ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Miten varaan yksityisen suihkukoneen?

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Liikelentotoiminta on kiehtova ala. Ulkopuolisen näkökulmasta on vaikea saada yleiskuvaa markkinoiden kaikista toimijoista. Lentojärjestäjistä lentoyhtiöihin kaikki ketjun lenkit tekevät yhteistyötä räätälöidyn liikematkan järjestämiseksi: sanotaan, että keskimäärin 1 000 ihmistä työskentelee yhdessä, jotta yksityislento sujuisi ongelmitta. Kerromme, miten yksityislentoosi liittyvät tärkeimmät toimijat toimivat:

Maailman jets d’affaires muutamassa luvussa

Liikelentotoiminta edustaa kaikkia räätälöityjä lentoja muihin kuin matkailutarkoituksiin. Tämä lentoliikenteen haara edustaa kaikkia lentoja yksityislentokoneilla, jotka on varattu lentoyhtiöltä.

diagramme de l'utilisation de l'aviation d'affaires

Julkinen liikenne räätälöidyn lentoliikenteen ytimessä

Liikelentotoiminnan lennot ovat julkisen liikenteen lentoja, ja ne täyttävät Ranskan siviili-ilmailulain määritelmän. Ranskan siviili-ilmailulain L330-1 pykälässä määritellään julkinen liikenne (TP) tai julkinen matkustajaliikenne (TPP) seuraavasti: ”Julkinen lentoliikenne on matkustajien, rahdin tai postin kuljettamista ilma-aluksella lähtöpaikasta määräpaikkaan korvausta vastaan. Julkisen lentoliikenteen harjoittajan toiminnan harjoittaminen edellyttää liikennelupaa ja ansiolentolupaa (AOC), jotka hallintoviranomainen myöntää Conseil d’Etat’n asetuksella ja lentoliikenteen harjoittajien toimiluvista 23 päivänä heinäkuuta 1992 annetun asetuksen (ETY) N:o 2407/92, joka on tämän säännöstön liitteenä, säännösten mukaisesti vahvistetuin edellytyksin

Merkittävä laajentuminen 1990-luvulla

1960-luvulla Yhdysvalloissa alkanut liikelentotoiminta levisi nopeasti useisiin eurooppalaisiin kohteisiin. Ensimmäiset lentomeklarit saapuivat Ranskaan 1990-luvulla vastaamaan useisiin tarpeisiin:

  • Tarjota nopea ja kustannustehokas leasingratkaisu;
  • Vastata sellaisten suurten konsernien tarpeisiin, jotka luopuivat omista lentokoneistaan, koska ne olivat liian kalliita;
  • Tarjota lentoja, jotka ovat paljon joustavampia kuin kaupalliset lennot.

AEROAFFAIRES oli yksi yksityisten suihkukoneiden tilauslentojen edelläkävijöistä Euroopassa. Vähitellen markkinat kehittyivät. Useat yrittäjät ja sijoittajat lähtivät mukaan tähän seikkailuun. Nykyään Ranskassa on noin kymmenen liikelentotoiminnan välittäjää.

Jatkuvasti kehittyvät luvut

  • Yli 20 miljardin dollarin liikevaihto vuosittain.
  • Euroopassa kirjattiin yli 800 000 liikelentoa vuonna 2019.
  • La France on Euroopan maista eniten yksityislentoja (150 000 lentoa), ennen Saksaa ja Yhdistynyttä kuningaskuntaa.
  • Paris-le Bourget on Euroopan vilkkain liikelentotoiminnan lentokenttä. 180 000 matkustajaa vuodessa ja yli 53 000 liikettä vuonna 2019.
  • Keskimääräinen hinta kevyen yksityislentokoneen varaamisesta, jonka kantama on 3 130 km: 3 000 €/tunti
  • Keskimääräinen hinta kaukoliikenteen yksityislentokoneen varaamisesta, jonka kantama on 14 600 km: 6 000 €/tunti

Räätälöidyn lentoliikenteen edut matkustajille

  • Ajan säästö: keskimäärin 15 minuutin odotusaika ennen koneen lähtöä.
  • Joustavuus: yksityislentokoneella pääsee 3 000 lentoasemalle Euroopassa, mukaan lukien plus grands aéroports, kun taas kaupallisella lennolla pääsee 300 lentoasemalle.
  • Tuottavuus: 90 prosenttia matkustajista nauttii yksityisen suihkukoneen matkustamon rauhasta ja hiljaisuudesta työskennellessään.
  • Mukavuus: pääsy yksityisten terminaalien tarjoamiin etuoikeutettuihin tiloihin. Lennon aikana moderni ja mukava matkustamo tarjoaa rentouttavan kokemuksen.
  • Yksityisyys: yksityisten tilojen ansiosta voit välttää kosketusta muihin ihmisiin. Lisäksi joillakin lentoasemilla, kuten Cannesissa, voit ajaa suoraan lentokoneen portille.
  • VIP-palvelut: auto- tai helikopterikuljetukset, räätälöidyt tarjoilut, tavaroiden erikoiskuljetukset: kaikki matkustajien toiveet voidaan täyttää.

