Liikelentotoiminta perustuu alun perin melko yksinkertaiseen malliin. Kun liikemies haluaa lentää yksityiskoneella, hän ottaa yhteyttä lentoyhtiön välittäjään. Tämän jälkeen välittäjä tarkastelee lentoyhtiöitä löytääkseen parhaat tarjoukset yksityislennosta. Kun asiakas on tehnyt valintansa, välittäjä seuraa häntä koko varausprosessin ajan aina lentoonlähtöön asti.
Halpalentoyhtiöt nauttivat kiistattomasta kaupallisesta menestyksestä lentoliikenteessä. Yhdysvalloissa 2000-luvulla keksitty halpalentomalli on demokratisoinut lentomatkustamisen erittäin edulliseen hintaan. Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) mukaan halpalentoyhtiöt kuljettivat 31 prosenttia maailman kaikista reittilentomatkustajista vuonna 2018.
Nykyään jotkut toimijat yrittävät mukauttaa tätä mallia liikelentotoimintaan. Kilpailijoiden määrän merkittävä lisääntyminen ja uusien digitaalisten välineiden ilmaantuminen ovat viime vuosina sekoittaneet pakkaa uudelleen halvan yksityisen suihkukoneen vuokraamisessa. Lisääntyneen kilpailun vuoksi alan yritykset eivät ole epäröineet asemoida itseään yksityisten liikesuihkukoneiden halpalentojen tarjoajina. Mutta mistä näissä uusissa yksityisilmailun liiketoimintamalleissa oikeastaan on kyse? Ja mitä vaikutuksia niillä on matkustajille, jotka matkustavat halvalla yksityiskoneella?
AEROAFFAIRES paljastaa eri vaihtoehdot, joita on tarjolla yksityisen liikesuihkukoneen halpalennoille, jotka täyttävät kaikki julkisen liikenteen lentojen turvallisuusvaatimukset. On hyödyllistä saada selkeä kuva, jotta voit valita lentosi ja ostaa lippusi täysin tietoisena tosiasioista ja täysin avoimesti.

Yksityisen suihkukoneen vuokraaminen: kaikkien ulottuvilla
Toisin kuin yleisesti uskotaan, liikelentäminen ei ole yksinomaan showbisnestähtien omaisuutta. Tyypillinen yksityisilmailun asiakas on vähitellen muuttumassa, mikä helpottaa alan suhteellista demokratisoitumista. Nykyään on syntymässä lukuisia yksityislentokuljetustarjouksia yhä edullisempiin hintoihin.
Ajatuksena ei ole ostaa omaa yksityiskonetta, vaan vuokrata sellainen. Liikesuihkukoneen ostaminen on rahan lisäksi myös ajallinen investointi: koneen säännöllinen huolto ja tarkastukset on otettava huomioon. Lentokoneen, miehistön, polttoaineen, huollon, laskeutumis- ja lentoonlähtömaksujen ja pysäköintimaksujen ylläpitoon liittyvät kustannukset ovat kaikkea muuta kuin vähäiset. Asiantuntijalaskelmien mukaan lentotunteja on kerättävä 400 vuodessa, jotta ostamasi lentokone maksaisi itsensä takaisin.
Sen sijaan, että ostaisit yksityisen suihkukoneen suoraan, kannattaa harkita muita vaihtoehtoja, kuten käytetyn lentokoneen ostamista tai leasingvuokrausta. Innovatiivisia lentoliikenneratkaisuja syntyy yhä useammin edulliseen hintaan. Yhteistyöhön perustuvista yksityislentokoneiden matkoista halpoihin tyhjiin lentoihin saat meiltä alan parhaat tarjoukset.

Uudet halpalentotarjoukset jet d’affaires
”Lorientissa sijaitsevan yrityksen johtajana minun on matkustettava Marseilleen tapaamaan tavarantoimittajia joka kuukausi. Se on meno-paluu, johon menisi junalla vähintään 8 tuntia ja autolla yli 10 tuntia. Menettäisin yli kaksi päivää yhdestä vierailusta hotelli- ja taksikuluineen ja siihen liittyvine väsymyksineen! Yksityinen suihkukone on minulle välttämätön liikeratkaisu ja todellinen ajan säästö. Tarjousten moninaisuus on kuitenkin hämmentävää”, tunnusti eräs asiakkaamme hiljattain, bretagnelainen patr… Eikä hän ollut väärässä päätelmässään: yksityisen suihkukoneen vuokrauspakettien runsaus voi kääntää päät, kuten Le Point kertoo artikkelissaan.
