ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Tarjouspyyntö
Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Miten ostaa yksityinen suihkukone Täydellinen opas ja johtavat mallit

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Oletko päättänyt malli yksityisen suihkukoneen myytävänä ja haluaisit ostaa sen? Haluatko ostaa yksityisen suihkukoneen, mutta et tiedä, minkä valitsisit? Oletko utelias muodollisuuksista, joita lentoyhtiöiden on noudatettava laatiessaan myyntisopimuksia?

Sitten olet tullut oikeaan paikkaan. Me annamme sinulle kaikki vastaukset ja yksityiskohdat, joita tarvitset tietääksesi, miten ostaa yksityinen suihkukone.

Mikä lentokone kannattaa ostaa?

Liikelentomarkkinoilla on paljon tarjottavaa. Itse asiassa on olemassa lukuisia lentokoneita, jotka vastaavat erilaisiin tarpeisiin: vapaa-ajan lennot, kaukolennot, liikelennot jne. Jos päätät ostaa yksityisen suihkukoneen, sinulla on valinnanvaraa koon, muotoilun, suorituskyvyn, teknisten varusteiden jne. suhteen. On olennaista määrittää tarpeesi etukäteen, jotta voit tehdä oikean valinnan. Siksi olemme valinneet markkinoiden parhaat lentokoneet juuri sinun tarpeitasi varten:

Ostatko lentokoneen vapaa-ajan viettoa varten?

Jos haluat ostaa yksityislentokoneen vapaa-ajan viettoon, tässä ovat tärkeimmät mallit, joita sinun kannattaa harkita:

Pilatus PC-12, joka on valmistettu Sveitsissä, on yksimoottorinen lentokone, jossa on integroitu potkuri. Se on sekä turvallinen että monipuolinen, ja se tarjoaa samat turvallisuusstandardit kuin muutkin luokkansa turboturbiinikoneet. Pilatus PC-12 voi laskeutua yli 2 500 lentokentälle Euroopassa, jonne yksityinen suihkukone tai liikennelentokone ei voisi laskeutua. Sen etuna on helppo pääsy Gstaad-Saanenin, Lausannen, Arcachonin Cap Ferretin, Ile d’Yeun tai Saint-Tropez la Môlen lyhyille kiitoradoille.

Tekniset tiedot:

. matkanopeus: 464 km/h

. Enimmäismatka: 2090 km

. Ohjaamon koko: 5,16 m pitkä – 1,47 m korkea – 1,52 m leveä

. Luokka: Turboprop – 2 lentäjää ja 6 matkustajaa

Kustannukset uutena: alkaen 3,36 miljoonaa euroa

Kuvan luotto: Pilatus

Phenom 100 on brasilialaisen valmistajan Embraerin valmistama erittäin kevyt liikesuihkukone. Sen hienostunut ja tyylikäs sisustus on suunniteltu BMW:n toimesta viimeistä yksityiskohtaa myöten. Siinä on runsaasti tilaa matkatavaroille ja paikkoja takkeille ja tietokoneille.

Tekniset tiedot:

. 720 km/h matkanopeus

. Suurin ajomatka: 2200 km

. Ohjaamon koko: 3 m pitkä – 1,37 m korkea – 1,40 m leveä

. Luokka: Erittäin kevyt suihkukone (LVJ) – 2 lentäjää ja 4/5 matkustajaa

Kustannukset uutena: alkaen 3,581 miljoonaa euroa

Kuvat: Embraer

Ostatko lentokoneen liiketoimintaa varten?

Tutustu liikelentoja varten lentokoneisiin, joiden hytit tarjoavat parhaat työskentelyolosuhteet:

Citation Mustang on 4 erittäin mukavan VIP-istuimensa ansiosta erinomainen työväline. Tämä ultrakevyt yksityislentokone sopii asiakkaille, jotka etsivät käytännöllistä ja erittäin taloudellista ratkaisua lyhyen matkan lentomatkoihinsa.

