ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Tarjouspyyntö
Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää helikopterilentäjän ammatista: koulutus, palkka, uramahdollisuudet..

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Helikopterilentäjän työ on monien haaveissa. Kuvittelemme vaarallisia pelastustehtäviä sotilaallisessa ympäristössä ja tarkkuutta vaativia tehtäviä siviiliympäristössä. Tällaisen koneen hallitseminen tuntuu vaikuttavalta.

On luonnollista ihmetellä, miten nämä lentäjät onnistuvat hallitsemaan sitä. Olipa kyse tavaroiden tai ihmisten kuljettamisesta, lentäjien on oltava tarkkoja.

mutta mitä työhön todella kuuluu? Mitä koulutusta tarvitaan helikopterilentäjäksi? Mitä ominaisuuksia vaaditaan ja millaisia uramahdollisuuksia on tarjolla? AEROAFFAIRES kertoo sinulle kaiken.

Helikopterilentäjän erityyppiset tehtävät

Helikopterilentäjille uskotut tehtävät ovat yhtä erilaisia kuin ympäristöt, joissa he toimivat. Helikoptereita voidaan käyttää monenlaisiin tarkoituksiin, koska ne ovat erittäin ketteriä ja pystyvät laskeutumaan lähes minne tahansa.

Tässä ovat tärkeimmät mahdolliset tehtävät:

  • Lääketieteellinen apu: nopea toiminta loukkaantuneiden evakuoimiseksi tai potilaiden kuljettamiseksi sairaaloihin (helikopterihätäpalvelut, siviiliturvallisuushelikopterit).
  • Valvonta ja turvallisuus: poliisin, santarmin tai tullin suorittama herkkien alueiden valvonta. Helikopterit tarjoavat strategista ilmakuvaa.
  • VIP-kuljetukset: johtajien, VIP-henkilöiden tai liikemiesten nopea ja huomaamaton kuljettaminen lentokoneiden ulottumattomissa olevista paikoista.
  • Lentotyöt: korkeajännitelinjojen tarkastaminen, laitteiden nostaminen vuoristo- tai kaupunkialueilla, elokuvien tai tiedotusvälineiden kuvaaminen.
  • Offshore-tehtävät: henkilöstön ja laitteiden kuljettaminen öljynporauslautoille tai laivoille merellä.
  • Tulipalojen tai luonnonkatastrofien torjunta: veden pudottaminen, katastrofialueiden evakuointi, logistinen hätäapu.

Mitä koulutusta tarvitaan helikopterilentäjän ammattiin?

Tutkinto: CPL(H)

Jos haluat työskennellä ammattimaisena helikopterilentäjänä, sinun on hankittava CPL(H) (Commercial Pilot Licence Helicopter).

Pääsyvaatimukset:

  • Sinun on oltava vähintään 18-vuotias;
  • Vähintään 150 lentotuntia;
  • Läpäistävä luokan 1 lääketieteellinen tarkastus;
  • Teoreettinen ja käytännön koulutus hyväksytyssä koulussa.

Sotilasreitti

Lentäjäksi voi valmistua myös Ranskan ilmavoimien tai armeijan kautta. Tässä tapauksessa:

  • Sinun on oltava alle 27-vuotias palvelukseenottohetkellä;
  • Läpäistävä valintakokeet;
  • Läpäistävä tiukka sotilaskoulutus ennen lentäjäksi ryhtymistä.

Mitä ominaisuuksia vaaditaan helikopterilentäjän ammattiin?

Helikopterilentäjänä toimiminen vaatii paljon muutakin kuin teknisiä taitoja. Tässä ovat tärkeimmät vaadittavat ominaisuudet:

1. Hyvä tarkkuus ja vastuuntunto

Kuten arvata saattaa, helikopterilentäjänä toimiminen edellyttää tarkkuutta ja todellista vastuuntuntoa. Kun ajattelee helikopterilentäjän tehtäviä, ensimmäisenä tulee mieleen ihmisten kuljettaminen, etenkin jos kyseessä on yksityisen yrityksen tehtävä.

Lentäjän on otettava vastuulleen yksi tai useampi henkilö ja varmistettava heidän turvallisuutensa. Hänen on siis oltava valppaana ja ryhdyttävä varotoimiin. Pelkästään lentokoneeseen pääsemiseksi on noudatettava tiukkoja sääntöjä.

