Lentävät taksit ovat jokaisen scifi-fanin unelma. Lentokuljetusväline, joka ei tarvitse kiitorataa, vaan nousee pystyyn. Eräänlainen potkurilla varustettu auto, joka lentää kaupungin, sen pilvenpiirtäjien ja liikenneruuhkien yllä. Monille tämä innovaatio on utopistinen unelma, ei mikään lähitulevaisuuden asia.
Silti suuren yleisön valistuneen katseen takana kaupunkiliikenteen maailma valmistautuu muutokseen. Start-up-yritykset ja lentokonevalmistajat kilpailevat ensimmäisestä lentävästä taksista ja etsivät ihanteellisia kumppanuuksia. Suurkaupungit tekevät sopimuksia ja valmistelevat infrastruktuuria näiden uusien koneiden vastaanottamiseksi. Päivämäärä ja paikka on jo ilmoitettu: Pariisin olympialaiset vuonna 2024. Île de Francen alueen presidentti Valérie Pécresse ilmoitti uutisen Le Parisien -lehdelle. Île de Francen alue toivoo saavansa palvelun markkinoille vuoteen 2030 mennessä.
Miten nämä lentävät taksit auttavat liikematkustajia? Ketkä ovat näiden lentävien taksien valmistajat? Mitä tulevaisuus tuo tullessaan kaupunkiliikenteelle?
Näihin kysymyksiin paneudumme ilmailuasiantuntijoidemme asiantuntevan näkemyksen avulla näistä futuristisista koneista.
Liikelentokoneet vievät pian suoraan toimistoosi
Yleisesti ottaen kehitetyt koneet ovat samanlaisia lento-, laskeutumis- ja nousutapojensa suhteen. Koneiden tarkoituksena on lentää matalalla (enintään 600 metrin korkeudessa). Lentävän taksin pitäisi siis muistuttaa suurta lennokkia, jossa on sähköinen pystysuora lentoonlähtö- ja laskeutumisjärjestelmä (eVTOL). Siinä on keskushytti, jossa on matkustajien määrä, joka vaihtelee malleittain, ja potkurit ohjaamon ympärillä. Näiden ominaisuuksien ansiosta lentäviä takseja voidaan käyttää lentoihin kaupunkialueilla.
Pian on mahdollista matkustaa osoitteeseen Bourget kauan odotetun uusimman mallin kyydissä Falcon 6X. Lentotaksisi odottaa sinua kiitotiellä. Sitten se vie sinut minuuttiakaan tuhlaamatta La Défensen liikealueelle vain 10 minuutissa.
Ketkä ovat lentäviä takseja kehittäviä toimijoita?
Kukin valmistaja käyttää omia salaisuuksiaan ilma-aluksen kehittämisessä. Insinöörit tekevät sitten parhaansa optimoidakseen lentokoneen nopeuden, kantaman ja matkustajamäärän.
Kaikista esiin nousevista start-up-yrityksistä kolme kiinnitti huomiomme. Saksalainen Volocopter, kiinalainen EHang ja amerikkalainen Joby Aviation
-
Volocopter
Volocopter on saksalainen yritys, joka perustettiin vuonna 2007. Sen tavoitteena on kehittää VoloCityä. Kyseessä on Euroopan lentoturvallisuusviraston (EASA) turvallisuusstandardien mukaisesti kehitetty lentotaksi. VoloCityyn mahtuu kaksi matkustajaa ja heidän käsimatkatavaransa. 18 roottoria kuljettaa tätä taksia ilmassa, ja sen voimanlähteenä on 9 litiumioniakkua. Ilma-alus saavuttaa 135 km/h nopeuden. Volocopter kehittää myös näiden lentävien taksien infrastruktuuria, Voloportsia.

-
EHang
Vuonna 2014 Kiinassa syntyi EHang, joka on kaupunkilentoliikenteeseen erikoistunut yritys. He loivat kaksi erilaista ilmataksimallia. Ehang 184 ja Ehang 216, nämä kaksi lentotaksia ovat miehittämättömiä. Ensimmäisessä mallissa oli yksi istuin, ja sen voimanlähteenä oli 8 roottoria. Toinen malli on kunnianhimoisempi, kaksipaikkainen, joka saa käyttövoimansa 16 lapaa ja akut. Lopulta 216:n tavoitteena on 130 km/h ja 16 km:n toimintasäde. EHang tekee yhteistyötä itävaltalaisen valmistajan FACC AG:n kanssa rakentaakseen lentokoneen eurooppalaisten standardien mukaisesti.

-
Joby Aviation
Joby Aviation on yhdysvaltalainen yritys, joka perustettiin vuonna 2009. Se eroaa kahdesta edellisestä yrityksestä siinä, että sillä on kunnianhimoisempi projekti. Tavoitteena on luoda lentokone, jonka kantama on 240 kilometriä ja suurin nopeus 320 km/h. Jobyn lentokoneeseen mahtuisi 4 matkustajaa. Tällä tavoin amerikkalainen yritys erottautuu kilpailijoistaan, sillä se tähtää muuhunkin kuin vain kaupunkiliikenteeseen. Lentokone on akkukäyttöinen.
Joby on myös ostanut UberElevationin, joka on VTC-asiantuntijan kehittävän lentoyhtiön tytäryhtiö. Yritysoston ansiosta se voi kehittää alustan, jonka avulla ihmiset saavat helpommin yhteyden toisiinsa.

