Haaveiletko lentoemännän ammatista etkä tiedä, mistä aloittaa? Vai haluaisitko vain tietää enemmän tästä ammatista ja nähdä, sopiiko se sinulle? Lue sitten eteenpäin, sillä olet oikealla sivulla.
Lentoemännät, jotka tunnetaan yleisesti matkustamohenkilökuntana, ovat ensisijaisesti vastuussa matkustajien viihtyvyydestä ja turvallisuudesta.
Lentoemännillä on kaksi päätehtävää: turvallisuus/turva ja myynti. Konkreettisesti ilmaistuna lentoemäntä vastaa :
- tarkastaa etukäteen, että matkustamon varusteet (maskit, pelastusliivit, liukumäet) toimivat
- ottaa matkustajat vastaan ja auttaa heitä asettumaan aloilleen
- turvallisuustoimenpiteiden esittely
- varmistaa, että ohjeita noudatetaan
- jakaa välipaloja, juomia ja aterioita
- myydä lisätuotteita ja hoitaa tilejä
- vastata matkustajien pyyntöihin
- yhteydenpito ohjaamoon
Miksi ryhtyä lentoemännäksi?
Lentoemännät edustavat lentoyhtiötä, jonka palveluksessa he työskentelevät, ja siksi heillä on oltava moitteeton käytös, vastuuntuntoa ja sääntöjen kunnioittamista. Myös organisointikykyä, sopeutumiskykyä ja itsehillintää arvostetaan suuresti.
Jos mietit, sopiiko tämä työ sinulle, mieti, miten olet vuorovaikutuksessa ihmisten kanssa, pidätkö esimerkiksi eri kulttuurien kohtaamisesta, tiimityöskentelystä tai vierailla kielillä viestimisestä. Hyvä lentoemäntä palvelee matkustajia, ja hänen on kyettävä vastaamaan ystävällisesti ja kärsivällisesti joskus arkaluonteisiinkin pyyntöihin sekä rauhoittamaan matkustajia ongelmatilanteissa. Lyhyesti sanottuna kyseessä on inhimillinen ja palveleva työ.
Lopuksi totean, että vastoin tiettyjä ennakkokäsityksiä lentoemännän työ on raskasta työtä, joka on sekä fyysisesti että henkisesti vaativaa. Sinun on pystyttävä seisomaan jaloillasi useita tunteja, selviydyttävä jet lagista ja joskus yksinäisyydestä välilaskujen aikana. Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen ei ole helppoa epäsäännöllisten työaikojen vuoksi. Yleisesti ottaen tämä on työ ihmisille, jotka suhtautuvat työhönsä intohimoisesti ja jotka voivat matkustaa paljon.

Miten minusta tulee lentoemäntä?
Ennen kuin aloitat koulutusmenettelyn, varmista, että täytät seuraavat ehdot:
- Olet yli 18-vuotias
- Olet suorittanut ylioppilastutkinnon
- Puhut hyvää englantia (yli 720 pistettä TOEFL-kokeessa)
- Olet hyvässä fyysisessä kunnossa ja osaat uida
- Sinulla ei ole näkyviä tatuointeja
- Sinulla on voimassa oleva passi ja yli kuusi kuukautta voimassa oleva oleskelulupa ulkomaalaisille
On suositeltavaa, että olet suorittanut kaksi vuotta korkeakoulututkintoa ennen kurssin aloittamista ja että puhut useita kieliä. Myös kokemusta hotellialalta tai myynnistä arvostetaan suuresti.
Kun kaikki edellytykset on täytetty, sinun on hankittava Certificat d’Aptitude Médicale (lääketieteellinen kelpoisuustodistus ) ja ennen kaikkea CCA-todistus (matkustamomiehistötodistus).
