ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Lentoliikenteen melu (lentokenttämelu ja yölennot)

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Olet varmaan jo huomannut, että lentokoneet pitävät paljon ääntä. Riippuen siitä, missä päin Ranskaa asut, ilmassa olevan melusaasteen taso vaihtelee. Joten näiden koneiden kulku ärsyttää sinua enemmän tai vähemmän. Ilmeisesti Ranskassa eniten melua aiheuttava alue on Roissy Charles de Gaulle lentokentän ympärillä. Se on tällä hetkellä Ranskan suurin ilmakompleksi. Esimerkkinä mainittakoon, että ennen terveyskriisiä Roissy Charles de Gaullen lentoasemalla kirjattiin lähes 500 000 lähtöä maailman neljään kolkkaan. On myös muistettava, että lentokenttä toimii yötä päivää. Muilla lentoasemilla voi olla erilainen rytmi, kuten esimerkiksi osoitteessa Lille-Lesquin, joka aloittaa lentonsa klo 6 aamulla ja sulkeutuu keskiyöllä.

Millainen on siis todellinen lentomelutilanne Ranskassa?

état des nuisances sonores aériennes

Melusaasteen mittaaminen

Miten ilmassa olevaa melusaastetta mitataan?

Kun haluat vuokrata tai ostaa kiinteistön, sinun on täytettävä ilmameluselvitys tai ENSA melulle altistumissuunnitelman (PEB) kautta. Tämä lomake on osa kiinteistösi teknistä diagnoosia, joka sinun on täytettävä valtionhallinnon verkkosivustolla service.gouv. Voit tarkastella PEB:tä osoitteessa geoportail.gouv. Sivustolla on kartta, josta näkyy ilmassa olevan melusaasteen taso eri kaupunkialueilla. Siinä viitataan kaupunkisuunnittelulain R112-3 pykälään.

Ennen vyöhykkeiden esittelyä muutama sana sanastoa:

  • Lden (Day Evening Night) on keskimääräinen melutaso 24 tunnin aikana. (Lähde: data.gouv)
  • PI eli meluindeksi on monimutkaisempi ymmärtää. Sitä mitataan logaritmisen funktion avulla. Yleisesti ottaen se on Ranskassa käytetty melun häiritsevyysindeksi. ”Se lasketaan ottamalla huomioon ilma-alusten akustisen sertifioinnin aikana mitatut melutasot, alustalla toimivan laivaston koostumus ja teoreettiset lentoradat, jolloin erotetaan : Yöliikenne (klo 22.00-6.00) ja päiväliikenne (klo 6.00-22.00)”. (Lähde: Germain Gaston – Observatoire des Nuisances Aérienne -ONA)

Lentomelun vaikutusalueet

Näitä indeksejä käytetään lentoasemien ympärillä olevien 4 vyöhykkeen luokitteluun :

  • Vyöhyke A: punainen, korkean melutason vyöhyke.
  • Vyöhyke B: oranssi, korkean melutason vyöhyke, jonka ulkoraja on Lden 65 ja 62 välillä, tai vyöhyke, jonka IP-arvo on 96 ja 89 välillä.
  • Vyöhyke C: vihreä, kohtuullisen melun vyöhyke, joka sijaitsee vyöhykkeen B ulkorajan tai IP-arvon 89 ja Lden 57 ja 55 välisen rajan tai IP-arvon 84 ja 72 välisen rajan välissä.
  • Vyöhyke D: sininen, meluvyöhyke vyöhykkeen C ulkorajan ja Lden 50:tä vastaavan rajan välissä.

ADP-ryhmän mukaan ”Pariisin lentoasemien ympärille on otettu käyttöön laaja seurantajärjestelmä”. kaupunkialueiden lentomelua mitataan 44 mittausasemalla. Näiden mittausten tulokset toimitetaan lentoasemien meluhaittojen valvontaviranomaiselle (Acnusa) ja Ranskan siviili-ilmailuviranomaiselle (DGAC ).

Ranskassa on 600 lentoasemaa. näistä 170:llä on käytössä lentomelun arviointijärjestelmä. Tärkeimpiä valvottuja lentoasemia ovat :

Melusaasteen poistaminen

Melusaasteen vaikutukset terveyteen

Mitkä ovat siis ratkaisut, joilla Ranskan taloudelle niin tärkeä ilmailutoiminta voidaan sovittaa yhteen kaupunkielämän kanssa?

