ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Lentoemännäksi ryhtyminen

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Haaveiletko lentoemännän ammatista etkä tiedä, mistä aloittaa? Vai haluaisitko vain tietää lisää tästä ammatista ja nähdä, sopiiko se sinulle? Lue sitten eteenpäin, sillä olet oikealla sivulla.

Lentoemännät, jotka tunnetaan yleisesti matkustamohenkilökuntana, ovat ensisijaisesti vastuussa matkustajien viihtyvyydestä ja turvallisuudesta.

Lentoemännillä on kaksi päätehtävää: turvallisuus/turva ja myynti. Konkreettisesti ilmaistuna lentoemäntä vastaa :

  • tarkastaa etukäteen, että matkustamon varusteet (maskit, pelastusliivit, liukumäet) toimivat
  • ottaa matkustajat vastaan ja auttaa heitä asettumaan aloilleen
  • turvallisuustoimenpiteiden esittely
  • varmistaa, että ohjeita noudatetaan
  • jakaa välipaloja, juomia ja aterioita
  • myydä lisätuotteita ja hoitaa tilejä
  • vastata matkustajien pyyntöihin
  • yhteydenpito ohjaamoon

Miksi ryhtyä lentoemännäksi?

Lentoemännät edustavat lentoyhtiötä, jonka palveluksessa he työskentelevät, ja siksi heillä on oltava moitteeton käytös, vastuuntuntoa ja sääntöjen kunnioittamista. Myös organisointikykyä, sopeutumiskykyä ja itsehillintää arvostetaan suuresti.

Jos mietit, sopiiko tämä työ sinulle, mieti, miten olet vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, pidätkö esimerkiksi eri kulttuurien kohtaamisesta, tiimityöskentelystä tai vierailla kielillä viestimisestä. Hyvä lentoemäntä palvelee matkustajia, ja hänen on kyettävä vastaamaan ystävällisesti ja kärsivällisesti joskus arkaluonteisiinkin pyyntöihin sekä rauhoittamaan matkustajia ongelmatilanteissa. Lyhyesti sanottuna kyseessä on inhimillinen ja palveleva työ.

Lopuksi totean, että vastoin tiettyjä ennakkokäsityksiä lentoemännän työ on raskasta työtä, joka on sekä fyysisesti että henkisesti vaativaa. Sinun on pystyttävä seisomaan jaloillasi useita tunteja, selviydyttävä jet lagista ja joskus yksinäisyydestä välilaskujen aikana. Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen ei ole helppoa epäsäännöllisten työaikojen vuoksi. Yleisesti ottaen tämä on työ ihmisille, jotka suhtautuvat työhönsä intohimoisesti ja jotka voivat matkustaa paljon.

Hôtesse dans avion
Kuvan luotto: Pixabay

Miten minusta tulee lentoemäntä?

Ennen kuin aloitat koulutusmenettelyn, varmista, että täytät seuraavat ehdot:

  • Olet yli 18-vuotias
  • Olet suorittanut ylioppilastutkinnon
  • Puhut hyvää englantia (yli 720 pistettä TOEFL-kokeessa)
  • Olet hyvässä fyysisessä kunnossa ja osaat uida
  • Sinulla ei ole näkyviä tatuointeja
  • Sinulla on voimassa oleva passi ja yli kuusi kuukautta voimassa oleva oleskelulupa ulkomaalaisille

On suositeltavaa, että olet suorittanut kaksi vuotta korkeakoulututkintoa ennen kurssin aloittamista ja että puhut useita kieliä. Myös kokemusta hotellialalta tai myynnistä arvostetaan suuresti.

Kun kaikki edellytykset on täytetty, sinun on hankittava Certificat d’Aptitude Médicale (lääketieteellinen kelpoisuustodistus ) ja ennen kaikkea CCA-todistus (matkustamomiehistötodistus).

Sinut on ensin todettava fyysisesti ja psyykkisesti sopivaksi pakollisen lääkärintarkastuksen jälkeen. Tämä sisältää täydelliset tutkimukset ja voi maksaa jopa 400 euroa. Ranskassa ensimmäinen tarkastus on sinun kustannuksellasi, mutta kahden vuoden välein tehtävät tarkastukset maksaa yhtiö, jossa työskentelet. Anglosaksisilla, aasialaisilla ja Lähi-idän lentoyhtiöillä ensimmäinen lääkärintarkastus on maksullinen, ja se tehdään, kun olet läpäissyt matkustamohenkilökunnan rekrytointimenettelyn.