Tekniset tiedot:

matkalentonopeus: 630 km/h

. Suurin lentomatka: 2160 km

. Ohjaamon koko: 3 m pitkä – 1,37 m korkea – 1,40 m leveä

. Luokka: Erittäin kevyt suihkukone (LVJ) – 2 lentäjää ja 4 matkustajaa

Kustannukset uutena: 2,94 miljoonaa euroa

Kuvan luotto: Cessna Citation

Citation XLS -liikennesuihkukone sopii erinomaisesti Euroopan-lentoihin. Se on keskikokoinen lentokone, jolla pääsee silti lyhyille tai vaikeille kiitoradoille, kuten vuorilla tai meren rannalla. Siinä on tilaa jopa kymmenelle matkustajalle, ja siinä on erittäin tilava rahtitila.

Tekniset tiedot:

matkalentonopeus: 805 km/h

. Enimmäismatka: 3600 km

. Ohjaamon koko: 5,79 m pitkä – 1,65 m korkea – 1,70 m leveä

. Luokka: Keskitason yksityinen suihkukone – 2 lentäjää ja 10 matkustajaa

Kustannukset uutena: 13 miljoonaa euroa

Kuvan luotto: Cessna Citation

Ostat lentokoneen matkustaa mukavasti?

Aivan kuten CAC 40:n toimitusjohtajat tai suurimmat jalkapalloilijat, voit kääntyä ylellisempien mallien puoleen:

Praetor 600 on erityisen teknisesti edistyksellinen superkeskikokoinen liikesuihkukone. Sillä on huomattava kantama, jonka ansiosta sillä voi lentää lähes 4500 kilometriä non-stop ja lentää helposti Lontoosta New Yorkiin.

Keskeiset ominaisuudet:

. Matkalentonopeus: 850 km/h

. Suurin lentomatka: 4 500 km

. Ohjaamon koko: 8,20 m pitkä – 1,83 m korkea – 2,49 m leveä

. Luokka: Keskitason yksityinen suihkukone – 2 lentäjää ja 12 matkustajaa

Kustannukset uutena: 30 miljoonaa euroa

Kuvan luotto: Praetor

Tekniset valmiudet ja ylellisen muotoilun yhdistävä Falcon 6X täyttää vaativimpienkin asiakkaiden odotukset. Se on ihanteellinen keskipitkän ja pitkän matkan lentoihin, sillä sen Pratt & Whitney Canada PW812D –moottorit tarjoavat vertaansa vailla olevaa tehoa. Lisäksi siinä on lämmin ja hiljainen matkustamo, jonka moderni tyyli on 100-prosenttisesti muokattavissa.

Ominaisuudet:

. Matkalentonopeus: 980 km/h

. Enimmäismatka: 10,186 km

. Ohjaamon koko: 12,3 m pitkä – 1,98 m korkea – 2,58 m leveä

. Luokka: Yksityinen pitkänmatkan lentokone – 2 lentäjää ja 16 matkustajaa

Kustannukset uutena: 38 miljoonaa euroa

Kuvan luotto: Dassault Aviation

Tyylikkäästi muotoillun Challenger 850:n voimanlähteenä toimivat GECF34-3B1-moottorit, joiden ansiosta sen enimmäisnopeus on 850 km/h. Tätä kaukoliikennesuihkukonetta arvostetaan sen tilavan matkustamon vertaansa vailla olevasta mukavuudesta. Se tarjoaa 16 matkustajalle, jotka voivat nousta koneeseen, erilaisia tiloja: keittokomero, useita wc-tiloja…

Ominaisuudet:

. Matkalentonopeus: 850 km/h

. Enimmäismatka: 5000 km

. Ohjaamon koko: 14,7 m pitkä – 1,85 m korkea – 2,49 m leveä

. Luokka: Kaukolentokone – 2 lentäjää ja 13/16 matkustajaa

Kustannukset uutena: 21 miljoonaa euroa

Kuvan luotto: Bombardier

Miten lentoyhtiöt valmistelevat sopimuksia?