2. Korkea keskittymiskyky ja rauhallisuus

Helikopterilentäjien on myös oltava erittäin keskittyneitä. Lennon aikana he eivät saa torkahtaa tai unohtaa mitään valmistellessaan lentokonetta.

Heidän on myös selviydyttävä riskialttiista ja odottamattomista tilanteista, jotka heidän on käsiteltävä kylmästi ja tehokkaasti. Kuten pelastustehtävät tai huono sää.

3. Kyky työskennellä osana tiimiä

Vaikka helikopterilentäjät pysyvät työssään hyvin itsenäisinä, kuten hätälentäjätkin, he työskentelevät usein jonkin viraston rinnalla osana yksityisiä palveluja.

Lääkäriryhmien kanssa, jos kyseessä on hätälääkäri, tai kommandoryhmien kanssa, jos kyseessä on sotilaslentäjä. Heidän ei siis pitäisi pelätä tiimityötä.

4. Hyvä fyysinen kunto

Älyllisten ja emotionaalisten ominaisuuksien lisäksi helikopterilentäjällä on oltava lentokoneen lentäjän tavoin hyvä näkö ja tietty lämmön- ja kylmänkestävyys riippuen siitä, missä hän toimii.

Helikopterilentäjän koulutus

Useat koulutuskeskukset Ranskassa ja Euroopassa tarjoavat helikopterilentäjän koulutusta. Seuraavassa on muutamia tunnettuja esimerkkejä:

  • Hélidax (Dax): yhteistyössä Ranskan armeijan kanssa.
  • Airbus Helicopters Training Academy (Marignane): täysi koulutus simulaattoreilla.
  • Heli-Tech (Lyon): yksityinen EASA:n hyväksymä keskus.

Hyödyllistä tietoa:

  • Keskimääräinen kesto: 12-24 kuukautta, riippuen tahdista.
  • Keskimääräiset kustannukset: 60 000-90 000 euroa CPL(H)-lentäjän lupakirjaa varten.
  • Mahdolliset avustukset: Henkilökohtainen koulutustili (CPF), alueelliset avustukset, armeijan tai yrityksen rahoitus.

Kuinka paljon helikopterilentäjä tienaa?

Palkka vaihtelee useiden kriteerien mukaan:

  • Toimiala (julkinen tai yksityinen) ;
  • Tehtävätyyppi (pelastus, VIP-kuljetus, valvonta jne.);
  • Kokemus ja palvelusvuosien määrä;
  • Lennettävän helikopterin tyyppi.

Palkkaus julkisella sektorilla

Julkisen sektorin helikopterilentäjät aloittavat aloittelijoina ja saavat 1 635 euron nettopalkan kuukaudessa. Kun he ovat saaneet lentäjän lupakirjan, heitä pidetään aloittelijoina, ja he ansaitsevat 2626 nettopalkkaa kuukaudessa.

Palkkaus yksityisellä sektorilla

Kokeneimmat lentäjät voivat ansaita yli 100 000 euron vuosipalkan (verrattuna noin 40 000 euroon julkisella sektorilla) erityisesti VIP-kuljetuksissa, offshore-lennoilla tai kansainvälisissä tehtävissä.

Mitkä ovat uranäkymät?

Helikopterilentäjän urakehityksestä riippuen hän tekee enemmän tai vähemmän työtunteja ja ansaitsee enemmän tai vähemmän rahaa. Vuosien mittaan he voivat :

  • Nousta armeijan tai siviili-ilmailun palveluksessa;
  • Erikoistua tiettyihin tehtäviin (lääkintäevakuointi, yölennot, merivalvonta);
  • Ryhtyä lennonopettajaksi tai päälentäjäksi;
  • Kouluttautua uudelleen sotilasuran jälkeen siviili- tai yksityissektorille.

Esimerkiksi armeijassa palvellut lentäjä voi uransa päätyttyä siirtyä lentoambulanssiyhtiön tai matkailulentojen järjestäjän palvelukseen.

Riippuen siitä, mitä valitset, joudut erilaisiin työympäristöihin. Hätälentäjänä vietät pitkän aikaa tekemättä mitään erityistä, ja kun aika koittaa, sinun on oltava äärimmäisen nopea.

Missä voin työskennellä helikopterilentäjänä?

Helikopterilentäjän ammatti tarjoaa monenlaisia maantieteellisiä ja alakohtaisia mahdollisuuksia.

