Liikelentotoiminta on kiistan keskiössä, ja se on myös tilaisuus avata Julien Bayoun käynnistämä keskustelu, jonka liikenneministerimme Clément Beaune on ottanut esille. Aikana, jolloin hallitus käynnistää ranskalaisten keskuudessa kampanjan energiankäytön raittiuden lisäämiseksi, on perusteltua osoittaa sormella tiettyjen julkkisten yksityislentokoneiden liiallista käyttöä (1 prosentti liikelentokoneiden todellisesta käytöstä, joka herättää huomiota tiedotusvälineissä).

Pitäisikö yksityislentokoneiden käyttö kieltää vai säännellä?
Me AEROAFFAIRES haluamme esittää näkemyksemme ja kantaa samalla sosiaalista ja ympäristöä koskevaa vastuutamme. Toimialamme on kiireesti saatava täysipainoisesti mukaan näihin kysymyksiin.
99 prosentissa tapauksista liikelentoliikenne on erikoistunut kuljetusratkaisu, joka mahdollistaa ihmisten tapaamisen ja minimoi samalla aikarajoitukset. Se on suunnattu pääasiassa yritysjohtajille tai teknisille toimihenkilöille, joilla on aikarajoitteita taiesteettömyysrajoitteita.
Näin ollen liikelentoliikenne yhdistää monia pieniä eurooppalaisia kaupunkeja ja paikallisia lentoasemia ja parantaa yhteyksiä koko Eurooppaan (1400 lentoasemaa Euroopassa).
Liikelentotoiminta vastaa myös julkisten palvelujen erityistarpeisiin: palo-, pelastus- ja sairaankuljetuksiin.
Ranskan liikelentotoiminta tuottaa 0,001 prosenttia maailman päästöistä.
Ranskassa 80 prosenttia yksityislentokoneiden käytöstä on liikekäyttöä ja 20 prosenttia lentorahtia ja vapaa-ajan lentoja sekä viranomaisvaatimuksia tai terveyslentoja (lähde EBAA).
Vuonna 2021 liikelentotoiminnan jakauma Ranskassa on :
- 50,3 prosenttia Ranskan liikelentotoiminnasta on kaupallista.
- 31,8 prosenttia Ranskan liikelentotoiminnasta on ei-kaupallista.
- 10,2 prosenttia Ranskan liikelentotoiminnasta on sotilaallista/valtiollista.
- 7,7 % Ranskan liikelentotoiminnasta on lääketieteellistä/erikoislentotoimintaa.
Lisäksi 80 prosenttia alamme liikennöimistä reiteistä ei liikennöidä perinteisin keinoin, kuten rautateitse tai kaupallisilla lentoyhtiöillä.
Liikelentotoiminta on myös Ranskan teollisuuden lippulaiva. Se tuo talouteemme vuosittain 32 miljardia euroa (lähde GIFAS) ja luo yli 100 000 työpaikkaa (500 000 työpaikkaa Euroopan tasolla).
Ranska on merkittävä ilmailu- ja avaruusteollisuuden voimanpesä, jota edustavat erityisesti osoitteet Dassault Aviation, Daher ja Airbus. Nämä yritykset sekä Safranin kaltaiset moottorivalmistajat ja lentoyhtiöt taistelevat pysyäkseen Ranskan lipun alla. VALLJET SDAviation, ASTONJET, Get1Jet, Chalair Aviation ja lentoasemainfrastruktuurit, kuten Aviapartner, Jetex, ExecuJet Aviation Group, Edeis, VINCI Airports ja Groupe ADP, todistavat tästä dynamiikasta.
Alamme on osallistuttava keskusteluun.
Emme saa osallistua väärään keskusteluun. Ei ole kyse siitä, että oikeutamme vastuumme faktoilla ja luvuilla, mutta meidän on avattava keskustelu ja esitettävä ratkaisuja ja vastauksia. Eikö esimerkiksi meidän pitäisi nopeuttaa innovaatio, jotta voisimme nopeasti vähentää kaikkien yksityislentokoneiden matkustamisen ekologisia vaikutuksia?