Tyhjät lennot
vol à vide tai ”Empty Leg” on osoittautunut täydelliseksi ratkaisuksi yksityisen suihkukoneen edulliseen matkustamiseen. Kyseessä on lento, jonka asiakas on jo varannut ja maksanut. Koska lentokone on joskus siirrettävä asiakkaalle lennon ajaksi tai sijoitettava uudelleen lennon jälkeen, osa matkoista tehdään ilman matkustajia. Juuri näillä lennoilla yksityiset lentoyhtiöt myyvät paikkoja pilkkahintaan. Ne ovat jo tehneet voittoa näistä lennoista, mikä on niille puhdasta voittoa.
Tyhjät lennot ovat kuitenkin siinä mielessä rajoittavia, että lentoyhtiö voi peruuttaa ne viime hetkeen asti. Lisäksi asiakkaat eivät voi valita lentoaikojaan tai muuttaa lopullista määränpäätään.
Rajoittamattomat matkakortit
Jotkin lentoyhtiöt myyvät kausikortteja, joilla voi matkustaa rajattomasti yksityislentokoneella. Tämän ratkaisun etuna on kiinteä hinta, joka sinun on maksettava palvelun käytöstä. Huolimatta huikeasta menestyksestään Yhdysvalloissa tämä tarjous ei kuitenkaan ole löytänyt asiakaskuntaansa Euroopassa. Yksikään eurooppalainen yritys ei tarjoa sitä enää, sillä ne ovat kaikki menneet konkurssiin….
Yksityisen suihkukoneen varausjärjestelmät verkossa
Lentoyhtiöiden välittäjät ovat päättäneet omaksua edullisen lähestymistavan tarjoamalla yksityislentokoneiden varauksia verkossa. Nämä yritykset yhdistävät matkustajat suoraan lentoyhtiöihin. Ne tarjoavat alhaisempaa palvelutasoa kuin perinteiset välittäjät. Lentojen seuranta on rajoitettu tiukkaan minimiin, myyntiehdot ovat vaativammat ja tarjolla on monia maksullisia lisävaihtoehtoja, kuten catering tai matkustajaluettelon muutokset. Tämä on edellytys alhaisemmalle hinnalle.
Jaetut lennot
Paikan varaaminen yksityisen suihkukoneen lennolla on jaetun lennon käsite. Yhden hengen hinnalla tämä tarjous alentaa lennon hintaa.
Konseptista oli tarkoitus tulla yksityislentokoneiden ”Blablacar”, mutta se ei ole menestynyt kovin hyvin Euroopassa. Liikelentoliikenteessä on kyse räätälöityjen ratkaisujen tarjoamisesta matkustajille, jotka ovat valmiita maksamaan hinnan.
Lisäksi yhteiskäyttöiset lennot voivat olla verhottua matkustajaliikennettä. Sitä voidaan verrata kaupalliseen reittiliikenteeseen siinä mielessä, että matkustajat varaavat paikkansa reittilennolla liikennöivään lentokoneeseen.

Yhteispilotointi
Viime aikoina on ilmestynyt useita liikelentotoimintaan liittyviä ”co-pilottitarjouksia”. Nämä yritykset pyrkivät ”uberisoimaan” räätälöityä ilmailua yhdistämällä matkustajat, lentäjät ja lentokoneiden omistajat yhdelle alustalle. Tämä kustannusten jakamiseen perustuva tarjous on houkutteleva, koska se on niin halpa. Todellisuudessa tämä ratkaisu ei kuulu julkisilla liikennevälineillä tapahtuvan liikelennon oikeudelliseen määritelmään. Kyseessä on lähinnä matkustaminen matkailukoneella, jonka matkustamo on kapea ja kantama hyvin rajallinen. Yhdellä amatöörilentäjällä, jolla ei ole kaupalliseen matkustajaliikenteeseen tarvittavaa pätevyyttä.