Vuosittain tilatut lentokonetilaukset ovat pitkien ja myrskyisien neuvottelujen tulos. Neuvotteluissa ovat mukana lentoyhtiöt ja yksityislentokoneiden valmistajat, ja ne voivat kestää useita vuosia. Miljoonien eurojen arvoisten lentokoneiden tilaukset alkavat jo kauan ennen kuin ne esitellään Pariisin ilmailunäyttelyssä. Sopimusten alkuperän osalta on kaksi vaihtoehtoa: ne ovat joko peräisin lentokonevalmistajien käynnistämästä tarjouskilpailusta tai ne ovat tulosta lentoyhtiöiden järjestämistä tarjouskilpailuista.

  • Lentoyhtiöiden valmistajien aloitteesta tehdyt tarjoukset

Tässä tapauksessa lentokonevalmistaja on itse käynnistänyt tarjouskilpailun. Lentokonevalmistajat tuntevat lentoyhtiöiden tarpeet ja sijainnit, joten ne voivat tehdä säännöllisiä ehdotuksia.

  • Lentoliikenteen harjoittajien tarjouspyyntöjen käynnistäminen

Toinen vaihtoehto on lähettää ”tarjouspyyntö” valmistajille. Tällöin yhtiö määrittelee etukäteen koko laivastosuunnitelman, joka vastaa sen vaatimuksia lentokoneiden määrän ja tyypin osalta useiden vuosien ajan. Suurimpia tilauksia varten jotkin yritykset laativat jopa laivastosuunnitelmat seuraaviksi 20 vuodeksi. Huomioon otetaan useita kriteerejä: kilpailijoiden laivastot ja hankkeet, liikenne-ennusteet, kannattavuustavoitteet, öljyn hintakehitys, investoitava budjetti jne. Jos laivastoa halutaan täydentää jo tunnetuilla lentokoneilla tai markkinoilla olevilla uusilla malleilla, menettelyt eivät ole samat. Jos kyseessä on esimerkiksi ”klassinen” lentokone, pelkkä puitesopimus riittää. Sen sijaan uudemmat mallit edellyttävät perusteellisempaa teknistä, kaupallista ja taloudellista tutkimusta.

Mitkä ovat sopimuksen voittamisen kriteerit?

Heti kampanjan alusta alkaen on otettava huomioon useita kriteerejä. Lentokoneen suorituskyvyn arviointi on keskeinen tekijä, ja siihen kuuluu myös moottoreiden laatu ja lentokoneen varustamiseen osallistuvien moottorivalmistajien määrä. Tämä ei kuitenkaan ole kaikki: myös muut tekijät vaikuttavat, kuten huolto- ja ylläpitokustannukset, toimitusajat, lentokoneiden saatavuus paketeissa jne. Koska kyseessä on suuri investointi, useimmat yritykset laativat tiettyjä ohjelmia kustannusten alentamiseksi ja vakuutusten ottamiseksi. Siksi jotkin sopimukset voivat helposti olla lähes 600-sivuisia.

Miten hinnoista neuvotellaan?

Miten neuvottelut sitten sujuvat? Vaikka jotkut lentoyhtiöt, kuten Ryanair, tekevät kaikkensa alentaakseen kustannuksia, valmistaja on usein voittaja. Lentokonevalmistajalle tehtyyn tilaukseen sovelletaan automaattisesti hinnanvaihtokaavaa. Menetelmä tunnetaan myös nimellä ”escalation formula”, ja siinä hinnanmuutokset sidotaan eri parametreihin: työvoiman, raaka-aineiden, öljyn jne. hintaan. Tällä tavoin sovelletaan pienenevää mittakaavaetua: mitä suurempi laivasto, sitä kalliimpi tilaus.