Sinut on ensin todettava fyysisesti ja psyykkisesti sopivaksi pakollisen lääkärintarkastuksen jälkeen. Tämä sisältää täydelliset tutkimukset ja voi maksaa jopa 400 euroa. Ranskassa ensimmäinen tarkastus on sinun kustannuksellasi, mutta kahden vuoden välein tehtävät tarkastukset maksaa yhtiö, jossa työskentelet. Anglosaksisilla, aasialaisilla ja Lähi-idän lentoyhtiöillä ensimmäinen lääkärintarkastus on maksullinen, ja se tehdään, kun olet läpäissyt matkustamohenkilökunnan rekrytointimenettelyn.
Ranskassa koulutusta antavat DGAC:n (Ranskan siviili-ilmailuviranomainen ) hyväksymät julkiset koulut . CCA-kokeisiin ei voi osallistua itsenäisenä hakijana.
Eurooppalaiset ja kansainväliset lentoyhtiöt tarjoavat omia koulutuskurssejaan, eikä CCA-tutkintoa tarvitse suorittaa.
Miten CCA-kurssi toimii?
Kurssin suorittaminen kestää alle vuoden. Se kestää noin viisi viikkoa, jotka jakautuvat neljälle kuukaudelle.
Teoriakoulutus kestää kolme viikkoa. Siinä käsitellään lentokoneen teknisiä näkökohtia, määräyksiä, ensiapua (osaat tunnistaa sairaustapaukset ja joskus hoitaa niitä) ja turvallisuutta (osaat toimia esimerkiksi tulipalon sattuessa). Koulutukseen sisältyy myös asiakassuhteita ja inhimillisiä tekijöitä käsittelevä osio (miten käsitellä stressiä, väsymystä jne.). Kansallinen teoriakoe järjestetään neljä kertaa vuodessa.
Käytännön harjoittelu kestää puolitoista viikkoa ja alkaa, kun teoriakoe on suoritettu hyväksytysti. Se sisältää simuloituja tilanteita, ja siinä opetetaan tulevia emäntiä reagoimaan nopeasti ongelman tai vaaran sattuessa (sydänhieronnan antaminen, palosammuttimen käyttö jne.). Koulutuksen jälkeen koulutettavien on osallistuttava koepäivään.
CQP PNC (Certificat de Qualification Professionnelle PNC) -tutkinnon voi suorittaa myös CCA-koulutuksen aikana tai sen jälkeen. Tämä ei ole pakollista, mutta sen avulla voit kehittää taitojasi edelleen, erityisesti turvallisuuteen ja viestintään liittyviä taitojasi.
Lisäksi palkkaava yritys voi vaatia sinua osallistumaan lisäkoulutukseen.

Mitä seuraavaksi tapahtuu?
Voit harvoin valita, minkä lentoyhtiön palvelukseen pääset koulutuksen jälkeen, sillä kaikki lentoyhtiöt eivät rekrytoi työntekijöitä samaan aikaan. Ranskalaiset lentoyhtiöt rekrytoivat matkustamohenkilökuntaa CCA:n kanssa valintakoepäivillä, joiden aikana tehdään kirjallisia testejä ja henkilöhaastatteluja.
Ensimmäiset lentosi ovat luultavasti lyhyitä matkoja turistiluokassa, minkä jälkeen sinut siirretään vähitellen pidemmille lennoille, jotka palvelevat vaativampaa asiakaskuntaa.
Etenet uraportaita ylöspäin kokemuksen ja palvelusvuosien karttuessa, ja sinut voidaan ylentää matkustamomiehistön päälliköksi ja ryhmänjohtajaksi, sitten vanhemmaksi matkustamomiehistöksi, kouluttajaksi ja lopulta matkustamomiehistön päälliköksi.
Kuinka paljon matkustamomiehistö ansaitsee?
Matkustamohenkilökunnan palkka uran alussa on noin 1 700 euroa brutto kuukaudessa. Kokeneen matkustamomiehistön palkka nousee 4 700 euroon ilman bonuksia. Työtuntien määrä ja työolot voivat vaihdella suuresti lentoyhtiöittäin.