Käytettäväksi annettujen ilma-alusten omistajilla ei myöskään aina ole lentotoimintalupaa (AOC). Tämä puute johtaa siihen, että lennon vakuutusturva on erittäin puutteellinen, ja yritys ei voi ottaa tätä riskiä työntekijöidensä osalta. Itse asiassa lentäjä, lentokoneen omistaja tai foorumi, jonka kautta osapuolet ovat yhteydessä toisiinsa, eivät ole vastuussa lennosta. Juuri tätä taustaa vasten jalkapalloilija Emiliano Sala menetti henkensä, kun hänen lentokoneensa putosi Englannin kanaalin yli tammikuussa 2019. Kenelläkään lennon järjestäneistä asiamiehistä, lentäjällä tai lentokoneen, Piper PA-46:n, omistajalla ei ollut lentotoimintalupaa. Sekä lentokoneella että lentäjällä ei siis ollut lupaa kuljettaa matkustajia kaupallisesti.
AEROAFFAIRES yhtiö kieltäytyy tarjoamasta tämäntyyppisiä amatöörilentoja asiakkailleen heidän lentomatkustustarpeisiinsa.
- CoJetage edulliset lentoliput
Nuori ranskalainen startup-yritys nimeltä Cojetage asetti vuonna 2011 itselleen haasteen tarjota luksuslentoja pilkkahintaan. Haaste alkoi yksinkertaisesta havainnosta: 40 prosenttia yksityiskoneiden lennoista on tyhjiä. Nämä ovat paikannuslentoja: yksityislentokoneiden ”paluulentoja” tukikohtaansa. Lentoyhtiöille lentokoneen pitäminen maassa maksaa kaksi kertaa enemmän kuin sen lennättäminen. Kustannuksiin sisältyvät pysäköintitilat, majoitettava miehistö ja menetetty voitto, joka syntyy siitä, että lentokone ei ole muiden asiakkaiden käytettävissä. Tämän vuoksi lentoyhtiöt päättävät palauttaa lentokoneen tukikohtaansa, kun matka kestää yli kaksi päivää.atr.
Tämän vuoksi yritys on päättänyt ottaa kaiken irti näistä lennoista tarjoamalla edullisia matkoja erilaisilla yksityiskoneilla. Voit esimerkiksi ostaa lennon Pariisista Cannesiin tai Lontoosta Pariisiin jo 200 eurolla. Täydellistä budjetillesi!
Vaikka nämä edulliset hinnat ovat houkuttelevia, niillä on muutamia haittoja: joustavuuden puute (aikataulut, lentokonetyypit, kohteet) ja viime hetken peruutusten riski. Lisätietoa matkaehdoista ja CoJetagen huonoista puolista löydät artikkelistamme osoitteessa ce sujet.

Mitä halpaan yksityislentokoneella matkustamiseen kuuluu?
Räätälöidyn lentoliikenteen halpatoimijoiden tarjonta eroaa merkittävästi alan perinteisten toimijoiden tarjonnasta. Yksityiskoneen lipun varaaminen on jopa yksinkertaisempaa kuin matkustajakoneen.
Palvelu, jossa kaikki laskutetaan à la carte
Eri lentoyhtiöt ja halpalentoyhtiöt karsivat palvelujaan kustannusten vähentämiseksi. Niiden katteet ovat niin pienet, että ne hyödyntävät à la carte -palvelua, jossa kaikki lisäpalvelut laskutetaan.
Ruokailusta aluksella on tulossa maksullista ylellisyyttä. Samoin asiakkaalta laskutetaan kaikista lennon muutoksista, olipa kyse sitten matkustajaluettelosta tai aikataulusta.
Asiakastyytyväisyys on yhtä tärkeää halpalentomatkustamisessa, mutta lennon hinta on tärkein tekijä, koska se pitää asiakkaat palaamassa takaisin.
Kovemmat peruutusehdot
Saadakseen laivastonsa kannattavaksi halpalentoyhtiöt lentävät yksityislentokoneillaan enemmän kuin perinteiset lentoyhtiöt. Jos lento peruutetaan juuri ennen lentoa, lentoyhtiölle koituu suuria tappioita. Siksi nämä operaattorit perivät korkeita peruutusmaksuja. Vaikka perinteisten lentoyhtiöiden kanssa on usein mahdollista neuvotella näistä maksuista tai peruuttaa ne, halpalentoyhtiöiden kanssa se on hyvin vaikeaa.