Ranskan on tehtävä enemmän tukeakseen ranskalaisia ilmailuhankkeita hankkimalla rahoitusta puhtaalle ilmailulle, jotta voidaan edistää investointeja ranskalaisiin ja eurooppalaisiin hankkeisiimme.
Asianmukainen lainsäädäntöehdotus olisi tehdä CO2-neutraali vaihtoehtoinen polttoaine pakolliseksi yksityislentokoneille vuoteen 2030 mennessä.
Mitkä ovat liikelentotoiminnan ekologisen siirtymisen näkymät?

Nykyiset ratkaisut puhtaamman ilmailun edistämiseksi
Yksityislentokoneiden pienemmän koon ja painon vuoksi niiden pitäisi hyötyä tutkimus- ja teknologiaponnisteluista ensimmäisenä. Tämä mahdollistaisi ympäristöystävällisempien lentokoneiden kehittämisen ja käyttöönoton (sähkö, vety).
Lisäksi ratkaisu, joka on välittömästi käytettävissä sekä liikelentotoiminnassa että matkustajakoneissa, on kestävät lentopolttoaineet (SAF kestävä lentopolttoaine).
Tämä järjestelmä vähentää hiilidioksidipäästöjä lähes 80 prosenttia fossiilisiin polttoaineisiin verrattuna.
Koska liikelentotoiminnan asiakkaat eivät ole yhtä herkkiä hinnalle, tämä ratkaisu vaikuttaa ilmeisimmältä ja tehokkaimmalta keinolta saada aikaan nopea ekologinen muutos liikelentotoiminnassa.
Tulevaisuuden kestävä ilmailu
Nykyään ilmailusta innostuneet miehet ja naiset työskentelevät tulevaisuuden ilmailun parissa lupaavien hankkeiden parissa.
- Kestävien lentopolttoaineiden kehittäminen; Axens ja BioTfueL®-yhteistyöhanke
- Lentokoneiden ympäristötehokkuuden parantaminen ennennäkemättömällä tutkimus- ja innovaatiotoiminnalla, jossa keskitytään samanaikaisesti lentokoneisiin, käytettäviin energialähteisiin (vety) ja lentotoimintaan teknologisen läpimurron aikaansaamiseksi; VoltAeron hybridisähkölentokone. Maaliskuun lopussa ranskalainen start-up-yritys AURA AERO julkisti suunnitelmansa tuoda markkinoille 100-prosenttisesti sähkökäyttöinen lentokone vuoteen 2026 mennessä.
- Vetyllä toimivat yksityislentokoneet Beyond Aero Eloa Guillotinin ja lennokkien kanssa
- Merkittäviä investointeja laivaston uudistamiseen
- Polttoaineen kulutusta vähentävät toimintamenetelmät (ekologinen ohjaaminen); OpenAirlines & Air France
- Infrastruktuurien ja lentokoneiden käsittelyketjun optimointi maassa. Aéroport de Lyon ja Nantes AirFrance.
Tämän saavuttamiseksi Ranskan on kuitenkin oltava edelläkävijä näiden kestävien polttoaineteknologioiden kehittämisessä ja luotava nopeasti käyttöönottoväylä.
Me AEROAFFAIRES pidämme ympäristön kunnioittamista tärkeänä asiana, ja siksi suosittelemme, että valitset lennollesi Sky CO2 -vaihtoehdon hiilijalanjälkesi pienentämiseksi. Ota yhteyttä kaikkiin tilauslentoja koskeviin tiedusteluihin osoitteessa +33144099182, sähköpostitse osoitteeseen [email protected] tai täytä lainata verkossa-lomakkeemme. Otamme sinuun yhteyttä mahdollisimman pian.