Toinen tekijä, josta lentoyhtiöt saavat katetta, ovat liitännäispalvelut. Näiden palvelujen päätarkoituksena on lentokoneen säännönmukainen kunnossapito eri tasoilla: asematasohuolto, lentokoneen rakenteen, moottoreiden, laitteiden ja komponenttien huolto. Nämä peruskorjaukset jakautuvat ajallisesti ja luokitellaan eri luokkiin. Tämä osa-alue on todellinen tulonlähde, jonka avulla voidaan kuolettaa valmistajien myöntämät alennukset kuukausihuollosta A-luokkaan ja 4/5 vuoden välein tehtävistä huolloista D-luokkaan. Alun perin moottorivalmistajien hallitsema ala on voimakkaassa kasvussa, ja sitä on hiljattain laajennettu koskemaan myös lentokonevalmistajia. MRO-markkinoiden (Maintenance Repair & Overhaul) odotetaan kasvavan 20 prosenttia vuoteen 2025 mennessä.

Kuinka korkeat ovat alennukset? Mikä on yrityksen maksama lopullinen hinta?

Alennukset vaihtelevat tilauksen koon ja koostumuksen mukaan. Tilatun lentokonetyypin, tilauksen tarkoituksen ja asiakkaan koon mukaan alennus voi vaihdella 40-55 prosentin välillä. A380:n kaltaisten erittäin suurten lentokonetilausten tapauksessa tämä merkitsee huomattavaa poikkeamaa mainostetusta 400 miljoonan dollarin luettelohinnasta. Vaikka lentoyhtiöt maksavat hyvin harvoin tätä listahintaa, se toimii kuitenkin vertailukohtana. Se on hyödyllinen esimerkiksi käsirahoja laskettaessa. Lentoyhtiön tilauksen yhteydessä maksamat ensimmäiset erät ovat hyvin alhaiset ja nousevat asteittain. Puolentoista vuoden kuluttua käsiraha on yleensä noin 25 prosenttia, ja vasta toimitusvaiheessa maksetaan koko loppusumma.

Usein kysyttyjä kysymyksiä yksityislentokoneiden ostamisesta ja käytöstä

Mitä etuja on yksityislentokoneen ostamisesta sen sijaan, että vuokraisin sen jokaista matkaa varten?

Yksityislentokoneen ostaminen tarjoaa vertaansa vailla olevan vapauden: välitön saatavuus, sisätilojen ja varusteiden täydellinen räätälöinti ja suurempi luottamuksellisuus.

Toisin kuin leasing-vuokrauksessa, vältyt varauksiin liittyviltä rajoituksilta, aikarajoituksilta ja lentokohtaisilta toistuvilta kustannuksilta. Se on myös konkreettinen investointi, jonka arvo voi nousta (tiettyjen harvinaisten mallien osalta) tai joka voidaan myydä edelleen.

Toisaalta siihen liittyy kiinteitä kustannuksia (huolto, lentokonehalli, vakuutukset) ja aktiivista hallinnointia. Leasing on edelleen ihanteellinen satunnaiseen käyttöön tai eri mallien testaamiseen ennen ostamista.

Voiko käytetyn yksityisen suihkukoneen ostaa? Mitkä ovat riskit?

Ehdottomasti! Käytettyjen lentokoneiden markkinat ovat vilkkaat, ja ne mahdollistavat lentokoneen ostamisen edullisemmin (jopa 50 prosenttia halvemmalla kuin uusi). Suurimmat riskit liittyvät tekniseen kuntoon (moottorin kuluminen, korroosio) ja huoltohistoriaan. Näiden riskien välttämiseksi on syytä vaatia :

  • Riippumattoman asiantuntijan tekemä ostoa edeltävä tarkastus (PPI).
  • Huoltokirjat (peruskorjausten seuranta, mahdolliset onnettomuudet).
  • Oikeudellinen tarkastus (omistusoikeus, lentokoneeseen liittyvät velat).

