
Entä jos helikopterit pystyisivät kilpailemaan lentokoneiden kanssa nopeudessa? Eurocopter X3 (lausutaan ranskaksi ”X-kuutio”) rikkoi rajoja saavuttamalla 7. kesäkuuta 2013 nopeuden 472 km/h. Tämä saavutus keksi ilmailun uudelleen ja teki siitä maailman nopeimman helikopterin.
Tämä teknologinen helmi, joka on osittain helikopteri ja osittain lentokone, on viitoittanut tietä uuden sukupolven hybridilentokoneille. Miten se toimii? Mitä haasteita se on voittanut? Ja ennen kaikkea, voisiko se jonain päivänä muuttaa työmatkamme tai hätätilanteessa suoritettavat tehtävämme?
Tutustu tämän legendaarisen koneen historiaan, tutustu sen lupaaviin seuraajiin ja selvitä, miten AEROAFFAIRES mahdollistaa helikopterin räätälöidyn vuokrauksen.

Lähde: Wikipedia
Maailman nopeimman helikopterin X3-ohjelman alkuperä ja tavoitteet
Eurocopter X3 on girodyyni eli helikopterin ja lentokoneen hybridi. Konkreettisesti ilma-alusta lennetään paikallaan kuin helikopteria, kun taas lennossa se voidaan muuttaa lentokoneeksi lentämällä vaakatasossa.
Sen rakensi Eurocopter, josta tuli Airbus Helicopters vuonna 2014, kilpailemaan Bell-Boeing CV-22 Ospreyn kanssa.
Kaksi ilmailualan jättiläistä etsi 2000-luvun alussa parasta mahdollista tapaa yhdistää lentokoneen kantama ja nopeus helikopterin helppokäyttöisyyteen. Tämä vaati kuitenkin huomattavan budjetin.
Eurocopter käynnistikin X3-ohjelman, jonka ainoana tarkoituksena oli toteuttaa ilmailun esittelyjä uuden lentokoneen sarjatuotannon sijasta.
Miten Eurocopter X3 luotiin?
Eurocopter X3 on kahden lentokoneen yhdistelmä:
- Siinä on moottorin käyttämä pääroottori, joka tuottaa pystysuuntaista liikettä helikopterin tapaan.
- Sen vetoa (vaakasuuntaista liikettä) ylläpitää yksi tai useampi moottori, kuten lentokoneessa.
Työn pohjana käytetään AS-365N3 Dauphin 2 -konetta, minkä vuoksi se muistuttaa ulkoisesti voimakkaasti Eurocopteria. Eurocopterissa on myös EC155:n viisisiipinen roottori ja EC175:n täydellinen voimansiirtojärjestelmä.
Turbomoottorit ovat Rolls-Royce Turboméca RTM322 -moottoreita. Kaikkiaan 35 prosenttia osista on suunniteltu erityisesti Eurocopter X3:aa varten.
Yksi Eurocopterin erityispiirteistä on se, että siinä ei ole peräroottoria, vaan se on korvattu kahdella turboprop-moottorilla, jotka on asennettu lyhyisiin siipiin, mikä mahdollistaa suuren kiihtyvyyden. Lisäksi potkurit on sijoitettu siten, että kiihtyvyys on vaakasuora. Myös jarrutus on paljon tehokkaampaa kuin perinteisissä helikoptereissa. Päävaihteisto käyttää sekä pääroottoria että kahta potkuriturbiinimoottoria.
Eurocopter X3:n ensilennot tehtiin syyskuussa 2010 Etelä-Ranskassa (Istres-Le Tubén lentotukikohta 125).
Eurocopter X3:een mahtuu kaksi henkilöä, ja se painaa 5 200 kiloa. Sitä on tarkoitus käyttää pelastus- ja etsintätehtäviin, mutta sitä ei koskaan oteta käyttöön tai käytetä ilmakuljetuksiin.

Lähde: Wikipedia
Mikä on helikopterin keskinopeus?
Helikopterin keskimääräinen matkanopeus on 300 km/h, kun taas lentokoneen nopeus on 850 km/h. Tämä johtuu helikopterin ja sen roottorin toimintaperiaatteesta.
Mikä on Eurocopter X3:n nopeusennätys?
Airbus Helicoptersin (entinen Eurocopter) kehittämä hybridihelikopteri Eurocopter X3 on teknologisen innovaation keskittymä. Se on suunniteltu yhdistämään helikopterin ohjattavuus ja lentokoneen nopeus, ja se ylittää ilmailun rajat.
Sen vakiomatkustusnopeus on jo nyt vaikuttava: 407 km/h . Mutta X3 ei pysähdy tähän. Vuonna 2011 suoritetun testilennon aikana se saavutti 430 km/h nopeuden, kun se käytti alle 80 prosenttia tehostaan. Tämä suorituskyky herätti välittömästi huomiota, varsinkin kun se esiteltiin samana vuonna Pariisin ilmailunäyttelyssä.
Vuonna 2012 lentokone ylitti Atlantin kahden kuukauden esittelykampanjaa varten Yhdysvalloissa ja voitti arvostetun Howard Hughes -palkinnon American Helicopter Society -järjestöltä.
