ACMI (Aircraft, Crew, Maintenance and Insurance) on eräänlainen lentokoneen leasingsopimus, joka sisältää lentokoneen, miehistön, huollon ja vakuutuksen. Kyseessä on compagnies aériennes tai leasing-yhtiön (vuokralle antajan) välinen vuokrasopimus, jossa vuokrattu operaattori tarjoaa lentokoneen ja kaikki siihen liittyvät palvelut. Muut lentoon liittyvät kustannukset, kuten polttoaine, lentokenttätuki, liikenneoikeudet ja ylilentoverot, jäävät asiakaslentoyhtiön vastuulle.
Lentoyhtiöt, jotka tarvitsevat lisäpalveluita, kääntyvät erikoistuneiden lentomeklarien puoleen, kutenAEROAFFAIRESjoka on johtava toimija tällä alalla, auttaakseen niitä löytämään täydentävän tai korvaavan lentokoneen.

ACMI tarjoaa asiakaslentoyhtiölle joustavan ratkaisun ennakoitujen tarpeiden täyttämiseksi tai hätätilanteiden hoitamiseksi. Sen avulla ne voivat korvata lentoaikataulussaan olevan ylikuormituksen, kattaa kausihuippuja tai aloittaa uusia reittejä. Ennakoimattomissa tilanteissa, kuten lentokoneen rikkoutuessa tai lentohenkilökunnan aikataulussa ilmenevien jännitteiden vuoksi, ACMI estää lentojen peruuttamisen tai viivästymisen ja takaa näin kuljetusratkaisun matkustajille.
Vuokralle antavalle lentoyhtiölle lentokoneen asettaminen käyttöön tarjoaa mahdollisuuden käyttää lentokonetta, jota ei käytettäisi sen omassa verkossa hiljaisen toiminnan aikana. Jotkin lentoyhtiöt ovat jopa erikoistuneet wet-lease-toimintaan ja tekevät siitä kiinteän osan liiketoimintamalliaan.

