ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Kuuluuko jet stalking pian menneisyyteen?

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Vuosien ajan tarvittiin vain Twitter-tili ja internetyhteys, jotta sai reaaliaikaisesti tietää, minne CAC 40:n johtajan, kansainvälisen tähden tai teknologiamiljardöörin yksityiskone laskeutuu. Nämä ajat ovat tulossa tiensä päähän. Yhdysvalloissa ilmailuhallinto FAA (Federal Aviation Administration ) on tiukentanut toimiaan ilmailutietojen suojaamiseksi. Samaan aikaan sosiaaliset verkostosivustot keskeyttävät yksityislentoja jäljittävien tilien käytön.

Näiden tapahtumien taustalla on merkittävä muutos: lentotietojen oletusarvoisen saatavuuden lopettaminen ja sen sijaan suurempi luottamuksellisuus, jota vaativat ne, joiden matkustamisesta on tullut strateginen, turvallisuus- tai imagokysymys.

eclipse 500 location jet privé

Jäljitettävyys leviää – ja on ongelmallista

Kaikki alkoi ADS-B-signaaleista (Automatic Dependent Surveillance-Broadcast), joita kaikki lentokoneet lähettävät ja jotka tuhannet vapaaehtoiset vastaanottimet vastaanottavat reaaliajassa. Nämä tiedot kootaan FlightAwaren, RadarBoxin tai ADS-B Exchange-palvelun kaltaisille avoimille alustoille, joita harrastajat käyttävät päivittäin… ja sitten internetin käyttäjät kaikkialla maailmassa.

Tässä yhteydessä tuli esiin amerikkalaisen opiskelijan Jack Sweeneyn nimi. Vain 19-vuotiaana hän loi automaattisen skriptin, joka vertailee lentosignaaleja ja FAA:n tietoja keskenään ja julkaisee suoranaElon Muskin, Taylor Swiftin ja monien muiden matkoja. Hänen Twitter-tilinsä (@ElonJet, @CelebJets…) keräsivät miljoonia katselukertoja. Ilmiö levisi viraaliksi.

Ilmiö levisi Ranskaan asti: Bernard Arnault oli kohteena tilillä, joka listasi kaikki hänen matkansa. Tili saavutti huippunsa kesällä 2022, jolloin yksityislentokoneiden ympäristövaikutuksia koskeva kiista oli suurimmillaan. Tuolloin sillä oli yli 87 000 tilaajaa,

Hyvin nopeasti näillä julkaisuilla osoitettiin sormella yksityislentojen tiheyttä, niiden hiilijalanjälkeä tai kohteita, joita pidettiin ”oikukkaina”. Se, mikä oli aikoinaan teknologista avoimuutta, muuttui julkisen valvonnan välineeksi. Asianomaiset julkkikset ovat huolissaan: luottamuksellisuuden menetys, liiallinen paljastuminen, jopa turvattomuuden tunne.

Mutta pöhinän lisäksi seuraukset alkavat konkretisoitua. Yksityisyyden loukkaaminen, kohdennettu häirintä, henkilökohtaisen turvallisuuden vaarantuminen, teollisuusvakoilu, tiedotusvälineiden painostus ja julkisuuskuvan vahingoittuminen: missä määrin oikeus avoimuuteen voi oikeuttaa yksityishenkilöiden lähes jatkuvan julkisen paljastumisen?

location jet privé, vue cockpit avec pilotes en uniforme.

Yhdysvaltain hallinto reagoi luottamuksellisuuden puolesta

FAA (Federal Aviation Administration) on ryhtynyt muuttamaan järjestelmää, koska oikeudellisten uhkien, poliittisen paineen ja teknisen kehityksen väliset jännitteet ovat kasvaneet. Kyseessä on sääntelyn muutos, jonka seuraukset ulottuvat kauas Yhdysvaltojen rajojen ulkopuolelle ja joka kehottaa meitä miettimään uudelleen suhdettamme yksityiseen liikkuvuuteen.

FAA (Federal Aviation Administration ) ilmoitti lokakuussa 2022 uusista toimenpiteistä, joilla vahvistetaan lentokoneiden omistajien henkilötietojen suojaa. Nämä aloitteet ovat osa Privacy ICAO Address (PIA) -ohjelmaa, jonka avulla ilma-alusten omistajat voivat peittää tunnistetietonsa ilmavalvontajärjestelmissä.

Ohjelma tarjoaa lentotoiminnan harjoittajille mahdollisuuden rajoittaa tiettyjen arkaluonteisten tietojen, kuten lentosuunnitelmien ja reittisuunnitelmien, julkista levittämistä ja vähentää siten turvallisuuteen ja yksityisyyteen liittyviä riskejä. FAA korostaa, että näillä toimenpiteillä pyritään tasapainottamaan lentoturvallisuuden edellyttämä avoimuus ja käyttäjien henkilötietojen suojaaminen.