Ranskassa

  • Vuoret: pelastustehtävät (erityisesti Alpeilla ja Pyreneillä).
  • Rannikkoalueet: merivalvonta, pääsy saarille tai jahdille.
  • Suurissa kaupunkikeskuksissa: VIP- tai sairaankuljetukset, elokuvakuvaukset, poliisitehtävät.

Kansainväliset tehtävät

  • Humanitaariset tehtävät: kansalaisjärjestöt, kansainväliset järjestöt.
  • Konfliktialueet tai OPEX: sotilaslentäjät.
  • Yksityinen sektori: öljy-yhtiöt, luksusmatkailuun liittyvät arvotehtävät.

Lentäjiä työllistävät organisaatiotyypit

  • Yksityiset helikopteriyhtiöt;
  • Ilmavoimat, armeija ja laivasto;
  • Siviiliturvallisuus- ja pelastuspalvelut;
  • Lentotyöyritykset tai offshore-lautat.

Tyypillinen päivä helikopterilentäjän elämässä

Helikopterilentäjän päivittäinen rutiini vaihtelee tehtävän, sään, hätätilanteen tai määränpään mukaan. Seuraavassa on yleiskatsaus tyypilliseen päivään:

  1. Lennon valmistelu: säähän, lentosuunnitelmaan ja lentokoneen teknisiin olosuhteisiin perehtyminen.
  2. Helikopterin tarkastus: silmämääräinen tarkastus, mekaaniset ja polttoainetarkastukset.
  3. Tiedotustilaisuus ryhmän kanssa: koordinointi maassa olevien ryhmien, matkustajien tai sponsoreiden kanssa.
  4. Tehtävä: lento, laskeutuminen, kuljetus tai toiminta tehtävän tyypin mukaan.
  5. Paluu tukikohtaan: polttoainetäydennykset, raportointi, tarvittavat huoltotoimenpiteet.

Lentäjät voivat olla jatkuvassa hälytystilassa, kuten hätäpelastustehtävissä, tai suunnitella lentonsa etukäteen yksityisellä sektorilla.

Työn edut ja haitat

Helikopterilentäjän työ on vaativaa mutta jännittävää. Tässä rehellinen arvio vahvuuksista ja vaikeuksista, joita kannattaa odottaa.

Edut :

  • Laaja valikoima erilaisia tehtäviä;
  • Työskentely usein avoimessa ja innostavassa ympäristössä;
  • Korkea ammatillinen arvostus;
  • Itsenäisyys ja päätöksenteko kentällä.

Haitat:

  • Epäsäännölliset työajat (päivystys, yövuorot jne.);
  • Fyysisesti ja psyykkisesti vaativa työ;
  • Korkeat koulutuskustannukset;
  • Merkittävä vastuu, erityisesti kriittisissä tehtävissä.

Lennä tai varaa helikopteri AEROAFFAIRESilta

Haluatko varata helikopterilennon tai saada tietoa helikopterin vuokrausvaihtoehdoista yksityis-, liike- tai sairaalamatkoja varten? AEROAFFAIRES auttaa sinua 24/7 räätälöidyillä ratkaisuilla.

Älä unohda varata seuraavaa matkaasi nyt. Tiimimme palvelee sinua puhelimitse numerossa + 33144099182 tai sähköpostitse: [email protected].

Voit myös saada arvion yksityislennostasi online-tarjouksemme avulla.

  • Mitkä ovat suurimmat riskit helikopterilentäjän ammatissa?

    Riskeihin kuuluvat vaikeat sääolosuhteet, tekniset häiriöt, vihamieliset ympäristöt (konfliktialueet, vuoristot jne.) ja epäsäännöllisiin aikatauluihin liittyvä väsymys. Lentäjät saavat jatkuvaa koulutusta näiden tilanteiden hallitsemiseksi.

  • Voiko minusta tulla helikopterilentäjä käymättä armeijaa?

    Kyllä, hyväksytyissä oppilaitoksissa on mahdollista suorittaa siviilikoulutusta CPLH-lupakirjan (liikennelentäjän lupakirja) saamiseksi. Armeija ei ole pakollinen, mutta se tarjoaa vaihtoehdon, jolla on erityisiä etuja (ilmainen koulutus, operatiivinen kokemus).

  • Kuinka paljon CPLH-koulutus maksaa?

