Noin puolet Ranskan väestöstä pelkää kuulemma lentämistä. Tämä pelko voi olla enemmän tai vähemmän liiallista, ja joskus se voi johtaa varsinaiseen aviafobiaan eli irrationaaliseen, fobiseen lentopelkoon. Lentopelkoisten määrä on hyvin suuri, vaikka kyseessä on kaikkein turvallisin liikennemuoto! Osoitteessa AEROAFFAIRES saat meiltä kaikki neuvot ja rauhoittavat tiedot, joita tarvitset pelkosi vähentämiseksi ja hallitsemiseksi.
Lentopelon määrittely

Perustuuko pelkosi todellisiin tosiasioihin? Tunteet lennon aikana, kuten turbulences ? Lentämistä koskeviin pelkoihin yleensä? Onko se type d’appareil joka saa sinut ahdistumaan? Tekijöitä on monia. Lentopelko voi tarkoittaa pelkoa vain ilmassa, lentoonlähdössä, tai klaustrofobiaa matkustamossa, tai pelkoa pahimmasta mahdollisesta skenaariosta? Jokaista pelkoa voidaan lievittää eri tavoin. Sinun on kuitenkin ensin tiedettävä, mitä todella pelkäät, ennen kuin voit soveltaa neuvojamme. Loppujen lopuksi on aina hyvä rauhoitella itseään yleisesti, jos on ahdistunut ennen lentoa.
Luvut, jotka rauhoittavat sinua ja vähentävät lentopelkoasi
Kovat faktat ovat parempia kuin pitkät puheet, joten tässä on muutamia keskeisiä lukuja, jotka rauhoittavat sinua ennen lentoa.
- 535: Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön (IATA) mukaan sinun pitäisi matkustaa joka päivä niin monta vuotta, että olisit vaarassa joutua onnettomuuteen! Kirjattujen lento-onnettomuuksien perusteella tämä huomattava luku on hyvin kuvaava, jopa enemmän kuin pelkät prosenttiluvut! Matkustaminen lentokoneella joka päivä 535 vuoden ajan ilman onnettomuusriskiä on melko rauhoittavaa!
- 1: lentokoneen käyttämiseen tarvittavien moottoreiden lukumäärä. Kaksi- tai nelimoottorisissa lentokoneissa yhden moottorin avulla voidaan varmistaa lento ja käyttää koko lentokonetta, jos yksi moottoreista vikaantuu. Tällaiset tapaukset ovat kuitenkin hyvin harvinaisia, mutta jos ne kuitenkin sattuvat, lentäjä joutuu laskeutumaan suunniteltua nopeammin.
- 200: kilometreinä ilmaistuna etäisyys, jonka lentokone voi kulkea yksin liukumatkalla. Tämä on vielä poikkeuksellisempi tapaus kuin edellä mainittu. Se tarkoittaisi sitä, että kaikki moottorit olisivat pysähtyneet. Melkein epätodennäköinen asia. Mutta jos näin tapahtuu, lentokoneesi voisi liukua 200 kilometriä ja löytää kiitoradan, jolle laskeutua.
Stressin lähteiden välttäminen ennen lentoa

Kuten me kaikki tiedämme, stressi ei ole ihanteellinen tällaisessa tilanteessa. Jos haluat nauttia lennosta täysin rauhassa, sinun on valmistauduttava siihen etukäteen. Jos voit valita istumapaikkasi lentokoneessa jo varauksen yhteydessä, se auttaa sinua tuntemaan olosi rauhalliseksi lennon aikana. Jos kyseessä on vol en jet privéei ole syytä huoleen!
Samoin yritä muutama päivä ennen lentoa valmistella tavarasi, tärkeät asiakirjasi ja matkalaukkusi, jotta vältyt viime hetken hätäilyltä. Äläkä unohda pakata mukavia vaatteita lentoa varten.
