Aikana, jolloin ekologinen siirtymä on keskustelun ytimessä, eräät startup-yritykset kehittävät innovatiivisia hankkeita. Tällainen on esimerkiksi kaupunkiliikenteeseen erikoistunut saksalainen startup-yritys Volocopter, joka on kehittänyt lentävän taksin nimeltä Volocity. Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA) on myöntänyt lentotodistuksen lennokkitaksille (ilman matkustajaa) ja riskittömillä alueilla. Volocity on vähemmän saastuttava, koska se on sähkökäyttöinen, ja joustavampi, koska se liikkuu ilmassa, ja se tarjoaa vaihtoehdon massiivisen ajoneuvoliikenteen aiheuttamalle ilmansaasteelle erityisesti suurissa kaupungeissa.

Volocopter on ensimmäinen startup-yritys, jonka eVTOL-hankkeessa, joka on pystysuoraan nouseva ja laskeutuva sähkökäyttöinen lentotaksi, on saanut EASA:lta DOA-hyväksynnän (suunnitteluorganisaatioiden hyväksynnän), jonka ansiosta se voi jatkaa lentotaksinsa kehittämistä laajennetulla autonomialla. ”Suunnitteluorganisaation hyväksyntä on ratkaiseva askel kohti kaupallista sertifiointia, ja se tuo lentotaksit yhä lähemmäksi toisiaan”, sanoo Volocopterin toimitusjohtaja Florian Reuter.

EU:n lentoturvallisuudesta vastaava EASA myönsi saksalaiselle yritykselle 24. kesäkuuta 2021 lentoluvan, mikä vahvisti sen etumatkaa kilpailijoihinsa nähden.
Volocity voi kuljettaa kaksi aikuista ja heidän matkatavaransa 35 kilometrin matkalle 110 km/h enimmäisnopeudella. Volocopterin tavoitteena on korvata helikopteri pikakuljetusvälineenä tiheästi asutuilla kaupunkialueilla, mutta ennen kaikkea se haluaa räjäyttää alan kasvun. Volocopterin lentävä taksi perustuu droneista johdettuun teknologiaan: 9 akkua ja 18 sähkömoottoria, joissa jokaisessa on potkuri. Volocityn keskeinen etu on, että se on viisi kertaa hiljaisempi kuin helikopteri.
Volocopterin tavoitteet vuodelle 2023
EASA:n hyväksyntä antaa Volocitylle mahdollisuuden toimia selkeästi määritellyillä matalan riskin alueilla. Volocopterin lennokki Volocity on tähän mennessä tehnyt vain ensilentoja osana testejä osoitteissa Helsinki, Singapour ja Dubaï.
EASA-hyväksyntä korostaa näin ollen Volocopterin prosessien toimivuutta, ja sen ansiosta yritys voi nauttia riittävän korkeasta turvallisuustasosta lennokin valmistuksessa ja päivittäisessä käytössä.

Tavaroiden kuljettamiseen tarkoitetusta 2X-lentotaksista suunnitellaan parhaillaan toista rahtiversiota. Volocityn osalta Volocopter toivoo tuovansa sen markkinoille jo vuonna 2023, varsinkin kun 70 yritystä eri puolilla maailmaa kehittää kukin omaa lentotaksiprototyyppiä, joka perustuu samaan tyyppiin, kuten Airbus, joka esitteli kesäkuussa 2019 toisen prototyypin autonomisesta Alpha One -lentotaksista: Alpha Two -lentokoneen, jolle on ominaista lukuisat innovaatiot ja tekniset parannukset, kuten ohjaamon puuttuminen.
Saksalainen startup-yritys Volocopter on ilmoittanut avaavansa varaukset ensimmäisen lentotaksinsa, Volocityn, ensimmäisille kaupallisille lennoille. Tarjolla on yhteensä 1 000 lippua, ja yli 550 on jo varattu kahdessa päivässä. Hinnoista tiedetään vain, ettävartin mittainen lento maksaisi 300 euroa per matkustaja.
Roissyn ja La Défensen välinen matka kestää VTOL:llä enintään vartin, kun taas autolla matka kestää vähintään neljäkymmentä minuuttia.
Volocopterin tavoitteena on toteuttaa hanke vuoteen 2023 mennessä, jotta Pariisin vierailijat ja asukkaat voivat matkustaa Pariisin ja olympiapaikkojen välillä vuoden 2024 olympialaisten yhteydessä.
Tämän hankkeen toteuttamisen nopeuttamiseksi vuoden 2024 olympialaisia varten Ile-de-Francen alue, RATP ja Aéroports de Paris allekirjoittivat 30. syyskuuta yhteisen sopimuksen kaupunkilentoliikenteestä, jonka avulla Pontoisen lentopaikalle voidaan perustaa koealue ja samalla edistää lentoliikenteen ympäristöystävällisyyttä.
”Lentoliikennesektorin rakentaminen Pontoisen ja Cormeilles-en-Vexinin lentopaikan ympärille on sopusoinnussa alueellisen elvytyssuunnitelman dynamiikan, COP:n päätelmien ja vuoden 2024 olympia- ja paralympiakisojen kanssa. Tämä tapahtuma tarjoaa poikkeuksellisen tilaisuuden aktivoida ilmailualaa ja nostaa Pariisin alueen profiilia asemoimalla se kaupunkilentoliikenteen vertailualueeksi maailmanlaajuisilla markkinoilla ”, sanoo Pariisin alueen puheenjohtaja Valérie Pécresse.