ACMI:n ja yksityisten suihkukoneiden leasingin erot
ACMI
Lentokoneiden leasing-vaihtoehtoja on kaksi: ACMI ja location de jets privés. ACMI sisältää lentokoneen, miehistön, huollon ja vakuutuksen, joten se on käytännöllinen valinta lentoyhtiöille.
Yksityisen suihkukoneen vuokraus
Yksityisen suihkukoneen vuokraus tarjoaa enemmän joustavuutta ja räätälöitävyyttä yksityis- tai liikematkustamiseen.
Tutustutaanpa tarkemmin näihin eroihin:
Miehistön mukanaolo
Ensinnäkin ACMI-sopimukseen sisältyy lentohenkilökunta, mikä tarkoittaa, että vuokraajan ei tarvitse huolehtia henkilöstön rekrytoinnista tai hallinnoinnista. Vuokrasopimuksessa on mahdollista vuokrata vain lentokone, jolloin vuokralaisen on hankittava oma miehistönsä.
Huolto
Lisäksi ACMI:ssä ilma-aluksen huolto sisältyy hintaan, mikä vapauttaa vuokraajan lisävastuusta. Leasingissä vastuu huollosta voi kuulua vuokralleottajalle, ellei toisin mainita.
Vakuutus
Lisäksi ACMI-sopimukseen sisältyy vakuutus, joka tarjoaa vuokralleottajalle lisää mielenrauhaa. Vuokralla vuokralaisen on ehkä otettava oma vakuutus.
Joustavuus
ACMI on erityisen hyödyllinen lentoyhtiöille, jotka tarvitsevat tilapäisiä lentokoneita kysyntähuippujen kattamiseksi investoimatta uusiin hankintoihin. Leasingiä käytetään usein yksityis- tai liikelentoihin. Se tarjoaa suurempaa joustavuutta lentokoneen ja kohteiden valinnan suhteen.
Sopimuksen kesto
ACMI-sopimukset voivat olla kestoltaan vaihtelevia, ja niitä käytetään lyhytaikaisiin tarpeisiin. Leasing voi sisältää pitkäaikaisia sopimuksia tai vuokrasopimuksia kertaluonteisia lentoja varten.
Lyhyesti sanottuna ACMI on kattavampi ja käytännöllisempi ratkaisu niille, jotka haluavat vuokrata lentokoneen ilman, että heidän tarvitsee huolehtia miehistöstä ja huollosta. Yksityisen suihkukoneen vuokraus puolestaan tarjoaa enemmän joustavuutta ja räätälöitävyyttä.
Lisätietoja ACMI:stä osoitteessa AEROAFFAIRES
Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991
20000
saatavilla olevia laitteita
45 000
vakuutettuja lentoja
120 000+
matkustajaa
4,9/5
asiakastyytyväisyys
100%
Hiilidioksidikorvaus
ACMI:n edut
ACMI tarjoaa lentoyhtiöille monia etuja, sillä sen avulla ne voivat vuokrata lentokoneita, joihin sisältyy miehistö, huolto ja vakuutus. Tämä joustava ratkaisu on erityisen hyödyllinen, kun halutaan vastata operatiivisiin ja kausiluonteisiin haasteisiin. Seuraavassa on lueteltu joitakin ACMI:n tärkeimpiä etuja lentotoiminnan hallinnoinnissa:
Kausittaisten liikennehuippujen optimoitu hallinta
ACMI:n avulla lentoyhtiöt voivat reagoida tehokkaasti kausiluonteisen kysynnän vaihteluihin. Täysin ruuhkahuippujen, kuten loma- tai matkailusesonkien, aikana voi olla vaikeaa säätää laivastoa nopeasti vastaamaan kasvavia matkustajamääriä. ACMI:n ansiosta lentoyhtiöt voivat vuokrata lentokoneita miehistöineen. Näin ne voivat tilapäisesti lisätä kuljetuskapasiteettiaan, välttää ylikuormitusta ja viivästyksiä ja optimoida samalla asiakastyytyväisyyttä.
Joustavuus uusien reittien käynnistämisessä
ACMI tarjoaa suurta joustavuutta uusien lentoreittien käynnistämiseen. Kun lentoyhtiö haluaa testata uusia markkinoita tai aloittaa reitin tuntemattomaan kohteeseen, se voi käyttää ACMI:n kautta vuokrattuja lentokoneita vähentääkseen uuden lentokoneen hankintaan liittyviä taloudellisia riskejä. Tämän ratkaisun ansiosta reitit voidaan käynnistää nopeasti ja edullisemmin ilman pitkäaikaisia sitoumuksia. Sen ansiosta toimintaa on myös helppo mukauttaa tulosten mukaan.
Reaktiivisuus viime hetken poikkeustilanteissa
Ennakoimattomissa tilanteissa, kuten AOG (Aircraft on Ground) -tilanteissa tai toimintaa häiritsevissä yhteiskunnallisissa jännitteissä, ACMI on ihanteellinen ratkaisu lentojen jatkuvuuden varmistamiseksi. Kun odottamatonta tapahtuu, lentoyhtiöiden on tärkeää reagoida nopeasti häiriöiden minimoimiseksi. ACMI:n avulla lentokone voidaan ottaa nopeasti käyttöön ja korvata maassa oleva lentokone. Näin varmistetaan, että säännölliset lennot voivat jatkua ilman suurempia häiriöitä.
Lentoaikataulun ylikuormituksen tai häiriöiden lieventäminen
Kun lentoaikataulu häiriintyy ylikuormituksen tai odottamattomien tapahtumien vuoksi, ACMI:n avulla lentoyhtiöt voivat mukautua ilman, että se vaikuttaa kielteisesti niiden toimintaan. Säätämällä väliaikaisesti laivaston kapasiteettia vuokratuilla lentokoneilla lentoyhtiöt voivat lieventää kysynnän vaihteluita tai toimintahäiriöitä. Samalla ne voivat säilyttää aikataulujensa sujuvuuden. Näin varmistetaan, että matkustajille annetut sitoumukset täytetään ja samalla rajoitetaan taloudellisia vaikutuksia.
Korvaaminen suunniteltujen huoltotoimenpiteiden tai myöhästyneiden toimitusten aikana
ACMI on erityisen hyödyllinen silloin, kun lentokone ei ole käytettävissä suunnitellun huoltotyön tai uuden lentokoneen toimituksen viivästymisen vuoksi. Sen sijaan, että lentoyhtiöt joutuisivat vähentämään laivastoa näinä kriittisinä aikoina, ne voivat valita ACMI-koneita toimintakapasiteettinsa säilyttämiseksi. Näin ne voivat välttää häiriöitä toiminnassaan ja jatkaa matkustajiensa tarpeiden tyydyttämistä.
Lyhyesti sanottuna ACMI tarjoaa lentoyhtiöille joustavan ja reagoivan ratkaisun, jonka avulla ne voivat optimoida toimintansa erilaisissa tilanteissa. Olipa kyse sitten kausittaisten liikennehuippujen hallinnasta, uusien reittien testaamisesta, nopeasta reagoinnista ennakoimattomiin olosuhteisiin tai lentokoneiden käyttökatkosten kompensoinnista, ACMI varmistaa palvelun tehokkaan jatkuvuuden. Tämä lähestymistapa helpottaa sopeutumista vaihteluihin ja toiminnallisiin rajoituksiin, joten lentoyhtiöt voivat optimoida kannattavuutensa ja taata samalla sujuvan ja tyydyttävän asiakaskokemuksen.
Vertailu muihin leasingratkaisuihin
Lentoyhtiöiden käytettävissä on useita erilaisia lentokoneiden leasingsopimuksia, joilla kullakin on omat erityispiirteensä. Kaksi päämuotoa ovat kuivavuokraus ja märkäleasing, ja niiden välissä on muutamia variaatioita.

