
Onko liikelentotoiminta sopusoinnussa ekologisen siirtymän kanssa?
Todisteet ovat selvät: huomenna emme enää matkusta kuten nykyään. Ekologisen siirtymän myötä liikelentotoiminnan kulutustottumukset ovat muuttumassa ja uusia toiveita on syntymässä. Teknologian avulla pyritään kehittämään suihkukoneita, jotka ovat paitsi tehokkaampia myös kestävämpiä ja paljon vähemmän saastuttavia. Olemme todistamassa ilmatilan hiilidioksidipäästöjen vähenemistä, mikä on yhteinen haaste lentoyhtiöille, joiden polttoainetehokkuus kasvaa jatkuvasti.
Tässä artikkelissa AEROAFFAIRES tarkastelee yksityisen suihkukoneen polttoaineenkulutusta, kestävän kehityksen edistymistä ja konkreettisia ratkaisuja, jotka muokkaavat lentoliikenteen tulevaisuutta.
Yksityinen suihkukone: ilmaston ystävä vai vihollinen?
On sanomattakin selvää, että ympäristötietoisuus on viime vuosina todella lisääntynyt. Kuljetusmuotoja kyseenalaistetaan, mietitään uudelleen ja optimoidaan enemmän kuin koskaan pahamaineisen ”hiilijalanjäljen” pienentämiseksi.
Liikelentotoiminta ei ole poikkeus tästä säännöstä, ja monet suhtautuvat epäilevästi tämän alan ja ekologisuuden väliseen yhteyteen.
Tämä on tuskin yllättävää, kun lentolipun hinta eritellään ja polttoainekustannukset muodostavat siitä neljänneksen. Yhdistyneiden Kansakuntien ilmastoasiantuntijaryhmän mukaan viisi prosenttia hiilidioksidipäästöistä on peräisin lentoliikenteestä, ja liikelentoliikenteen osuus tästä liikenteestä on kahdeksan prosenttia.
Ilmailualan toimijoiden on siis kaksinkertaistettava ponnistelunsa innovoidakseen, mobilisoidakseen ja keksiäkseen uudelleen ekologisesti vastuullisen liikennemuodon.
Kuinka paljon polttoainetta lentokone todella kuluttaa?
Kysymykseen ”kuinka paljon polttoainetta lentokone kuluttaa” on vaikea antaa yhtä ainoaa vastausta, koska polttoaineen kulutus riippuu monista muuttujista. Kukin lentokonemalli toimii eri tavalla sen suunnittelun, tehtävän ja lento-olosuhteiden mukaan.
Tärkeimpiä lentokoneen polttoaineenkulutukseen vaikuttavia tekijöitä ovat seuraavat tekijät
- Lentokonetyyppi (lyhyt-, keskipitkän tai pitkän matkan lentokone) ;
- Tarjottu palvelu (kuljetettujen matkustajien määrä tai rahtitonnimäärä);
- Lennon pituus (mitä lyhyempi lento, sitä polttoaineintensiivisempi lentoonlähtövaihe);
- Matkanopeus ja lentokorkeus;
- Sääolosuhteet ja lentoliikenneolosuhteet (odotus maassa tai lennon aikana);
- Lentoonlähtöpaino, joka sisältää matkustajat, matkatavarat, rahdin ja polttoaineen.
Otetaan esimerkiksi Airbus A350:n kaltainen pitkän matkan lentokone. Noin 245 tonnin lentoonlähtöpainon omaavalla 800 kilometrin lennolla tämä lentokone kuluttaa polttoainetta noin 48 tonnia eli lähes 60 000 litraa parafiinia.
Tämä vastaa 75 litran keskimääräistä kulutusta matkakilometriä kohden, joka jakautuu usean sadan matkustajan kesken.
Merkittävää edistystä kohti kestävämpää ilmailua
1. Energiansäästöjen lisääminen
Lentokonevalmistajat ovat jo useiden vuosien ajan pyrkineet vähentämään lentoliikenteen aiheuttamia C02-päästöjä. AirBusin ja Boeingin kaltaiset yritykset investoivat perustellusti polttoainetehokkaampiin malleihin, kuten Airbus 220:een ja Boeing 787:ään.
Vuonna 2010 Airbus jopa lanseerasi ”Neo”-lentokoneiden sarjan, joka tulee sanoista ”new engine option” (uusi moottorivaihtoehto), joka on suunniteltu helpottamaan tätä ongelmaa. Tähän liittyy lentokoneen uudelleensuunnittelu, jossa siipien siipipyörät ovat ohuemmat ja jossa käytetään kevyitä materiaaleja, kuten hiilikomposiittia, titaania ja alumiinia.