Joillakin malleilla, kuten Cessna Citationilla tai Gulfstream G650:llä, on erinomainen jälleenmyyntiarvo niiden kestävyyden ansiosta.

Miten voin rahoittaa yksityisen suihkukoneen hankinnan?

Vaihtoehtoja on useita:

  1. Operatiivinen leasing: Vuokraat lentokoneen 5-10 vuodeksi, ja sopimuksen lopussa on osto-optio. Ihanteellinen vaihtoehto kassavirran pienentämiseksi.
  2. Pankkilaina: Erikoispankit (kuten BNP Paribas Jet Finance) tarjoavat 10-15 vuoden lainoja, joiden vakuutena on usein itse lentokone.
  3. Murto-omistus: Osta osa lentokoneesta (1/8 tai 1/2) NetJetsin kaltaisten yhtiöiden kautta ja jaa kustannukset.

Käteinen: Varattu huippurikkaille, mutta välttää korkoja.

Mitkä ovat piilokustannukset oston jälkeen?

Ostohinnan lisäksi sinun on varauduttava maksamaan :

  • Huolto: 5-10 % lentokoneen arvosta vuosittain (peruskorjaukset, varaosat).
  • Varastointi: 10 000-50 000 euroa/vuosi turvallisesta lentokonehallista.
  • Vakuutus: 1-3 % lentokoneen arvosta vuodessa.
  • Miehistö: 150 000-300 000 euroa/vuosi lentäjän ja perämiehen osalta.

Polttoaine: noin 2 000 euroa lentotuntia kohti keskikokoisesta suihkukoneesta.

Miten valita potkuriturbiini- ja suihkukoneen välillä?

Kaikki riippuu käyttötarkoituksesta:

Suihkukoneet (esim. Embraer Phenom 300): Nopeus, matkalentokorkeus (vähemmän turbulenssia), paineistettu matkustamo. Ihanteellinen kansainvälisille matkoille tai suurnopeuslentoihin.

Turboprotot (esim. Pilatus PC-12): Taloudellisemmat (30 % halvempi tunti), pääsy pienemmille kiitoradoille, mutta alhaisempi nopeus ja mukavuus. Täydellinen alueellisille reiteille.

Mitkä ovat yksityislentokoneen rekisteröintiin liittyvät oikeudelliset vaiheet?

Rekisteröinti vaihtelee maittain, mutta tässä ovat tärkeimmät vaiheet Euroopassa:

Veroilmoitus: arvonlisävero (20 % EU:ssa), joka voidaan palauttaa, jos lentokonetta käytetään liiketoimintaan.

Lentokelpoisuustodistus: EASA (Euroopan lentoturvallisuusvirasto) myöntää sen teknisen tarkastuksen jälkeen.

Pakollinen vakuutus: Kattaa siviilioikeudellisen vastuun ja aineelliset vahingot.

Rekisteröinti: Kansallinen viranomainen (esim. DGAC Ranskassa). Voit valita ”yksityisen” tai ”kaupallisen” rekisteröinnin.

Voiko yksityislentokoneen ostaa ilman lentäjän pätevyyttä?

Kyllä, ja se on melko yleistä! Useimmat omistajat palkkaavat ammattilentäjiä. Sinun täytyy kuitenkin :

Hankkia liikennelupa: Jos tarjoat maksullisia lentoja (vaikka ystäville), tarvitaan kaupallinen lupakirja.

Palkata miehistö: joko suoraan (vakituinen sopimus) tai hallintayhtiön kautta (joka hoitaa myös huollon).

Kuinka kauan uuden lentokoneen toimittaminen kestää?

12-36 kuukautta mallista ja kysynnästä riippuen. Erittäin ylellisillä suihkukoneilla (kuten Dassault Falcon 6X) on joskus 3 vuoden jonotuslistat. Jotkin valmistajat tarjoavat ”lähtöaikoja” ennenaikaisia toimituksia varten… hintalisää vastaan.

