: sotilaskuljetukset. Sen oli kyettävä siirtämään Burania, Neuvostoliiton kylmän sodan aikana rakentamaa avaruussukkulaa. Sillä oli tärkeä rooli ylisuurten lastien, kuten turbiinien, raskaiden teollisuuslaitteiden, lentokoneiden, helikoptereiden ja jopa hätäavun kuljettamisessa luonnonkatastrofien aikana.

Vuonna 1989Antonov 225 rikkoi 3,5 tuntia kestäneellä lennollaan kaikki ennätykset. Tämä ilmojen jättiläinen piti hallussaan ennätystä suurimmasta kokonaispainosta (lentokone, rahti jne.) lentoonlähdössä (508 tonnia). Samana vuonna tämä ilmojen jättiläinen suoritti esittelyn Le Bourget’n lentoaseman yllä Pariisin lentonäytöksen aikana.

An 225 pitää edelleen hallussaan maailman raskaimman ja pisimmän lentokoneen ennätyksiä.

An-225 suunniteltiin alun perin kuljettamaan neuvostoliittolaista Buran-avaruussukkulaa sekä laitteita ja suuria hyötykuormia. Kehitystyö aloitettiin 1980-luvulla, ja ensilento tapahtui joulukuussa 1988. Neuvostoliiton hajoamisen jälkeen avaruussukkulaohjelmasta kuitenkin luovuttiin, ja vain yksi An-225 valmistui. Sittemmin sitä käytettiin siviilitarkoituksiin, ylisuurten laitteiden kuljetukseen ja polttoainetäydennyksiin.

Antonov 225 on todellinen ilmojen jättiläinen. Sen siipiväli on yli 88 metriä, ja sen suurin lentoonlähtöpaino on 640 tonnia. Sen voimanlähteenä on kuusi suihkumoottoria, joiden avulla se pystyy kuljettamaan erittäin raskaita kuormia pitkiä matkoja.

Lentokoneessa on ainutlaatuinen kokoonpano, jossa on 32-pyöräinen laskuteline, jonka avulla se pystyy jakamaan painonsa tehokkaasti maassa ollessaan. Siinä on myös takaosassa lastausluukku, joka helpottaa rahdin lastaamista ja purkamista. Tämä lentokone ei suorittanut perinteisten lentoyhtiöiden tehtäviä.

Lopuksi on huomattava, että huolimatta lukuisista hankkeista rakentaa toinen Antonov 225, ne eivät koskaan toteutuneet. An-225 on siis pysynyt ainutlaatuisena lentorahtimarkkinoilla vuodesta 1988 lähtien. Kun An-225:n korjaus- ja uudelleenrakennushalukkuus on kuitenkin herännyt, tämä voisi olla tilaisuus, kuka tietää, luoda muitakin esimerkkejä tästä legendaarisesta rahtikoneesta.

Antonov An-225 cargo plane for rent
Photo Credit: Antonov

Antonov 225 lukuina.

  • Yli 250 tonnia hyötykuormaa: näin paljon kapasiteettia An 225:n poikkeuksellinen hyötykuormatila voi kuljettaa. Tämä vaikuttava lentokone voi esimerkiksi kuljettaa osina 240 tonnin painoista Airbus A340 lentokonetta.
  • 15 000 km: uskomattoman kapasiteettinsa lisäksiAntonov 225:llä on jopa 15 000 km:n kaukokuljetusmatka (riippuen lastista). Sillä voidaan helposti suorittaa non-stop-lentorahtilentoja maapallon neljään kolkkaan. Se pystyy kuljettamaan tonneittain rahtia ennennäkemättömällä tasolla. Se on todella yksi niistä lentokoneista, joita ei ole koskaan rakennettu ennen vuotta 1988. Sen kantama tekee siitä yhden maailman tehokkaimmista lentokoneista. Tämä jättimäinen lentokone ei kuitenkaan voi laskeutua jokaiselle lentokentälle. Se tarvitsee riittävän pitkän kiitoradan rullausta varten.
  • 84 metrin siipiväli: Tämä on lentokoneen rungon pituus.
  • 88 metriä: tämä on lentokoneen siipien kärkiväli (jos siitä vähennetään kymmenkunta metriä, lentokone on koko jalkapallostadionin pituinen).
  • 6: suihkuturbiinien lukumäärä

LisätietojaAntonov 225 -lentokoneesta on osoitteessa c’est ici.

AEROAFFAIRES tukee varauksetta Ukrainan kansaa ja on surullinen konfliktin aiheuttamista menetyksistä. AEROAFFAIRES tulee kaipaamaan tätä lentokonetta, jota käytettiin erityisiin tilauslentoihin, kuten maskien toimittamiseen Covid 19 -maailmanterveyskriisin aikana.