Kuten viimeisin yksityislentokoneita koskeva kiista on muistuttanut meitä siitä, että kestävä kehitys on yksi 2000-luvun tärkeimmistä kysymyksistä. Kestävä kehitys ja tapa, jolla yhteiskuntamme vaikuttaa ympäristöön, ovat yksinkertaisesti meidän kaikkien huolenaiheita. Ilmailuteollisuudelle ympäristön kunnioittaminen on tärkeä tekijä huomisen lentokoneiden teknologisessa kehityksessä. Mutta miten voimme saavuttaa vuoden 2050 hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitteet? Mitkä ovat ilmailuteollisuuden haasteet kestävän kehityksen kannalta?

Ilmailuteollisuuden nykytila
Ilmailuteollisuus lukuina
GIFAS:n mukaan Ranskan ilmailu- ja avaruusteollisuuden liikevaihto on 55,2 miljardia euroa. Tammikuun 1. päivästä 2022 tähän päivään, 8. syyskuuta 2022, ilmailuteollisuus on tuottanut 34,79 miljardin euron liikevaihdon. Lisäksi Ranskassa kuljetetaan vuosittain 170 miljoonaa matkustajaa.
Ympäristövaikutuksiltaan ala tuottaa vuosittain 660 miljoonaa tonnia hiilidioksidia, mikä vastaa 3 prosenttia maailman päästöistä. Tämän luvun perusteella tiedämme, että noin 99 prosenttia lentoyhtiöiden päästöistä ja noin 50 prosenttia lentoasemien päästöistä liittyy polttoaineen kulutukseen.
Ilmailun tavoitteet kestävän kehityksen kannalta
Vuoden 2050 tavoitteena on ilmailun hiilidioksidipäästöjen vähentäminen. Toisin sanoen panokset ovat suuret. Lentokoneiden käyttövoimaksi on löydettävä toisenlainen polttoaine. Nykyään kaikki siviili-ilmailun lennot toimivat fossiilisilla polttoaineilla. Me kaikki tunnemme klassisen parafiinin. Kerosiinia on verotettu raskaasti viime kuukausina, ja näin tapahtuu epäilemättä myös tulevina vuosina.
Edellä esitettyjen lukujen mukaan ensimmäinen ratkaisu on käyttää SAF:ää eli kestävää lentopolttoainetta. Tämä vaihtoehto perinteisille fossiilisille polttoaineille on jo kehitetty ja testattu kaupallisissa lentokoneissa. Valtaosa ei kuitenkaan vielä käytä sitä. Miksi sitä ei siis käytetä laajamittaisesti?
SAF:n käyttö ilmailuteollisuudessa

SAF:n käytön edut
FAS on merkittävä etu ilmailualan kestävän kehityksen kannalta. Tämäntyyppinen polttoaine on jo kehitetty ja sitä voidaan käyttää ilman riskejä. Nämä ovat vain joitakin etuja:
- SAF:n tuotanto kierrättää CO2-päästöjä.
- Käytön aikana vapautuvien mikrohiukkasten määrä vähenee: kun SAF:ää käytetään, hiukkasten määrä vähenee 90 prosenttia, mikä on lisäpiste ilmanlaadun kannalta.
- Energiatehokkuus: FAS:n käytön energiatehokkuus on 3-1,5 prosenttia korkeampi kuin perinteisen polttoaineen.
- uusiutuvien materiaalien käyttö: FAS:n valmistuksessa käytettävät tärkeimmät materiaalit ovat :
- Kasviperäinenruokaöljy
- Yhdyskuntajäte
- Sokerit
- Biomassa
- Puujäte
- Merilevä
FAS:n haitat
FAS:n suurin haittapuoli on sen hinta. Kuten edellä mainittiin, vaikka FAS on toimiva, sitä ei käytetä laajamittaisesti. Tuotteen laajamittainen käyttö mahdollistaisi kuitenkin mittakaavaetujen hyödyntämisen ja sen hinnoittelun kilpailukykyiseksi perinteisen polttoaineen kanssa.
Valitettavasti näin ei kuitenkaan ole. SAF on kalliimpaa kuin perinteinen parafiini, joten matkustajien hinnat nousevat. Elleivät lentoyhtiöt suostu pienentämään marginaalejaan, riski kilpailukyvyn heikkenemisestä erityisesti halpamarkkinoilla on liian suuri. Markkinat, joille FAS soveltuisi parhaiten, ovat yksityislentokoneiden markkinat. Yksityisen suihkukoneen kuluttaja maksaa lennostaan todennäköisesti korkeamman hinnan kuin halpalentoyhtiön kuluttaja.
FAS:n toinen merkittävä haittapuoli on sen jakelu. Sitä ei jaeta kaikille lentoasemille. Sitä käytetään pääasiassa Pohjois-Amerikan ja Euroopan lentoasemilla. Vaikka monilla suurilla lentoasemilla on FAS-järjestelmä, koska kaikki suuret lentoyhtiöt eivät ole vielä suosineet FAS-järjestelmää, niitä on väistämättä vähemmän lentoasemilla ja lentotoiminnan harjoittajilla. Ne, joilla niitä ei ole, joutuvat muuttamaan rakenteitaan, jotta niitä voidaan levittää. Lisäksi SAF:ää ei voida varastoida samalla tavalla kuin tavanomaista polttoainetta. Kaikkiin näihin haittoihin ei ole olemassa mitään taikaratkaisua. Yhä useampien lentoyhtiöiden on siirryttävä käyttämään FAS:ää ja tasoitettava tietä laajamittaiselle kulutukselle.
Ilmailu kestävän kehityksen haasteisiin vastaamiseksi
Vaikka ilmailun kestävän kehityksen suurin haaste on polttoainepäästöt, on olemassa myös kestävämpiä ratkaisuja infrastruktuuriin, lentokoneen varusteisiin, lentomenetelmiin ja niin edelleen.
Kestävän kehityksen haasteisiin vastaavat infrastruktuurit

