Vuosina 2019-2022 liikelentotoiminta-alalla on ollut historiallisia vuosia. Yksityisilmailu houkutteli uusia asiakkaita Covidin aikana. Liikelentotoiminnan luvut vuonna 2023 viittaavat ennennäkemättömiin lukemiin. Vuoden 2022 lopun turbulenssikauden ja toiminnan hidastumisen jälkeen kaikki liikelentomarkkinoiden toimijat ovat kiinnittäneet katseensa vuoden 2023 suuntauksiin. onko vuosi 2023 liikelentotoiminnan nousuvuosi vai jatkuvan kasvun vuosi? Mikä on vuoden 2022 tulos tällä kapealla markkinalla? Mitkä ovat lentokonevalmistajien, lentoyhtiöiden ja välittäjien edessä olevat haasteet? AEROAFFAIRES tarkastelee vuotta 2022 ja kertoo, mitkä trendit muokkaavat liikelentotoimintaa vuonna 2023.
Vuosi 2022 oli epätyypillinen vuosi liikelentotoiminnan alalla:
Yksityislentojen ennätyksellinen kysyntä vuonna 2022.
Ilmailutietoihin erikoistunut WingX on juuri paljastanut liikelentotoiminnan maailmanlaajuiset luvut. Vuoden 2022 lopussa maailmanlaajuiset liikelentomarkkinat kasvavat 10 prosenttia. Euroopassa liikelentomarkkinat ovat menestyneet erittäin hyvin. Euroopan liikeilmailujärjestöEBAA (European Business Aviation Association) on ilmoittanut 11,8 prosentin kasvusta vuoteen 2021 verrattuna. Euroopassa kirjattiin tänä vuonna yhteensä 793 152 lentoa. Tästä hyvästä kehityksestä huolimatta alan toimijat (lentomeklarit ja lentoyhtiöt) ovat havainneet hidastumista. Sen arvioidaan olevan 13,6 % lokakuusta 2022 lähtien. Tästä hidastumisesta ei ole syytä huoleen. Se on ilmiö, joka on yhteinen kolmelle edelliselle vuodelle. Ei, yksityinen suihkukone ei ole kuollut.
Pariisin Le Bourget’n lentoasema on Euroopan dynaamisimpien lentoasemien listan kärjessä. EBAA mukaan sen liikenne kasvoi 24,1 prosenttia. Myös Lontoo (Farnborough ja Luton) ja Sveitsi (Geneve Cointrin ja Zürich) ovat vuonna 2022 nopeimmin kasvavien lentoasemien joukossa. Istanbul-Ataturkin lentoasema on kymmenennellä sijalla, ja sen liikenne kasvaa 17,6 prosenttia vuonna 2022.
Liikelentomarkkinoita ravistelee ”jet bashing”:
Kesä on Euroopassa täydessä vauhdissa, mutta jet bashing on kutsunut itsensä juhliin tänä kesänä 2022. Yksityislentokoneiden käyttöön liittyvä kiista on leimahtanut ilman ennakkovaroitusta. Jotkut poliitikot ovat sytyttäneet liekit ehdottamalla yksityislentokoneiden sääntelyä, verottamista tai jopa kieltämistä. Liikeilmailualan toimijat ottivat puheenvuoron puolustaakseen tätä tuotantovälinettä. Se oli loistava tilaisuus selittää tämän tyyppisen ilmailun etuja ja sanoa ei ”Flygskamille”, lentämisen häpeälle. Näin tekiIsabelle Clerc,AEROAFFAIRES -yhtiön toimitusjohtaja, jonka suuret tiedotusvälineet kutsuivat paikalle. M6, TF1 ja BFM antoivat hänelle puheenvuoron. Hän pystyi selittämään, että liikelentotoiminnan on jatkossakin oltava tuottavaa niille, jotka sitä käyttävät.
Jet bashing tarkoittaa yksityislentokoneiden käytön arvostelua yleensä ympäristösyistä. Arvostelijoiden mukaan yksityislentokoneiden liiallinen käyttö lisää kasvihuonekaasupäästöjä ja ilmansaasteita ja on erityisen vastuutonta aikana, jolloin ympäristönäkökohdat ovat yhä tärkeämpiä.
