Yleensä liikesuihkukone voi laskeutua leveille kiitoradoille ja vilkkaille lentoasemille.
On kuitenkin harvinaista nähdä yksityisen suihkukoneen tyyppiä Phenom 300 tai Falcon 7X yksityinen suihkukone laskeutuu suurelle kansainväliselle lentoasemalle, kuten Lontoon Heathrow’lle tai Paris Charles De Gaulle. Tämä johtuu siitä, että suurin osa liikesuihkukoneista käyttää liikelentotoimintaan tarkoitettuja lentoasemia. Kuten Paris Le Bourget, joka on yksi Euroopan suurimmista. Ranska on yksi niistä maista, joissa on eniten pieniä lentoasemia, joiden ansiosta yksityislentokoneiden matkustajat pääsevät mahdollisimman lähelle määränpäätään. Ranskassa on yli 400 lentoasemaa ja lentopaikkaa, joista 80:llä on tulli-infrastruktuuri. Kaikki yksityislentokoneet eivät kuitenkaan voi lentää jokaiseen kohteeseen. Etenkin sellaisilla lentokentillä kuin Courchevel. Tai niillä, joilla on monimutkaisia lähestymismahdollisuuksia, kuten St Tropez, vaikka kyseessä olisikin samantyyppinen lentokone.
Mitkä ovat parametrit, joiden perusteella lentoasemalle pääsee tai ei pääse? Miksi yksi yksityislentokone voi laskeutua Courcheveliin ja toinen ei, varsinkin jos kyseessä on samantyyppinen lentokone? Mitä etuja pienemmillä tai liikelentotoimintaan erikoistuneilla lentoasemilla on, ja millä perusteilla ne valitaan? Entä mitä haittoja kansainvälisillä lentoasemilla on liikelentotoiminnan kannalta?
Luettelo on pitkä, ja tässä on muutamia asioita, jotka on syytä pitää mielessä:
- kiitotien pituus ja pinta (betoni, ruoho tai muu)
- kiitotien lujuus
- ilma-alusten pelastus- ja sammutuspalvelujen taso (ARFF)
- aukioloajat ja niiden mahdollinen pidentäminen
- tullin läsnäolo (PAF:n rajapoliisi)
- Parafiiniaseman olemassaolo
- Onko käytettävissä jäänpoistolaitteita tai kuorma-autoja
On myös erotettava toisistaan julkisen matkustajaliikenteen lennot (kaupalliset lennot) ja yksityisen liikenteen lennot yksityisten omistajien suihkukoneilla, joiden laskeutumis- ja lentoonlähtösuorituskykyyn ei sovelleta samoja vaatimuksia. Esimerkiksi Falcon 7X omistajakone voi laskeutua la Mole St Tropez kiitoradalle, kun taas julkisessa matkustajaliikenteessä vain PC12 -lentokoneella on lupa laskeutua.
Lisäksi esimerkiksi London City, Bolzano tai Gstaad -kentillä yksityislentokoneen kelpoisuuden ja suorituskyvyn on oltava valmistajan validoima, ja lentäjillä on tietenkin oltava ajan tasalla oleva pätevyys kyseisiä erityislähestymistapoja varten.
Tässä artikkelissa ilmailuasiantuntijamme kertovat, miten valita oikea lentokenttä liikesuihkukoneen matkaa varten.
Mitkä ovat liikelentotoimintaan tarkoitetun lentoaseman edut?
Yksityislentokoneille omistettujen lentoasemien edut
Liikelentokentät on suunniteltu vastaamaan liikesuihkukoneiden käyttäjien vaatimuksia. Niitä käytetään ennen kaikkea niiden tarjoaman joustavuuden, rauhallisuuden ja mukavuuden vuoksi. Lentoasemat, kuten Paris Le Bourget, Londres Luton, Vienne-Schwechat, Rome Ciampino tai Milan Linate, tarjoavat yksinoikeuden yksityislentojen käyttöön:

- Helppo pääsy, usein lähellä kaupungin keskustaa
Ranskassa on yli 400 lentokenttää, joten ne ovat helposti saavutettavissa mistä tahansa Ranskan kaupungista. Lisäksi lentoasemat ovat paljon pienemmän kokonsa ansiosta paljon lähempänä kaupunkeja kuin suuret lentoasemat. Lentoonlähtö yksityiseltä lentoasemalta voi tapahtua 15 minuutin kuluessa saapumisestasi.
Vertailun vuoksi mainittakoon, että Roissy Charles de Gaulle lentoaseman pinta-ala on 33 km2. Pariisin liikelentokentän le Bourget pinta-ala on vain 5,5 km2.