Start-up-yritysten lisäksi myös suuret konsernit investoivat upouuteen lentotaksialaan. Näitä ovat muun muassa Airbus ja Hyunadai, joka tekee tiivistä yhteistyötä Uberin kanssa.
-
Airbus
Ranskalainen lentokonevalmistaja kehittää Volocopter- ja EHang-konseptien kaltaista lentotaksia. CityAirbus on lentotaksi, jossa on 4 matkustajan matkustamo. Sen toimintasäde on kuitenkin vain 15 minuuttia 190 km/h nopeudella.

-
Hyundai ja Uber
Hyundai ja Uber työskentelevät molemmat lentävän taksin projektin parissa. Toisaalta Hyundain ollessa valmistajana. Toisaalta Uberin kanssa, joka tuntee kuluttajien kannalta massiivisen logistiikan. Kumppanuus on lupaava, sillä Hyundain tavoitteena on luoda 4-paikkainen, 100-prosenttisesti sähkökäyttöinen ajoneuvo, jonka nopeus on jopa 289 km/h. Kumppanuuden tavoitteena on teollistaa ajoneuvo Skyport-rakenteineen vuoteen 2023 mennessä.

Tavoitteena lentävät taksit Pariisissa vuoden 2024 olympialaisia varten
Pariisin kaupunki toivoo nostavansa vuoden 2024 olympialaisten profiilia erityisesti lentävien taksien ansiosta. Tarjouskilpailu käynnistettiin eri luokkien yritysten kokoamiseksi yhteen. Tarjouskilpailu kattoi seuraavat luokat. Ajoneuvot, toiminta, infrastruktuuri, ilmatilan integrointi ja hyväksyttävyys. Kuten tässä RATP:n lehdistötiedotteessa selitetään. Näitä yrityksiä hallinnoi uusi, tätä tilaisuutta varten luotu sektori: ”Urban Air Mobility”.
Tavoitteena on kaksi asiaa, sekä kaupungin että tähän uudenlaiseen hankkeeseen valittujen yritysten kannalta. Olympialaiset ovat tapahtuma, joka tarjoaa maailmanlaajuista näkyvyyttä. Valitut yritykset voivat esitellä tuotteitaan ja palveluitaan maailmalle. Pariisin kaupunki vahvistaisi asemaansa maailman johtavana toimijana luomalla tämänkaltaisen infrastruktuurin.
Hankkeen pitkän aikavälin tulevaisuuden varmistamiseksi seuraavat tahot ovat mukana: Ranskan siviili-ilmailuviranomainen (DGAC), Pariisin lentoasemat (ADP), RATP ja Euroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA). Nämä toimijat ovat vakuuttuneita siitä, että niiden on tehtävä yhteistyötä, jotta voidaan tarjota tehokas ja turvallinen malli pitkällä aikavälillä.
Ajoneuvojen osalta tärkein valittu toimija on saksalainen Volocopter, joka on jo lentänyt koneillaan Helsingissä ja Dubaissa. Myös Airbus ja sen lentävä taksi ovat mukana. Kyseessä on siis eurooppalainen hanke. Ile-de-Francen testialueeksi on valittu Pontoisen lentokenttä, kuten France 3 kertoo. Ile-de-Francen alueen tavoitteena on luoda yhteys Saint-Denisin olympiakylän ja Roissy Charles de Gaullen lentokentän välille. Lentävien taksien ansiosta urheilijat pääsevät Saint-Denisiin 10-15 minuutissa 70 euron hintaan.
Milloin lentävät taksit tulevat yleisön käyttöön?
Urban Aerial Mobility -sektori on perustettu, ja sen perimmäisenä tavoitteena on tarjota näitä palveluja suurelle yleisölle. RATP pyrkii saattamaan palvelun markkinoille vuoteen 2030 mennessä. Tärkeimmät kohderyhmät ovat liikematkustajat. Palvelu tarjoaa pääasiassa yhteyksiä lentoasemilta liikekeskustoihin, kuten La Défenseen.
Yleisön osalta Catherine Guillouard (RATP:n puheenjohtaja) toteaa, että ”lentotaksien tavoitteena ei ole korvata RER-verkkoa, vaan tarjota täydentävää palvelua ”.

Kaupunkiliikenteessä on siis tapahtumassa vallankumous. Kuten Franck Margain (Choose Paris Region -viraston puheenjohtaja) huomauttaa, Ranska haluaa tulla merkittäväksi toimijaksi näissä innovaatioissa.
”Tämän ADP Groupin ja RATP Groupin kanssa toteutetun kiinnostuksenilmaisupyynnön menestys osoittaa Pariisin alueen kansainvälisen vetovoiman ja alueemme merkityksen tulevaisuuden teollisuuden kehittämiselle.
Kaupunkien lentoliikenteeseen liittyy monia lainsäädäntöön, integrointiin ja infrastruktuuriin liittyviä haasteita.
Näkeekö pääkaupunki vuonna 2030 RER-asemien katoilla kukoistavia altiportteja, kuten RATP väittää? Tiedämme kuitenkin, että tämä uusi ala on täynnä yllätyksiä! Jatkuu..
Lentävien taksien saapumista odotellessa ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua 24/7 yksityislentojasi varten numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla verkkosivuillamme devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.