Lisätietoja
- Huomaa, että lentoemännän ammattiin vaadittavaa vähimmäispituutta ja -painoa ei enää sovelleta Ranskassa. Varmista kuitenkin käytännön syistä, että olet tarpeeksi pitkä, jotta pääset käsiksi matkustajien matkatavaroihin ja lentokoneen laitteisiin. Kansainvälisillä lentoyhtiöillä naisten on oltava 1,58-1,78 metriä pitkiä.
- Voit osallistua valmennustilaisuuksiin koulutuksesi ohella, jolloin mahdollisuutesi tulla palkatuksi kasvavat. Jos sinulla ei esimerkiksi ole ylioppilastutkintoa, valmennus voi auttaa sinua läpäisemään DAEU-kokeen ja mahdollistaa toisen asteen koulutuksen jatkamisen.
- Suosittelemme, että pysyt ajan tasalla ilmailuun liittyvistä uutisista ja työtarjouksista ilmailuun liittyvillä verkkosivustoilla ja blogeissa, kuten Smart Cabin Crew, PNC Contact, Air Journal, Le Journal de l’Aviation ja L’Aérien.
- Voit myös tutustua siihen, miten voit ryhtyä kesäksi PCB:ksi (Personnel Complémentaire de Flight). Näin voit avustaa lentoemäntiä ja ansaita hieman rahaa. Rekrytointi on kuitenkin hyvin valikoivaa.
Vastauksemme usein kysyttyihin kysymyksiin lentoemännän ammatista
Mitä eroa on lentoemännän ja stuertin välillä?
Tärkein ero on yksinomaan termin sukupuolessa: ”lentoemäntä” tarkoittaa naista ja ”stuertti” miestä. Käytännössä heidän tehtävänsä ovat identtiset. Molemmat kuuluvat matkustamohenkilökuntaan ja ovat vastuussa matkustajien turvallisuudesta, viihtyvyydestä ja vastaanotosta. He käyvät läpi saman koulutuksen, heillä on samat sertifikaatit (kuten CCA) ja heillä on samat urakehitysnäkymät.
Kuinka paljon lentoemännän koulutus maksaa?
CCA-koulutuksen (Cabin Crew Attestation) kustannukset vaihtelevat valitun julkisen koulun mukaan. Keskimäärin sinun on varauduttava maksamaan 3 000-5 000 euroa koko koulutuksesta, joka sisältää teorian ja käytännön. Koulutukseen liittyy myös useita lisäkustannuksia, kuten lääkärintarkastus (noin 400 euroa) ja englannin kielen koe. Jos päätät suorittaa lisäksi CQP PNC -tutkinnon, kustannukset voivat olla hieman korkeammat. Jotkin kansainväliset lentoyhtiöt puolestaan maksavat koulutuksen, kun rekrytointi on hyväksytty.
Mitä kieliä minun on hallittava, jotta minut voidaan ottaa palvelukseen?
Englanti on työn kannalta välttämätön kieli, sillä se on ilmailun kansainvälinen kieli. Kielitaitoa vaaditaan hyvä taso, joka yleensä osoitetaan vähintään 720 pisteellä TOEFL-kokeessa tai vastaavassa tunnustetussa kokeessa. Muiden vieraiden kielten hallinta on kuitenkin todellinen etu. Espanjan, italian, saksan, arabian, mandariinin ja venäjän kielet ovat erityisen haluttuja, riippuen lentoyhtiön liikennöimistä kohteista. Mitä useampia kieliä osaat, sitä paremmat mahdollisuudet sinulla on saada työpaikka.
Mikä on lentoemännän vähimmäispituus?