Jotkin lentoyhtiöt ovat siirtymässä turboprop-koneisiin, jotka kuluttavat vähemmän polttoainetta. Yksityislentokoneet kuluttavat keskimäärin vain 3,5 litraa polttoainetta 10 kilometriä ja matkustajaa kohden. Ekologinen huippumalli on siis tekemässä tuloaan liikelentomarkkinoille, ja sen lentokoneet ovat arvostettuja mutta saastuttamattomia.
2. Vihreää polttoainetta lentoliikenteeseen
Uudenlaisen lentopolttoaineen markkinointi on toinen merkittävä kehitysaskel. Ensimmäiset erät sertifioituja biopolttoaineita, jotka on valmistettu metsä- ja maatalousjätteistä, kasviöljyistä ja punajuurista, ovat tulossa markkinoille.
Tämä vaihtoehto on jo osoittautunut hyväksi autoteollisuudessa, mutta sillä on suuria mahdollisuuksia myös lentokoneissa. On arvioitu, että nämä biopolttoaineet voivat vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia, koska kasvit voivat imeytyä niihin.
Osana Lab’line-ohjelmaa AirFrance on käynnistänyt useita Toulouse-Pariisi-lentoja biopolttoainekäyttöisillä lentokoneilla. Myös useat järjestöt, kuten General Aviation Manufacturers Association (GAMA), ovat yhdistäneet voimansa kehittääkseen kestävää ja ympäristöä säästävää polttoainetta.
Esimerkkejä tähän yhteenliittymään kuuluvista toimijoista: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation ja World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft
Jos olet kiinnostunut näistä lentokonevalmistajista, lue artikkelimme yksityislentokoneiden valmistajista.
3. Suuritehoisen, päästöttömän lentokoneen haasteet
Vuonna 2015 Eviation lanseerasi ”Alicen”, 9-paikkaisen suihkukoneen, jossa on 2 miehistön jäsentä ja joka lupaa 1000 kilometrin toimintasäteen ilman pienintäkään saastepäästöä.
Sähkökäyttöinen lentokone voi myös lentää 520 km/h matkanopeudella, ja sen latausaika on puolet käyttöajasta. Kolmen 260 kW:n potkurin käyttämä lentokone näyttää olevan yksi ensimmäisistä elinkelpoisista 100-prosenttisesti sähkökäyttöisistä lentokoneista.
Voidaankin kysyä, voitaisiinko tätä tekniikkaa käyttää myös suuremmissa lentokoneissa. Vastaus on kyllä: se on seuraava suuri askel lentokonevalmistajille..
Sähkökäyttöiset yksityiskoneet: tulevaisuuden ratkaisu kestävämpään ilmailuun?
Kasvavien ympäristöhaasteiden edessä liikelentotoiminta etsii uusia keinoja hiilijalanjälkensä pienentämiseksi. Niistä sähkökäyttöiset lentokoneet ja yksityiskoneet ovat lupaava vaihtoehto. Hiljaiset, innovatiiviset ja saastuttamattomat lentokoneet voivat olla ympäristöystävällisemmän ilmailun tulevaisuutta.
Sähkökäyttöiset lentokoneet ovat vielä kehitysvaiheessa, mutta niiden pitäisi vähitellen tulla markkinoille seuraavan vuosikymmenen aikana. Niiden käyttöönotto voisi muuttaa perusteellisesti yksityisen lentoliikenteen standardeja, sillä ne yhdistäisivät mukavuuden, tehokkuuden ja kestävyyden.
Jos haluat lisätietoja parhaillaan suunnitteilla olevista malleista, teknologisesta kehityksestä ja tulevista haasteista, lue sähkökäyttöisiä yksityiskoneita ja ekologisesti vastuullista ilmailua käsittelevä artikkelimme.
aEROAFFAIRES: konkreettinen sitoutuminen ympäristöön
Koska ekologisuus ei ole rajoitus vaan vastuu, myös AEROAFFAIRES on sitoutunut kunnioittamaan planeettaamme.
SkyCO2-ohjelmamme ansiosta 100 prosenttia jokaisen yksityislennon CO2-päästöistä kompensoidaan tukemalla Perun primäärimetsien suojelua. AEROAFFAIRESilta voit varata lennon parhaaseen hintaan, täysin turvallisesti ja ympäristöä vähän kuormittaen.
Jos haluat vuokrata yksityisen suihkukoneesi, ota meihin yhteyttä 24/7 numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82.