Mitä eroa on julkisen ja yksityisen liikenteen lennolla?

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Kun Ranskassa ja Euroopassa näet lentokoneen lentävän ristiin rastiin taivaalla, kyseessä on joko julkisen tai yksityisen liikenteen sääntöjen alainen lento. Miten tämä vaikuttaa yksityisen suihkukoneen lentoon?

Ranskan siviili-ilmailulain L330-1 pykälän mukaan julkisella liikenteellä (TP) tai julkisella matkustajaliikenteellä (TPP) tarkoitetaan lentojen markkinointia lentokoneilla matkustajille.nämä ovat lentoja, joista matkustajat maksavat ja yritykset saavat voittoa. Olipa kyse sitten fret de marchandises tai matkustajista, lentokoneella on oltava julkisen liikenteen hyväksyntä, jotta se voi markkinoida lentoja. Tämä lakisääteinen järjestelmä takaa matkustajille paremman turvallisuuden.

Photo équipe AEROAFFAIRES derrière un hélicoptère ouvert

Siviili-ilmailulaissa ei nimenomaisesti määritellä yksityistä liikennettä. Siinä todetaan, että nämä kaksi liikennekäsitettä ovat vastakkaisia. On kiellettyä pyytää taloudellista vastiketta yksityisen liikenteen lennosta, jolloin sitä kutsutaan laittomaksi julkiseksi liikenteeksi (Illicit Public Transport, IPT). Lentomatkapalvelua on tarjottava ilmaiseksi tai jaettava vain lentoon liittyvät kustannukset.

Lentoliikenteen välittäjänä AEROAFFAIRES tarjoaa lentoja vain julkisen matkustajaliikenteen järjestelmään kuuluvien lentoliikenteen harjoittajien kanssa.

Tässä artikkelissa ilmailuasiantuntijamme selittävät julkisen ja yksityisen liikenteen eron ja käyvät läpi laittomia matkustajakuljetuksia koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä.

Julkisen liikenteen lentäminen: valvotut turvallisuussäännöt

Liikelentotoimintaan sovelletaan samoja menettelyjä ja turvallisuusvaatimuksia kuin suuriin lentoyhtiöihin, kuten American Airlinesiin ja Air Franceen.

Maailmanlaajuisesti siviili-ilmailun turvallisuuden valvonnasta vastaa kaksi elintä: Federal Aviation Administration (FAA) jaEuroopan lentoturvallisuusvirasto (EASA).

Lentäjien terveystarkastukset

Lentäjien on käytävä vuosittain lääkärintarkastuksessa. 40 ikävuoden jälkeen lääkärintarkastus on kuuden kuukauden välein eli kahdesti vuodessa. Lentäjät eivät saa enää harjoittaa ammattiaan 65 vuoden iästä alkaen. Lääkärintarkastuksessa ilmailulääkäri tarkastaa lentäjän yleisen terveydentilan. Lentäjille tehdään myös virtsa-, sydän- ja verikoe, keuhkojen toimintakoe, audiogrammi, korva- ja korvatulehdustutkimus sekä silmätutkimus. Jos lääkäri ei kelpuuta kriteerejä, hän voi poikkeavuudesta riippuen peruuttaa lentäjän lupakirjan väliaikaisesti tai pysyvästi.

controle medical
Lentokoneen tiukka huolto

Yksityislentokoneita ei saa huoltaa missään rakenteessa. Ilma-alukset on huollettava laitoksessa, jonka niiden valmistaja ja sen maan toimivaltainen viranomainen, jossa ne ovat sijoittautuneet, ovat hyväksyneetatriculation. Ranskassa tämä on DGAC. Käytöstä riippuen on neljä huoltotasoa, A:sta D:hen. Tasot A ja B vastaavat ilma-alusta, jossa ei ole poikkeamia. Huolto suoritetaan ennen jokaista lentoa ja jokaisen lennon jälkeen. Tasot C ja D ovat sitä vastoin perusteellisempia, ja ne edellyttävät, että lentokone on pidemmän aikaa lentokieltoalueella, jotta kaikki yksityiskohdat voidaan tarkistaa. Tietyn ajan kuluttua teknikot vaihtavat osat. Osat vaihdetaan niiden kunnosta riippumatta.

Lentäjien tietojen arviointi

Kerran vuodessa lentäjät käyvät simulaattorissa läpi teknisen tietämyksen testit ympäristöstään. Näissä kouluttajien valvomissa testeissä tarkistetaan lentäjän tietämys ympäristöstään. Kysymykset liittyvät yleensä lentokoneiden erityisominaisuuksiin, lentotilanteisiin tai tiettyihin lentokenttiin.

Équipage à bord d'un jet privé : deux pilotes en préparation de vol
Ilma-alus- ja matkustajavakuutus

AEROAFFAIRES tarjoamat lentoyhtiöt vakuuttavat lennot. Vakuutus kattaa lentokonevalikoimasta riippuen 10-500 miljoonan Yhdysvaltain dollarin vakuutusmäärät. Tarjotaksemme asiakkaillemme parhaat mahdolliset takuut, AEROAFFAIRES lisää vakuutusturvan 20 miljoonan euron suuruiseksi.