Miten voin vähentää yksityisen suihkukoneen ympäristövaikutuksia?

Ratkaisuja on useita:

Mallin valinta: Uudet suihkukoneet (Gulfstream G700, Bombardier Global 7500) kuluttavat 15-20 prosenttia vähemmän polttoainetta.

Hiilidioksidipäästöjen kompensointi: esimerkiksi ClimateSeedin tarjoamien ohjelmien avulla.

Kestävät polttoaineet (SAF): Jotkut lentoasemat (Geneve, Farnborough) tarjoavat niitä, mutta ne maksavat 2-5 kertaa enemmän.

Mitä tehdä teknisen vian sattuessa ulkomailla?

Omistajat ovat yleensä liittyneet maailmanlaajuisiin avustusohjelmiin (esim. Jet Support Solutions Inc.). Näihin palveluihin kuuluvat mm:

  • 24/7-häiriöapu.
  • Korvaavan lentokoneen lainaaminen.

Hotellihoito matkustajille.
Tarkista, että sopimuksesi kattaa alueet, joilla matkustat (Afrikka, Aasia jne.).

Miten yksityisen lentokoneen jälleenmyynti toimii?

Markkinat ovat vähemmän likvidit kuin autojen markkinat. Voit maksimoida tuottosi:

Kohdista kasvumarkkinat: Lähi-itä ja Aasia huippuluokan suihkukoneiden osalta.

Valmistele lentokone: ajantasainen huolto, uusi verhous, kunnostettu sisustus.

Välittäjän kautta: välittäjillä on pääsy kansainvälisten ostajien verkostoihin (välityspalkkio: 3-6 % myyntihinnasta).

Voiko yksityinen lentokone olla kannattava?

Kyllä, mutta vain tietyin edellytyksin:

  • Vuokraus kolmansille osapuolille: Victor- tai Air Charter Service -palvelun kaltaisten alustojen kautta (varo kaupallista käyttöä koskevia sääntöjä).
  • Kustannusten jakaminen: sallittu EU:ssa, jos jokainen matkustaja maksaa osuutensa (ei voittoa).

Verovähennykset: Joissakin maissa (esim. Yhdysvalloissa) poistot ovat vähennyskelpoisia, jos lentokonetta käytetään liiketoimintaan.

Mitkä lentoasemat ovat sopivimmat lentokoneen sijoituspaikaksi Euroopassa?
  • Luxemburg (ELLX): edullinen verojärjestelmä.
  • Geneve (LSGG): huomaamaton lentopaikka suihkukoneille.
  • Le Bourget (LFPB): lähellä Pariisia, ensiluokkainen infrastruktuuri.
  • Farnborough (EGLF): erikoistunut liikelentotoimintaan.

Miten lentoyhtiöt rahoittavat tilauksensa?

AirFrance KLM:n kaltaisten lentoyhtiöiden Airbus A350- ja Boeing B787 -koneita koskevat megatilaukset saattavat vaikuttaa mahdottomilta rahoittaa. Suurilla lentoyhtiöillä on kuitenkin käytössään useita strategisia keinoja, joilla ne voivat estää konkurssin.

Ensinnäkin nykyinen ennakkomaksujärjestelmä antaa lentoyhtiöille mahdollisuuden hajauttaa kustannuksensa ajallisesti. Koko hinta maksetaan toimitushetkellä, ei tilauksen tekohetkellä. Lyhyellä aikavälillä yritys maksaa siis hyvin vähän ja hyötyy joustavuudesta. Toinen tärkeä tekijä on lentoyhtiöiden käyttämä leasing. Lentoyhtiön osalta tämä strategia tarkoittaa, että se vuokraa lentokoneensa toiselle yhtiölle keskimäärin kuudeksi vuodeksi. Air France rahoittaa kolmanneksen laivastostaan tällä tavoin.