Ensinnäkin infrastruktuuri.
Itse asiassa ilmailun hiilijalanjäljessä otetaan huomioon myös infrastruktuuri ja rakennukset yleensä, jotka auttavat pitämään liikenteen käynnissä.
Esimerkiksi asfaltilla käytämme nykyään paljon enemmän vihreällä kaasulla tai sähköllä toimivia ajoneuvoja matkustajien, matkalaukkujen ja muiden ajoneuvoa vaativien kuljetusten kuljettamiseen. Olemme myös havaitsevinamme, että lentoasemien infrastruktuurit ovat yhä enemmän energiaomavaraistumassa ja että ne on valmistettu kestävämmistä materiaaleista. Samoin lentoasemia ympäröivän kasviston ja eläimistön suojelemiseksi on käynnistetty ohjelmia. Osoitteessa AEROAFFAIRES yhteistyökumppanimme ecotree, jonka kanssa teemme tiivistä yhteistyötä, toteuttaa tällaisia kestäviä toimia.
Teknologian rooli kestävässä ilmailussa
toinen ratkaisu liiallisiin päästöihin onekologinen lentäminen. Tämä tekniikka perustuu yksinkertaiseen ajatukseen: varmistetaan, että lentokoneella lennetään vähemmän saastuttavalla tavalla. Tähän päästäkseen ekologisessa ohjauksessa käytetään teknologiaa, joka laskee ulkoisen ympäristön vaihtelut ja määrittelee vähemmän polttoainetta kuluttavan lentotavan. Toisin sanoen se vaatii lentokoneelta vähemmän ponnistuksia, jotta se voi liikkua ympäristössään.
Muita teknologiaan liittyviä kehityshankkeita ovat esimerkiksi hybridisähkö- tai vetykäyttöisiä lentokoneita koskevat hankkeet, kuten Alice, Voltaero tai FlyZero.
Vähemmän painoa ja vähemmän päästöjä

Ilmailun päästöjen vähentämiseksi on joskus ajateltava loogisesti. Paino tekee lentokoneesta raskaamman ja lisää väistämättä polttoaineen kulutusta, jotta tämä voidaan kompensoida lennon aikana. Siksi istuinten painoa suunnitellaan nykyään huomattavasti pienemmäksi. Yleisesti ottaen lentokoneiden rakentamisessa nykyisin käytettävät materiaalit ovat 20 prosenttia kevyempiä kuin aiemmin käytetyt materiaalit.
Kaiken kaikkiaan kestävän kehityksen haasteisiin liittyvät muutokset ovat yhä näkyvämpiä ja konkreettisempia ilmailualalla. Niiden edistyminen on erityisesti hallitusten, sijoittajien, lentoyhtiöiden ja kuluttajien investointien tulosta.
Olemme osoitteessa AEROAFFAIRES käytettävissäsi 24/7 ja vastaamme lentopyyntöihisi osoitteessa jet privé. Jos haluat lisää ennakointia, varaa seuraava matkasi nyt. Tiimimme on käytettävissänne puhelimitse: 33144099182 tai sähköpostitse : charter@aeroaffaires.com. Voit myös tehdä devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.