Miten varaat yksityisen suihkukoneen lennon?

Lentoyhtiöt, välittäjät ja yksityiset terminaalit ovat riippuvaisia toisistaan ja tekevät yhteistyötä. Nämä kolme tärkeintä liikelentotoiminnan toimijaa voivat vuokrata yksityisen suihkukoneen. Käytännössä välittäjä pystyy kuitenkin parhaiten vastaamaan varauspyyntöön. Me selitämme:

Välittäjä, asiakkaan ja matkustajan etuoikeutettu yhteyshenkilö

Välittäjän rooli yksityisen suihkukoneen varaamisessa

Lentoyhtiöiden välittäjät ovat lentoyhtiöiden liiketoiminnan tarjoajia. Heidän tehtävänään on löytää asiakkaita ja järjestää lentoja asiakkaidensa puolesta. Häntä pidetään matkustajien pyyntöjen välittäjänä ja hän mukautuu tekemällä räätälöityjä järjestelyjä kullekin asiakkaalle. François Xavier Clerc, toimitusjohtaja François Xavier Clerc, joka on AEROAFFAIRES selittää: ”Välittäjänä annamme sinulle pääsyn tuhansiin lentokoneisiin ja lentoasemiin yhden yhteyspisteen kautta. Tuemme sinua koko varauksen ajan ja huolehdimme operatiivisesta seurannasta ennen lentoa, lennon aikana ja sen jälkeen”

Välittäjillä on käytössään oma teknologia, jonka avulla he voivat tunnistaa kaikki saatavilla olevat lentokoneet reaaliajassa kaikkialla maailmassa. He vertailevat ristiin yli 7 000 lentokonetta 1 200 lentoyhtiöltä tarjotakseen parhaan mahdollisen lentokoneen, joka vastaa täydellisesti asiakkaiden tarpeita. Esim:

  • pariisissa toimiva lentoyhtiö ei välttämättä ole taloudellisesti houkuttelevin, jos sen koneet lentävät Nizzaan, Ibizalle tai Lontooseen. Mutta välittäjän ansiosta hän voi vertailla lentoyhtiöitä ja löytää sinua lähimpänä olevat lentokoneet.
  • välittäjä voi tarjota sinulle mitä tahansa lentokonetyyppiä, ja sen avulla voit kattaa kaikki tarpeesi. Turboprop, jos kyseessä on lyhyt kiitorata (Altiport de Courchevel tai La Môle Saint-Tropez lentokenttä ), ultrakevyt yksityinen suihkukone, jos matkustajia on vain 2, keskikokoinen yksityinen suihkukone, jos matkasi on yli 4000 km tai matkustajia on yli 8 ja alueellinen suihkukone 25 hengen ryhmälle. Näin voit löytää ihanteellisen lentokoneen lentotarpeisiisi.
  • valituista kriteereistä riippuen (matkustajamäärä, lentoaika, lentokoneen matkanopeus) voidaan varata useita lentotehtäviä, jotka riippuvat myönnetystä lentokoneesta (vuoristolennot, lyhyet kiitoradat, ryhmälennot, rahtikuljetukset, taksilennot jne.)

Heti kun asiakas on vahvistanut lennon, välittäjä suorittaa kaikki tarkistukset lentoyhtiön kanssa. Hän varmistaa, että lentokonetyyppi, miehistö ja laskeutumisaika ovat käytettävissä pyydettynä ajankohtana. Kun tämä tarkistus on tehty, lentoyhtiö lähettää kaikki lentoonlähtöä varten tarvittavat tiedot yksityisille terminaaleille, jotta ne voivat valmistella lentoa. Tämän jälkeen välittäjä on yhteydessä yksityiseen terminaaliin ennen lentoa ja lennon aikana tarjotakseen maa-apua. Lentoliikenteen välittäjät tarjoavat lisäpalveluita, kuten concierge-palveluita, hotellivarauksia ja purjeveneiden rahtausta.

