ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Kaikki mitä sinun on tiedettävä yksityislentäjän lupakirjasta

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Haaveiletko lentokoneen ohjaimiin tarttumisesta ja lentämisen iloista täydessä vapaudessa? Yksityislentäjän lupakirja (PPL) on ensimmäinen askel kohti tämän intohimon toteuttamista. Tämä eurooppalainen lupakirja, jonka saa 45 tunnin lentoaikojen jälkeen, oikeuttaa lentämään yksimoottorisilla lentokoneilla monissa maissa, ottamaan matkustajia kyytiin (ilman korvausta) ja etenemään muihin ilmailualan pätevyyksiin. Mutta miten sen saa? Mitkä ovat pääsyvaatimukset, koulutus, kokeet ja kustannukset? Tässä artikkelissa kerrotaan vaiheittain kaikki, mitä sinun on tiedettävä PPL-lupakirjasta: lääketieteellisistä ja kielitaitovaatimuksista teoria- ja käytännön kokeisiin sekä lupakirjan uusimismenettelyyn.

Mikä on yksityislentäjän lupakirja?

Yksityislentäjän lupakirja (Private Pilot Licence, PPL) on eurooppalainen pätevyys, joka oikeuttaa lentämään ei-kaupallisilla yksimoottorisilla lentokoneilla.

Koulutus on mahdollista suorittaa 17-vuotiaasta alkaen ja vähintään 45 tunnin lentoaikojen jälkeen, ja se avaa ovet kevyeen ilmailuun ja tarjoaa suuren vapauden lentomatkustamiseen monissa maissa.

PPL-koulutus

Lupakirjan saaminen edellyttää teoreettista ja käytännön koulutusta hyväksytyssä lentokoulussa. Koulutus kattaa :

  • Lentämisen periaatteet ;
  • Lennonvarmistus
  • Meteorologia
  • Ilmailumääräykset;
  • Radiopuhelinliikenne.

Kun teoriaosuus on hyväksytty kokeessa, oppilas siirtyy lentokoulutukseen (vähintään 45 tuntia, joista 10 tuntia yksin). PPL-lupakirjan saamisen edellytyksenä on hyväksytyn tarkastuslentäjän suorittaman käytännön kokeen (checkride) läpäiseminen.

Erityiskoulutus

Jotta voit lentää suuremmilla ilma-aluksilla, sinun on hankittava kelpuutus sille ilma-alustyypille, jota haluat lentää.

Sinulle opetetaan, miten lentokonetta lennetään niin, että voit toimia itsenäisesti kaikissa tilanteissa, kuten esimerkiksi sokkona lentäessäsi.

Oikeudet ja rajoitukset

Tämän lupakirjan hankkiminen antaa sinulle myös oikeuden ottaa matkustajia ilma-alukseen, mutta tästä ei voi saada palkkaa.

Yksityislentäjän lupakirjan hankkiminen ei oikeuta maksulliseen kaupalliseen kuljetukseen. Tämän lupakirjan haltijat eivät voi harjoittaa julkista matkustajaliikennettä (TP tai TPP).

lennon aikana aiheutuneet kustannukset voidaan kuitenkin jakaa matkustajien ja lentäjän kesken. Matkustajien on ennen kaikkea suoritettava kolme laskeutumista ja kolme lentoonlähtöä viimeisten kolmen kuukauden aikana.

Tämä yksityislentäjän lupakirja voi siis sopia kaikille, jotka aikovat lentää huvi- tai harrastuslentämistä. Hän voi kuitenkin myöhemmin siirtyä muihin pätevyyksiin.

Miten saan yksityislentäjän lupakirjan?

Yksityislentäjän lupakirja voidaan myöntää monissa maissa ympäri maailmaa, jotka tunnustavat toisensa.

Esimerkiksi Ranskassa sen myöntää Direction Générale de l’Aviation Civile, Yhdysvalloissa Federal Aviation Administration ja Kanadassa Transport Canada.

Edellytykset vaihtelevat lupakirjan myöntävän organisaation mukaan, mutta yleisesti ottaen vaatimukset ovat samat kaikissa näissä maissa.

Yksityislentäjän lupakirjan saamiseksi vaadittavan koulutuksen antaa pätevä opettaja. Koulutuksen voi antaa myös lentäjä, jolla on vähintään kyseinen lupakirja, se kelpuutus, jota varten hän opettaa, ja voimassa oleva opettajan kelpuutus.

Koulutusta annetaan hyväksytyssä ammattikoulussa tai lentokerhossa.

Mitkä ovat yksityislentäjän lupakirjan saamisen edellytykset?

Jotta voit aloittaa lupakirjakoulutuksen, sinun on oltava vähintään 14-vuotias ja vähintään 16-vuotias ensimmäistä yksinlentoasi varten.

Lisäksi sinun on oltava 17-vuotias, kun suoritat kokeen, ja sinulla on oltava luokan 2 lääkärintodistus fyysisestä ja henkisestä toimintakyvystä.

Sen myöntää Ranskassa lääkäri, jolla on ilmailulääketieteen pätevyys.

