ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Tarjouspyyntö
Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Julkkisten yksityiskoneet: väärinkäyttö?

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

2000-luvulla ilmaston lämpeneminen ei ole enää ongelma. On selvää, että lentoliikenteellä on oma osuutensa vastuusta. Mutta nyt, kun ihmisiä pyydetään kiristämään vyötä energiankulutuksen suhteen, erityisesti valitsemalla junamatkat lentokoneen sijasta. Kylie Jennerin kaltaiset supertähdet käyttävät liikaa yksityiskonettaan hyvin lyhyillä matkoilla.

Yksityisen suihkukoneen päästöt käytännössä

Yksityislentokoneiden hiilidioksidipäästöjen osuus on 2 prosenttia maailman päästöistä. Viime vuosina, kun liikelentotoiminta on lisääntynyt, niiden hiilidioksidipäästöt ovat kasvaneet Euroopassa 31 prosenttia. Lisäksi Euroopan liikenne- ja ympäristöjärjestön mukaan yksityiskoneet saastuttavat 50 kertaa enemmän kuin junat. Vaikka 2 prosentin päästöt vaikuttavat vähäisiltä verrattuna suurimpiin hiilidioksidipäästöjen aiheuttajiin, kaikki nämä analyysit saavat meidät perustellusti kyseenalaistamaan yksityiskoneiden käytön.

Julkkisten yksityislentokoneiden käyttö

Tähtien yksityiset suihkukoneet: kuka käyttää niitä eniten?

Yard-ryhmä rankkasi hiljattain julkkisten hiilijalanjäljen. Listan kärjessä on Taylor Swift, jonka 170 lennosta aiheutuva hiilidioksidipäästö on 8 293,54 tonnia. Listalla ovat myös Jay Z (6 981,3 tonnia 136 lennolla), Steven Spielberg (4 465 tonnia 61 lennolla) ja Kim Kardashian (4 268,5 tonnia 57 lennolla). Kim Kardashianin perhe, Kardashian-Jenner-klaani, herättää jatkuvasti kohua yksityiskoneen käytöllä.

Jotkut näistä tähdistä ovat puolustaneet yksityiskoneensa käyttöä, kuten Taylor Swift, selittämällä, että hän lainaa konettaan ja että hän ei ole ainoa käyttäjä. Väite ei juurikaan rauhoita niiden vihaa, jotka kiristävät vyötä päivittäisessä energiankulutuksessaan.

Julkkiksen arki kuin mikä tahansa muu

Mutta vaikka ymmärrämme, että tähtien arki on kiireistä ja rajoittavaa ja että yksityiset suihkukoneet ovat yksi parhaista ratkaisuista heille. Mutta juuri yksityiskoneiden väärinkäyttö on aiheuttanut niin paljon kohua. Hiljattain kohua aiheutti Kylie Jenner, yksi Kardashian-Jenner-klaanin siskoksista. Hän käytti yhtä yksityiskonetta vain 15 minuuttia kestävään matkaan. Tämä matka olisi voitu tehdä 50 minuutissa autolla. Mutta muutkin tähdet käyttävät yksityisjettejään tällä tavoin. Myös laulaja Drake ja nyrkkeilijä Floyd Mayweather harrastavat tätä käytäntöä.

Yksityislentokoneiden todellinen käyttö

Vaikka luullaan, että yksityiskoneita käyttävät suurimmat tähdet, kuten laulajat ja jalkapalloilijat, todellisuus on aivan toinen. Itse asiassa suurin osa liikelentokoneiden asiakkaista on 99-prosenttisesti yritysjohtajia, poliitikkoja tai tavallisia ihmisiä. Suuria julkkiksia on kuitenkin hyvin vähän, ja heidän osuutensa asiakaskunnasta on alle 1 prosentti. Tämä yksi prosentti käyttäjistä saa 99 prosenttia median huomiosta.

Ymmärtääksemme, miksi meidän on sisällytettävä yksityisen suihkukoneen käytön syyt analyysiimme , meidänon ensin ymmärrettävä, että yksityisen suihkukoneen käyttö takaa turvallisuuden ja luottamuksellisuuden.

Esimerkiksi poliitikkojen on helpompi taata turvallisuutensa yksityiskoneessa kuin matkustajakoneessa. Toiseksi joustavuus. Maailmassa on 9 000 lentokenttää ja helikopterikenttää. Lisäksi odotusaika FBO:lla on 20 minuuttia, kun se perinteisellä lentoasemalla on 3 tuntia. Tämä on todellista ajansäästöä erityisesti liikemiehille ja poliitikoille, joiden on hoidettava kiireellisiä asioita.