Välittäjä, joka takaa lentoturvallisuuden

Välittäjä on vastuussa vaaratilanteissa. Se tarkistaa lentoyhtiön lentotoimintaluvan varmistaakseen, että kaikki sen tarjoamat lennot ovat huolto- ja lentäjien lupakirjanormien mukaisia jne. Välittäjän on valittava lentoyhtiönsä huolellisesti ja ylläpidettävä luottamuksellista suhdetta siihen. Lisäksi välittäjä tarkistaa järjestelmällisesti, että lentokoneella ja lentoyhtiöllä on tarvittava vakuutusturva. Vähimmäisvakuutusmäärä on 10 miljoonaa pienille lentokoneille ja 500 miljoonaa suuremmille lentokoneille. Lisäksi välittäjä lisää 5 miljoonan euron lisävakuutuksen vastuullisuuden lisäämiseksi.

Meklarin ammattia ei kuitenkaan vielä säännellä. Yritykset käyvät itse läpi yritystarkastuksen, jossa arvioidaan niiden yrityskulttuuria, organisaatiota ja taloudellista vakautta. Lisäksi kaikki hyvät välittäjät ovat ammattiyhdistysten jäseniäassociation européenne de l’aviation d’affaires (EBAA) ja National Business Aviation Association (NBAA). Näiden yhdistysten kautta kehitetään kumppanuuksia ja keskustellaan liikeilmailun erityiskysymysten ratkaisemisesta. Nykypäivän haasteet tuntevat välittäjät ovat sitoutuneet parantamaan matkustajakokemusta ja samalla suojelemaan maapalloa.

Lentoyhtiöt, jotka vastaavat operatiivisesta puolesta

Lentoyhtiön rooli lentoa varatessa

4 600 yksityislentokonetta lentää ympäri maailmaa. Lentoyhtiöillä on oma laivastonsa, joka koostuu omista tai yksityisten omistajien lentokoneista. Tämän tempun avulla uusien yksityisjettimallien omistajat voivat tasoittaa vuotuisia ylläpitokustannuksia. Kuten eräs liikelentotoiminnan alan toimija selittää: ”1,5 miljoonalla dollarilla saa käytetyn Cessna Citation Mustang täydellä teholla, mukaan lukien osat ja työvoima. Sitten ovat kiinteät vuotuiset kustannukset, noin 350 000 euroa, mukaan lukien kolmen miehistön jäsenen palkat, vakuutukset, lentokenttähuolto… ja kustannukset lentotuntia kohti, noin 1 000 euroa. Tällä perusteella vuokraamme lentokoneen 1 950 eurolla tunnilta ja maksamme 1 750 euroa omistajalle, joka saa siten 750 euron katteen lentotuntia kohden. Jos vuokraamme hänen lentokonettaan 350-400 tuntia vuodessa, hän voi kattaa kiinteät kustannukset ja käyttää konettaan omakustannushintaan ”.

Lentoyhtiöt tarjoavat lentokoneiden saatavuutta ja hintoja välittäjille. Lentoyhtiöillä on hyvin harvoin suoria asiakkaita, koska ne vastaavat ensisijaisesti laivastonsa hallinnoinnista, miehistön suunnittelusta ja toiminnasta. Tämän vuoksi välittäjät avustavat asiakkaita lennon varaamisessa.

Kun lento ja lentoasemat on vahvistettu, välittäjät valmistelevat lentokoneen ja siihen liittyvän miehistön sekä lentosuunnitelman. He tarkistavat, että kaikki lentäjän, miehistön ja lentokoneen aikataulut on sovitettu yhteen, jotta lentoonlähtö ei viivästyisi. Sen jälkeen he toimittavat lentosuunnitelman matkustajille, välittäjille ja yksityisille terminaaleille, jotka ottavat lennon vastaan.

