Todisteet ovat selvät: huomenna emme enää matkusta kuten nykyään. Ekologisen siirtymävaiheen vuoksi liikelentotoiminnan kulutustottumukset ovat muuttumassa ja uusia toiveita on syntymässä. Teknologian avulla pyritään kehittämään suihkukoneita, jotka ovat paitsi tehokkaampia myös kestävämpiä ja paljon vähemmän saastuttavia. Olemme todistamassa ilmatilan hiilidioksidipäästöjen vähenemistä, mikä on yhteinen haaste lentoyhtiöille, joiden polttoainetehokkuus kasvaa jatkuvasti.
Yksityiset suihkukoneet: ilmaston liittolaisia vai vihollisia?
On sanomattakin selvää, että ympäristötietoisuus on viime vuosina todella lisääntynyt. Kuljetusmuotoja kyseenalaistetaan, mietitään uudelleen ja optimoidaan enemmän kuin koskaan pahamaineisen ”hiilijalanjäljen” pienentämiseksi. Liikelentotoiminta ei ole poikkeus, ja monet suhtautuvat epäilevästi tämän alan ja ekologisuuden väliseen yhteyteen.
Tämä on tuskin yllättävää, kun lentolipun hinta eritellään ja polttoainekustannukset muodostavat siitä neljänneksen. Yhdistyneiden Kansakuntien ilmastoasiantuntijaryhmän mukaan viisi prosenttia hiilidioksidipäästöistä on peräisin lentoliikenteestä, ja liikelentoliikenteen osuus tästä liikenteestä on kahdeksan prosenttia. Ilmailualan toimijoiden on siis kaksinkertaistettava ponnistelunsa innovoidakseen, mobilisoidakseen ja keksiäkseen uudelleen ekologisesti vastuullisen liikennemuodon.
Kuinka paljon lentokone käytännössä kuluttaa?
Tähän kysymykseen on vaikea vastata suoraan, sillä polttoaineen kulutus on lentokonemallikohtaista ja riippuu monista tekijöistä. Voimme kuitenkin mainita seuraavat vaikuttavat parametrit: tarjottu palvelu (matkustajien tai rahtitonnien määrä), kuljettava matka ja lentokoneen matkanopeus.
Esimerkkinä voidaan ottaa kaukoliikennelentokone, kuten Airbus A350, joka lentää 800 kilometrin matkan ja jonka lentoonlähtöpaino on 245 tonnia. Tällä lennolla tämä malli kuluttaa 48 tonnia polttoainetta, mikä vastaa 60 000 litraa bensiiniä.
Merkittävää edistystä
Energiansäästöt kasvavat
Lentokonevalmistajat ovat jo useiden vuosien ajan pyrkineet vähentämään lentoliikenteen aiheuttamia C02-päästöjä. Yritykset, kuten AirBus ja Boeing, investoivat perustellusti polttoainetehokkaampiin malleihin, kuten Airbus 220 ja Boeing 787. Vuonna 2010 Airbus lanseerasi jopa ”Neo”-lentokoneiden sarjan, joka tarkoittaa ”new engine option” (uusi moottorivaihtoehto), joka on suunniteltu helpottamaan tätä ongelmaa. Tähän liittyy lentokoneen uudelleensuunnittelu, jossa siipien siivekkeet ovat ohuemmat ja jossa käytetään kevyitä materiaaleja, kuten hiilikomposiittia, titaania ja alumiinia.
Jotkin lentoyhtiöt ovat siirtymässä turboprop-koneisiin, jotka kuluttavat vähemmän polttoainetta. Yksityislentokoneet kuluttavat keskimäärin vain 3,5 litraa polttoainetta 10 kilometriä ja matkustajaa kohden. Tällä tavoin ”ekologinen huippumalli” tekee vaikutuksen liikelentomarkkinoihin arvostetuilla mutta vähän saastuttavilla lentokoneilla.
Vihreää polttoainetta lentoliikenteeseen
Uudenlaisen lentopolttoaineen markkinointi on toinen merkittävä kehitysaskel. Ensimmäiset erät sertifioituja biopolttoaineita, jotka on valmistettu metsä- ja maatalousjätteistä, kasviöljyistä ja punajuurista, ovat tulossa markkinoille. Tämä vaihtoehto on jo osoittautunut hyväksi autoteollisuudessa, mutta sillä on suuria mahdollisuuksia myös lentokoneissa. On arvioitu, että nämä biopolttoaineet voivat vähentää hiilidioksidipäästöjä jopa 80 prosenttia, koska kasvit voivat imeytyä niihin. Osana Lab’line-ohjelmaa AirFrance on käynnistänyt useita Toulouse-Pariisi-lentoja biopolttoainekäyttöisillä lentokoneilla. Myös useat järjestöt, kuten General Aviation Manufacturers Association (GAMA), ovat yhdistäneet voimansa kehittääkseen kestävää ja ympäristöä säästävää polttoainetta.
Esimerkkejä tähän yhteenliittymään kuuluvista toimijoista: Air BP, Aviator, Bombardier, Dassault Aviation, Embraer, Gulfstream, Textron Aviation ja World Fuel Services, Avfuel, Diamond Aircraft
Jos olet kiinnostunut näistä lentokonevalmistajista, lue artikkelimme constructeurs de jet privés.
Suorituskykyisen, päästöttömän lentokoneen haasteet
Vuonna 2015 Eviation lanseerasi ”Alicen”, 9-paikkaisen suihkukoneen, jossa on 2 miehistön jäsentä ja joka lupaa 1000 kilometrin toimintasäteen ilman pienintäkään saastepäästöä. Sähkökäyttöinen lentokone voi myös lentää 520 km/h matkanopeudella, ja sen latausaika on puolet käyttöajasta. Kolmen 260 kW:n potkurin käyttämä lentokone näyttää olevan yksi ensimmäisistä elinkelpoisista 100-prosenttisesti sähkökäyttöisistä lentokoneista.
Voidaankin kysyä, voitaisiinko tätä tekniikkaa käyttää myös suuremmissa lentokoneissa. Vastaus on kyllä: se on seuraava suuri askel lentokonevalmistajille..
Sähköinen luokka: lähitulevaisuuden ratkaisu?
Jos haluat lisätietoja tulevaisuuden ekologisesti vastuullisista ilmailuratkaisuista, tutustu artikkeliin avions et jets privés électriques.
Koskaekologisuus ei ole rajoitus vaan vastuu, myös AEROAFFAIRES on sitoutunut kunnioittamaan planeettaamme. SkyCO2 -ohjelmamme ansiosta 100 prosenttia jokaisen yksityislennon tuottamista CO2-päästöistä kompensoidaan tukemalla Perun aarniometsien suojelua. AEROAFFAIRESin kautta voit varata lennon parhaaseen hintaan, täysin turvallisesti ja mahdollisimman vähän ympäristöä kuormittaen.
Jos haluat vuokrata yksityiskoneen, ota meihin yhteyttä 24/7 numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82.