Ranskassa ei ole enää virallisia vähimmäispituusvaatimuksia, joita asetukset määräävät. Puhtaasti käytännön syistä on kuitenkin suotavaa olla vähintään 1,58 metriä pitkä, jotta pääset helposti käsiksi matkatavaralokeroihin ja turvavarusteisiin. Kansainvälisesti jotkin lentoyhtiöt asettavat edelleen kriteerejä: useimmat vaativat naisilta pituutta 1,58-1,78 metriä ja miehiltä 1,68-1,90 metriä.
Voiko lentoemännäksi ryhtyä ilman ylioppilastutkintoa?
Teoriassa ylioppilastutkinto on Ranskassa välttämätön edellytys koulutukseen hakeutumiselle. Ilman tutkintoa oleville on kuitenkin olemassa vaihtoehtoja. Voit esimerkiksi suorittaa DAEU-tutkinnon (Diplôme d’Accès aux Études Universitaires ), jolla voidaan vahvistaa baccalauréat-tutkintoa vastaava taso. Lisäksi merkittävä kokemus hotelli-, ravintola- tai vähittäiskauppa-alalta voi joskus korvata bac-tutkinnon puuttumisen joissakin ulkomaisissa yrityksissä. Erikoisvalmennus voi myös auttaa sinua valmistelemaan vaihtoehtoista urapolkua.
Mitä henkilökohtaisia ominaisuuksia lentoyhtiöt etsivät?
Lentoyhtiöt odottavat hakijoilta erinomaisia ihmissuhdetaitoja ja moitteetonta esiintymistä. Kärsivällisyys, empaattisuus ja kyky käsitellä stressaavia tilanteita ovat välttämättömiä. Lentoemäntien on oltava monipuolisia, kyettävä reagoimaan nopeasti hätätilanteessa ja säilytettävä rauhallisuutensa. Organisaatiotaidot, tiimihenki ja sopeutumiskyky ovat myös avainominaisuuksia, jotka auttavat menestymään tässä vaativassa ammatissa.
Voiko lentoemännäksi ryhtyä, jos on tatuointeja?
Yritykset eivät järjestelmällisesti kiellä tatuointeja, mutta ne vaativat, että ne eivät saa näkyä, kun univormu on päällä. Tatuoinnit käsivarsissa, kaulassa, kasvoissa tai käsissä voivat siis olla ongelma. Jotkin kansainväliset yhtiöt noudattavat tiukkaa toleranssia ja kieltäytyvät kaikista näkyvistä tatuoinneista, vaikka meikkiä tai sidetarpeita käytettäisiinkin.
Mitkä ovat uranäkymät muutaman vuoden kokemuksen jälkeen?
Muutaman vuoden lentokokemuksen jälkeen lentoemäntä voi edetä päälennonjohtajan ja myöhemmin senior purserin tehtäviin, joissa hän valvoo tiimiä ja koordinoi kaikkia matkustamon kaupallisia ja turvallisuuteen liittyviä toimintoja. Kun palvelusvuosien määrä kasvaa, on myös mahdollista päästä matkustamohenkilökunnan kouluttajaksi, joka vastaa uusien alokkaiden kouluttamisesta, tai matkustamohenkilökunnan päälliköksi, joka on lentoyhtiössä erittäin vastuullinen tehtävä. Jotkut lentoemännät haluavat myös siirtyä matkailualalle, hotellinhoitoon tai VIP-vastaanottoon.
Sopiiko työ perhe-elämän kanssa yhteen?
Se on yksi työn suurimmista vaikeuksista. Työajat ovat epäsäännölliset, aikaeroja on usein, ja useiden päivien pituiset poissaolot ovat yleisiä. Normaalin perhe-elämän järjestäminen voi olla vaikeaa. Kokemuksen ja palvelusvuosien myötä jotkin lentoyhtiöt tarjoavat kuitenkin enemmän valinnanvaraa työtehtävien ja aikataulujen suhteen, mikä lisää vakautta. Monet matkustamohenkilökunnan jäsenet oppivat myös tasapainottamaan työ- ja yksityiselämänsä hyvän organisaation ja lähipiirinsä tuen ansiosta.
