Talouskriisin ja ilmaston lämpenemisen vuoksi ilmailuala tekee kaikkensa siirtyäkseen kohti kestävämpää energiapolitiikkaa kestävämpi ilmailu. AEROAFFAIRES kertoo tästä uudesta haasteesta ja Euroopan lentoasemien toteuttamista toimenpiteistä.
Mitä on kestävä ilmailu?
Hallituksen verkkosivujen mukaan liikennealan osuus Ranskan kasvihuonekaasupäästöistä on lähes 31 prosenttia. Itse asiassa suurin osa nykyisin käyttämistämme liikennemuodoista (bussit, autot, kuorma-autot, lentokoneet jne.) käyttävät lähes kaikki fossiilisia polttoaineita.
France infon mukaan lentoliikenteen osuus maailman kasvihuonekaasupäästöistä on 2,5 prosenttia. Kuten maaliikenteen, myös lentoliikenteen on jatkettava innovointia, jos se haluaa rakentaa kestävää tulevaisuutta eikä ylittää tätä prosenttiosuutta, jota monet pitävät jo nyt liian suurena ja joka on kiistan aiheena. Tavoitteena on jopa saavuttaa 0 prosentin hiilidioksidipäästöt vuoteen 2050 mennessä.
On käynnistetty useita hankkeita, joiden avulla lentoasemat ja lentoyhtiöt voivat rajoittaa lentoliikenteen ympäristövaikutuksia maapallolla.
Kestävää ilmailua koskevia hankkeita käynnistetty
Brysselissä 28.-30. kesäkuuta 2022 järjestetyillä Verkkojen Eurooppa -päivillä eri teollisuuden ja politiikan toimijat sekä Euroopan komissio keskustelivat liikenteen ja liikkuvuuden haasteista Lyoneri teollisuuden ja politiikan toimijat sekä Euroopan komissio keskustelivat liikenteen ja liikkuvuuden haasteista.
TEN-E-asetuksen, jonka tavoitteena on edelleen varmistaa markkinoiden yhdentyminen ja toimitusvarmuus vähähiilistä tulevaisuutta ja EU:n energiainfrastruktuurien kehittämistä varten, Euroopan vihreän sopimuksen, joka edustaa Euroopan komission ehdottamia aloitteita, joiden tavoitteena on tehdä Euroopasta hiilineutraali vuoteen 2050 mennessä, sekä kestävän ja älykkään liikkuvuuden strategian edessä liikennealalla järjestettiin useita pyöreän pöydän keskusteluja ja haasteita.
Lentoyhtiöt ja kestävät lennot
Esimerkiksi 28. kesäkuuta 2022 osana Connecting Europe Days -tapahtumaa järjestetään Lyon-Barcelona vuelingin liikennöimä lento aiheutti 40 prosenttia vähemmän hiilidioksidipäästöjä kuin perinteinen lento. Tämän mahdollistivat Total Energiesin talteenotetuista öljyistä valmistettu ”Sustainable Aviation Fuel” -polttoaine ja uuden sukupolven Vueling-moottoritAirbus A320NEO. Tämäntyyppisen polttoaineen käyttö on yksi tärkeimmistä vaihtoehdoista ilmailun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseksi tulevina vuosina. On tärkeää muistaa, että biopolttoaineiden kustannukset ovat paljon korkeammat kuin perinteisen parafiinin, mikä on este kaupallisille lentoyhtiöille. Lisäksi biopolttoaineet biopolttoaineita ei vielä tuoteta riittävästi kattamaan kaikkia ilmailun tarpeita.
Paremmat reitit hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseksi
Lentoreittien optimointi on vielä suhteellisen harvinainen tapa vähentää hiilidioksidipäästöjä ilmailualalla. Lentokoneiden lentoreittien optimointi voisi kuitenkin vähentää hiilidioksidipäästöjä huomattavasti. Esimerkiksi 21. syyskuuta 2021 AirFrancen Airbus A320 lento välillä Pariisi ja Toulouse onnistui vähentämään päästöjään lähes 5 prosenttia tällä lennolla. Hankkeen nimi on ”ALBATROSS”, ja se on yhtenäisen eurooppalaisen ilmatilan lennonjohtoa koskeva tutkimushanke, jota johtaa Airbus ja DSNA:n (Direction des services de la Navigation Aérienne) johdolla. Hankkeen tavoitteena on osoittaa useiden Euroopassa toteutettavien esittelylentojen avulla, että energiatehokkaammat lennot voidaan toteuttaa luotettavasti yhdistämällä tutkimus- ja kehitystyön tekniset ja toiminnalliset innovaatiot.