Kireä taloudellinen ja poliittinen tilanne, turbulenssin lähde vuoden 2022 lopussa:
- Ukrainan konflikti, jolla on kielteisiä vaikutuksia lentoliikenteeseen:
TuhoaminenAntonov-225legendaarisen ja strategisesti tärkeän ukrainalaisen rahtikoneen tuhoaminen on johtanut Venäjää vastaan suunnattuihin pakotteisiin.
Helmikuun 2022 jälkeen ylilentokiellot ovat moninkertaistuneet. Britannian aloitteesta ja sen jälkeen Yhdysvaltojen, Euroopan ja Kanadan aloitteesta ilmatila on vähitellen suljettu kaikilta venäläislentokoneilta. pakotteiden vastineeksi niitä on estetty lentämästä näiden maiden ja maanosien yli. Venäjä kosti nopeasti kieltämällä ylilennot alueensa yli.
Tästä ilmatilan avoimesta sodankäynnistä on tulossa todellista päänvaivaa liikelentotoimintaa harjoittaville yrityksille. Niiden on jatkuvasti muutettava lentoreittejään. Joitakin reittejä on pidennetty, mikä johtaa yksityislentokoneiden hintojen nousuun.
- Vaihtelevat valuuttakurssit eivät ole hyväksi liikelentotoiminnalle.
Lentoyhtiöt ovat erittäin alttiita valuuttakurssien vaihteluille. Niiden kustannukset ovat ulkomaan valuutoissa ja tulot paikallisissa valuutoissa. Esimerkkejä tästä ovat polttoainekustannukset, lentokoneiden hankintakustannukset ja huoltokustannukset. Valuuttakurssien vaihteluilla on merkittävä vaikutus lentoyhtiöiden kustannuksiin ja katteisiin.
Tänä vuonna 2022 valuuttakurssi on ollut lentoyhtiöiden kannalta epäsuotuisa. Tämän seurauksena niiden toimintakustannukset ovat nousseet, mikä on pienentänyt niiden voittomarginaaleja.
- Polttoaineen hinnan poikkeuksellinen nousu vuonna 2022.
Polttoaineen osuus lentoyhtiöiden toimintakustannuksista on noin 30 prosenttia. Vuonna 2022 liikelentotoiminnassa parafiinin hinta on noussut huimasti. Kuten kaupallisen ilmailun kohdalla, tämäkin ala ei voi välttyä tämän korotuksen vaikutukselta yksityislentojen hintoihin.
On arvioitu, että öljyn hinta nousee 80 prosenttia vuoteen 2022 mennessä. Öljytynnyrin hinta on noussut 75 dollarista 135 dollariin korkeimmillaan. Tähän lisätään Euroopan venäläisten tynnyreiden kauppasaarto, joka nostaa polttoaineen hintaa. Ja tämä suuntaus voi jatkua vuoteen 2023 asti.
Vuonna 2023 liikelentoliikenteellä on edessään useita haasteita:
Voittaa suuren yleisön sydämet takaisin keskittymällä innovatiivisiin hankkeisiin:
Lentokoneiden haukkuminen ja lentämisen häpeä ovat iskeneet ilmailumarkkinoihin ja erityisesti yksityisilmailuun. Tämän seurauksena kokonaisen alan on täytynyt perustella asemaansa ja voittaa takaisin yleisö, joka ei ole sen asiakaskunta. Se on vaarallinen tyyliharjoitus, joka onnistuu vain viestinnän ja esimerkin avulla.
Suuri yleisö ei ole liikelentotoiminnan asiakaskunta. Sillä on kuitenkin valta painostamallaan tavalla vaikuttaa yritys- ja yksityisasiakkaiden käyttäytymiseen. Lentoyhtiöiden välittäjät, kuten AEROAFFAIRES ja lentoyhtiöt, ovat tästä hyvin tietoisia. Isabelle Clerc yrityksenAEROAFFAIRES toimitusjohtaja kertoo, että ”yksityislentokoneen omistaminen ei ole enää ilmassa. Näemme uuden trendin. Jotkut omistajat luopuvat lentokoneistaan ja suosivat leasingvuokrausta suuremman luottamuksellisuuden vuoksi ”
Saadakseen suuren yleisön takaisin, ilmailualan toimijat eivät säästele viestinnässään. Näin tuodaan esiin lentokonevalmistajien aloitteita ja sitoumuksia hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Koko ilmailuteollisuus parantaa imagoaan investoimalla metsänistutus- ja hiilidioksidipäästöjen takaisinosto-ohjelmiin. AEROAFFAIRES on ollut edelläkävijä tällä alalla, ja se on solminut vahvan kumppanuuden EcoTree kanssa.