Ranskassa koulutusta antavat DGAC:n (Ranskan siviili-ilmailuviranomainen ) hyväksymät julkiset koulut . CCA-kokeisiin ei voi osallistua itsenäisenä hakijana.

Eurooppalaiset ja kansainväliset lentoyhtiöt tarjoavat omia koulutuskurssejaan, eikä CCA-tutkintoa tarvitse suorittaa.

Miten CCA-koulutus toimii?

Kurssin suorittaminen kestää alle vuoden. Se kestää noin viisi viikkoa, jotka jakautuvat neljälle kuukaudelleatr.

Teoriakoulutus kestää kolme viikkoa. Siinä käsitellään lentokoneen teknisiä näkökohtia, määräyksiä, ensiapua (osaat tunnistaa sairaustapaukset ja joskus hoitaa niitä) ja turvallisuutta (osaat toimia esimerkiksi tulipalon sattuessa). Koulutukseen sisältyy myös asiakassuhteita ja inhimillisiä tekijöitä (stressin, väsymyksen jne. hallinta) käsittelevä osio. Kansallinen teoriakoe järjestetään vainatrkertaa vuodessa.

Käytännön harjoittelu kestää puolitoista viikkoa ja alkaa, kun teoriakoe on suoritettu hyväksytysti. Se sisältää simuloituja tilanteita, ja siinä opetetaan tulevia emäntiä reagoimaan nopeasti ongelman tai vaaran sattuessa (sydänhieronnan antaminen, palosammuttimen käyttö jne.). Koulutuksen jälkeen koulutettavien on osallistuttava koepäivään.

CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC) -tutkinnon voi suorittaa myös CCA-koulutuksen aikana tai sen jälkeen. Tämä ei ole pakollista, mutta sen avulla voit kehittää taitojasi edelleen, erityisesti turvallisuuteen ja viestintään liittyviä taitojasi.

Lisäksi palkkaava yritys voi vaatia sinua osallistumaan lisäkoulutukseen.

Hôtesse de l'air
Kuvan luotto: Pixabay

Mitä seuraavaksi tapahtuu?

Voit harvoin valita, minkä lentoyhtiön palvelukseen pääset koulutuksen jälkeen, sillä kaikki lentoyhtiöt eivät rekrytoi työntekijöitä samaan aikaan. Ranskalaiset lentoyhtiöt rekrytoivat matkustamohenkilökuntaa CCA:n kanssa valintakoepäivillä, joiden aikana tehdään kirjallisia testejä ja henkilöhaastatteluja.

Ensimmäiset lentosi ovat luultavasti lyhyitä matkoja turistiluokassa, minkä jälkeen sinut siirretään vähitellen pidemmille lennoille, jotka palvelevat vaativampaa asiakaskuntaa.

Etenet uraportaita ylöspäin kokemuksen ja palvelusvuosien karttuessa, ja sinut voidaan ylentää matkustamomiehistön päälliköksi ja ryhmänjohtajaksi, sitten vanhemmaksi matkustamomiehistöksi, kouluttajaksi ja lopulta matkustamomiehistön päälliköksi.

Kuinka paljon matkustamomiehistö ansaitsee?

Matkustamohenkilökunnan palkka uran alussa on noin 1 700 euroa brutto kuukaudessa. Kokeneen matkustamomiehistön palkka nousee 4 700 euroon ilman bonuksia. Työtuntien määrä ja työolot voivat vaihdella suuresti lentoyhtiöittäin.

Lisätietoja

  • Huomaa, että lentoemännän ammattiin vaadittavaa vähimmäispituutta ja -painoa ei enää sovelleta Ranskassa. Varmista kuitenkin käytännön syistä, että olet tarpeeksi pitkä, jotta pääset käsiksi matkustajien matkatavaroihin ja lentokoneen laitteisiin. Kansainvälisillä lentoyhtiöillä naisten on oltava 1,58-1,78 metriä pitkiä.

  • Voit osallistua valmennustilaisuuksiin harjoittelun ohella, jolloin mahdollisuutesi tulla palkatuksi kasvavat. Jos sinulla ei esimerkiksi ole ylioppilastutkintoa, valmennus voi auttaa sinua läpäisemään DAEU-kokeen ja mahdollistaa toisen asteen koulutuksen jatkamisen.

  • Voit myös tutustua siihen, miten voit ryhtyä kesäksi PCB:ksi (Personnel Complémentaire de Flight). Näin voit avustaa lentoemäntiä ja ansaita hieman rahaa. Rekrytointi on kuitenkin hyvin valikoivaa.