Niiden paljon pienempi koko tarkoittaa myös sitä, että lentokoneeseen nousu on paljon nopeampaa, kun olet saapunut lentoasemalle.
- Yksityiset terminaalit odottavia matkustajia varten FBO:iden (Fixed Base Operators) kanssa
FBO:t ovat yksityisiä terminaaleja, jotka on tarkoitettu liikelentotoimintaan. Tällaisia terminaaleja on pääasiassa lentoasemilla. Kun saavut lentoasemalle, joka palvelee säännöllisesti yksityiskoneita, menet suoraan FBO:lle. Heti saapuessasi operatiivinen henkilökunta huolehtii sinusta ja matkatavaroistasi.
Näissä terminaaleissa tehdään ennen lentoa tehtävät tullitarkastukset. Nämä terminaalit ottavat matkustajat vastaan hienovaraisesti ja yksinomaan. Tämä mahdollistaa nopeat tarkastukset, joiden aikana ei mene minuuttiakaan hukkaan.
Jos saavut ajoissa, yksityisissä terminaaleissa on VIP-loungeja, joissa on tarjolla monenlaisia palveluja. Käytettävissä on myös kokoustiloja.
Haluatko lisätietoja? Suosittelemme cet article, joka käsittelee lentotoiminnan harjoittajia.

- Lentoonlähtö ja lasku, jossa on lähtö- ja saapumisaikoja vain liikesuihkukoneille
Lentoasemat ovat lentoonlähdön ja laskeutumisen osalta täydellisesti varustettuja yksityisten suihkukoneiden käsittelyyn. Tämä tarkoittaa, että nämä lennon vaiheet voidaan suorittaa parhaissa mahdollisissa olosuhteissa ja mahdollisimman nopeasti.
Pienten lentopaikkojen ja lentokenttien rajoitukset
Toisaalta on myös tärkeää tietää, että kaikki pienet lentokentät eivät pysty ottamaan vastaan kaikkia yksityisiä suihkukoneita. On olemassa monia valintakriteerejä, joiden perusteella voit valita oikean lentoaseman matkallesi.
- Tekninen suorituskyky ja julkisen matkustajaliikenteen rajoitukset
Joillakin lentopaikoilla on erityisiä teknisiä vaatimuksia, jotka määräävät, mitkä lentäjät ja ilma-alukset voivat käyttää niitä.
Näitä ovat esimerkiksi kiitotien pituus ja sääolosuhteet. Itse asiassa vain tietyt ilma-alukset, kuten potkuriturbiinikoneet, voivat käyttää niitä. Tällaisia ovat esimerkiksi Saint Tropez-lentokenttä, jonka kiitotie on lyhyt, 1 100 metriä. Tämä tarkoittaa, että vain lentokoneet, kuten Pilatus PC12 voivat laskeutua sinne julkisilla liikennevälineillä. Lisätietoja on osoitteessa Transport Public de passagers et Transport de vol propriétaire.Tutustu lentoasemien välisiin eroihin .
Kiitotien pinnassa voi myös olla ongelmia. Jotkin kiitotiet ovat pelkkää ruohoa. Älä huoli, saatavilla on lentokoneita, jotka mukautuvat näille kiitoteille. Pilatus PC24 tai P68 osoitteesta Vulcanair.
On myös joitakin korkealla sijaitsevia lentokenttiä, kuten Courchevel, joille on tunnetusti vaikea päästä. Vain harvat lentokoneet pystyvät laskeutumaan sinne, koska kiitotie on jyrkkä ja lyhyt (500 metriä). Hyvin harvat lentokoneet voivat laskeutua näille kentille. L’AVIATOR TP 600 voi laskeutua esimerkiksi osoitteeseen Courchevel.
Lisäksi sääolosuhteet saattavat vaatia lentäjiltä VFR-pätevyyttä (visual flight rules). Kun sää on oikukas, lentäminen ja erityisesti laskeutuminen mittareita käyttäen (IFR) on mahdotonta. Kun käytät vakuutusmeklaria, hän tarkistaa nämä lentäjiä ja ilma-aluksia koskevat kriteerit.