Mitkä lentoyhtiöt palkkaavat eniten lentoemäntiä?
Ranskassa Air France, Transavia, Corsair ja Air Corsica rekrytoivat säännöllisesti. Kansainvälisesti arvostetut lentoyhtiöt, kuten Emirates, Qatar Airways, Etihad Airways, Singapore Airlines ja Cathay Pacific, ovat tunnettuja suurista rekrytointikampanjoistaan. Halpalentoyhtiöt, kuten Ryanair, EasyJet ja Wizz Air, rekrytoivat myös runsaasti työntekijöitä, ja ne tarjoavat usein nuorille valmistuneille lentäjille helposti saatavan ensikokemuksen.
Voinko työskennellä lentoemäntänä osa-aikaisesti?
Työ on yleensä kokoaikaista, sillä lentoaikataulut ovat hyvin vaihtelevia ja lentoyhtiöiden on taattava henkilöstönsä saatavuus. Jotkin lentoyhtiöt tarjoavat kuitenkin kausiluonteisia tai määräaikaisia työsopimuksia, erityisesti vahvistamaan tiimejään kesäisin tai ruuhka-aikoina. Tämä voi olla hyvä tapa tutustua työhön ennen pitkäaikaista sitoutumista.
Mitä käytännön hyötyjä lentoemännäksi ryhtymisestä on?
Sen lisäksi, että lentoemännät matkustavat säännöllisesti ja tutustuvat uusiin kulttuureihin, he nauttivat usein monista sosiaalisista eduista: edulliset lentoliput itselleen ja perheelleen, majoitus ja ateriat maksetaan välilaskujen aikana, he saavat edullisen sosiaaliturvan, lentobonuksia ja mahdollisuuksia nopeaan urakehitykseen. Ammatti tarjoaa myös ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää kansainvälistä verkostoa ja hankkia laaja kulttuuritietoisuus.
Onko CCA:n jälkeen helppo löytää töitä?
Kyllä, mutta se riippuu hyvin paljon lentoyhtiöstä, vuodenajasta, liikennöivien lentoyhtiöiden verkostosta ja osaamisestasi (kielet, asiakassuhteet, maantieteellinen saatavuus). CCA on usein välttämätön edellytys, mutta ei aina riittävä: jotkut lentoyhtiöt vaativat myös aiempaa kokemusta tai puhuvat ”sisäisestä koulutuskeskuksesta” rekrytoinnin jälkeen. Markkinat voivat olla kilpaillut erityisesti suurten, arvostettujen lentoyhtiöiden palveluksessa, mutta mahdollisuuksia on myös alueellisilla ja halpalentoyhtiöillä, joissa vaatimukset voivat olla hieman joustavammat.
Miten minun pitäisi valmistautua matkustamohenkilökunnan rekrytointihaastatteluun?
Maksimoidaksesi mahdollisuutesi:
- Ota selvää lentoyhtiöstä: sen reiteistä, kulttuurista ja palveluodotuksista, jotta voit osoittaa, että olet tehnyt kotiläksysi.
- Valmistele henkilökohtainen tarinasi: miksi juuri tämä työ, mikä sinua motivoi ja mitä tuet yritykselle.
- Harjoittele klassisia kysymyksiä (stressinhallinta, vaikeat tilanteet, tiimityö) STAR-menetelmällä (tilanne, tehtävä, toiminta, tulos).
- Harjoittele englantia (ja mitä tahansa muuta tarvittavaa kieltä). Suullisen kielitaidon ja ymmärtämisen on oltava vankkaa.
- Pidä huolta esiintymisestäsi: pukeutuminen, ryhti, puhetaito. Vastaanotto on osa työtä.
Mitä testejä tai kokeita matkustamohenkilökunnan valintaprosessissa on?
Valintapäivinä sinua saatetaan pyytää suorittamaan :
- Kirjalliset tai psykotekniset testit, joissa arvioidaan logiikkaa, organisointikykyä ja kykyä tehdä nopeita päätöksiä.