Jos haluat hankkia lupakirjan ja lentää ulkomaisessa ilmatilassa tai monikielisen maan ilmatilassa, sinun on osoitettava, että sinulla on riittävä ilmaisu- ja ymmärtämiskyky radiopuhelinliikenteessä käytettävällä kielellä.

Tämä edellyttää usein englannin kielen taidon osoittamista, koska lennonjohdon yleiskieli on englanti.

Mitä koulutusta vaaditaan yksityislentäjän lupakirjan saamiseksi?

Yksityislentäjän ammattilaiskoulutukseen kuuluu sekä teoriaa että käytäntöä. Näitä kahta osaa opetetaan rinnakkain. Ennen teknisen osan suorittamista hakijan on läpäistävä teoriakoe.

Tämä PPL-teoriakoe muodostuu kahdesta 120 kysymyksen MCQ-kokeesta, joihin vähintään 75 prosenttia vastauksista on oltava oikeita.

MCQ-kysymykset kattavat useita aihealueita, kuten määräykset, ihmisten suorituskyky, viestintä ja meteorologia. Koe voidaan suorittaa useita kertoja enintään 18 kuukauden aikana.

Seuraavaan kokeeseen, käytännön kokeeseen, hakijan on oltava vähintään 17-vuotias, ja hänen on oltava lentänyt vähintään 45 tuntia, joista 10 tuntia yksin ja 25 tuntia opettajan johdolla.

Sinä päivänä FE (Flight Examiner, lentokokeen vastaanottaja) tutkii ja arvioi sinut. Nämä ovat Ranskan siviili-ilmailuviranomaisen (Direction Générale de l’Aviation Civile) hyväksymiä tutkinnon vastaanottajia. Viimeiseen hetkeen asti reitti pysyy tuntemattomana.

Maassa tarkastuslentäjä antaa sinulle ohjeet ja näyttää reitin, joka sinun on kuljettava, minkä jälkeen sinun on suoritettava seuraavat vaiheet ja läpäistävä vähintään yksi niistä:

  • vaihe 1: Lentoa edeltävät toimenpiteet ja lentoonlähtö
  • vaihe 2: Käsittely
  • vaihe 3: Menetelmät reitillä
  • vaihe 4: Lähestymis- ja laskumenetelmät
  • vaihe 5: Poikkeus- ja hätätilannemenetelmät

Sinun on lennettävä ilma-alusta sen rajoitusten puitteissa ja suoritettava liikkeet joustavasti ja tarkasti sekä pidettävä ilma-alus jatkuvasti hallinnassa. Käytännön lentokoe saa kestää enintään yhden tunnin.

Yksityislentäjän lupakirjan voimassaolo ja uusiminen

Yksityislentäjän lupakirja on voimassa 24 kuukautta. Voimassaoloaika on aina kuukauden viimeinen päivä.

Jos haluat jatkaa lupakirjasi voimassaoloaikaa ennen sen päättymispäivää, sinun on päättymispäivää edeltävien 12 kuukauden aikana:

  • oltava lentänyt 12 tuntia, joista vähintään 6 tuntia päällikkönä;
  • oltava suorittanut yhden tunnin opettajan kanssa;
  • suoritettava 12 lentoonlähtöä ja 12 laskua.

Yksityislentäjän lupakirjan uusiminen edellyttää käytännön kelpoisuuskokeen suorittamista tarkastuslentäjän kanssa.

Mitä kaupallisen lentäjän lupakirja maksaa keskimäärin?

Yksityislentäjän lupakirjan kustannukset, mukaan lukien koulutus ja erilaiset kokeet, ovat arviolta noin 8 000 euroa.

Käytännössä tämä tarkoittaa yleensä keskimäärin 18 kuukauden koulutusta. Joskus 12 kuukautta, jos valitset yhden tai kaksi oppituntia viikossa.

haluatko lisätietoja?

Asiantuntijatiimimme osoitteessa AEROAFFAIRES on valmis kuuntelemaan ja vastaamaan kaikkiin räätälöityjä lentoja koskeviin pyyntöihisi. Älä epäröi täyttää online-tarjoustamme, ota yhteyttä numeroon +33 (0)1 44 09 91 82 tai sähköpostitse osoitteeseen [email protected].

  • Minkä tyyppisiä ilma-aluksia voi lentää PPL-lupakirjalla?

    PPL-lupakirjalla voit lentää yksimoottorisilla mäntämoottorilentokoneilla näkölentosäännöillä (VFR). Jos haluat lentää monimutkaisempia ilma-aluksia (monimoottorisia, turbiinimoottorisia tai mittarilentokoneita), vaaditaan lisäpätevyys.

  • Voinko lentää yöllä PPL-lupakirjalla?

    Kyllä, mutta tarvitaan yöluokitus. Siihen sisältyy erityiskoulutusta, johon kuuluu lentotunteja ja teoreettista lisätietämystä navigointi- ja valaistusmenetelmistä.

  • Voinko lentää ulkomailla PPL-lupakirjallani?

