ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Biopolttoaineet (SAF): liikelentotoiminnan tulevaisuus?

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Aikana, jolloin ympäristökysymykset ovat nousseet keskeiseen asemaan, ilmailuun ja liikelentotoimintaan kiinnitetään erityistä huomiota. Ilmailun osuus maailman hiilidioksidipäästöistä on 3 prosenttia. Vuosien 2005 ja 2019 välillä liikelentotoiminnan arvioidaan kasvattaneen hiilidioksidipäästöjään 31 prosenttia. Ympäristön suojelemiseksi ilmailumarkkinat ottavat kuitenkin yhä enemmän käyttöön biopolttoaineita ympäristövaikutustensa rajoittamiseksi. Mitä ne sitten ovat? Miten liikelentotoiminta voi näyttää suuntaa kestävämmän ilmailun suuntaan? AEROAFFAIRES tarkastelee tilannetta.

Mitä ovat biopolttoaineet (SAF)?

biocarburantsbiopolttoaineet eli SAF – Sustainable Aviation Fuels – ovat kestävä vaihtoehto parafiinin käytölle lentokoneissa. Ne valmistetaan orgaanisista, ei-fossiilisista materiaaleista, jotka ovat usein kasvipohjaisia. Niitä voidaan valmistaa esimerkiksi maatalousjätteistä tai kasveista, kuten auringonkukista tai metsätalouden jätteistä.

Vaikka Euroopan unioni on ilmoittanut haluavansa saavuttaa nollatason C02-päästöt vuoteen 2050 mennessä, hiilineutraalius edellyttää biopolttoaineiden käyttöä. Vuonna 2019 biopolttoaineiden käyttö ilmailualalla oli vain 0,1 prosenttia, mutta Ranskan hallitus aikoo nostaa tätä lukua. Vuonna 2022 se aikoo nostaa osuuden 1 prosenttiin, sitten 2 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä ja lopulta 5 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä.

Toistaiseksi biopolttoaineita voidaan käyttää yhdessä 50 prosentin perinteisen parafiinin kanssa. Lentokoneiden moottorit on kuitenkin koneistettu siten, että niissä voidaan käyttää 100-prosenttisesti biopolttoaineita.

Biopolttoaineiden käyttö mahdollistaisi siis ilmailun C02-päästöjen merkittävän, lähes 80 prosentin vähennyksen.

Liikelentotoiminta: vipuvoima kestävämmän ilmailun edistämiseksi

biocarburant
Lähde : @Neste

On huomattava, että biopolttoaineiden kustannukset ovat korkeammat kuin käytetyn perusparafiinin. Tämä on este suurille kaupallisille lentoyhtiöille, koska niiden lentokoneet ovat suurempia ja käyttävät enemmän parafiinia. Pienten yksityiskoneiden osalta hintaero on kuitenkin pienempi, ja sillä on vähemmän vaikutusta liikelentotoimintaan.

Lisäksi biopolttoaineita ei vielä tuoteta riittävästi, jotta kaikki ilmailun tarpeet voitaisiin kattaa. Biopolttoaineiden kysyntä kasvaa kuitenkin nopeasti.

Lisäksi tiedämme, että terveyskriisi on tuonut ekologiset kysymykset esiin. Itse asiassa sinä vuonna, jolloin kaupalliset lentoyhtiöt olivat lentokiellossa, hiilidioksidipäästöt vähenivät. Samaan aikaan liikelentotoimintaa demokratisoitiin kaupallisten lentoyhtiöiden tarjonnan puutteen korvaamiseksi. Biopolttoaineiden käyttöönotto on siksi olennaisen tärkeää tilauslentoliikenteessä. Koska tämäntyyppisen kulutuksen toteuttaminen on yksinkertaisempaa, ei ole epäilystäkään siitä, etteikö liikelentoliikenteestä tulisi vastuullisemman ilmailun edistäjä.

Liikelentotoiminnan hankkeet saastumisen rajoittamiseksi

Ranskassa vain lentoaseman Paris Le Bourget ja Clermont Ferrand joille toimitetaan biopolttoaineita, mutta myös muut lentoasemat varustetaan vuoden aikana.

Biopolttoaineiden lisäksi valmisteilla on kuitenkin muitakin hankkeita. Monien mielestä nämä hankkeet korostavat vedyn käyttöä perinteisen polttoaineen korvaajana. Tämä on kestävin mahdollinen ratkaisu, mutta se on vasta suunnitteluvaiheessa. Airbus ennustaa, että vetykäyttöisiä laitteita on saatavilla vuoteen 2035 mennessä. Meidän on odotettava vielä muutama vuosi.

Näemme myös sähkölaitteita koskevien hankkeiden syntymistä, kuten esimerkiksi VolocopterCityAirBus tai 100-prosenttisesti sähkökäyttöinen yksityinen suihkukone Alice. Myös nämä hankkeet näkevät päivänvalon, mutta niitä käytetään ja otetaan käyttöön liikelentotoiminnassa vielä liian vähän. Yksinkertaisin ja välittömin ratkaisu on biopolttoaineet, joita on jo otettu käyttöön.

Pelkästään biopolttoaineiden osuus vuoteen 2050 mennessä tapahtuvasta hiilineutraaliuden saavuttamisesta on lähes 50 prosenttia, kun taas uusien teknologioiden osuus on 35 prosenttia. Biopolttoaineet eivät ole teknologinen haaste. Nykyiset lentokoneet on jo sertifioitu käyttämään 50-prosenttisesti kestäviä polttoaineita. Meidän on kuitenkin nopeutettava tuotantoketjun kehittämistä.

Sanoo Bruno Even, toimitusjohtajaAirbus Helicopters.

AEROAFFAIRES on sitoutunut ympäristöasioihin ja tekee tiivistä yhteistyötä kumppaneiden ja luonnon monimuotoisuushankkeiden kanssa. Olemme myös luoneet Sky C02 joka kompensoi kaikkien lentojemme hiilidioksidipäästöt tukemalla metsänhakkuutahoa.

Tiimimme on käytettävissä 24/7, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Vastaamme nopeasti pyyntöösi alkaen devis en ligne mutta myös puhelimitse numerosta UK +44 84 4986 0547 / US +1845-373-3456.