Parannettu lentokoneen suorituskyky lentoonlähtöjä ja laskeutumisia varten

Kun lentokone lähtee tehtaalta, sillä on valmistajan määrittelemät tekniset taidot, jotka ovat luonnollisesti lukuisten testien ja lentotuntien tulosta.

Toisaalta sertifioitujen julkisen liikenteen ilma-alusten taidot kehittyvät. Tämä ei johdu teknisistä muutoksista. Se johtuu pikemminkin siitä, että EASA on alentanut julkisen liikenteen ilma-alusten virallisia teknisiä vaatimuksia. Tämän lähestymistavan tavoitteena on taata erittäin korkea turvallisuustaso.

Aéroport olbia costa smeralda

Osana tätä lähestymistapaa tarjoamissamme julkisen liikenteen sertifioiduissa ilma-aluksissa on laskeutumisrajoituksia:

  • Yksityisten suihkukoneiden on kyettävä pysähtymään 60 prosentin sisällä lentopaikan kiitotien pituudesta.
  • Potkuriturbiinikoneiden on pystyttävä pysähtymään 70 prosentin sisällä kiitotien pituudesta.

Huonolla säällä tai märillä kiitoteillä näitä rajoituksia korotetaan 15 prosentilla kiitotien heikentyneen pidon vuoksi.

Jos ilma-alus ei pysty laskeutumaan tämän etäisyyden sisällä, se ei pääse kyseiselle lentopaikalle julkisilla liikennevälineillä. Koska turboprop-turbiinikoneilla on enemmän liikkumavaraa, ne pääsevät useammille lentopaikoille.

Esimerkiksi Saint-Tropez la Môle -kiitotielle pääsevät vain seuraavat lentokoneet.Pilatus PC12julkisilla liikennevälineillä ja osoitteessa Jet Mustang sään salliessa, kun taas omistuslennolla voi laskeutua lentokentälle.Falcon 7Xtai Phenom 300. Sama pätee myös Courchevel tai Gstaad, joiden kiitotiet ovat hyvin lyhyitä.

Yksityisen liikenteen lupakirjat tai omat lennot, joissa siviili-ilmailuviranomaisen valvonta on vähäisempää

Yksityislentolupakirjan saa, kun on suorittanut yksityislentäjän lupakirjan (PPL). Tällä lupakirjalla voit lentää lentokonetta. Yksityisen liikenteen lupakirjalla on omat etunsa ja haittansa. Yksityinen liikenne rajoittaa lentäjän toimintaa, mutta tarjoaa myös enemmän vapautta.

Euroopassa kielletään yksityisen liikenteen lentojen markkinointi. Kun näin on, sitä kutsutaan laittomaksi julkiseksi liikenteeksi. Toisaalta yksityiskuljetuksena sinulla on oikeus kutsua perheesi ja ystäväsi lentämään kanssasi.

Cockpit Beechcraft 1900D

Lentokustannukset on mahdollista jakaa. Kun näin on, sitä kutsutaan coavionnage. On olemassa alustoja, joiden kautta lentäjät, lentokoneet ja matkustajat ovat yhteydessä toisiinsa. Näillä alustoilla ei kuitenkaan ole lennonjohtoa eikä julkista liikennettä, eivätkä ne ole vastuussa onnettomuustapauksissa.

Yksityisliikenteenä tai yksityisten suihkukoneiden omistajien operoimilla lennoilla on käytössään paljon enemmän kiitoratoja ja lentopaikkoja. Vakuutussopimus on kuitenkin tarkistettava etukäteen, jotta voidaan olla varmoja tarjotusta vakuutusturvasta. Sillä vaikka sinulla olisi pääsy monille kiitoradoille, vakuutuksesi ei välttämättä kata kaikkia kiitoratoja.

Jos haluat vuokrata lentokoneen ja sen miehistön, sinun on tarkistettava useita seikkoja oman turvallisuutesi vuoksi. Sinun on erityisesti tarkistettava, että yksityisen suihkukoneen omistavalla organisaatiolla on lentotoimintalupa. Ja että sen ilma-alukset on hyväksytty julkiseen liikenteeseen. Tämän näet välittäjäsi lähettämästä lentosuunnitelman numerosta (Tail Number): lentoyhtiöt toimittavat siviili-ilmailuviranomaiselle lentosuunnitelman, jossa ilmoitetaan lennon tyyppi. Lentosuunnitelmassa on kirjain, jossa ilmoitetaan lennon tyyppi:

G: Yleisilmailu (urheilu-, liikelentotoiminta jne.)
S: Reittilentoliikenne
N: Muu kuin reittilentoliikenne
M: Sotilaslentoliikenne
X: Lentotyyppi, joka ei kuulu mihinkään edellä mainituista luokista

Jos luvaton lentoliikenteen harjoittaja suorittaa lennon julkisen liikenteen järjestelmän mukaisesti, kyseessä on laiton matkustajakuljetus. Onnettomuuden sattuessa matkustajat eivät saa korvausta sairauskuluista tai taloudellista korvausta. Vakuutusyhtiöt ottavat automaattisesti käyttöön yleislausekkeen, joka vapauttaa ne kaikesta taloudellisesta vastuusta, jos ”laittoman” lentoliikenteen harjoittajan onnettomuus sattuu.