Jet-bashingilla on yksi myönteinen puoli, ja se on innovaation nopeuttaminen. Tulevaisuuden lentokoneet tekevät tuloaan. Lukuisat ”vihreitä lentokoneita” koskevat hankkeet, kuten eVtol-hanke, ovat osoittautuneet suosituiksi tai 10 autres projets innovants. Ympäristöystävällisyys ja hiilidioksidipäästöjen vähentäminen ovat lentokonevalmistajien suurimmat haasteet vuonna 2023 ja sen jälkeen.
SAF:n käytön nopeuttamisen merkitys ilmailussa vuonna 2023.
SAF (synteettinen lentopolttoaine) on vaihtoehtoinen polttoaine. Se valmistetaan uusiutuvista luonnonvaroista, kuten kasveista, levistä ja orgaanisesta jätteestä. Sitä tuotetaan muuntamalla biomassaa polttoaineeksi. Tähän voi sisältyä vaiheita, kuten käyminen, tislaus ja katalyysi. Yksi FAS:n tärkeimmistä eduista on se, että se vähentää merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä verrattuna ilmailussa käytettäviin perinteisiin polttoaineisiin.
On useita syitä, miksi SAF:n käyttö on esillä. Sitä pidetään ihanteellisena ratkaisuna ilmailun ympäristövaikutusten vähentämiseksi. Koko ala panee toivonsa tähän uuteen energiaan. Ensinnäkin SAF voidaan tuottaa uusiutuvista luonnonvaroista. Tämä tarkoittaa, että se ei lisää perinteisten polttoaineiden louhintaan ja jalostukseen liittyviä hiilidioksidipäästöjä. Lisäksi FAS:ää pidetään korvaavana polttoaineena, joka on yhteensopiva nykyisten moottoreiden kanssa. Sen käyttämiseksi ei siis tarvitse investoida kalliiseen teknologiaan. Lentokonevalmistajat arvostavat tätä.
On arvioitu,että vuoteen 2050 mennessä 63 prosenttia polttoaineesta on SAF-pohjaista. Tämä kasvu johtuu Euroopan komission ilmailualalle asettamista velvoitteista.
On kuitenkin huomattava, että FAS:n tuotanto ei ole vielä niin kehittynyttä, että se voisi täysin korvata perinteiset polttoaineet. Tuotantokustannukset ovat edelleen korkeammat kuin perinteisten polttoaineiden. Siksi on tärkeää jatkaa investointeja tutkimukseen ja kehitykseen. Tavoitteena on lisätä FAS:n tuotantoa ja tehdä tästä vaihtoehdosta helpommin saatavilla oleva ja kilpailukykyisempi.
Tarve siirtyä vihreään ilmailuun: liikelentotoiminnan tulevaisuuden turvaaminen.
Yksityislentokoneiden käyttö liikematkustamiseen lisää kasvihuonekaasupäästöjä ja ilmansaasteita. Yksityislentokoneita käyttävät yritykset ja yksityishenkilöt ovat yhä tietoisempia tästä vaikutuksesta. Ne pyrkivät pienentämään hiilijalanjälkeään käyttämällä ekologisesti vastuullisempia lentokoneita ja rajoittamalla tarpeettomien lentojen määrää. Siksi ilmailualan on sopeuduttava tähän haasteeseen tarjoamalla ”vihreää” lentoliikennettä. Vihreällä yksityisilmailulla tarkoitetaan sellaisten yksityislentokoneiden käyttöä, joiden ympäristövaikutukset ovat perinteisiä lentokoneita vähäisemmät. Tämän tavoitteen saavuttamiseen on useita keinoja:
- Vaihtoehtoisten polttoaineiden käyttö: Vaihtoehtoisten polttoaineiden, kuten FAS:n tai sähkön, käyttö voi vähentää merkittävästi kasvihuonekaasupäästöjä.
- Polttoainetehokkuuden parantaminen: Ympäristöystävällisissä ilma-aluksissa voidaan käyttää polttoainetehokkuutta parantavaa teknologiaa. Tällaisia tekniikoita ovat esimerkiksi tehokkaampien moottoreiden käyttö, kevyet materiaalit lentokoneen rakentamisessa ja kehittyneet energianhallintajärjestelmät.