Lue uusimmat tiedot FAA:n viralliselta verkkosivustolta

Perjantai 28. maaliskuuta 2025

WASHINGTONFAA Reauthorization Act of 2024 (Public Law 118-63) -lain (Public Law 118-63) edellyttämällä tavalla liittovaltion ilmailuhallinto (Federal Aviation Administration, FAA) on pannut täytäntöön Section 803 Data Privacy -osion, jonka nojalla yksityiset ilma-alusten omistajat voivat pyytää, että tietyt omistustiedot, kuten nimi ja osoite, pidetään yksityisinä ja että ne eivät ole julkisesti saatavilla FAA:n verkkosivustoilla.

Yksityisten ilma-alusten omistajat ja käyttäjät voivat nyt sähköisesti pyytää FAA:ta pitämään ilma-aluksensa rekisteröintitiedot poissa julkisuudesta.

Tästä päivästä alkaen he voivat lähettää pyynnön siviili-ilmailurekisterin sähköisten palvelujen (CARES ) kautta, jotta nämä tiedot eivät näkyisi julkisesti FAA:n verkkosivustoilla.

FAA julkaisee Federal Register -lehdessä lausuntopyynnön, jossa pyydetään kannanottoja tästä toimenpiteestä, mukaan lukien siitä, vaikuttaisiko tietojen poistaminen sidosryhmien kykyyn suorittaa välttämättömiä toimintoja, kuten huoltoa, turvallisuustarkastuksia ja säännösten noudattamista. FAA arvioi myös, pitäisikö yksityisten ilma-alusten omistajien ja käyttäjien henkilötiedot jättää pois julkisesta ilma-alusrekisteristä ja tarjota omistajille ja käyttäjille mahdollisuus ladata tietonsa tarvittaessa.

Seurantajärjestelmät: kaksiteräinen miekka

Tällä hetkellä on noin kymmenen järjestelmää, joilla voidaan seurata reaaliaikaisesti lentokoneen liikkeitä pisteestä A pisteeseen B. Arkaluonteisissa institutionaalisissa tai kaupallisissa yhteyksissä tämä voi olla ongelma. Toimitusjohtajan määränpään seuraaminen voi joskus merkitä fuusiostrategian arvaamista, konfliktialueelle siirtymisen ennakoimista tai tulevan kumppanuuden tunnistamista. Kilpailijan tai keinottelijan käsiin joutuessa tästä tiedosta voi tulla nopeasti kriittistä.

LVMH:n toimitusjohtaja Bernard Arnault on päättänyt myydä lentokoneensa, jotta häntä ei voida enää jäljittää. Hän vuokraa nyt mieluummin lentokoneita ajoittain, mikä on ratkaisu, joka tarjoaa suuremman anonymiteetin.

Hänen poikansa Antoine Arnault selittää:

”Ei ole hienoa, että kilpailijamme voivat nähdä, missä olemme milloin tahansa. Se voi antaa ideoita, mutta se voi myös antaa johtolankoja ja vihjeitä. Kyse on liikesalaisuudesta

Tämä on selvä tapa tunnustaa muutos: siirtyminen kohti suurempaa luottamuksellisuutta. Tämän päätöksen taustalla on todellisuus, jonka suuri yleisö usein ymmärtää väärin: yksityinen liikelento ei ole arvovaltainen operaatio, vaan ennen kaikkea logistinen väline, jossa turvallisuuden, luottamuksellisuuden ja ajan optimoinnin vaatimukset ovat kiireisten henkilöiden palveluksessa.

location de jet privé : Homme en costume dans un avion

Vuokraaminen omistamisen sijaan: kasvava trendi

Yritysjohtajat ovat mukauttamassa käytäntöjään. Lentokoneiden vuokraaminen tilauksesta – joko julkisena matkustajaliikenteenä ( AEROAFFAIRES) tai yksityisten operaattoreiden kautta – mahdollistaa laivaston kapasiteetin ja saatavuuden mukauttamisen ja tuo lisäksi lisää harkinnanvaraisuutta: tilapäiset immatriculations, toissijaiset nousualustat ja julkisten rekisterien puuttuminen.

Seuraavassa on esitettyEBAA (European Business Aviation Association)tietojen mukaan yli 60 prosenttia yksityislentokoneiden vakituisista käyttäjistä suosii nykyään leasingiä omistamisen sijaan. Tätä suuntausta ovat vahvistaneet ESG-kysymykset (ympäristöön, yhteiskuntaan ja hallintoon liittyvät kysymykset), geopoliittinen epävakaus ja tietyillä aloilla (teknologia, rahoitus, energia, diplomatia) jatkuvasti kasvavat luottamuksellisuusvaatimukset.

