Tiesitkö, että on olemassa lentoasemia, jotka ovat esimerkillisiä ekologisuuden ja ympäristön kunnioittamisen kannalta? Yksi lentokenttä on erottunut muista ottamalla ympäristönäkökohdat huomioon kaikissa kehitysvaiheissaan. Se on Baltran lentokenttä. Ekologisuus on ilmailuala-verkkosivuston huolenaiheiden ytimessä. Lähivuosina tämän ympäristön hyvän oppilaan ei pitäisi enää olla poikkeus. AEROAFFAIRES kertoo, miten Baltran lentoasemasta on tullut maailman ensimmäinen 100-prosenttisesti vihreä lentoasema.
Baltran lentoasema: joitakin keskeisiä faktoja.
Galapagossaarten saaristossa Ecuadorissa sijaitseva maailman vihrein lentokenttä sijaitsee Blatr a -saarella.
Lentoaseman todennettavissa oleva nimi on Seymourin lentoasema.
Toisen maailmansodan aikana tätä lentokenttää, joka on entinen amerikkalainen sotilastukikohta, käytettiin alun perin puolustustukikohtana japanilaisia vastaan.
Vuoteen 1985 asti Baltran lentokenttä oli ainoa kaikkia Galapagos-saaria palveleva lentokenttä.
Seymourin lentoasemasta tuli maailman ensimmäinen lentoasema, jota kutsuttiin ”vihreäksi lentoasemaksi”. Tämä on seurausta vuonna 2012 tehdystä täydellisestä saneerauksesta .
Työn ja lentoaseman kunnostuksen kustannuksiksi arvioidaan 40 miljoonaa dollaria.
Maaliskuussa 2013 Baltran saarella sijaitseva uusi lentokenttä vihittiin virallisesti käyttöön.
Vuonna 2014 USGBC (United States Green Building Council) myönsi silleLeed Gold-merkin, mikä tekee siitä maailman vihreimmän lentoaseman.
Nykyään Baltran lentoasemalla on vainyksi kiitorata, joka on 2 400 metriä pitkä. 6 000 m²:n rakennukset ottavat vastaan lentokoneita kaikkialta maailmasta. Lentoasemaa käyttää vuosittain noin 400 000 matkustajaa.
Miksi Baltra on 100-prosenttisesti vihreä?
Lentoaseman ulkoasussa on käytetty 100 % ekologisia materiaaleja:
Lentoasema on rakennettu kokonaan kierrätetyistä tai ympäristöystävällisistä materiaaleista. Puu ja vulkaaninen kivi muodostavat lentoaseman rakenteen perustan. Aurinkopaneelit ja 3 tuuliturbiinia huolehtivat lentoaseman energiantuotannosta.
Lentoasema hyödyntää ympäristöään ja hyödyntää saaren aurinkoa ja tuulta uusiutuvan energian tuottamiseen.
Lopuksi maailman vihrein terminaali rakennettiin 80-prosenttisesti uudelleenkäytetyistä materiaaleista. Nämä materiaalit, erityisesti kivi ja puu, ovat peräisin vanhoista rakennuksista. Pesualtaiden ja käymälöiden vesi on käsitelty ja käytetty uudelleen, ja sitä käytetään ympäröivän kasvillisuuden kasteluun.
100-prosenttisesti ekologinen lentokenttä, joka ottaa huomioon ympäristönsä ja ekosysteeminsä:
Baltran lentokenttä haluaa suojella kiitoteiden ja lentokenttätoiminnan läheisyydessä elävää ekosysteemiä energia- ja rakennussuorituskykynsä lisäksi. Erikoistuneet tiimit on koulutettu lajien suojeluun. Kun iguaani päättää ylittää kiitotien, kiitotietyöläinen ottaa sen kiinni ja vie sen paikkaan, jossa se voi selviytyä.
Lisäksi satoja lajeja on istutettu uudelleen. Lentoaseman koko henkilökunta suojelee niitä.
Terminaali ilman ilmastointia.
Baltran lentoasemalla terminaalissa ei ole ilmastointia. Ainoastaan konehuoneessa on ilmastointi turvallisuussyistä. Ilmastointijärjestelmissä käytetään Tyynestä valtamerestä otettua kylmää merivettä. Tämä säästää energiaa. Lentoasema päätti rakentaa rakennuksensa ilman ilmastointia. Miten matkustajat sitten pidetään viileinä? Lentoaseman rakenne on suunniteltu niin, että rakennus päästää tuulen läpi ja toimii luonnollisena ilmastointijärjestelmänä.
Tämän innovatiivisen hankkeen aloitti bioilmastoon erikoistunut arkkitehti. Hän suunnitteli rakennuksen, joka on saanut palkintoja ”100-prosenttisen vihreästä” sitoutumisestaan.
On mahdollista rakentaa vihreitä ja 100-prosenttisesti ekologisia lentoasemia ja säilyttää samalla lentoaseman toiminnan tehokkuus. Baltran lentoasema on siitä todiste. Se vaatii kuitenkin tietotaitoa ja budjettia. Vastatakseen tulevaisuuden ympäristöhaasteisiin lentoasemien on otettava mallia siitä, mitä Galapagossaarilla jo tehdään. Koko ilmailuala työskentelee sen varmistamiseksi, että vihreistä lentoasemista tulee normi.