ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Lentäjäksi Ranskassa: Top 6 parasta ilmailukoulua

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Haluatko lentäjäksi tai mietitkö, millaisia eri reittejä tähän jännittävään ammattiin on tarjolla?

Olitpa sitten tuleva opiskelija, joka etsii opastusta, tai vain utelias ilmailun maailmasta, tämä resurssi on sinua varten.

Yksityisen ilmailun ja lentoliikenteen ammattilaisten tiimimme opastaa sinua eri urapolkujen läpi.

Löydät selkeän, vertailevan analyysin Ranskan parhaista ilmailukouluista sekä käytännön neuvoja, jotka auttavat sinua löytämään tiesi tässä vaativassa seikkailussa, joka on kuitenkin saavutettavissa niille, jotka valmistautuvat tiukasti.

Lentäjän ammatti: kurinalaisuutta, intohimoa ja joustavuutta

Lentäjät vastaavat matkustajien kuljettamisesta pisteestä A pisteeseen B, ja he ovat niin sanottua matkustamohenkilökuntaa. Heidän tehtävänsä ovat monitahoisia, ja ne ovat pitkiä ja monimutkaisia: ne tapahtuvat ennen lentoa, lennon aikana ja jopa sen jälkeen.

1. Ennen lentoa

Ennen jokaista lentoa järjestetään tiedotustilaisuus, jossa selvitetään lentokoneen tekniset seikat: radio, viestintä, paikannus, navigointilaitteet jne. Tarkka tarkistuslista on tarkistettava, ja tehtävät jaetaan lentäjien kesken. Yleensä yksi lentäjä vastaa ”lentoa edeltävästä tarkastuksesta” eli lentokoneen ulkoisesta kunnosta. Toinen lentäjä menee suoraan koneen sisälle konfiguroimaan sen ja laatimaan lentosuunnitelman. Tämä valmisteluvaihe on olennaisen tärkeä, ja se on suoritettava huolellisesti, erityisesti kun lasketaan tarvittava polttoainemäärä ja tutkitaan sääolosuhteita.

2. Lennon aikana

Lentäjän on ainoana henkilönä koneessa oltava tarkkaavainen, reagoiva ja tarpeeksi kylmäpäinen selviytyäkseen erilaisista tilanteista. Siksi lentohenkilökunnan on vahvan vastuuntunnon ja analyyttisten taitojen lisäksi oltava hyvässä kunnossa ja sillä on oltava hyvä fyysinen ja hermostollinen kestävyys. Tässä yhteydessä se, onko heillä lääkärintodistus vai ei, herättää monia kysymyksiä. Lentolääketieteellisessä keskuksessa on suoritettava luokan 1 PNT-tarkastus. Tässä lääkärintarkastuksessa tutkitaan useita tekijöitä:

  • näkö ;
  • kuulo
  • neurologisten ongelmien esiintyminen
  • sydänongelmat jne

Ohjaamossa lentäjä toimii useilla tasoilla: hän hallitsee kaikkia parametreja, valvoo lentokoneen tietokoneita ja on jatkuvasti yhteydessä lennonjohtoon. Lentäminen on yhä enemmän automatisoitua, mutta se on edelleen monimutkainen ala, joka edellyttää tiettyä taitotietoa ja navigointijärjestelmien hyvää tuntemusta. Koska lentäjä on vastuussa lentohenkilökunnasta ja matkustajista, hänellä on oltava kaksi lisävaatimusta: ennakointikyky ja moitteeton englannin kielen taito.

3. Lennon jälkeen

Lentäjän tehtävä päättyy muutama tunti laskeutumisen jälkeen. Hänen on raportoitava lennosta, toisin sanoen kerrottava ja välitettävä havaintojaan.

Nämä voivat koskea lentokoneen huoltoa: tavoitteena on parantaa lentoturvallisuutta ja ennakoida tulevia lentoja koskevia vaaratilanteita.

Lentäjän urapolku

Lentäjän uralla on monia mahdollisuuksia ja etenemismahdollisuuksia eri tasoilla.

Yleisesti ottaen aloitat lentäjänä lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla, sitten pitkillä lennoilla.

Noin kymmenen vuoden kokemuksen jälkeen pääset kapteeniksi lyhyen ja keskipitkän matkan lennoille ja lopulta kapteeniksi pitkän matkan lennoille.

Tietyn lentokonetyypin kouluttajakapteeniksi pääseminen on lentäjän uran huipennus.

