Yksityisen suihkukoneen lentoemännän haastattelu(Ouarda M.)
- Kuinka kauan olet ollut lentoemäntänä?
Aloitin urani vuonna 1996, joten siitä on kulunut noin 22 vuotta.
- Mitä työhösi kuuluu?
Yksinkertaisesti, toivotamme matkustajat tervetulleiksi lentokoneeseen ja varmistamme, että he ovat turvassa ja että lento sujuu sujuvasti; huolehdimme heidän mukavuudestaan ja turvallisuudestaan.
- Oletko aina halunnut tehdä tätä työtä, tai jos et ole, miten sinusta tuli lentoemäntä?
Kyllä, kuuntele, olen halunnut lentoemännäksi jo hyvin nuoresta lähtien. Halusin todella. Kun koulussa meille annettiin pieni lappu, jossa kysyttiin, mitä haluaisimme olla isona, vastasin aina lentoemäntä; kun olin hyvin pieni, osoitin lentokoneita ja sanoin vanhemmilleni, että rakastan lentämistä. Ja kun nousin lentokoneeseen, katselin kaikkea, mitä ympärilläni tapahtui, enkä voinut nukkua, koska olin niin kiehtoutunut. En osaa selittää sitä, mutta tiesin aina, että haluan tehdä tätä työtä ja työskennellä lentokoneessa.
- Millaisen koulutuksen sait?
Kun valmistuin koulusta, vanhempani kirjoittivat minut Pariisissa sijaitsevaan matkailukouluun. Sen jälkeen lähdin kahdeksi vuodeksi Lontooseen parantamaan englannin kielen taitojani. Näin halusin maksimoida mahdollisuuteni päästä töihin; pyrin tuolloin Air Franceen. Air Francen rekrytointi oli kuitenkin jäädytetty viideksi vuodeksi, ja lopulta minut rekrytoitiin ulkomaiseen kaupalliseen lentoyhtiöön, jossa sain intensiivikoulutusta liikennelentokoneiden käyttöön. Olin Pariisissa kuusi kuukautta ennen kuin pääsin VIP-osastolle. Sitten NetJets palkkasi minut ja järjesti minulle perusteellisen ja kattavan koulutusohjelman, jonka ansiosta urani pääsi kunnolla vauhtiin. Minulla on laaja kansainvälinen kokemus VVIPS-lennoista erityyppisillä yksityiskoneilla. Työskentelen nyt freelancerina, ja minun oli määrä tehdä sopimus Afrikassa sijaitsevan VIP-yhtiön kanssa, mutta valitettavasti se tapahtui covidin alkaessa, joten se jäi tekemättä. Tällä hetkellä etsin töitä, ja mahdollisesti on tulossa avoimia työpaikkoja; toivon, että niin käy, koska kaikki kokemukseni ovat vahvistaneet sopeutumiskykyäni.
- Onko mahdollista työskennellä suoraan lentoemäntänä yksityisellä sektorilla, vai onko sinun aloitettava työskentelemällä kaupallisilla lentoyhtiöillä?
Yksityisilmailussa tarvitaan vähintään kolmen vuoden kokemus business-luokassa. Sen jälkeen yksityisellä sektorilla työskennellessä oppii työnsä vasta ajan myötä. Se on todella jatkuva oppimisprosessi, mutta se on etu.
- Käytkö edelleen koulutuskursseilla?
Haluaisin sanoa kyllä. Meillä on virkistyskoulutusta, jossa päivitämme ja parannamme jatkuvasti palvelua. Meidän on myös pidettävä ajan tasalla turvallisuusvarusteet.
Liikelentotoiminta
- Miten ammatti muuttuu?
Muutoksia tapahtuu vuosien kokemuksen perusteella. Yksityislentokoneissa meitä on yleensä kaksi, ja voimme nousta ensin johtavaksi lentoemännäksi ja sitten päälentoemännäksi. Monet kollegoistani ovat myös siirtyneet kouluttajiksi.
- Mitkä ovat tärkeimmät erot kaupallisen ja yksityisilmailun välillä?
VIP-lentoemäntänä työskentely on rehellisesti sanottuna paljon hauskempaa, koska lentokoneen logistinen hallinnointi on paljon tärkeämpää. Toinen hyvin tärkeä seikka on se, että VIP-lentoemännän ja matkustajien välinen kontakti on henkilökohtaisempi, koska ajan myötä hän oppii tuntemaan matkustajat, minkä ansiosta hän voi tarjota heille palvelua, joka ylittää heidän odotuksensa. Mielestäni silmä tarkkana pitäminen yksityiskohtien suhteen on avainasemassa erinomaisen palvelun takaamisessa. Pidän todella paljon yksityisilmailusta, se on aivan toinen maailma. Tehtäväni ovat myös hyvin vaihtelevia verrattuna kaupallisen lentoemännän tehtäviin, ja hyvin harvoin tiedämme matkakohteemme etukäteen.