Loppujen lopuksi yksityisilmailua ei pitäisi kieltää. Sitä käytetään lääketieteellisiin evakuointeihin, strategisten sopimusten allekirjoittamiseen tai tehdashäiriön sattuessa.

Voimme myös lisätä, että liikelentotoimintaan ei yleensä kuulu vain tämäntyyppinen asiakaskunta. On tietenkin olemassa aiemmin mainitsemamme toimijat. Mutta on myös lentorahti- tai rahtilentokoneita, lääketieteellisiä lentoja ja lentoja henkilöryhmille. Jotkin näistä matkoista ovat välttämättömiä maan geopoliittisen, taloudellisen ja terveydellisen toiminnan kannalta.

Tulevaisuuden ilmailu

Suunnittelija Liravega / Freepik

On selvää, että ilmailualan toimijoiden on kannettava oma osuutensa vastuusta ilmastonmuutoksesta. Siksi uusien teknologioiden ja uusien ratkaisujen kehittäminen on arvokas avain alan kestävyyteen.

Yksi ehdotetuista ratkaisuista on hiilidioksidipäästöjen kompensointi Sky Co2-ohjelman avulla. Tämä ohjelma tarjoaa asiakkaille mahdollisuuden maksaa korvausta siitä, mitä he kuluttavat lennon aikana. Jotkut lentoyhtiöt sisällyttävät tämän jo lippuihinsa.

Lisäksi jonkin verran edistystä on jo tapahtunut. Vuodesta 1990 vuoteen 2020 olemme vähentäneet hiilidioksidipäästöjä 54,3 prosenttia matkustajakilometriä kohti. Ensimmäinen Alice-sähkökäyttöinen yksityiskone on käynnistetty.Ecopiloting on uusi tekniikka, joka säästää polttoainetta mukauttamalla lentokoneen ohjausta ympäristöönsä. Yksityislentokoneiden painoa vähennetään jatkuvasti. Erityisesti istuinkuormaa on vähennetty 20 prosenttia, mikä tarkoittaa, että energiaa kuluu vähemmän.

Ratkaisut eivät kuitenkaan lopu tähän. Tulevina vuosina tärkein on tiede. Teknologinen kehitys on nimittäin merkittävää ja kehittyy yhä enemmän. Tällaisia ovat biopolttoaineita käyttävät, vetyä käyttävät ja hybridi-yksityiskoneet, jotka tekevät pian tuloaan, sekä siivet, joita on muutettu nostovoiman parantamiseksi.

Toisin sanoen ihmiset edistyvät jatkuvasti. Yritämme tehdä kaikkemme löytääksemme ratkaisuja meitä ympäröiviin ja joskus itse luomiimme ongelmiin.

Me AEROAFFAIRESilla tarjoamme sinulle parhaan yksityisilmailukokemuksen ja annamme sinulle mahdollisuuden kompensoida hiilijalanjälkeäsi SkyCo2-ohjelmamme avulla. Jos haluatte vuokrata liikesuihkukoneen, ottakaa meihin yhteyttä numerossa + 33 1 44 09 91 82, sähköpostitse: [email protected] tai täyttäkää online-tarjouslomake. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.

Usein kysyttyjä kysymyksiä yksityislentokoneista ja ekologiasta

Miten yksityiset suihkukoneet kompensoivat hiilidioksidipäästöjään?

Monet yksityiset ilmailuyhtiöt, kuten AEROAFFAIRES, tarjoavat nykyään hiilidioksidipäästöjen kompensointiohjelmia, kuten Sky CO2.

Näiden aloitteiden avulla matkustajat voivat laskea lentonsa aiheuttamat päästöt ja rahoittaa ympäristöhankkeita (metsänistutus, uusiutuva energia jne.) niiden neutraloimiseksi. Vaikka tämä ei poista suoraa saastumista, se auttaa osittain tasapainottamaan ekologisia vaikutuksia.

Joidenkin kriitikoiden mielestä tätä ratkaisua ei kuitenkaan pitäisi käyttää ”lupana saastuttaa” ilman konkreettisia toimia päästöjen vähentämiseksi niiden lähteellä.

Miksi julkkikset käyttävät niin paljon yksityiskoneita lyhyisiin matkoihin?

Yksinkertaisen mukavuuden lisäksi syitä ovat turvallisuus, ylikuormitetut aikataulut ja luottamuksellisuus. Esimerkiksi Taylor Swiftin kaltainen tähti voi tarvita useita konsertteja riskeeraamatta kaupallisten lentojen myöhästymisiä tai hallitsemattomia väkijoukkoja lentokentillä.