Lentoliikenteen tulevaisuus suurkaupungeissa
EASA:n sertifiointi ei vielä mahdollista kaupallisten lentojen aloittamista, mutta se on tärkeä askel kohti ensimmäisiä kaupallisia lentoja, jotka on suunniteltu Pariisin olympialaisiin vuonna 2024. Olympialaiset eivät ole enää vain urheilukilpailu, vaan myös geopoliittinen viesti, järjestävän maan voiman ja vallan osoitus, joka perustuu urheilun pehmeään voimaan. Pariisin vuoden 2024 olympialaiset ovat siis Ranskalle tilaisuus loistaa kansainvälisellä näyttämöllä.
Kaupunkilentoliikenteen kehittämishanke vahvistaa Ile-De-Francen alueen vetovoimaa kansainvälisellä tasolla tekemällä yhteistyötä useiden julkisten ja yksityisten toimijoiden kanssa, kuten Helifirstin, joka on liikelentotoimintaan erikoistunut helikopterilentoyhtiö, ja Helipassin, joka on digitaalinen alusta helikopterilentojen varaamiseen esimerkiksi toiminnanohjauksessa. Tällä hetkellä ”ajoneuvojen” alalla kolme yritystä on valittu lentävien taksiensa lennättämiseen osana Pariisin vuoden 2024 olympialaisia: Volocopter, Airbus ja Ehang, kiinalainen start-up-yritys.
Volocopterin ja liikelentotoiminnan täydentävät palvelut?
Yksityisen suihkukoneen vuokraus on olennainen väline, kun halutaan noudattaa aikarajoituksia. Yksityisen suihkukoneen vuokrausasiakkaat etsivät joustavuutta, turvallisuutta ja nopeutta. Lentokenttien ja kaupunkien keskustojen väliset yhteydet ovat usein monimutkaisia ja aikaa vieviä raskaan tieliikenteen vuoksi. Lähitulevaisuudessa lentotaksit voivat mahdollistaa ruuhkien välttämisen ja yhteyden FBO määränpäähän. ”Ne tulevat palvelemaan useita kiinnostavia kohteita l’aéroport d’Orl y:nja Charles de Gaulle Etoile välillä sekä Pariisin keskustaa, mahdollisesti osoitteessa l’héliport d’Issy-les-Moulineaux”, sanoo RATP:n innovaatio- ja kehitysstrategian johtaja Marie-Claude Dupuis .
Nämä sähköajoneuvot ratkaisisivat suurkaupunkien liiallisen liikenteen ongelman ympäristöä kunnioittaen. Ne olisivat myös ihanteellinen lisä yksityislentokoneiden vuokraukseen.
Näillä lentävillä takseilla on kuitenkin useita heikkouksia, kuten hyvin rajallinen toimintasäde, alhainen nopeus (enintään 110 km/h) ja pieni kuljetuskapasiteetti. Näistä puutteista huolimatta lentotaksimarkkinoilla toimivien uusien yritysten määrä kasvaa erityisesti Kiinassa. Konsulttiyritys Oliver Wymanin vuonna 2019 tekemän tutkimuksen mukaan lentotaksien potentiaaliset markkinat ovat 35 miljardia dollaria vuoteen 2035 mennessä. Itse asiassa vuoteen 2035 mennessä yli 50 000 lentävää taksia voi olla liikenteessä lähes 90 kaupungissa ympäri maailmaa.
Lähitulevaisuudessa se voisi tarjota ratkaisun tieliikenteen ruuhkautumisen vähentämiseen. ”Uskomme, että tulevaisuudessa eVTOL-lentokoneet hakevat asiakkaat kotoaan”, sanoo Volocopterin toimitusjohtaja Florian Reuter.
ADP Group on Volocopterin lentotaksihankkeen merkittävä tukija. Nykyään Paris Le Bourget on johtava liikelentotoiminnan lentokenttä. Se on ainoa ADP-konsernin yksikkö, jolla on eri lentokoneluokkiin soveltuvia alueita.
- 2 lentoasemaa liikelentotoimintaa varten: Toussus-Le-Noble ja Pontoise-Cormeilles-en-Vexin
- 8 liikelentopaikkaa: Chavenay, Chelles, Coulommiers, Etampes, Lognes, Meaux, Persan ja Saint-Cyr
- 1 helikopterikenttä Issy-Les-Moulineaux’ssa
Voimmeko kuvitella 100-prosenttista ilma- ja sähköliikennettä tulevaisuudessa?
Nämä lentävät taksit voisivat noutaa asiakkaita, joilla on rajoitettu aika, ja viedä heidät kotiin tai muualle Aéroports de Paris Groupin eri toimipisteistä, erityisesti osoitteista Paris Le Bourget,héliport d’Issy-Les-Moulineaux tai Pontoise, joka on tällä hetkellä lentävien taksien testialue.
[caption id="attachment_21882" align="aligncenter" width="300"] Kuvan luotto: @01net. Volocopterin koelento Le Bourgetissa (Pariisi)
Saksalainen startup-yritys Volocopter on myös esitellyt Singaporessa uuden Volocityä varten suunnitellun VoloPort-verkkosataman prototyypin. Terminaali on modulaarinen, joten se on helppo sovittaa erilaisiin kaupunkikohteisiin, kuten rakennusten katoille, rautatieasemille tai pysäköintialueille.


Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa yksityislentojasi varten numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi käydä osoitteessa devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.