    Kyllä, PPL-lupakirja tunnustetaan monissa maissa, myös niissä, jotka ovat Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (ICAO) jäseniä. Joillakin alueilla saatetaan kuitenkin vaatia paikallista hyväksyntää tai asettaa erityisiä rajoituksia.

  • Voinko ryhtyä liikennelentäjäksi PPL-lupakirjalla?

    Ei, PPL ei anna sinun työskennellä palkkaa vastaan. Liikennelentäjäksi päästäkseen sinun on hankittava CPL-lupakirja (Commercial Pilot Licence) ja kerättävä lisää lentotunteja.

  • Mitkä ovat lääketieteelliset rajoitukset PPL-lupakirjan saamiseksi?

    Luokan 2 lääkärintodistus on pakollinen. Tietyt sairaudet (sydänongelmat, epilepsia, psykiatriset häiriöt jne.) voivat tehdä sinut lentokelvottomaksi. Hyväksytty ilmailulääkäri arvioi terveydentilasi.

  • Kuinka monta lentotuntia vaaditaan PPL-lupakirjaan?

    Lakisääteinen vähimmäismäärä on 45 tuntia, mutta useimmat lento-oppilaat suorittavat 60-70 tuntia ennen kuin he ovat valmiita käytännön kokeeseen.

  • Voiko PPL-lupakirjan kanssa lentää yksin?

    Kyllä, kun olet saanut lupakirjan, voit lentää yksin, myös matkustajien kanssa, edellyttäen, että olet suorittanut vaaditut kolme lentoonlähtöä/laskeutumista viimeisten 90 päivän aikana.

  • Sisältyykö PPL-lupakirjaan mittarilentosäännöt (IFR)?

    Ei, PPL-lupakirja on yleensä rajoitettu näkölentoon (VFR). IFR-olosuhteissa (huono näkyvyys) lentäminen edellyttää mittarilentokelpuutusta (IR).

  • Mitkä ovat lisäkustannukset PPL-luvan saamisen jälkeen?

    Lupakirjan ja lääketieteellisen kelpoisuustodistuksen uusimisen lisäksi sinun on varauduttava lentokoneen vuokraamisesta, vakuutuksista, polttoaineesta ja mahdollisesta lisäkoulutuksesta (yölennot, vuoristolennot jne.) aiheutuviin kustannuksiin.

  • Voiko ulkomailla hankittua PPL-lupakirjaa käyttää Ranskassa?

    Kyllä, edellyttäen, että DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) on validoinut luvan tai että maat tunnustavat sen vastavuoroisesti (esim. amerikkalainen FAA-lupakirja muunnetaan EASA PPL -lupakirjaksi).

  • Onko PPL-lupakirjan suorittamiselle asetettu yläikäraja?

    Ei, kunhan lääkärintodistus on voimassa. Monet lentäjät hankkivat PPL-lupakirjansa 50 tai 60 vuoden iän jälkeen.

  • Voiko PPL-lupakirjalla lentää helikoptereita tai ultrakevyitä lentokoneita?

    Ei, nämä ilma-alukset edellyttävät erityisiä lupakirjoja (helikopterilentäjän lupakirja tai ULM-todistus). Tietyt lentotunnit ilma-aluksilla voidaan kuitenkin lukea hyväksi näihin koulutuksiin.

  • Miten voin jakaa lentokustannukset matkustajien kanssa?

    Säännöissä sallitaan suorien kustannusten (polttoaine, lentopaikkamaksut) jakaminen, mutta kielletään voiton tavoittelu. Lentäjät eivät saa periä voittoa tai korvausta.

  • Mitä vakuutuksia tarvitsen lentääkseni PPL-lupakirjan kanssa?

    Vastuuvakuutus on pakollinen. Lentokonevakuutusta suositellaan, jos vuokraat lentokoneen.

  • Onko mahdollista jatkaa verkkokoulutusta PPL-lupakirjan jälkeen?

    Kyllä, verkkoalustat tarjoavat teoriakursseja edistyneempiä pätevyyksiä varten (CPL, IR jne.), mutta käytännön lentäminen on silti välttämätöntä.

  • Miten valitsen hyvän lentokoulun?

    Tarkista akkreditoinnit (EASA, DGAC), tenttien läpäisyaste, lentokonekannan tila ja entisten opiskelijoiden mielipiteet.

  • Onko PPL yhteensopiva kokopäivätyön kanssa?

    Kyllä, kurssi on joustava (viikonloppuisin, iltaisin). Keskimääräinen kesto on 12-18 kuukautta, riippuen siitä, miten paljon aikaa sinulla on käytettävissäsi.

  • Mitä teen, jos en läpäise käytännön koetta?

    Voit suorittaa kokeen uudelleen, kun olet suorittanut lisäaikaa ja lentänyt lisää lentotunteja opettajan kanssa. Yritysten määrää ei ole rajoitettu.

    Jos sinulla on kysyttävää yksityisen suihkukoneen vuokrauksesta, ota yhteyttä AEROAFFAIRESiin online-tarjouksemmekautta tai puhelimitse numeroon +33 (0)1 44 09 91 82.