Lentoyhtiö, johon sovelletaan lukuisia säännöksiä

Lentoyhtiöillä on lentokoneiden hallinnoijina monia velvollisuuksia. Niiden on hankittava lentotoimintalupa (AOC), joka liittyy yhteisen lentoliikenteen harjoittajan käsitteeseen. Tämä todistus oikeuttaa ne kuljettamaan matkustajia lentokoneilla. Hyväksyntä todistaa, että lentoyhtiö täyttää kaikki vaatimukset, jotka koskevat turvallisuutta, taloudellisia investointeja, sisäistä organisaatiota, tiimin koulutusta ja operatiivista osaamista, jotta matkustajat voivat nauttia laadukkaista lennoista. Huolto-osasto huolehtii kaikista peruskorjauksista päivittäisestä valvonnasta suuriin käynteihin. Teknisen tarkastuksen väliin jättäminen voi säästää rahaa lyhyellä aikavälillä. Pitkällä aikavälillä se voi kuitenkin johtaa turvallisuuspuutteeseen. Lentokoneen pitkäikäisyys riippuu yksinomaan ammattilaisten tekemistä säännöllisistä tarkastuksista. Tämä on ero Vistajetin tai Netjetin kaltaisten lentoyhtiöiden ja lentokoneiden omistajien välillä, jotka liikennöivät apupilottina.

Lisäksi kun lentoyhtiö ottaa käyttöön uuden lentokoneen, ohjaimissa istuva lentäjä pysyy ikuisesti samana: kokemus ja lentokoneen tekninen hallinta ovat välttämättömiä turvallisen ja yksilöllisen lennon kannalta. Turvallisuuden takaajina lentoyhtiöt tekevät kaikkensa varmistaakseen, että asiakkaat luottavat niihin sataprosenttisesti. Lentoyhtiöt tiedottavat säännöllisesti luvuistaan. Ne antavat asiakkaille myös mahdollisuuden tutustua kaikkiin lentokoneesta aiheutuviin kustannuksiin.

Kussakin maassa viranomaiset valvovat lentoliikennettä ja varmistavat, että paikallisia määräyksiä noudatetaan. Ranskassa DGAC (Direction Générale de l’Aviation Civile) valvoo ilmatilaa ja liikelentotoimintaa. DGAC:lla on useita tehtäviä: se valvoo lentoturvallisuutta ja turvatoimia, valvoo ekologista siirtymää, valvoo kaikkea lennonvarmistusta, sääntelee lentoliikennettä, kouluttaa lentäjiä, edistää ranskalaista taitotietoa kansainvälisesti ja maksaa matkustajille korvauksia lentojen viivästyessä tai peruuntuessa.

Lentoasemien ja terminaalien rooli

Lentoasemien huolinta, joka tunnetaan myös nimellä FBO (Fixed Based Operators) tai yksityiset terminaalit, on lentoasemilla sijaitseva yksityinen alue, joka on tarkoitettu erityisesti liikelentotoimintaan. Heti kun ne saavat pyynnön lentoyhtiöltä, huolintapalvelut järjestävät lennon. Terminaalien ja lentoyhtiöiden välillä tehdään sopimukset. FBO:t vastaavat polttoaineen tankkauksesta, lentokoneiden pysäköinnistä ja lentokonehalleista, siivouksesta ja tarvittaessa lentokoneiden huollosta.

FBO:t ovat asiakkaiden tärkeimpiä yhteyshenkilöitä. Ne toivottavat matkustajat tervetulleiksi VIP-loungeissa, järjestävät lentokoneen asiakkaan toiveiden mukaisesti, valmistelevat lastiruumat erikoisrahtikuljetuksia varten ja suorittavat turvallisuus- ja maahantulotarkastukset tullissa.

JETEX, Skyvalet ja Signature ovat markkinoiden johtavia FBO:ita. Ne ovat täydellisiä välittäjiä lentoyhtiöiden, tullin, matkustajien, välittäjien, lentoasemien ja concierge-palvelujen välillä.

Mitä hyötyä siitä on meille?

Liikelentoliikenteessä on monia toimijoita, jotka kaikki pyrkivät yhdessä tarjoamaan parhaan asiakaskokemuksen. Jokainen toimija on riippuvainen toisistaan ja tukee toisiaan, ja kaikki ovat tietoisia siitä, että ne tarvitsevat toisiaan, jotta liikelentomarkkinat voivat toimia pitkällä aikavälillä. Välittäjällä on johtava rooli varausprosessin ohjaajana. Lentoyhtiö huolehtii kaikista ilmailuun liittyvistä näkökohdista, kun taas yksityiset terminaalit huolehtivat lennon valmistelusta ennen lentoonlähtöä.

Nykyisen koronavirus-kriisin aikana yksityislentojen määrä on kasvanut 20-25 prosenttia. Tämä johtuu lääketieteellisten evakuointien määrän kasvusta ja lentorahdin lisääntymisestä. Liikelentoliikenteellä on siis ratkaiseva rooli tässä ennennäkemättömässä kriisissä. Lisätietoa on saatavilla artikkeleissa: Comment louer un jet privé ? Comment voyager en jet privé ?