    Kustannukset vaihtelevat 60 000 ja 100 000 euron välillä koulusta ja vaadittavien lentotuntien määrästä riippuen. Rahoitus (apurahat, lainat) tai sandwich-kurssit (armeijan tai tiettyjen yritysten kautta) voivat pienentää tätä summaa.

  • Onko tässä ammatissa ikärajaa?

    Lentäjille ei ole asetettu tiukkoja ikärajoja, mutta rekrytoijat suosivat fyysisesti hyväkuntoisia hakijoita. 40 ikävuoden jälkeen voi olla vaikeampaa liittyä tiettyihin organisaatioihin, kuten armeijaan tai vuoristopelastuspalveluihin.

  • Mitkä ovat helikopterilentäjän työnäkymät?

    Työpaikkoja on tarjolla matkailualalla, pelastuspalveluissa (ensihoitajat, palomiehet), offshore-liikenteessä (öljynporauslautat), logistiikassa ja yksityisissä yrityksissä. Kysyntä on vakaata, mutta työpaikat ovat usein kokemuksen kannalta vaativia.

  • Voiko helikopterilentäjästä tulla lentokoneen lentäjä?

    Kyllä, mutta se edellyttää lisäkoulutusta (lentäjän lupakirja) ja erityisiä lentotunteja. Lentotaidot ovat osittain siirrettävissä, mutta nämä kaksi ammattia edellyttävät erillisiä todistuksia.

  • Millaista on helikopterilentäjän arki?

    Se riippuu alasta:

    • Hätä-/pelastustoiminta: Odotusaika nopeiden ja intensiivisten toimenpiteiden välillä.
    • Offshore-kuljetukset: Vuorottelevat tehtävät (esim. 2 viikkoa töissä/2 viikkoa vapaata).
    • Matkailu: Säännölliset mutta kausiluonteiset aikataulut (esim. kaupunkilennot kesällä).
  • Käyvätkö helikopterilentäjät säännöllisesti lääkärintarkastuksissa?

    Kyllä, heidän on läpäistävä vuosittainen lääkärintarkastus (luokan 1 tai 2 lääkärintarkastus ajokortista riippuen), jossa tarkistetaan heidän näöntarkkuutensa, kuulonsa, sydän- ja verisuoniterveytensä jne. Jos he eivät läpäise tarkastusta, heidän ajokorttinsa voidaan peruuttaa.

  • Kuinka kauan helikopterilentäjän lupakirja on voimassa?

    CPLH-lupakirja on voimassa koko eliniän, mutta lentäjien on lennettävä vähimmäismäärä lentotunteja vuodessa (määrä vaihtelee maittain) ja pidettävä lupakirjansa ajan tasalla (kertauskurssit, kokeet).

  • Voiko lentää silmälasien tai piilolinssien kanssa?

    Kyllä, kunhan näönkorjaus mahdollistaa vaadittujen kynnysarvojen saavuttamisen (esim. näöntarkkuus 10/10 korjauksen kanssa). Vakava silmäsairaus (voimakas värisokeus) voi olla esteenä.

  • Missä maissa helikopterilentäjien kysyntä on suurin?

    Maat, joissa on syrjäisiä alueita (Kanada, Australia), öljynporauslauttoja (Norja, Yhdistyneet arabiemiirikunnat) tai kehittynyt matkailuala (Yhdysvallat, Uusi-Seelanti), tarjoavat mahdollisuuksia.

  • Onko naisten helppo tehdä tätä työtä?

    Kyllä, mutta he ovat edelleen vähemmistönä (noin 10 prosenttia lentäjistä). On olemassa aloitteita, joilla edistetään heidän osallistumistaan, kuten apurahoja ja erityisiä ammatillisia verkostoja (esim. Women in Aviation).

  • Miten selviydyt vaarallisten tehtävien aiheuttamasta stressistä?

    Lentäjät osallistuvat simulaattorikoulutukseen ja psykologiseen koulutukseen (stressinhallinta, päätöksenteko). Tiimityö ja kokemus vähentävät myös riskejä.

  • Voiko lentäjä omistaa helikopterinsa?

    Kyllä, mutta se on harvinaista kustannusten vuoksi (hankinta, ylläpito, vakuutus). Useimmat heistä työskentelevät yrityksille tai laitoksille, jotka toimittavat laitteet.