Hyvin lyhyet matkat (kuten Kylie Jennerin 15 minuutin matkat) herättävät kuitenkin kysymyksiä todellisesta tarpeesta, varsinkin kun paikallisiin matkoihin on olemassa vaihtoehtoja, kuten helikoptereita tai panssaroituja ajoneuvoja.

Ovatko yksityiskoneet todella saastuttavampia kuin matkustajakoneet?

Kyllä, ylivoimaisesti. Euroopan ympäristökeskuksen mukaan yksityinen suihkukone tuottaa keskimäärin 10-20 kertaa enemmän hiilidioksidipäästöjä matkustajaa kohti kuin kaupallinen lento.

Tämä johtuu pienestä matkustajamäärästä (usein 2-5 matkustajaa verrattuna useisiin satoihin matkustajiin liikennelentokoneessa) ja suorituskyvystä (nopeus, korkeus) johtuvasta suuresta polttoaineen kulutuksesta.

Esimerkiksi Pariisin ja Nizzan välinen lento yksityislentokoneella voi aiheuttaa yhtä paljon päästöjä kuin keskivertokotitalouden yhden vuoden lämmitys.

Onko perinteisille yksityiskoneille olemassa ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja?

Ratkaisuja on syntymässä, mutta ne ovat vielä marginaalisia:

  • Kuten Alice, ensimmäinen 100-prosenttisesti sähkökäyttöinensuihkukone , mutta sen kantama on rajallinen (noin 1 000 km).
  • Biopolttoaineet: Jotkut yritykset testaavat niitä, mutta niiden tuotanto on edelleen kallista ja kiistanalaista (maatalousmaan käyttö).
  • Ekopilotointi: Lentoreittien ja polttoaineen kulutuksen optimointi.

Junat (erityisesti huippuluokan reitit, kuten Orient Express) ovat toistaiseksi puhtain vaihtoehto maamatkoille, mutta ne eivät sovellu mannertenvälisiin matkoihin tai hätämatkoihin.

Ovatko yksityiskoneet välttämättömiä tietyissä ammateissa?

Kyllä, tietyissä tapauksissa:

  • Lääketieteelliset hätätilanteet: elinten tai kriittisten potilaiden kuljettaminen erikoissairaanhoitoon.
  • Diplomaattiset tai humanitaariset kriisit: johtajien tai ryhmien nopea siirtäminen syrjäisille alueille.
  • Teollisuus: teollisuuslaitosten kiireellinen kunnossapito (esim. rikkoutuminen offshore-tehtaassa).

Nämä ”välttämättömät” käyttötarkoitukset edustavat kuitenkin vain vähemmistöä lennoista. Rajanveto välttämättömyyden ja ylellisyyden välillä on usein häilyvä.

Miksi tiedotusvälineet keskittyvät julkkiksiin eivätkä muihin käyttäjiin?

Julkkikset herättävät huomiota, koska heidän elämäntyyliään seurataan tarkasti, ja heidän (joskus pröystäilevät) matkansa symboloivat eriarvoisuutta ilmastohädän edessä.

Nimettömänä esiintyvä toimitusjohtaja, joka tuottaa yhtä paljon päästöjä kuin julkkis, ei pääse otsikoihin, koska hänen vaikutuksensa on vähemmän ”näkyvä”.

Voimmeko säännellä yksityiskoneiden käyttöä vahingoittamatta taloutta?

Useita keinoja tutkitaan parhaillaan:

  • Lyhyiden lentojen kieltäminen: Kuten Ranskassa kaupallisilla reiteillä (esim. Pariisi-Bordeaux), jos junavaihtoehto on olemassa.
  • Hiiliverojen korottaminen: Laitetaan ihmiset maksamaan todelliset ekologiset kustannukset, kuten EU ehdottaa päästökauppajärjestelmässään.
  • Päästökiintiöt: Asetetaan lentoyhtiöille vuosittainen rajoitus, jonka ylittämisestä määrätään sakkoja.

Toimiala huomauttaa kuitenkin, että tämä rankaisisi pk-yrityksiä, joiden toiminta on riippuvainen liikelentotoiminnasta.

Katoavatko yksityislentokoneet ilmastokriisin seurauksena?

Ei lyhyellä aikavälillä, mutta yhteiskunnallinen paine ja teknologiset innovaatiot saattavat :

  • Vähentää yksityiskoneiden määrää jakamalla niitä käyttäjien kesken (esim. yhteislentokoneet);
  • Korvata lentokalusto vähemmän saastuttavilla lentokoneilla (vety, sähkö);
  • Varata niitä ”kriittisiin” käyttötarkoituksiin.

Huomisen suuri ylellisyys ei ehkä enää olekaan lentäminen suihkukoneella, vaan hiilijalanjälki, joka on nolla.