Mutta vasta 7. kesäkuuta 2013 X3:sta tuli todellinen legenda. Tasalennolla 3 050 metrin korkeudessa se teki nopeusennätyksen 472 km/h (255 solmua) vaakalennossa ylitettyään 483 km/h (263 solmua) laskeutumisessa. Tällä historiallisella lennolla tehtiin helikopterin lisensoimaton nopeusennätys.
X3:n tärkein kilpailija oli tuolloin Sikorsky X2 , toinen amerikkalainen hybridihelikopteri, joka oli suunniteltu ensisijaisesti sotilastehtäviin. Toisin kuin jälkimmäinen, X3:lle oli ominaista sen luonnollinen vakaus, eikä se tarvinnut tärinäntorjuntajärjestelmiä tai vahvistettua vakautusta.
Kolmen ja puolen vuoden kehitystyön, 199 testilennon ja 155 lentotunnin jälkeen X3:n seikkailu päättyi. Ainoasta rakennetusta prototyypistä tuli museoesine: se oli ensin esillä Le Bourget’ssa sijaitsevassa Musée de l’Air et de l’Espace -museossa Concorden ja Mirage IV:n rinnalla, ja vuonna 2017 se siirrettiin Marseillen lähellä sijaitsevaan Saint-Victoret’n ilmailumuseoon, jossa se ihastuttaa edelleen harrastajia.
Maailman nopeimpien siviili- ja sotilashelikoptereiden ranking (2025)
1. Eurocopter X3 (Airbus Helicopters) – 472 km/h
Eurocopter X3, Airbus Helicoptersin teknologian esittelykone, pitää edelleen hallussaan helikopterin nopeusennätystä, sillä se saavutti 472 km/h vuonna 2013.
2. Sikorsky X2 – 463 km/h
Tämä prototyyppi teki nopeusennätyksen vuonna 2010 ja loi pohjan myöhemmälle kehitykselle, kuten S-97 Raiderille.
3. Bell V-280 Valor
Bell V-280 Valor on rototilttihelikopteri, jonka Yhdysvaltain armeija valitsi vuonna 2022 korvaamaan Black Hawk -helikopterin osana FLRAA-ohjelmaa (Future Long-Range Assault Aircraft).
Taisteluversio on suunniteltu saavuttamaan 518 kilometrin tuntinopeuden matkanopeus 1 480 kilometrin säteellä.
Kuljetusversio puolestaan on rajoitettu 280 km/h nopeuteen 3 900 kilometrin toimintasäteellä.
4. Raider X
Raider X, vuonna 2019 esitellyn Sikorsky X2:n seuraaja, on suunniteltu Yhdysvaltain armeijan käyttöön, ja siinä yhdistyvät viimeisimmät teknologiset edistysaskeleet. Se perustuu myös S-97:ään, ja se voi saavuttaa jopa 463 km/h nopeuden.
5. Airbus RACER
Airbusin RACER (Rapid and Cost-Effective Rotorcraft) -demonstraattori teki ensimmäiset lentonsa vuonna 2024, ja sen matkalentonopeus on 407 km/h ja maksiminopeus 420 km/h.
Se on suunniteltu tehtäviin, kuten ensihoito-, etsintä- ja pelastustehtäviin.
Lisäksi sen tavoitteena on vähentää polttoaineen kulutusta 20 prosenttia hybridiarkkitehtuurin ja ”eco-mode”-tekniikan ansiosta, joka mahdollistaa yhden moottorin sammuttamisen matkalennon aikana.
6. Westland Lynx – 400 km/h
Tämä brittiläinen helikopteri on ollut virallinen ennätysmies, ja Fédération Aéronautique Internationale (FAI) on sertifioinut sen 400 km/h:n nopeudeksi vuodesta 1986.
6. United Aircraft Zhang Ying R6000.
Kiina esitteli vuonna 2024 Zhang Ying R6000:n. Se on 6 tonnin painoinen rototilttirobotti, jonka matkanopeus on 550 kilometriä tunnissa ja toimintasäde 4 000 kilometriä.
Vaikka se on ensisijaisesti tarkoitettu matkustajien ja rahdin kuljetukseen, sen suorituskyky tekee siitä yhden maailman nopeimmista pystysuoraan nousevista lentokoneista.
Eurocopter X3:a esittelevä video :
Miten voin vuokrata helikopterin?
Helikopterin vuokraaminen on hyvin yksinkertaista. AEROAFFAIRESilla on käytettävissänne helikoptereita ja ammattitaitoisia lentäjiä. Lennon voi varata usealla eri tavalla:
- Pyydä tarjous verkossa,
- Soita meille suoraan varauspuhelimemme kautta numeroon +33 144 0991 82, 7/7-24H/24.
Miksi valita meidät?
Me AEROAFFAIRESilla teemme yhteistyötä helikopteriyhtiöiden kanssa kaikkialla maailmassa, joten saat erittäin kilpailukykyiset hinnat seuraavalle helikopterin tilauslennollesi.
Tarjoamme myös lisäpalveluita: hotelli- ja ravintolavarauksia lentosuunnitelmasi mukaan, autonkuljettajia maaliikenteeseen jne
Aloittaaksesi lentämisen AEROAFFAIRESin kanssa tarvitset vain yksinkertaisen tarjouksen. Täytä henkilökohtaiset tietosi verkossa, niin etsimme sinulle parhaiten sopivan yhtiön. Tämän jälkeen lähetämme sinulle sopimuksen allekirjoitettavaksi ja palautettavaksi.