- Reittien optimointi: Ympäristöystävällisissä ilma-aluksissa voidaan käyttää teknologiaa lentoreittien optimoimiseksi. Näin ne voivat lyhentää lentoaikoja ja -matkoja.
- Lentoasemien optimointi: Lentoasema-alan suuret nimet, kuten EDEIS AEROPORTS ja Vinci AEROPORT, pyrkivät edistämään ympäristön kunnioittamista lentoasemilla. Infrastruktuureja suunnitellaan uudelleen siten, että ne vastaavat kokonaisuudessaan ympäristöhaasteisiin. Edeis on perustanut GREEN BUILD’ing -palvelun vihreiden lentoasemien kehittämiseksi.
Vuonna 2023 EU:n ja Yhdysvaltojen liikelentotoiminnan kehityssuunnat poikkeavat toisistaan.
Yritysasiakkaiden odotetaan jatkavan liikelentotoiminnan käyttöä.
On vaikea ennustaa varmuudella, kuka on liikelentotoiminnan asiakaskunta vuonna 2023. Se riippuu monista tekijöistä, kuten maailmantalouden tilanteen kehittymisestä ja COVID-19-pandemiaan liittyvistä matkustusrajoituksista. Voimme kuitenkin odottaa, että liikelentoliikenteen asiakaskunta monipuolistuu edelleen. Miten tämä tapahtuu? Kun eri alojen ja erikokoiset yritykset havaitsevat yksityislentokoneiden käytön edut liikematkustamisessa.
On todennäköistä, että suuret yritykset käyttävät jatkossakin yksityislentokoneita liikematkustamiseen. Tämä säästää aikaa ja lisää tuottavuutta. Myös pienemmät yritykset saattavat olla halukkaampia käyttämään yksityislentokoneita. Kanta-asiakasohjelmien kehitys kiihtyy, kuten esim Flying Jet Card osoitteestaAEROAFFAIRES. Muut käytännöt, kuten yksityisten suihkukoneiden osittainen käyttö ja yksityisten suihkukoneiden yhteiskäyttö, ovat yhä suositumpia ja helpommin saatavilla. Vuonna 2023 yksi liikeilmailualan nousevista suuntauksista on jatkuva kysyntä yritysasiakkaiden taholta, jotka ovat vakuuttuneita tämän liikkumisvälineen eduista.
Ulkomaisten asiakkaiden paluu Eurooppaan.
Monet alat, kuten matkailu, hotelliala ja liikelentotoiminta, toivovat aasialaisten ja amerikkalaisten asiakkaiden suurta paluuta Eurooppaan vuonna 2023.
Kiinan rajojen avaaminen uudelleen on erinomainen uutinen liikelentotoiminnalle sen jälkeen, kun maassa oli kolme vuotta voimassa tiukka neuvostopolitiikka, joka kielsi kaiken matkustamisen maasta. Tämän seurauksena näillä markkinoilla odotetaan kysynnän kasvavan näiltä alueilta ja näille alueille. Tähän lukuun on suhtauduttava varovaisesti, kun otetaan huomioon Kiinan tämänhetkinen tilanne Covidin suhteen. Kiinalaiset käyttävät eniten rahaa matkailuun (255 miljardia dollaria pelkästään vuonna 2019), kun taas amerikkalaiset käyttävät 127 miljardia dollaria.
Liikelentotoiminnan toimijat ovat kiinnittäneet katseensa tiukasti näihin kahteen maanosaan, mikä voi kasvattaa yksityislentokoneiden markkinoita. Seuraavat kuukaudet ovat ratkaisevia näiden vuoden 2023 suuntausten vahvistamisessa liikelentotoiminnan alalla.
Liikelentomarkkinoiden toimijoiden keskittyminen ja uudelleenjärjestelyt.
Kun yli 2 000 toimijaa palvelee ilmailualaa ja 449 000 työpaikkaa (vuonna 2021) ja kun otetaan huomioon epävarma maailmanlaajuinen tilanne, yksityisilmailun nykyisin hajanaiset markkinat muuttuvat edelleen vuonna 2023. VistaJetin Air Hamburgin vuonna 2022 tekemän yritysoston esimerkin mukaisesti yritysostojen ja ryhmittymien määrän pitäisi kasvaa vuonna 2023. Tämä toimijoiden keskittyminen auttaa varmistamaan tiettyjen lentoyhtiöiden kannattavuuden. Näin kasvavat kustannukset ja lentokoneiden käyttö- ja ylläpitokustannusten optimointi voitaisiin ottaa paremmin vastaan.