- Hallinnolliset ja tullirajoitukset
Ranskassa kaikilla lentopaikoilla ei ole Schengen-alueelta poistumiseen tarvittavia lupia. Ainoastaan lentopaikoilla, joilla on rajanylityspaikkoja (PPF), on lupa ottaa lentoja, joiden tarkoituksena on poistua Schengen-alueelta. Ranskassa on yhteensä 72 lentoasemaa, joilla on PPF-asemat. Kun varaat lentosi ja kerrot meille määränpääsi, päätämme, sallitaanko sinun nousta lentoon lentoasemalta, jolla on rajanylityspaikka. Schengen-alueen 26 maan sisäisillä lennoilla kaikki Ranskan lentoasemat voivat ottaa matkustajia vastaan.
Sitten, kun kyseessä on sertifioitu julkisen liikenteen lento, matkustajien määrästä ja lentokoneesta riippuen on turvallisuusvaatimuksia. Erityisesti lentoasemalla on oltava tietty määrä ihmisiä. Tämä fyysinen ja inhimillinen läsnäolo riippuu ilma-aluksen luokitustasosta. Ilma-aluksen taso riippuu sen koosta ja rungosta. Jos tason 5 ilma-alus laskeutuu, paikalla on oltava tason 5 suojajärjestelmä. Jos odotettua suojaustasoa ei ole, yksityislentokone ei voi laskeutua kyseiselle lentoasemalle.
Lisäksi jotkin lentoasemat ovat avoinna vain päivisin, eikä niillä ole lupaa ottaa matkustajia vastaan yöllä. Jälleen kerran ilmailuasiantuntijamme ehdottavat vain sinulle sopivia lentoasemia.
Voiko yksityinen suihkukone lentää kansainväliselle lentoasemalle?
Vastaus on kyllä, yksityislentokoneella on oikeus lentää kansainväliselle lentoasemalle. On kuitenkin harvinaista, että yksityinen suihkukone.. Citation Mustang laskeutuvan Lontoon Heathrow’n lentoasemalle. Tässä siis kerrotaan, miten yksityisen suihkukoneen lentäminen kaupalliselta lentoasemalta toimii. Näet erot kansainvälisen lentoaseman ja yksityisilmailuun tarkoitetun lentoaseman välillä. Ymmärrät myös, miksi on parempi nousta lentopaikalta yksityisjohdolla.

Nopean pääsyn puute
Kansainväliset lentoasemat ovat hyvin kiireisiä paikkoja. Jos haluat päästä sinne autolla, on parasta saapua ajoissa. Matkustajien määrän vuoksi teillä on usein paljon ihmisiä, mikä voi aiheuttaa viivästyksiä. Aikaa, jota yksityisen suihkukoneen matkustajilla ei ole varaa menettää. Lisäksi lentoaseman koko tarkoittaa, että aikaa menee hukkaan. Päästäksesi oikeaan terminaaliin sinun on ensin löydettävä tiesi väkijoukkojen läpi. Lopuksi mainittakoon, että näitä lentoasemia käyttävien matkustajien suuri määrä ei ole tae terveysturvallisuudesta. Pienemmillä lentoasemilla sen sijaan vahvistetaan suositeltuja terveyskäytäntöjä.
Hankalat hallinnolliset menettelyt
Lentokoneella matkustettaessa on käytävä läpi paikallisen tullin tekemät hallinnolliset tarkastukset. Tavallisella lentoasemalla nämä tarkastukset voivat olla pitkiä ja jopa työläitä. Ennen kuin pääset terminaaliin, sinun ja tarkastusten välillä voi olla pitkiä jonoja. Jos kuitenkin matkustat pienen lentoaseman kautta, tarkastukset ovat nopeampia, joten voit olla varma, että pääset lennollesi mahdollisimman nopeasti. Saapumisen jälkeen rajatarkastukset ovat myös nopeampia ja vähemmän rajoittavia liikelennoille tarkoitetulla lentoasemalla.
Kaupallisten lentoyhtiöiden lennot ovat etusijalla lentoonlähdöissä
Jos olet joskus lentänyt kaupallisella lentoyhtiöllä, tiedät, että odotusaika koneeseen nousun ja nousun välillä voi olla pitkä. Yksityiskoneella ei koskaan ole etusijaa kaupalliseen lentokoneeseen nähden. Pariisin lentoaseman, kuten Roissy Charles de Gaulle, lentoasemalla, jossa lähtee päivittäin 1 300 lentokonetta, lukuun ottamatta terveyskriisejä, lentoonlähdön odotus voi olla pitkä. Kun otetaan huomioon, että suurin osa yksityiskoneiden lennoista kestää yhdestä kolmeen tuntia, jokainen minuutti on arvokas. Etenkin, jos tähän lisätään hintatekijä: yksityinen suihkukone vuokrataan tuntitaksalla.