Kaupalliset palvelut, joiden tehokkuus on rajallinen
Halpalentoyhtiöiden tarjoamat houkuttelevat hinnat houkuttelevat enemmän asiakkaita, joten rahtaajat saavat enemmän yksityislentoja koskevia pyyntöjä. Tästä selviytyäkseen myyntineuvojat vastaavat kaikkiin erittäin nopeiden lentojen tarjouksiin tarkistamatta lentoparametreja. Palvelu ei ole enää yhtä henkilökohtaista kuin perinteisillä välittäjillä. Jälkimmäiset huolehtivat yleensä matkajärjestelyistä ennen ja jälkeen lennon, viisumimuodollisuuksista tai jopa tarkistavat tiettyjä yksityiskohtia, jotka koskevat liikelentoihin liittyviä rajoitteita (lentoasemien aikataulut, miehistön saatavuus, lentäjien pätevyys tiettyihin kohteisiin, ruumaan mahtuminen jne.). Käsiteltyjen tarjousten eksponentiaalinen määrä tarkoittaa, että halpalentoyhtiö voi tehdä virheitä ja laiminlyöntejä, mikä johtaa alhaiseen muuntokurssiin.
Halpalentoyhtiö ei myöskään yleensä huolehdi vaihtoehtoisen ratkaisun löytämisestä viime hetken mekaanisen vian sattuessa, kun taas välittäjän on tavallista löytää asiakkaalle toinen tapa suorittaa lento loppuun ja päästä määränpäähän.

Vaativammat myyntiehdot
Halpalentoyhtiöiden myyntiehdot ovat erityisen vaativat verrattuna perinteisten välittäjien joustaviin myyntiehtoihin. Lennosta tarjottu myyntihinta on aina määräaikainen halpalentoyhtiön kanssa, ja hinta nousee ajan myötä. Kun tarjous on vahvistettu, sopimus on allekirjoitettava hyvin nopeasti, ellei jopa välittömästi. Myös maksuehdot ovat tiukemmat. Halpalennonvälittäjät pyytävät maksua muutamaa päivää ennen lentoa, koska niiden kassavirta on tiukempi. Perinteinen välittäjä voi sen sijaan maksaa summan etukäteen tai erissä lennon jälkeen.
Halpalentomallin on siis vaikea sopeutua liikelentotoimintaan. Palveluita ja kustannuksia on vaikea vähentää, kun kaikki on räätälöity. Yksityiskoneella lentäminen on edelleen melko kallista, koska se vaatii paljon takuita, jotta se voidaan suorittaa turvallisissa olosuhteissa. Neuvonantajan asiantuntemus, ammattilentäjien pätevyys, lentokoneen ajan tasalla oleva huolto, vakuutukset, joilla on huomattavat taloudelliset enimmäismäärät, ja jopa hyväksynnät, kuten lentoliikennelupa, ovat kaikki takeita, joista ei saa tinkiä lennon turvallisuuden ja sujuvuuden vuoksi.
Paras ratkaisu matkustaa parhaaseen hintaan ja parhaissa olosuhteissa näyttää edelleen olevan käyttää välittäjää, kuten esimerkiksi AEROAFFAIRES. Olemme sitoutuneet etsimään sinulle parhaat tarjoukset yksityislennoistasi. Lentomme toteutetaan julkisen matkustajaliikenteen lakisääteisen järjestelmän mukaisesti yksityisillä suihkukoneilla, joita liikennöivät lentoyhtiöt, joilla on lentoliikenteen harjoittajan lupakirja. Suosimme parhaita vakuutusyhtiöidemme vahvistamia lentoyhtiöitä affréter un avion.
Jos haluat lentää yksityislentokoneella edullisesti, on tarjolla edestakaisia päiväkuljetuksia välillä Paris – Le Bourget et Genève. Jos koneessa on 4 tai 5 henkilöä Cessna, voit lähteä lomalle erittäin kilpailukykyiseen hintaan, noin 4 000 euroa, eli alle 1 000 euroa matkustajaa kohti.

Haluatko tietää lisää prix d’un jet privé? Lue artikkelimme.
kuvat: M: Pixabay/ValiGreceanu