- Mistä pidät työssäsi eniten ja mistä vähiten?
Pidän haasteista, ja jokainen lento on minulle haaste. Työ on todella epätavallista, ja yritän aina varmistaa, että lentoni onnistuvat. Lupaan, että olen äärimmäisen vilpitön, kun sanon, että rakastan kaikkea työssäni. Joskus työtunnit ovat rankkoja, mutta kun rakastaa työtään, hyväksyy joustavuuden ja tottuu siihen.
- Voitko kertoa meille tyypillisestä työpäivästäsi?
Yksityisilmailussa ei ole sellaista. Voin kertoa, miten nopeasti asiat tapahtuvat. Lentoja edeltävänä päivänä valmistelen catering-tilaukseni matkustajaprofiilin mukaan ja varmistan, että liinavaatteet ovat puhtaat (olen hieman pikkutarkka). Yksityiskohtien huomioiminen on äärimmäisen tärkeää, se tekee eron hyvän palvelun ja erinomaisen palvelun välillä. Tarvittaessa käymme supermarketissa hakemassa viimeiset puuttuvat tavarat, esimerkiksi antibakteerisen geelin tai sitruunan.
- Millaisia taitoja mielestäsi tarvitaan, jotta voi olla hyvä lentoemäntä (VIP)?
Minulla on paljon kerrottavaa. Jos lentoemäntä siis haluaa kunnostautua liikelentotoiminnassa, hänen on mielestäni oltava ennen kaikkea epäitsekäs ja hienotunteinen sekä yleensä pidettävä ihmisistä. Sanoisin myös, että hyvä kuuntelija ja ruoanlaittotaito ovat tärkeitä valtteja. Suurin osa aluksella tarjoiltavasta ruoasta on gourmet-ruokaa, ja kokemukseni mukaan on tiedettävä, mitä tarjoillaan, ja gastronominen sanasto on plussaa. Sanoisin myös, että sinun on pystyttävä ajattelemaan eteenpäin, oltava hyvin itsenäinen ja tarkka yksityiskohdista. Ja lopuksi, jos siitä on apua muille emännille, minulla on vielä muutama huomautus: ole täsmällinen, dynaaminen, valpas, aina positiivinen ja vieraanvarainen, esiintymisesi on moitteetonta, ja sinulla on oltava tietoa hienoista tuotteista (viinit, gastronomia, kosmetiikka, huippuluokan sisustus). Lyhyesti sanottuna meidän on löydettävä hyvä tasapaino toiminnan ja hienotunteisuuden välillä ja kyettävä hoitamaan useita tehtäviä. Meidän on oltava tarkkanäköisiä, jotta voimme vastata matkustajien erityistoiveisiin.
Henkilökohtaiset kysymykset
- Onko sinun vaikea sovittaa yhteen työ- ja yksityiselämääsi?
Suoraan sanottuna ei lainkaan. Se on oikeastaan minun henkilökohtainen näkemykseni, mutta mielestäni se auttaa elvyttämään suhdettani kumppaniini. On totta, että se ei ole kovin yleistä, mutta tapaamme aina mielellämme uudelleen, ja aina kun palaamme lennolta, meillä on paljon puhuttavaa.
- Mikä lento teki sinuun suurimman vaikutuksen?
Se, jossa oli kuningas. Luottamuksellisuussyistä en voi kertoa enempää, mutta hänen nöyryytensä, inhimillinen puolensa ja lähestyttävyytensä tekivät minuun vaikutuksen.
- Mitä muutoksia haluaisit nähdä yksityisilmailussa?
Haluaisin nähdä joitakin muutoksia, erityisesti viimeisten 4-5 vuoden aikana. Työnantajien pitäisi kiinnittää enemmän huomiota työhömme, koska se todella vaikuttaa lennon onnistumiseen. Lentoemännän tarjoamat palvelut ovat erittäin tärkeitä paitsi lennon aikana myös ennen lentoa ja sen jälkeen. Lentoemännät auttavat rakentamaan asiakasuskollisuutta edustamalla yritystä, varsinkin kun suusanallinen tiedonvälitys on erittäin tärkeää tällä alalla.
- Onko sinulla viestiä tai neuvoja tuleville lentoemännille?
Ainoa neuvo, jonka voin antaa, on, että on oltava intohimoinen sitä kohtaan, mitä tekee, ja ponnisteltava itsensä äärirajoille, jos haluaa pysyä tässä hyvin epätavallisessa mutta taianomaisessa ammatissa.