Lentoyhtiöiden valmistajat tekevät kovasti töitä tarjotakseen yhä innovatiivisempia ja tehokkaampia lentokoneita.
Olipa kyse sitten Boeing, Dassault tai Gulfstream, nämä kolme ilmailualan jättiläistä kaksinkertaistavat ponnistelunsa erottuakseen joukosta. Näin ne pysyvät mukana kilpailussa yksityislentokoneiden markkinoista vuonna 2023. Ne sopeutuvat tulevaisuuden haasteisiin ja esittelevät :
- innovatiivisempia
- tehokkaampia
- jotka menevät yhä pidemmälle
- samalla kun ne kuluttavat vähemmän polttoainetta ja aiheuttavat vähemmän hiilidioksidipäästöjä.
Vuonna 2021 ilmestyi Falcon 10X, jota seurasi tiiviisti sen kilpailija, G800, osoitteesta Gulfstream. Vuonna 2022 Bombardier nousi etualalle, kun julkistettiin Global 8000. Yksityislentokoneiden valmistus ja toimitus on siis suuntaus, jonka pitäisi vahvistua liikelentomarkkinoilla vuonna 2023. Tämän seurauksena yksityisilmailualan käytettävissä olevaan lentokonekantaan odotetaan tulevan yhä enemmän teknologisia helmiä.
Nouseva ennuste Yhdysvaltain liikelentomarkkinoille.
Meeting Spotlight -lehden mukaan ACJ (Airbus Coporate Jet) on tehnyt kyselytutkimuksen 100:lle Yhdysvaltain ylimmälle johdolle liikelentotoiminnan suuntauksista vuonna 2023. Näiden yritysten liikevaihto on yli 500 miljoonaa dollaria. Vastaajiin kuului toimitusjohtajia, talousjohtajia, hallituksen jäseniä ja ylempiä toimihenkilöitä. Tutkimus paljastaa, että liikelentomarkkinoiden pitäisi menestyä edelleen hyvin vuonna 2023. Kyselyyn vastanneista 89 prosenttia uskoo käyttävänsä liikelentopalveluja uudelleen vuonna 2023. He myöntävät, että he ovat tulleet ”riippuvaisiksi” tästä liikkumismuodosta Covid 19 -kriisin jälkeen, sillä se tarjoaa heille todellisia tuottavuushyötyjä perinteiseen kaupalliseen ilmailuun verrattuna. Yhdysvalloissa yksityislentojen kysynnän suuntaus on selvästi hyväksi liikelentotoiminnalle.
Mitä johtopäätöksiä voimme tehdä vuoden 2023 liikelentotoiminnan suuntauksista?
Kuten kaikki nämä suuntaukset osoittavat, vuonna 2023 on luvassa monia yllätyksiä liikelentotoiminnan alalla. Koska geopoliittinen tilanne on kireä, maailmantalous on vaikeuksissa ja raaka-aineiden hinnat nousevat, Eurooppa toivoo aasialaisten ja yhdysvaltalaisten asiakkaiden paluun lisäävän yksityislentojen kysyntää vuonna 2023. Liikelentotoiminnalla on hihassaan useampi kuin yksi temppu, jotta se voi palauttaa imagonsa ja olla jatkossakin osa huomisen liikkuvuusmaisemaa. AEROAFFAIRES , vuosi 2023 on ”vihreän” kiihtymisen vuosi. Lentoliikenteen välitysyritys tehostaa ponnistelujaan ehdottamalla järjestelmällisesti ympäristöystävällisempien lentokoneiden (turboprop- tai FAS-käyttöiset lentokoneet) valikoimaa. Lisäksi yritys, joka on edelläkävijä ympäristöasioihin sitoutumisessa, jatkaa asiakkaidensa sitouttamista seuraavin keinoin EcoTree ohjelmasta ja asiakkaiden investoinneista Ranskan metsiin.
Haluatko vuokrata yksityislennon? Tiimimme on käytettävissä 24/7 ja vastaa kaikkiin pyyntöihisi. Pyydä tarjous nopeasti lomakkeella osoitteessa devis en ligne tai ota meihin suoraan yhteyttä puhelimitse numeroon +33 (0)1 44 09 91 82 tai sähköpostitse osoitteeseen charter@aeroaffaires.com.