ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Lentokäytävät yksityislentokoneille

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Se on hyvin yksinkertaista! Kuljemme kaupungista toiseen maan päällä teitä pitkin, jotka rakennusinsinöörit ovat suunnitelleet ja laskeneet turvallisuuden, mukavuuden ja logistiikan varmistamiseksi. Lentokäytävä on sama periaate, mutta lentoliikenteelle.

Miten ilmakäytävät toimivat?

Lentokäytävä on noin 19 kilometrin pituinen ja pystysuoraan määritelty lentoreitti, jota pitkin lentokoneet lentävät tarkkojen sääntöjen mukaisesti ja joka vie ne pisteestä toiseen. Nämä pisteet voivat olla maassa sijaitsevia radionavigointilaitteita, jotka lähettävät tarkoilla taajuuksilla tunnistusta varten, useiden maamajakoiden radiaalien risteyskohtia tai viime aikoina satelliittinavigointijärjestelmien tuntemia maantieteellisiä koordinaatteja.

Lentokäytävässä ilma-alukset ovat jatkuvasti yhteydessä lennonjohtokeskukseen, joka varmistaa ilma-alusten vaakasuoran ja pystysuoran etäisyyden toisistaan lentoturvallisuuden varmistamiseksi . Lennonjohtotornista käsin lennonjohtaja tai lennonjohtaja varmistaa, että lentoliikennesujuu sujuvasti ja että yksikään ilma-alus ei törmää toiseen maassa tai ilmassa. Maassa he ohjaavat lentokoneita samanlaisia reittejä pitkin kuin autojen käyttämät reitit. Ilmassa lennonjohtaja mukauttaa lentokoneen reittiä toisen lentokoneen välttämiseksi.

Ilmakäytävät takaavat myös sen, että maassa olevista esteistä on vähintään 1 000 jalan turvaväli tasaisilla alueilla ja 2 000 jalan turvaväli vuoristoalueilla.

Lennonjohdostavastaava lennonjohtaja voi joutua kiertämään lentokoneita odottelukuvioihin, jos taivaalla on liikenneruuhkia (jotka johtuvat siitä, että kiitotietä ei voida käyttää esimerkiksi huonon sään vuoksi). Ilma-alukset järjestetään pinoihin, joissa ne suorittavat vakiokorkeudella vakiomuotoisia odotuslentokuvioita.

Miten ilmakäytävässä kommunikoidaan?

Lennonjohdostavastaavan lennonjohtajan ja ilma-aluksen välinen vuoropuhelu varmistetaan radioviestinnällä ilmailulle varatulla taajuusalueella häiriöiden välttämiseksi. Alueellisessa lennonjohtokeskuksessa lennonjohtajat työskentelevät tiimeissä, ja heitä tuetaan kahden tunnin välein, jotta heidän päätöksentekokykynsä säilyy. Lähestymissektorilla, jossa ohjataan ilma-aluksen laskeutumisvaihetta, kaikki ilma-alukset seuraavat samaa laskeutumisrataa, ja niiden välinen etäisyys on pienennetty 3 meripeninkulmaan.

Lennonjohtajat kommunikoivat lentäjien kanssa englanniksi.

Ranskan ilmatila

Lennonvarmistuspalvelujen osasto (DSNA ) on EU:n säädösten mukainen lennonvarmistuspalvelujentarjoaja . Sillä on operatiivinen vastuu lennonjohdosta Ranskan ilmatilassa sekä Manner-Ranskassa että ulkomailla.

Ranskassa ilmatila on jaettu viiteen aluelennonjohtokeskukseen (Aix-en-Provence, Athis-Mons Orlyn vieressä, Bordeaux, Brest ja Reims). Näiden alueiden sisällä ilmatila on jaettu reittivalvontasektoreihin. Kullakin sektorilla työskentelee kaksi lennonjohtajaa, jotka voivat käsitellä samanaikaisesti jopa 25 ilma-alusta liikenteen monimutkaisuudesta riippuen. Ilma-alukset siirtyvät sektorilta toiselle vaihtamalla taajuutta, jotta ne voivat aina puhua sen lennonjohtajan kanssa, joka vie ne määränpäälentoasemalle. Laskeutumisvaiheen hallintaa varten reittilennonjohtajat siirtyvät lähestymislennonjohtajien vastuulle . He varmistavat, että laskeutuminen sujuu ongelmitta.

Lentokäytäviä on yhä enemmän, erityisesti Pariisissa sijaitsevan Roissy Charles-De-Gaullen kansainvälisen lentoasemanlähestymisessä , jossa kirjataan päivittäin yli 1 300 liikettä.