Jos sitten ajatus lentokoneeseen nousemisesta yhä piinaa mieltäsi, pääse ulos tästä noidankehästä ja vältä kaikin keinoin hankkimasta tietoa tai katsomasta skenaarioita lento-onnettomuuksista (tai jopa tieteiselokuvia, joissa on lento-onnettomuuksia!). Tämä vain ruokkii ahdistustasi ja saa sinut ajattelemaan entistä enemmän asioita, jotka ovat joko vanhentuneita, vahvistettuja tai epätodellisia. Rauhoita siis mielesi ja kuuntele neuvojamme ja rauhoittavia faktoja!
Yritä myös varmistaa, että saat rauhaa ja hiljaisuutta lentoa edeltävinä tunteina ja/tai yönä. Hyvistä yöunista tai päiväunista voi olla hyötyä stressitilanteiden käsittelyssä ennen lentoa ja lennon aikana.
Lopuksi opettele hallitsemaan stressiä hengitys- ja meditaatioharjoitusten avulla. Tästä voi olla vain hyötyä ja se auttaa sinua myös muissa ahdistusta aiheuttavissa tilanteissa.
Lentokoneiden pakolliset todistukset ja turvallisuuskriteerit
Ilma-alukset toimivat julkisessa matkustajaliikenteessä (PPT) riippumatta siitä, ovatko ne kaupallisella lennolla vai yksityiskoneella. On tärkeää erottaa toisistaan Transport Public et le Transport Privé jota koskee hyvin vähän lainsäädäntöä. Lento-onnettomuuden sattuessa tämä ero tehdään kuitenkin harvoin. Näin kävi jalkapalloilija Emiliano Salan pienkoneen maahansyöksyssä vuonna 2019. Lentäjällä ei ollut täyttä lentolupakirjaa ja lento oli vaarallinen. Valitettavasti emme muista niitä miljoonia lentoja, jotka sujuvat ongelmitta, vaan muistamme vain sen, joka syöksyi maahan… Mutta tiedätkö miksi? Koska onnettomuudet ovat yksinkertaisesti harvinaisia! Esimerkiksi auto-onnettomuudet ovat paljon tappavampia ja yleisempiä kuin lento-onnettomuudet.
Jotta voisin kuitenkin rauhoitella sinua vielä enemmän, olipa kyse sitten kaupallisesta tai liikelentotoiminnasta vuonna jet privé tai hélicoptère esimerkiksi, useat todistukset ovat pakollisia turvallisen lennon takaamiseksi. Tämä osoittaa, että ilmailu on yksi turvallisimmista liikennemuodoista!
Ulkopuolista apua lentopelon hallintaan
Suosittelemme, että lähestyt lennon aikana miehistöä (lentoemännät, hôtesses tai pilotes) ja kerrot heille peloistasi. He ryhtyvät tarvittaviin toimiin rauhoittaakseen sinua koko matkan ajan. Tukea ei ole koskaan liikaa, kun pelottaa!
Lopuksi kaikille niille, jotka eivät pysty hallitsemaan lentopelkoa itsenäisesti tai jotka kärsivät aviafobiasta, älkää huolestuko, se on hoidettavissa! Voit kääntyä lääkärin puoleen. Hän voi auttaa sinua tiettyjen harjoitusten avulla ja voi myös määrätä sinulle lääkkeitä, jotka auttavat sinua voittamaan lentopelon.
Lisäksi jotkin lentoyhtiöt ja erikoistuneet yritykset tarjoavat herkistämiskursseja. Nämä maksulliset kurssit auttavat tulevia matkustajia voittamaan lentopelkonsa. Niihin sisältyy jopa uppoutumista virtuaalitodellisuuteen tai lentosimulaattoreihin, jotta päästään mahdollisimman lähelle lennon aikana koettuja tuntemuksia. Tämä voisi olla ratkaisu sinulle!
Osoitteessa AEROAFFAIREStakaamme asiakkaidemme turvallisuuden. Matkustaminen yksityissuihkukoneella kanssamme takaa matkan täydellisessä rauhassa. Ota yhteyttä numeroon +33 (0)1 44 09 91 82 tai täytä yhteydenottolomakkeemme devis en lignetiimimme on valmis auttamaan sinua löytämään juuri sinulle sopivan lennon.