Dry lease -leasingsopimuksessa vuokralle antaja toimittaa ainoastaan lentokoneen asiakaslentoyhtiölle. Lentoyhtiön on rekisteröitävä lentokone omaan laivastoonsa ja huolehdittava kaikesta toiminnasta. Tähän sisältyy lentokoneen käyttö, mukaan lukien miehistö, huolto ja vakuutukset. Tätä sopimustyyppiä suositaan usein pitkäaikaisissa vuokrasopimuksissa, joissa lentokone on integroitava asiakkaan laivastoon pysyvien vaatimusten täyttämiseksi.
atrW et-leasing puolestaan sisältää yleensä kaikki neljä ACMI:n osatekijää: ilma-alus (A), miehistö (C), huolto (M) ja vakuutus (I). Tässä tapauksessa vuokralle antaja pitää lentokoneen omassa kalustossaan. Samaan aikaan asiakasyritys vuokraa täyden palvelun lentäjät ja lentohenkilökunta mukaan lukien. Vuokralle ottaja on kuitenkin vastuussa reittiin liittyvistä kaupallisista toiminnoista. Tähän sisältyy lentonumero, liikenne- ja ylilento-oikeudet sekä lentoasemapalvelujen (maahuolinta, tankkaus, huoltopalvelut jne.) hallinnointi. Tämä malli soveltuu erinomaisesti tilapäisiin tarpeisiin tai täydellisiin pysähdyshuippuihin, kun lentoyhtiö haluaa vähentää hallinnoinnin monimutkaisuutta.


Wet lease -mallin mielenkiintoinen muunnelma, joka on sovitettu pidempiaikaisiin sopimuksiin, on damp lease -malli. Tässä tapauksessa vuokranantaja tarjoaa ainoastaan lentäjät, kun taas asiakaslentoyhtiö käyttää omaa matkustamohenkilökuntaansa. Näin vuokralle ottaja voi toimia tietyllä tavalla itsenäisesti, mutta saa samalla osittaista tukea vuokranantajalta.
Harvinaisemmissa tapauksissa, joissa asiakasyhtiö tarjoaa myös lentäjät, puhutaan AMI-sopimuksesta (ilma-alus, huolto, vakuutus), jossa vuokralle antaja tarjoaa vain ilma-aluksen ja tekniset palvelut (huolto ja vakuutus).

Kukin näistä vaihtoehdoista tarjoaa erilaista joustavuutta lentoyhtiön erityistarpeiden, sopimuksen keston ja operatiivisen tilanteen mukaan. ACMI on kokonaispalvelu, joka erottuu edukseen, koska sen avulla voidaan tarjota avaimet käteen -ratkaisu hätä- tai ylikuormitustilanteisiin, kun taas dry lease ja damp lease soveltuvat paremmin pitkän aikavälin strategioihin.

Tarvitsetko hinta-arvion?
Voidaanko ACMI:n avulla testata uusia markkinoita?
Kyllä, ACMI sopii erinomaisesti uusien reittien käynnistämiseen tai uusien markkinoiden testaamiseen. Sen avulla voidaan tutkia kohteita ottamatta riskiä uuden lentokoneen hankkimisesta, mikä antaa enemmän joustavuutta toiminnan mukauttamiseen kaupallisten tulosten mukaan.
Minkä tyyppisiä ilma-aluksia ACMI:n puitteissa on saatavilla?
ACMI-sopimuksia tarjoavat yhtiöt tarjoavat yleensä monenlaisia lentokoneita alueellisista suihkukoneista kaukolentoihin tarkoitettuihin laajarunkokoneisiin. Lentokoneen valinta riippuu asiakasyrityksen erityistarpeista määränpään, tarvittavan kapasiteetin ja lentotyypin mukaan.
Miten vastuut ja vakuutukset jaetaan ACMI-leasingsopimuksessa?
Vuokranantaja pitää ilma-aluksen laivastorekisterissään ja on ensisijaisesti vastuussa ilma-aluksesta, sen lentokelpoisuudesta ja toiminnasta. Ilma-aluksen vuokraava asiakasyritys on vastuussa kuljetettavista matkustajista ja rahdista. Vuokrasopimuksessa määritellään kunkin osapuolen tehtävät ja vastuut riitojen välttämiseksi.
Vakuutusten osalta on tärkeää, että molemmat osapuolet varmistavat, että vakuutusturvan jakautuminen on täydellinen ja virheetön. Yleensä vuokralle antaja vakuuttaa ilma-aluksen (rungon) sekä maassa olevat kolmannet osapuolet, kun taas rahtaaja kattaa matkustaja- ja rahtivakuutuksen. On myös tärkeää varmistaa, että matkustajien vakuutusturvan määrä on riittävä ja että molempien osapuolten vakuutussopimusten maantieteelliset poikkeukset ovat yhteensopivia suunnitellun toiminnan kanssa.