Esimerkiksi Pariisin Le Bourget kaltaisella liikelentokentällä on 150 lentoa päivässä. Se on kymmenen kertaa vähemmän kuin sen kansainvälinen vastine. Tämän pienemmän lentomäärän ansiosta lentoonlähtö lentoasemalta on siis hyvin nopeaa.
Yksityisen suihkukoneen laskeutuminen suurelle kansainväliselle lentoasemalle ei ole suotuisaa
- Laskeutuminen
Kun yksityinen suihkukone laskeutuu kansainvälisen lentoaseman kiitotielle, sen on sopeuduttava matkustajakoneen laskeutumistapaan. Näin ei saa häiritä saapumisia organisoivan lennonjohtotornin laskeutumissuunnitelmia.
Vaikka molemmat konetyypit ovat yhtä nopeita, yksityinen suihkukone laskeutuu yleensä hitaammin kuin matkustajakone. Sopeutuakseen kansainvälisen lentoaseman organisaatioon yksityisten suihkukoneiden on siis laskeuduttava nopeammin kuin niille tarkoitetulle lentoasemalle.
Tämä pienen lentokoneen nopeuden kasvu edellyttää ensinnäkin, että lentäjä on kokeneempi. Toiseksi yksityisen suihkukoneen suurempi laskeutumisnopeus aiheuttaa haittoja, jotka vähentävät näissä koneissa vaadittavaa mukavuutta.
- Saapuminen kiitotielle
Kun olet kiitoradalla, laskeutumismenettely ei ole vielä ohi. Maassa olevan yksityisen suihkukoneen on poistuttava kiitotieltä mahdollisimman nopeasti. Sillä uhalla, että seuraavan lentokoneen laskeutumisaika jää käyttämättä. Yksityisen suihkukoneen on siis kiihdytettävä uudelleen maassa päästäkseen istumapaikalleen. Jälleen kerran nopeuden kasvu maassa johtaa mukavuuden ei-toivottuun vähenemiseen. Lisäksi kansainväliset lentokentät ovat valtavia, joten sinun on löydettävä tiesi päästäksesi istuimellesi. Yksityislentokoneiden lentäjien, jotka eivät ole tottuneet näihin lentoasemiin, tiedetään eksyneen kaikkien lentokoneiden joukosta.
Tämä kiitoratojen sokkelossa vietetty aika voi aiheuttaa viivästyksiä liikesuihkukoneiden matkustajille.
Lopuksi yksityisjeteille omistetulla lentoasemalla, jossa on pienempi rakenne, lentokoneen mittakaavassa. Liikesuihkukoneet eivät tuhlaa aikaa kiitoradoilla.
- Lentokoneiden pysäköinti ja huolto
Kun laskeutumisvaihe on ohi, ilma-alus on pysäköitävä. Useimmilla suurilla lentoasemilla ei ole yksityislentokoneille sopivia pysäköintipaikkoja. Niinpä yksityinen suihkukone päätyy hangaariin kauas terminaaleista, kaukana siitä, missä seuraavat matkustajat ovat.
Lisäksi on tuotava tiettyjä työkaluja, jotta lentokoneen täydellinen huolto voidaan varmistaa. Tämä ylimääräinen ajankäyttö on ehkä yksi lento vähemmän, jonka liikesuihkukone olisi voinut tarjota.
Lopuksi, kansainvälisellä lentoasemalla pysäköintikustannukset ovat yksityisten suihkukoneiden osalta korkeammat kuin matkustajakoneiden osalta. Näistä lisäkustannuksista vastaa lentokoneen vuokralainen. Siksi me osoitteessa AEROAFFAIRES suosittelemme aina lentämistä pienemmältä lentoasemalta. Säästät aikaa, olet mukavampi ja saat kilpailukykyisemmän hinnan.
Liikekenttä vai kansainvälinen lentokenttä yksityiskoneelle, mikä kannattaa valita?
Jos sinulla on erityisvaatimuksia tai jos haluat matkustaa yksityiskoneella kansainväliseltä lentoasemalta, se on tietenkin mahdollista. Olosuhteet eivät kuitenkaan ole samat pienellä lentoasemalla.
Toisaalta kansainväliselläkin lentoasemalla on mahdollista ottaa käyttöön operaatioagentti. Hän huolehtii puolestasi kaikesta siihen asti, kunnes nouset yksityiskoneeseesi.
Haluatko tietää lisää?
Älä epäröi vierailla devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi 2 tunnissa tai ota yhteyttä numeroon +33 (0) 1 44 09 91 82.