Hiilineutraalit liikenteen solmukohdat
maailmanlaajuisesti 44 lentoasemaa, joista 35 Euroopassa, on hiilineutraaleja, mikä tarkoittaa, että ne tuottavat hyvin vähän päästöjä ja kompensoivat niitä hankkeilla. Lentoasemilla syntyy monia päästöjä, jotka johtuvat lämmitykseen tai ilmastointiin käytettävästä sähköstä, valaistuksesta, koneista ja laitteista, matkustajaliikenteestä, lentokoneiden liikkeistä ja niin edelleen.
Aiport Carbon Accreditation on lentoasemien maailmanlaajuinen hiilidioksidipäästöjen hallintaohjelma, jossa arvioidaan ja tunnustetaan riippumattomasti lentoasemien pyrkimyksiä hallita ympäristövaikutuksiaan ja tuottamiaan hiilidioksidipäästöjä. Näihin toimiin liittyvät toimet edellyttävät investointeja, mutta ne maksetaan nopeasti takaisin energiatehokkuuden parantumisen ansiosta. Esimerkiksi Ranskassa seuraavat lentoasemat Nizza-Côte d’Azur ja Lyon-Saint-Exupéry lentoasemat on akkreditoitu hiilineutraaleiksi. Nizzan lentoasema käyttää tähän tarkoitukseen Ranskassa tuotettua vesivoimaa ja 100-prosenttisesti sähkökäyttöisiä sukkuloita. Salaisuus on tuottaa itse uusiutuvaa energiaa. Lyon Saint-Exupéry on Ranskan ensimmäinen HQE-sertifioitu terminaali. HQE on lyhenne sanoista High Environmental Quality (korkea ympäristölaatu), joka on sertifiointi, joka kannustaa vapaaehtoiseen lähestymistapaan rakennusten rakentamisessa, kunnostamisessa ja käytössä.
Myös muut ranskalaiset lentoasemat ovat mukana, kuten Ranskan Bordeaux Mérignac. Viime kesäkuussa kolme lentokonetta, joista yksi Falcon 900 nousi ilmaan 30-prosenttisesti kestävillä lentopolttoaineilla, joita myös Total Energies tuottaa.
AeroBuzzin mukaan vielä äskettäin, 21. kesäkuuta 2022, tapahtui ensimmäinen lento, jossa liikennelentokoneessa käytettiin 100-prosenttisesti kestävää polttoainetta.
Lentoyhtiöt luottavat teknologiseen kehitykseen, kuten sähkö- tai vetykäyttöisiin lentokoneisiin, perinteisen parafiinin vaihtoehtoihin, lentoratojen optimointiin ja hiilidioksidipäästöjen kompensointiin vuoteen 2030 asti. Lentoyhtiöillä on vielä paljon työtä tehtävänä, ja nykyään haasteena on saavuttaa tavoite 0 prosentin päästöistä vuoteen 2050 mennessä ja kohdata biopolttoaineiden vallankumous. Myös maailman ja Euroopan lentoasemilla on oma roolinsa hiilineutraalien infrastruktuurien integroimisessa.
AEROAFFAIRES ja sen toiminta ympäristön hyväksi
Me AEROAFFAIRES välitämme ympäristöstä, ja siksi olemme solmineet useita kumppanuuksia ja luoneet useita biologista monimuotoisuutta edistäviä hankkeita kumppanuudet ja luomme biodiversiteettihankkeita. Ohjelmamme SkyCo2 ohjelma kompensoi kaikkien lentojemme hiilidioksidipäästöjä tukemalla metsänhakkuutähteä. Lisäksi EcoTreeolemme sitoutuneet tukemaan ja rahoittamaan pölytys- ja luonnon monimuotoisuuden elvytyshanketta Ranskassa, Châtelainin metsässä Pays de la Loiren alueella. Asiakkaana sinusta tulee merkittävä toimija tässä hankkeessa! Ja miten teet sen? Lahjoitamme osan voitoistamme tähän pölytysprojektiin, tai lentoa varatessasi antamasi vapaaehtoinen lahjoitus käytetään uusien mehiläispesien asentamiseen.
Matkustaminen AEROAFFAIRES-sivustolla tarkoittaa suoraa panosta pölytyshankkeeseemme.
Tiimimme on tavoitettavissa 24/7 ja vastaa pyyntöösi lainata verkossavoit myös ottaa meihin yhteyttä puhelimitse numeroon +33 1 44 09 91 82 tai sähköpostitse : [email protected].