ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Dassault Aviation lanseeraa Falcon 10X, sen tehokkain yksityinen suihkukone

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Falcon -perheen uusin tulokas on suurin ja tehokkain yksityislentokone, jonka ranskalainen lentokonevalmistaja on koskaan suunnitellut. Falcon 10X on yhtiön uusi lippulaiva, joka pystyy lentämään välilaskuttomasti Paris ja Tokyo välillä jopa viisitoista tuntia erittäin tilavassa matkustamossa. Tällä uudella lentokoneella Dassault:n tavoite on selvä: haastaa kilpailijansa Bombardier ja Gulfstream. Hiljattain, 25. toukokuuta 2022, Dassault ilmoitti tuotannon aloittamisesta. Sen on määrä aloittaa liikennöinti vuoden 2025 lopussa.

© Dassault Aviation

Dassault astuu erittäin pitkän kantaman lentokoneiden segmenttiin

Torstaina 6. toukokuuta 2021 Dassault julkisti upouuden Falcon-mallinsa. Vuonna 2010 valmistuneen Falcon 7X , vuonna 2014 valmistuneen Falcon 8X ja vuonna 2018 valmistuneen 6X jälkeen nyt on vuorossa Falcon 10X. Tällä lentokoneella Dassault pyrkii iskemään kovaa ja pääsemään vihdoin erittäin pitkän kantaman lentokoneiden segmenttiin. Kun Falcon 8X:n kantama on noin 12 000 kilometriä, Falcon 10X:n kantama on 13 900 kilometriä. Lentokonevalmistaja toivoo näin murtavansa Bombardier ja Gulfstream kaksoispolin tällä segmentillä. Kuten Global 7500 ja G700 tavoin Falcon 10X pystyy yhdistämään kaikki maapallon kohteet, mutta vielä lyhyemmältä kiitoradalta.

Matkustusmahdollisuudet siis moninkertaistuvat tämän voiman ja innovaation keskittymisen ansiosta. Sen toimintasäde on 7 500 NM eli lähes 14 000 km, joten se lupaa pitkiä matkoja, vaikka sen matkanopeus on Mach 0,85. Pariisista on mahdollista lentää välilaskuttomasti Tokioon tai Santiago de Chileen. Hongkongista voi myös lentää Kapkaupunkiin tai Beirutiin ja Los Angelesista Sydneyyn. Sen suurin nopeus on 0,925 Machia.

Tämän uuden lentokoneen suunnittelu on nyt valmis, ja osien kokoamisen valmistelut voidaan nyt aloittaa!

Kaikkien aikojen tilavin matkustamo

Erottautuakseen kilpailijoista Dassault luottaa Falcon 10X matkustamon kokoon. Monet odottivat matkustamon olevan pidennetty versio Falcon 6X-mallista, mutta Dassault päätyi suuriin mittoihin. Ohjaamon kattokorkeus on 2,03 metriä ja leveys 2,77 metriä. Tämä tekee siitä liikelentotoiminnan tilavimman matkustamon.

Ensimmäisissä kuvissa näkyy moderni ja valoisa sisustus 38 ikkunan ansiosta.atrXXL-hytissä on neljä erillistä oleskelutilaa, suuri sviitti kylpyhuoneineen, kotiteatteri, oleskelutila ja suuri ruokailutila. Dassault on ajatellut kaikkea, jotta matkustajat voivat viettää jopa 15 tuntia lentoa erittäin ylellisessä ympäristössä.

© Dassault Aviation

Ranskalainen lentokonevalmistaja menee vielä pidemmälle matkustajien mukavuuden suhteen. Matkustajien väsymyksen rajoittamiseksi matkustamon paineistus on sama kuin 915 metrin korkeudessa. Tämä rajoittaa lentoon liittyviä epämukavuuksia, kuten kurkun kuivumista ja väsymystä. Dassault tarjoaa myös hiljaisimman matkustamon. Suljettujen osastojen ja vuoteiksi muutettavien istuinten ansiosta matkustajat voivat nauttia täydellisestä yksityisyydestä. Kun se lanseerataan toukokuussa 2021, Falcon 10x mainostetaan ”lentävänä pentoosena”.

Uusi rakenne ja erittäin tehokkaat moottorit

Falcon 10X, Dassault esittelee kevyistä, kiinteistä komposiittimateriaaleista valmistetun upean siiven. Lentokoneen siivet on suunniteltu erityisesti nopeutta ja suorituskykyä silmällä pitäen, ja niissä on ominaisuuksia, jotka takaavat erinomaisen ohjattavuuden myös alhaisilla nopeuksilla.

© Dassault Aviation

Moottoreiden osalta Dassault on ensimmäistä kertaa turvautunut Rolls-Royceen. Safranin kanssa kokemansa epäonnen jälkeen valmistaja valitsi mieluummin amerikkalaisen moottorivalmistajan.

Falcon 10X koneen voimanlähteenä on kaksi Rolls-Royce Pearl 10X -moottoria. Kyseessä on Pearl-sarjan uusin, suurin ja tehokkain versio, jonka työntövoima on yli 18 000 puntaa (80 kN).

Huippuluokan ilmailutekniikka

Uusimman Falcon -mallin toinen vahvuus on sen huipputekninen ilmailutekniikka. Kuvat ohjaamosta, jotka Dassault esitteli, osoittavat, että tähän osa-alueeseen on kiinnitetty erityistä huomiota. Siinä on useita innovaatioita.

© Dassault Aviation

Alkaen head-up display (HUD) -järjestelmästä, joka pystyy mallintamaan ympäristön, jolloin lentäjät näkevät yölennoilla kuin päivänvalossa. Mukana on myös yllättävä uusi ominaisuus. Kaasuvivut on korvattu yhdellä älykkäällä säätimellä, joka mukauttaa automaattisesti tarvittavan tehon tarpeiden ja lento-olosuhteiden mukaan. Ihmisen ja koneen väliset käyttöliittymät on suunniteltu uudelleen ja automaatiota kehitetty, jotta yksi lentäjä voi ottaa lennon haltuunsa. Hätätilanteessa hän voi aktivoida hätätilan. Järjestelmä palauttaa lentokoneen turvalliseen kokoonpanoon.

Dassault on visionäärinen, sillä se ennakoi lennonjohdon ja lentäjien työmäärän tulevaa teknistä ja lainsäädännöllistä kehitystä. Nykyään 15 tunnin pituisiin kaukolentoihin tarvitaan kolme lentäjää. Säädökset voivat kuitenkin muuttua, ja Falcon 10X on jo valmiina lentoonlähtöön.

Falcon 10X on tarkoitus ottaa käyttöön vuonna 2025, ja sen myyntihinta on 75 miljoonaa dollaria.

Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua 24/7 yksityislentoasi varten numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.