Ympäristökeskustelu jet stalkingin ytimessä

Liikelentotoiminnan hiilijalanjälkeä, sen asemaa energiamurroksessa ja sen käyttöön liittyvää vastuuta kyseenalaistetaan yhä useammin. Tämä keskustelu on oikeutettua. Sitä ei kuitenkaan voida rajoittaa pelkästään lentokoneiden julkiseen maantieteelliseen paikantamiseen tai tiettyjen reittien tai henkilöiden yksittäiseen tarkkailuun. Kysymys on laajempi: se koskee käytäntöjen muuttamista, teknisten ja toiminnallisten ratkaisujen etsimistä ympäristövaikutusten vähentämiseksi, lentojen optimointia, vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittämistä ja korvausmekanismien käyttöönottoa. Ala on sitoutunut tähän muutokseen, joka perustuu yhtä lailla innovointiin kuin käytäntöjen mukauttamiseen.

forêt Congo

AEROAFFAIRES harkintavalta, turvallisuus ja reagointikyky

AEROAFFAIRES on työskennellyt ylimpien johtajien, sijoitusrahastojen ja hallitusten edustustojen kanssa yli 30 vuoden ajan. Monilla heistä on sama huolenaihe: lentää kyllä, mutta hienovaraisesti. Tiimimme järjestävät jokaisen matkan yksilöllisesti, ja luottamuksellisuutta ja turvallisuutta koskevia protokollia ei jätetä koskaan sattuman varaan. Kulissien takana tämä tarkoittaa :
– oma avustaja, joka on ainoa yhteyshenkilösi
– optimoidut lentosuunnitelmat, jotka on validoitu siviili-ilmailuviranomaisten kanssa,
– tiukka valikoima sertifioituja operaattoreita,
– ja jatkuva pyrkimys rajoittaa jälkiä, jotka jäävät jäljelle, samalla kun noudatetaan viranomaisvelvoitteita.

Lentokoneen vuokraaminen on enemmän kuin pelkkä matka. Se on strateginen ratkaisu, joka on suunniteltu sopeutumaan muuttuviin olosuhteisiin turvallisuudesta tai ympäristösitoumuksestamme tinkimättä.
Kaikki lentomme kompensoidaan 100-prosenttisesti programme SkyCO2ja jokainen lentomatka kalibroidaan siten, että lentosuunnitelma optimoidaan, uudelleen sijoittumista rajoitetaan ja tehokkuus maksimoidaan.

Onko kysyttävää? Ota yhteyttä tiimiimme.

Isabelle Clerc, nouvelle CEO AEROAFFAIRES

Isabelle CLERC

CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC, Fondateur AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC

AEROAFFAIRESin perustaja

Ilmastoasiantuntijamme ovat käytettävissänne auttamaan teitä jokaisessa varauksen vaiheessa.

/

Koskeeko FAA:n ilmoitus vain Yhdysvaltojen markkinoita?

Kyllä, FAA:n (Federal Aviation Administration) ilmoittama toimenpide koskee yksinomaan immatriculated aircraft -lentokoneita Yhdysvalloissa. Sen ansiosta yksityisten ilma-alusten omistajat voivat pyytää henkilötietojensa (nimi, osoite, immatriculation number) poistamista FAA:n julkisista tietokannoista.
Tämän aloitteen tarkoituksena on vahvistaa yksityisten ilma-alusten omistajien luottamuksellisuutta Yhdysvalloissa. Sillä ei kuitenkaan ole suoraa vaikutusta muissa maissa, kuten Ranskassa, oleviin immatriculated aircraft -lentokoneisiin. Yksityisyyden suojaa koskevat säännökset vaihtelevat eri lainkäyttöalueilla, ja kansalliset ilmailuviranomaiset määrittelevät omat yksityisyyden suojaa koskevat toimintalinjansa.
On tärkeää huomata, että vaikka tämä toimenpide koskee vain Yhdysvaltoja, se kuvastaa kasvavaa maailmanlaajuista suuntausta suojella ilma-alusten omistajien yksityisyyttä. Muissa maissa, myös Euroopassa, käydään samanlaisia keskusteluja ilma-alusten omistajien ja käyttäjien henkilötietojen suojaamisesta.

Mihin toimenpiteisiin voidaan ryhtyä seurannan rajoittamiseksi?

Yhdysvalloissa FAA tarjoaa LADD:n (Limiting Aircraft Data Displayed) ja PIA:n (Privacy ICAO Address) kaltaisia ohjelmia lentotietojen näyttämisen rajoittamiseksi. Euroopassa vaihtoehdot ovat rajallisemmat, mutta yksityisten suihkukoneiden vuokraus tarjoaa huomaamattoman vaihtoehdon, koska matkustajatietoja ei julkaista.

Miten AEROAFFAIRES takaa asiakkaidensa luottamuksellisuuden?

Vuokraus mahdollistaa lentokoneen käytön ilman, että matkustajan henkilötiedot liitetään lentokoneeseen. Tämä vähentää huomattavasti luvattoman jäljittämisen riskiä ja tarjoaa enemmän joustavuutta kunkin tehtävän erityistarpeiden täyttämiseksi.

AEROAFFAIRES on sitoutunut tarjoamaan henkilökohtaista palvelua, jossa jokaisella lennolla on yksi oma avustaja, joka takaa täydellisen luottamuksellisuuden. Tiukat menettelytapamme varmistavat, että asiakastiedot pysyvät luottamuksellisina prosessin kaikissa vaiheissa.