Torstaina 22. huhtikuuta amerikkalainen startup-yritys esitteli tulevan kahdeksanpaikkaisen sähkökäyttöisen alueliikennesuihkukoneensa eFlyer 800:n. Päätös tulla tälle segmentille on vastaus 100-prosenttisesti sähkökäyttöisten alueellisten lentokoneiden kasvavaan kysyntään. Sähköön liittyy useita rajoituksia, erityisesti akkujen osalta. Siksi ensimmäiset sähkökäyttöiset liikennelentokoneet ovat todennäköisesti alueliikennesuihkukoneita. nombreux autres acteurs on jo suunnitellut tämäntyyppisten lentokoneiden kehittämistä julkiseen liikenteeseen. Tällaisia ovat muun muassa Tecnam et son P-Volt ja espanjalainen Dante Aeronautical Dax19.
Hämmästyttävä suorituskyky alueelliselle sähkölentokoneelle
Bye Aerospace on päättänyt ajatella tätä uutta hanketta varten isosti. EFlyer 800:n pitäisi saavuttaa 320 solmun (592,6 km/h) nopeus. Sen toimintasäde 35 000 jalan (10 500 m) korkeudessa on 500 meripeninkulmaa (926 km). Lisäksi sillä on 45 minuutin IFR-reservi 280 solmun matkanopeudella.

Lentokoneessa on kaksi sähkökäyttöistä siipimoottoria, joissa kummassakin on redundantti käämitys, ja neljäatrakkupakettia. Turvalaitteisiin on lisätty myös lentokoneen laskuvarjo. Lisäksi valmistaja pohtii jo muita ominaisuuksia, kuten automaattista hätälaskujärjestelmää, tekoälyyn perustuvia järjestelmiä ja mahdollisuutta sisällyttää laskutelineisiin aurinkopaneelit ja sähköinen taksijärjestelmä. EFlyer 800 on suunniteltu paitsi suorituskykyiseksi myös erittäin turvalliseksi.
Safranin ja Bye Aerospacen uusi kumppanuus
EFlyer2- ja eFlyer4-mallien menestyksekkään yhteistyön jälkeen nämä kaksi yritystä ovat päättäneet tehdä uuden yhteistyön eFlyer 800:n kehittämiseksi. Safran Electrical & Power on johtava ilmailun sähköjärjestelmien toimittaja. Yritys on nykyään keskeinen toimija sähköistettyjen laitteiden sekä hybridikäyttöisten käyttövoimien alalla. Bye Aerospace ja Safran ovat käynnistäneet tutkimuksen, jonka tarkoituksena on löytää eFlyer800:aan parhaiten sopiva propulsiojärjestelmä, ja toistaiseksi parhaaksi ratkaisuksi näyttää osoittautuneen kaksi Eugineus-moottoria, joihin on liitetty Geneusgrid-elektroniikkaverkon jakelu ja suojaus. Hervé Le Blanc, Safran Electrical and Powerin sähköjärjestelmien osaston pääjohtaja, totesi: ”Safranin tuotevalikoima, jossa on ENGINeUS™-moottoreita 50 kW:sta 500 kW/1MW:iin ja GENeUSGRID™-järjestelmiä, sopii täydellisesti Bye Aerospacen sähkölentokoneiden valikoimaan.”
100-prosenttisesti sähköinen lentokone, jonka käyttökustannukset ovat alhaiset
Kahdeksanpaikkaiseen eFlyer 800:aan mahtuu jopa seitsemän matkustajaa ja yksi tai kaksi lentäjää. Lisäksi sen käyttökustannukset ovat vain viidennes perinteisten kaksiturbiinikoneiden käyttökustannuksista, mikä tekee siitä erityisen houkuttelevan valinnan. Itse asiassa se on ensimmäinen sähkökäyttöisellä käyttövoimatekniikalla varustettu lentokone, joka pystyy saavuttamaan samanlaisen suorituskyvyn ja turvallisuustason kuin kaksoisturbiinikoneet, mutta ilman hiilidioksidipäästöjä ja näin alhaisilla käyttökustannuksilla. Bye Aerospacen toimitusjohtajan George E:n mukaan ”tällainen huomattava taloudellisuus ja suorituskyky on mahdollista sähkökäyttöisen työntövoimajärjestelmän ja kehittyneen akkuteknologian ansiosta, sillä niiden avulla voidaan saavuttaa paljon suurempi energiatiheys”.
Bye Aerospacen käynnissä olevat hankkeet
Start-up-yritys on ilmoittanut, että eFlyer 800:sta on jo useita ostoaikeita. Tärkeimmät kiinnostuneet osapuolet ovat lentotaksi-, lentorahti- ja tilauslentopalveluja. Samaan aikaan Bye Aerospace ryhtyy toimiin saadakseen FAA:n Part-23-sertifikaatin lentäjien koulutusta varten eFlyer 2:lle ja eFlyer 4:lle. Näitä kahta lentokonetta käytetään lentotaksi- ja rahtiliikenteeseen sekä edistyneempään lentokoulutukseen. Näyttää siis siltä, että nämä eri hankkeet ovat toteutumassa.
Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua 24/7 yksityislentoasi varten numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.