Usein kysytyt kysymykset laittomien matkustajien kuljettamisesta

Ilmailualan asiantuntijamme voivat valaista kysymyksiä, joita meiltä usein kysytään vilpillisten matkustajien kuljettamisesta. Valitettavasti monet ihmiset käyttävät hyväkseen yksityisen suihkukoneen vuokrauksen korkeita hintoja. Tätä varten he tarjoavat palveluja, jotka vaikuttavat laillisilta ja edullisilta. Todellisuudessa nämä palvelut ovat laittomia.

Nämä kysymykset heräävät laillisen lennon yhteydessä:

Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua yksityislentoa varten 24/7 numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.

Tarvitsetko hinta-arvion?

Mikä erottaa palvelun laadun liikelentotoiminnassa?

Liikelentotoiminnan palvelun laadulle on ominaista korkeat turvallisuusstandardit, suurempi joustavuus lentoaikatauluissa, kaupallisia lentoyhtiöitä parempi mukavuus ja henkilökohtainen palvelu asiakkaille.

Miten turvallisuusstandardeja ylläpidetään liikelentotoiminnassa?

Liikelentotoiminnan turvallisuusstandardeja ylläpidetään säännöllisillä lentokoneiden tarkastuksilla, ammattitaitoisella ja kokeneella lentohenkilökunnalla, tiukkojen turvallisuuskäytäntöjen noudattamisella ja miehistön jäsenten jatkuvalla koulutuksella.

Miten liikelentotoiminta tarjoaa asiakkaille henkilökohtaista palvelua?

Liikelentotoiminta tarjoaa asiakkaille yksilöllistä palvelua antamalla heille mahdollisuuden muokata matkakokemustaan, tarjoamalla concierge-palvelua hotelli- ja autovarauksia varten, tarjoamalla yksityisiä autokuljetuksia lentoasemalle ja tarjoamalla henkilökohtaista matkatavarapalvelua. Myös miehistön jäsenet on koulutettu tarjoamaan matkustajille huomaavaista ja henkilökohtaista palvelua.

Kuka tarjoaa vakuutuksen?

Kun lennät yksityisellä tilauslentokoneella, yhtiö vastaa lennon vakuutuksen tarjoamisesta.

Mikä organisaatio vastaa lentokoneen huollosta?

Ilma-aluksen huolto on suoritettava valmistajan ja DGAC:n hyväksymässä laitoksessa.

Voinko lentää lentokonetta, jos minulla on lentäjän lupakirja?

Kun vuokraat yksityisen suihkukoneen, kenelläkään muulla kuin lennolle liittyneellä lentäjällä ei ole lupaa lentää ilma-alusta.

Kuka maksaa pysäköinti-, polttoaine- ja muut kustannukset?

Kaikki kustannukset sisältyvät lennon lopulliseen hintaan. Ainoat kustannukset, jotka sinulta saatetaan veloittaa, ovat lentokapteenin harkinnan mukaan lentokoneen jäänpoistokustannukset pakkasella. Kun lento on maksettu, sinulta ei voida periä polttoaine- tai pysäköintimaksuja.

Miten maksan lentoni?

Käteismaksuja ei hyväksytä. Ainoastaan pankkisiirrot ja luottokorttimaksut ovat sallittuja.

Voinko varata vain yhden paikan yksityiskoneeseen?

Kun vuokraat yksityisen suihkukoneen, vuokraat sen kokonaisuudessaan. Välittäjä tai yritys ei voi veloittaa sinua yhdestä ainoasta istumapaikasta liikesuihkukoneessa. Kun näin tapahtuu, sitä kutsutaan peitellyksi matkustajaliikenteeksi. Tämä on laitonta.

Miten yksityislentokoneiden rajatarkastukset suoritetaan?

Kun matkustat yksityiskoneella kansainvälisesti, et ohita rajatarkastuksia. Ranskassa, jos haluat ylittää rajan yksityislentokoneella, sinun on noustava ilmaan lentopaikalta, jossa on rajanylityspaikka (tai PPF). Jos sinua pyydetään nousemaan lennolle ulkomaille lentopaikalta, jossa ei ole PPF:ää, kuljetat laittomia matkustajia. Lentotulli käy satunnaisesti PPF-asemilla.

Kuka tarkistaa, että sääolosuhteet ovat sopivat lennolle?

Lennonjohtotorni, jossa lentäjät ovat vastuussa sääolosuhteiden tarkistamisesta.

Miten voin olla varma, että lentokone täyttää nykyiset turvallisuusstandardit?

Kun ilma-alus on saanut julkisen liikenneluvan, siihen sovelletaan turvallisuusstandardeja. Euroopan lentoturvallisuusvirasto (eli EASA) on vastuussa julkisen liikenteen sertifioidun ilma-aluksen tarkastamisesta.