Lentokonevalmistaja Airbus on esitellyt syyskuun puolivälissä 2021 suunnitelmat tulevasta lentokoneestaan: CityAirbus NextGen. Kestävä ratkaisu ilmassa liikkumiseen, tämä on lennokki, tai taxi-volantse on 100-prosenttisesti sähköinen lennokki, jolla on futuristinen ulkonäkö. Kerromme sinulle siitä kaiken!
Kestävä kaupunkiliikenneväline
Autot ovat jo siirtyneet täysin sähkökäyttöisiksi, ja nyt on lentoliikenteen vuoro. Tämä lennokki osoitteestaAirbus on 100-prosenttisesti sähköinen– ei enää polttoainetta! Yrityksen tavoitteena on sopeutua jatkuvasti muuttuviin markkinoihin. Kestävyyden käsite otetaan huomioon, samoin kuin sosiaaliset ja ympäristöön liittyvät huolenaiheet, joita myös otetaan yhä enemmän huomioon ja kyseenalaistetaan. Ajatuksena Airbus lennokin suunnittelussa ja käyttöönotossa on, että sen pitäisi täyttää todellisia kestäviä ilmakuljetustehtäviä kaupungeissa.
Tekniset tiedot

CityAirbus NextGen on suunniteltu lentämään itsenäisesti 80 kilometrin matkan ja 120 kilometrin keskinopeudella. Tämän avantgardistisen lennokin muotoilussa on V:n muotoinen pyrstö, kiinteät siivet ja 8 täysin sähkökäyttöistä potkuria. Koneessa 4 matkustajaa voi istua ja nauttia päästöttömästä lennosta!
Vaikka ei ole mikään salaisuus, että helikopterit ja lennokit voivat olla melko meluisia, NextGenin teknologia on suunniteltu pitämään melupäästöt minimissä. Tämä on sitäkin tärkeämpää, jos se toimii kaupunkiympäristössä. Melutaso on laskeutumisen aikana enintään 70 dB (ja lennon aikana 5 dB vähemmän), mikä vastaa pölynimurin tai television ääntä. Melko kohtuullinen ilmakuljetusmallille.
NextGen täyttää myös yhden ylimääräisen rastin: se täyttää korkeimmat sertifiointistandardit (EASA SC-VTOL Enhanced Category).
Vuosien innovaatiot NextGen-mallissa
Tämän NextGen-koneen suunnittelu perustui pitkälti valmistajan aiempiin malleihin. CityAirbus ja Vahanna-malleissa oli jo pystysuora lentoonlähtöjärjestelmä nimeltä eVTOL (Electric Vertical Take-Off and Landing). Sen ansiosta lennokki voi muun muassa nousta ja laskeutua täysin pystysuoraan. Aiemmilla versioilla suoritetut noin 242 testiä ovat auttaneet parantamaan NextGenin kehitystä niin, että se on monessa suhteessa tekniikan huipputasoa.
”CityAirbus NextGenissä yhdistyvät molempien maailmojen parhaat puolet, ja uudessa arkkitehtuurissa on löydetty oikea tasapaino leijumisen ja eteenpäin lentämisen välillä. Prototyyppi tasoittaa tietä sertifioinnille, joka on tarkoitus saada noin vuonna 2025”, sanoo Bruno Even,AirBus Helicopters toimitusjohtaja.
Vaikka NextGen on vielä suunnittelu- ja tutkimusvaiheessa, sen neitsytlento on tarkoitus testata vuonna 2023.
Onko se käytössä vuoden 2024 olympialaisiin mennessä?

Toimitusjohtaja Bruno Even mukaan kaupunginAirbus NextGen pitäisi olla sertifioitu vuonna 2025. Tämä näyttää olevan täysin saavutettavissa Airbus. Toinen kysymys on sen esittely suurelle yleisölle vuoden 2024 olympialaisten aikana. Jos se sertifioidaan vuonna 2025, se on osoittanut ominaisuutensa ja laajuutensa jo paljon ennen sitä. Jos se edustaa Airbus Pariisin 2024 olympialaisissa, se voisi mahdollisesti toimia muiden lentotaksien (kuten Volocopter) rinnalla strategisten kohteiden, kuten lentoaseman Roissy Charles de Gaulle ja Saint Denisin olympiakylän välisillä reiteillä.
Odotellessamme lentotaksin saapumista ilmailuasiantuntijamme auttavat sinua yksityislennoillasi ympäri vuorokauden numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla devis en ligne saadaksesi hinta-arvion liikelennostasi.