Mitä on biopolttoaine? Biopolttoaine valmistetaan uusiutuvasta kasviperäisestä aineksesta, kuten maatalousjätteestä, auringonkukasta tai metsätalouden jätteistä. Kuten nimikin kertoo, se on korvaavaa polttoainetta. Biopolttoaine koostuu pikemminkin biologisesta kuin fossiilisesta aineksesta, ja sillä on monia etuja, eikä vähiten ilmailualan kannalta. Ala on jo useiden vuosien ajan ollut huolissaan ympäristökysymyksistä ja kehittänyt ekologisesti vastuullisia hankkeita kestävää tulevaisuutta varten.
Millainen rooli ekologialla on lentoliikenteessä?
Biopolttoaineiden kehittäminen on suuri haaste lentoyhtiöille. Tiesitkö, että combien consomme un jet privé ? YK:n ilmastoasiantuntijan tekemän tutkimuksen mukaan 5 prosenttia CO2-päästöistä on peräisin lentoliikenteestä, josta 8 prosenttia on peräisin liikelentotoiminnasta.
Yksityislentoliikenne on tehokas väline yritysten tuottavuuden lisäämiseksi ja markkinoiden yhdistämiseksi yhä globaalimmassa maailmassa. Se on kuitenkin myös ympäristöriski, joka pakottaa alan toimijat innovoimaan kehittämällä hankkeita, uusia kulutusmuotoja, tehokkaampia ja vähemmän saastuttavia lentokoneita jne. Ilmailun osuus ihmisen aiheuttamista kasvihuonekaasupäästöistä on 5 prosenttia.
Vuonna 2009 liikeilmailuala, jota edustaa General Aviation Manufacturers Association (GAMA), ja liikesuihkukoneiden omistajat, joita edustaa International Business Aviation Council (IBAC), sitoutuivat ilmastonmuutoksen torjuntaan ilmastonmuutosta koskevan liikeilmailusitoumuksen kautta. Ohjelmalla pyritään vähentämään hiilidioksidipäästöjä kolmen erityistavoitteen avulla:
- Parannetaan energiatehokkuutta 2 prosenttia vuodessa vuodesta 2010 vuoteen 2020;
- Hiilineutraali kasvu vuoteen 2020 mennessä;
- CO2-päästöjen vähentäminen 50 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.
Strategiset kumppanuudet ekologisen siirtymän ytimessä
Osana tätä ekologista siirtymää ilmailualan toimijat kehittävät uusia strategisia kumppanuuksia. Esimerkiksi BP:n tytäryhtiö Air BP on kehittänyt kestävän ilmailupolttoaineen (SAF) nimeltä Biojet, joka on ollut markkinoilla vuodesta 2010. Kunnianhimoinen hanke on GAMA:n ja IBAC:n välisen ohjelman mukainen.
Air BP on myös solminut strategisia kumppanuuksia, kuten vuonna 2016 Fulcrum BioEnergyn kanssa, joka on edelläkävijä vähähiilisten polttoaineiden tuotannossa. Tämä 30 miljoonan dollarin yhteistyö auttaa varmistamaan SAF:n kaupallisen kehityksen: kalifornialainen yritys rakentaa ensimmäistä laitostaan Nevadaan ja varmistaa kestävän polttoaineen tuotannon kotitalousjätteestä. Yhtiö aikoo toimittaa Air BP:lle yli 50 miljoonaa gallonaa SAF:ää vuodessa.

Vuonna 2018 Air BP aloittaa uuden kumppanuuden Nesteen kanssa. Neste on johtava uusiutuvan polttoaineen tuottaja, joka valmistaa polttoaineita 100-prosenttisesti uusiutuvista raaka-aineista, jotka on saatu jätteistä ja tähteistä. Tämä yhteistyö on johtanut uusien SAF-toimitusketjujen kehittämiseen ympäri maailmaa.

Biopolttoaineita käyttävät lentoasemat Ranskassa
SAF-polttoaineet ovat hiljattain saapuneet Ranskan lentoasemille. Kansainvälisesti tarkasteltuna Yhdysvallat ja Ruotsi ovat edelläkävijöitä niiden lentoasemien määrässä, jotka pystyvät toimittamaan biopolttoaineita, mutta niiden määrä kasvaa jatkuvasti. Ranskassa näitä tankkausjärjestelmiä hallinnoi TotalEnergies. Tähän mennessä 2 ranskalaista lentoasemaa voi toimittaa SAF:ää. Lentoasema Paris Le Bourget varustettiin elokuussa 2021, ja lentoaseman Clermont Ferrand lentoasema saman vuoden huhtikuussa.
Mitkä ovat vihreän polttoaineen rajat?
Biopolttoaineiden suurin haittapuoli on se, että niitä pidetään niukkana luonnonvarana. Nykyisin kulutetut biopolttoaineet tuotetaan ”ensimmäisen sukupolven” prosesseilla, joissa käytetään kasvien siemeniä. Toisen sukupolven” prosesseissa käytetään kasvien muita kuin syötäviä osia. Valitettavasti nämä biopolttoaineet ovat vielä kehittymättömiä. Kolmannen sukupolven” biopolttoaineita tuotetaan mikroskooppisen pienistä levistä, mutta nämä prosessit ovat vielä kehitysvaiheessa. Nykyisin ensimmäisen ja toisen sukupolven biopolttoaineita käytetään huoltoasemilla myytävien polttoaineiden lisänä. Biopolttoaineet ovat edelleen hankalasti saatavilla, mikä hidastaa tämän vihreän ja kestävän luonnonvaran laajentamista ja markkinointia.
Miksi biopolttoaineet ovat nykyään saavuttamattomissa oleva resurssi?
Ilmailuteollisuus on sitoutunut vähentämään hiilidioksidipäästöjä, mutta hallitusten on otettava käyttöön asianmukaiset poliittiset toimenpiteet FAS:n kasvun nopeuttamiseksi. Sen tuotanto edellyttää pitkän aikavälin poliittista varmuutta investointiriskien vähentämiseksi sekä lähestymistapaa, jossa keskitytään optimoitujen ja tehokkaampien tuotantotekniikoiden ja uusien kestävien raaka-aineiden tutkimukseen, kehittämiseen ja kaupallistamiseen.
Biopolttoaineiden maailmanlaajuinen kehitys on osoitus ilmailualan sitoutumisesta planeettamme suojeluun. Ekologisuus on yksi AEROAFFAIRESin perusarvoista, ja se on sitoutunut suojelemaan planeettaamme seuraavan ohjelman avullaSKY CO2 100 prosenttia lennon aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä kompensoidaan sertifioidun metsänistutushankkeen avulla. AEROAFFAIRES , voit varata ympäristöystävällisen lennon parhaaseen hintaan ennen jets privés électriques à 100%!
Ilmailuasiantuntijamme auttavat sinua varaamaan yksityislentosi 24/7 numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi käydä osoitteessa devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.