Tiesitkö, että yksityisen suihkukoneen käyttöikä on 50 vuotta? Vuosittain poistuu käytöstä peräti 200 liikennelentokonetta. Arvioiden mukaan vuoteen 2030 mennessä yli 20 000 yksityiskonetta joudutaan kierrättämään maailmanlaajuisesti. Miten yksityinen suihkukone kierrätetään? Kuka huolehtii purkamisesta? Mitä osille tapahtuu? Paljonko yksityisen suihkukoneen kierrättäminen maksaa?
AEROAFFAIRES vastaa muun muassa näihin kysymyksiin tässä yksityiskoneiden kierrätystä käsittelevässä artikkelissa.
Lentokoneiden kierrätys: muutamia lukuja
Tiesitkö, että :
- 92 % lentokoneesta voidaan kierrättää.
- 10 % lentokoneesta muutetaan jalometalleiksi (titaani, teräs, alumiini)
- kierrätetty, ”käytetty” lentokoneen moottori voi maksaa jopa 3 miljoonaa euroa.
- 1 000 osaa voidaan kierrättää ja ottaa uudelleen käyttöön.
- vain 13 prosenttia lentokoneen osista on kierrätyskelpoista jätettä.
- että suuresta kaukoliikennelentokoneesta voidaan valmistaa jopa 5 000 tölkkiä.
Yksityiskoneen kierrätys: eri vaiheet
Noin 90 prosenttia lentokoneesta kierrätetään. Mitkä ovat siis lentokoneen kierrätyksen vaiheet? Sen me selitämme.
Ensimmäinen vaihe on lentokoneen siirtäminen purkupaikalle joko Tarbesissa tai Châteauroux’ssa.
Seuraavaksi asiantuntijat irrottavat moottorin, joka on lentokoneen tärkein komponentti ja jolla on suuri lisäarvo.
Seuraavaksi vuorossa on ”laitteen viherryttäminen”. Tähän kuuluu laitteen purkaminen ja paloittelu.
Tässä vaiheessa asiantuntijat tyhjentävät laitteen nesteet ja irrottavat sen kaikki osat. Kaikki lentokoneen osat poistetaan: istuimet, ohjaamo, mittarit, ikkunat ja matot.
Lentokoneesta poistetaan myös kaikki ”nesteet”: öljyt, bensiini, hydrauliikka ja sähköpiirit.
Vaarallisiin aineisiin liittyvät osat annetaan sellaisten yritysten tehtäväksi, joilla on asiantuntemusta niiden käsittelyyn.
Laitteen paloitteluun, joka on viimeinen vaihe, kuluu vähintään 6 viikkoa ja koko laitteen kierrättämiseen yli 3 kuukautta.
Kuka kierrättää yksityiset suihkukoneet?
Lentoasemat ja yritykset, jotka purkavat niitä:
Kaksi lentokenttää tunnetaan hyvin yksityislentokoneiden ja yleensä lentokoneiden kierrätyksen maailmassa. Niillä on lentokoneiden purkamis- ja kierrätystoimintaa. Ne ovat Tarbesin lentokenttä ja Châteauroux’n lentokenttä.
Lentokoneiden kierrätysmarkkinoiden johtava yritys on Tarmac Aerosave. Se on Airbusin, Safranin ja Suezin tytäryhtiö. Tarmac Aerosave varastoi kierrätyksen ajaksi 20 prosenttia eurooppalaisista lentokoneista, jotka otetaan käyttöön, koska niiden käyttöikä on päättynyt.
Aloittava AC Dismantling: uusi toimija yksityislentokoneiden kierrätysmarkkinoilla.
Anthony Chamarty on tämän innovatiivisen hankkeen takana, joka on täysin ajan tasalla. Tavoite? Tarjota lentoyhtiöille ratkaisu käytöstä poistettujen yksityislentokoneiden hävittämiseen sekä kierrättää ja joskus antaa uusi elämä lentokoneen varaosille: istuimille, keittiöille, materiaaleille, ohjaamoille ja moottoreille. Tämän kunnianhimoisen yrityksen tavoitteena on tulla yksityisten suihkukoneiden ”romuttamoksi”.
Paljonko yksityisen suihkukoneen kierrättäminen maksaa?
Lentokoneen kierrätys maksaa Euroopassa arviolta 150 000 euroa. Tätä korkeaa hintaa perustellaan ammattitaitoisen työvoiman kustannuksilla. Käytöstä poistettujen lentokoneiden varastointi on kierrätysalan yrityksille kannattavinta.
Kuinka paljon yksityisen suihkukoneen kierrättäminen maksaa?
On arvioitu, että puretun lentokoneen arvo on 10 prosenttia sen uudesta hankintahinnasta.
Hinta vaihtelee raaka-aineiden ja uusiomateriaalien hinnan mukaan.
Mitä yksityisen suihkukoneen osille tapahtuu kierrätyksen jälkeen?
Monet osat saavat toisen elämän. Kierrätettävät osat ovat :
- kaapelit
- muoviosat
- moottorit
- runko, siipien ja moottoreiden siivet ja moottorit
- Varaosat: ikkunat, luukut, turvaovet, ohjaimet, mustat laatikot, tietokoneet.
- vaarallisia aineita sisältävät osat: akut, asbesti, palosammuttimet jne
Sisustusmaailma on hyvin kiinnostunut ikkunaluukuista. Monia muoviosia käytetään tekstiiliteollisuudessa.
Lentokoneiden kierrätys: sääntelemättömät markkinat
Vaikka lentokoneiden kierrätysmarkkinat ovat nykyään kukoistavat, niitä on vaikea säännellä. Tämän seurauksena näemme toisinaan paikallisia romukauppiaita purkamassa lentokoneita kiitotien päässä käyttäen määrittelemättömiä ja valikoimattomia menetelmiä. Lajittelua tai kierrätystä ei tehdä. Kyseessä on ”lentokoneiden romuttamotoiminta”, kuten autojen maailmassa.
Tämän vuoksi kansainvälinen kierrätysjärjestö AFRA pyrkii sääntelemään alaa määrittelemällä hyviä käytäntöjä koskevat säännöt. Näin varmistetaan, että käytetyt osat tarkastetaan asianmukaisesti ja että ne ovat jäljitettävissä. Tämän toiminnan sääntelyllä pyritään myös varmistamaan, että ympäristö otetaan huomioon.
Lentokoneiden kierrätys on pitkä ja kallis prosessi, mutta ympäristön kannalta välttämätön. Lentokoneiden osien lajittelu ja uuden elämän antaminen niille, olivatpa ne sitten kaupallisia tai yksityisiä, on olennainen askel ympäristöhaasteisiin vastaamisessa. Ala kehittyy lähivuosina olennaiseksi ja integroiduksi vaiheeksi lentokoneen elinkaaressa.