- Ryhmätyöskentelyharjoitukset: matkustajien hallinta, palvelu, simuloidut hätätilanteet.
- Henkilökohtainen haastattelu, jossa henkilöstö- tai operatiiviset rekrytoijat arvioivat motivaatiotasi, persoonallisuuttasi ja käyttäytymistaitojasi.
Mitä lääketieteellisiä testejä minun on läpäistävä päästäkseni matkustamomiehistön jäseneksi?
Lääketieteellisen perustarkastuksen lisäksi testeihin kuuluu yleensä joitakin muita osatekijöitä:
- Rikosrekisteritarkastus: yritys saattaa vaatia puhtaan otteen.
- Yleinen fyysinen kunto: DGAC:n tai vastaavan elimen standardien mukaiset näkökyky-, kuulo- ja sydän- ja verisuonitestit.
- Uimataito, kuten joissakin yrityksissä mainitaan turvallisuusmenettelyjen yhteydessä (vesiviemäröinnin tai pelastustoimien yhteydessä).
Onko lentoemännän ammatti ”elinikäinen” vai onko siinä ikärajoja?
Yleensä lentoemäntänä työskentelylle ei ole lakisääteistä ikärajaa, mutta jotkin lentoyhtiöt asettavat rajoituksia, jotka liittyvät lääketieteelliseen pätevyyteen, fyysiseen kapasiteettiin ja suorituskykyyn hätätilanteissa tai pitkillä lennoilla. Vuosien mittaan väsymys, fyysisesti vaativat rajoitukset (välilaskujen tekeminen, työvuorot, kuormien kuljettaminen) ja kyky noudattaa turvallisuusprotokollia ovat edelleen keskeisiä kriteerejä. Joillakin yhtiöillä voi olla sisäisiä ikä- tai palvelusvuosikäytäntöjä, jotka koskevat pitkiä tai kansainvälisiä komennuksia.
Mitä lisäkustannuksia on otettava huomioon CCA-koulutuksen lisäksi?
Seuraavassa luetellaan kustannuksia, jotka usein jätetään huomiotta:
- (Joskus) haastattelupalkkiot tai valmennus rekrytointihaastattelua varten.
- Kuljetus- ja majoituskustannukset, jos koulu on kaukana.
- Työasu, asianmukaiset jalkineet, mahdollisesti kielikurssit tai kertauskurssit.
- Kielikokeiden (TOEFL, TOEIC jne.) kustannukset, jos ne eivät sisälly kurssiin.
- Vakuutukset, todistukset tai hallinnolliset asiakirjat.
Mitkä ovat matkustamohenkilökunnan edut ja korvaukset?
Peruspalkan lisäksi matkustamohenkilökunta saa usein :
- Lento-, kokemus- ja kaukopalvelubonuksia sisäisten käytäntöjen mukaan.
- Välilasku- tai päivärahat (majoitus, ateriat) matkoilla.
- Edulliset lentoliput itselleen ja/tai perheelleen.
- Sairausvakuutuksen, tapaturmavakuutuksen ja kotiutumisvakuutuksen, yhtiöstä riippuen.
Tunnustavatko kaikki yritykset Ranskassa tai Euroopassa hankitun CCA-todistuksen?
Ei järjestelmällisesti. Yleisesti ottaen Euroopan ilmailualalla tunnustetaan CCA-tutkinto (tai vastaava), mutta jotkin kansainväliset tai Euroopan ulkopuoliset yritykset saattavat vaatia omaa koulutusta tai mukautuksia. Toisaalta jotkin yhtiöt kouluttavat oman matkustamohenkilökuntansa rekrytoinnin jälkeen vaatimatta aluksi CCA-tutkintoa. On tärkeää tarkistaa kunkin lentoyhtiön (paikallisen tai kansainvälisen) pääsyvaatimukset.