Lentoasemien läheisyydessä asuvien ihmisten elämän miellyttävyys tarkoittaa myös heidän terveytensä säilyttämistä. Vaikka me kaikki tiedämme, että melu vaikuttaa unen laatuun, sillä on myös muita vaikutuksia.

  • Kuurous: pitkäaikainen altistuminen kovalle melulle johtaa kuulon laadun heikkenemiseen.
  • Huonolaatuinen uni : Kuten edellä mainittiin, melulle altistuminen erityisesti öisin haittaa unta. Unen puute on yksi tärkeimmistä terveysongelmiin ja huonompaan elämänlaatuun johtavista tekijöistä.
  • Vaikutukset kehoon : Useissa tutkimuksissa on todettu, että melulle altistuminen voi johtaa sydän- ja verisuonitauteihin ja hormonitoimintaan liittyviin ongelmiin.

Mekaaniset ratkaisut melusaasteen vähentämiseksi

Melusaasteen vähentämiseksi on olemassa useita mahdollisia ratkaisuja, joista osa on jo toteutettu.

Ulkonaliikkumiskiellon asettaminen: Ulkonaliikkumiskiellon asettaminen tarkoittaa, että liikennettä ei sallita tietyn ajanjakson aikana. Erityisesti yöaikaan tämä ratkaisu on ihanteellinen. Näin lentoasemien ympärillä ei ole melua, joka häiritsisi asukkaita. Ulkonaliikkumiskielto ei kuitenkaan ole pakollinen. Vain muutamilla lentoasemilla on ulkonaliikkumiskielto. Kuten Orly, joka sulkeutuu klo 23.30 ja aukeaa klo 6.00, tai Le Bourget, joka sulkeutuu useimmille lentokoneille klo 22.00 ja aukeaa klo 6.00.

Toinen osa ratkaisua tulee teknologiasta. Kuten tiedämme, ilmailuala on Ranskan talouden tukipilari ja innovatiivinen ala. Tulevaisuuden haasteena on vähentää lentokoneiden aiheuttamaa melusaastetta. Edistystä on jo tapahtunut. Lentokoneiden melu on nyt 20 desibeliä alhaisempi kuin ennen.

ONA:n (Observatoire des Nuisances Aériennes) mukaan aerodynamiikkaa ja moottorin melua koskevia innovaatioita tarvitaan. Vaikka moottorin osalta innovaatioita on jo olemassa, aerodynamiikka on monimutkaisempi. Nykyiset lentokoneet ovat hyvin suuria ja aiheuttavat sitäkin enemmän melua lentoonlähdössä ja laskeutumisessa.

Kaupunkisuunnitteluratkaisut

Jos altistut ilmassa leviävälle melusaasteelle, sinulla voi olla oikeus saada tukea kotisi eristämiseen. Pariisin lentoasemien aiheuttamien meluhaittojen kärsiville henkilöille on perustettu tukijärjestelmä. Tuen saaminen edellyttää, että olet vuokranantaja tai omistusasukas. Lisäksi sinun on sijaittava PGS-alueella (meluhaittasuunnitelma). Riippuen vyöhykkeestä, jolla asut, voit saada tietyn summan äänieristystä varten. Voit myös asentaa ikkunoita ulkoisen melun rajoittamiseksi.

Kuten voitte kuvitella, ilmamelu on suuri riesa vilkkaasti liikennöidyillä alueilla. Vaikka tämä haitta voi johtaa kiinteistöjen arvon alenemiseen kyseisillä alueilla, ratkaisuja on olemassa. Laki ja innovaatio toteuttavat konkreettisia parannushankkeita. Yhtäältä autetaan asianomaisia kansalaisia ja toisaalta autetaan ilmailumarkkinoita jatkamaan toimintaansa ilman, että siitä aiheutuu haittaa enää yhdellekään paikalliselle asukkaalle.

Osoitteessa AEROAFFAIRES välitämme mukavuudestasi ja yksityisen suihkukoneen matkoja koskevista vaatimuksistasi. Kaikkien business jet charter vaatimukset, ota meihin yhteyttä + 33 1 44 09 91 82, sähköpostitse: charter@aeroaffaires.com tai täytä meidän devis en ligne. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.