Ennen tämän vaiheen saavuttamista tarvitaan luonnollisesti useita koulutuskursseja ja pätevyyksiä.

Seuraavassa tarkastelemme, mitä liikennelentäjäksi tai yksityislentäjäksi opiskeluun kuuluu..

Ilmailukoulutus: miten sinusta tulee lentäjä?

Lentäjäksi ryhtyminen edellyttää pitkää oppisopimuskoulutusta ja vankkaa koulutusta kentällä.

Riippumatta siitä, valitsetko ”kuninkaallisen” valtiollisen reitin grandes écoles -korkeakouluista vai rinnakkaiskursseja (maksulliset tutkinnot, armeija), lentämisen oppiminen vie pitkän ajan.

Opinnot ovat erityisen valikoivia, ja ENAC:iin (Kansallinen siviili-ilmailukoulu) otetaan vuosittain noin kolmekymmentä hakijaa.

Tarjolla on useita valtion eri tasoisia kursseja:

  • Postbac
  • Bac+2 tieteellisestä kurssista
  • PPL (yksityislentäjän lupakirja), CPL (liikennelentäjän lupakirja) ja teoreettinen ATPL (liikennelentäjän lupakirja)

Näiden opintojen suorittamisesta myönnetään lukuisia eri tutkintoja, ja ne merkitsevät aika- ja rahasijoitusta. Siksi on tärkeää valita oikeanlainen kurssi, joka sopii tavoitteisiisi ja menestymismahdollisuuksiisi.

Näiden kurssien suorittamisen jälkeen aloittelevan lentäjän bruttokuukausipalkka on noin 2 000 euroa. Tämä kuitenkin vaihtelee lentoyhtiöstä, lentokonetyypistä, lentomatkoista jne. riippuen.

Edustava otos 6 ranskalaisesta ilmailukoulusta: vertailu

Tässä on vertaileva raporttimme Ranskan 6 parhaasta ilmailukoulusta, joka perustuu seuraaviin kriteereihin:

  • sijoitus Ranskan parhaiden insinöörikoulujen sarjataulukossa ;
  • tarjottavien ilmailu- ja ilmailualan teoreettisten kurssien (kandidaatti- ja maisterikurssit) valikoima ;
  • opetetut käytännön lentäjäkoulutusohjelmat
  • käytettävissä olevat tilat ja laitteet ;
  • kustannukset opiskeluvuotta kohti;
  • kurssin pituus.

1. ISAE-Supaéro

  • sijoitus: 4
  • ohjelmien määrä: 14
  • pilottiohjelma: ilmailutekniikan jatkotutkinto
  • laitteisto: yhdeksän lentokonetta, autonomisten järjestelmien alusta mikro- ja robottirobotteja varten, lentosimulaattorit ja neuroergonomian alusta, tuulitunnelit, aeroakustinen tuulitunneli, turbokoneiden testauspenkki, ohjelmisto-ohjattu radiohuone, satelliittiseuranta- ja -operaatioiden maa-asema, satelliittivalvontakeskus
  • kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 4 800 euroa
  • kurssin kesto: 24 kuukautta kokopäiväisesti

2. ESTACA

  • sijoitus: 8
  • ohjelmien määrä: 8
  • pilottiohjelma: ilmailuinsinöörin (maisterin) ja liikennelentäjän koulutus
  • tilat: simulaattorit, tutkimuslaboratoriot, tuulitunnelit
  • kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 7 990 €
  • kurssin kesto: 12 kuukautta kokopäiväisesti

3. École Centrale de Nantes

  • sijoitus: 15
  • ohjelmien määrä: 2
  • pilottiohjelma: N/A
  • laitteisto: tuulitunnelit, dynaaminen ja staattinen testauskeskus, nopea tuotantolaitteisto
  • kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 2 500 €
  • kurssin kesto: 36 kuukautta kokopäiväisesti

4. Institut Polytechnique des Sciences Avancées (IPSA)

  • sijoitus: 36
  • ohjelmien määrä: 2
  • pilottiohjelma: ilmailu- ja avaruustekniikan insinööri (maisteri)
  • tilat: tuulitunnelit, tutkimuslaboratoriot, älykkäät tietokoneet
  • kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 5 500 €
  • kurssin kesto: 36 kuukautta kokopäiväisesti

5. École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)

  • sijoitus: 53
  • ohjelmien määrä: 2
  • pilottiohjelma: ilmailumekaniikka ja energia (maisterin tutkinto)
  • tilat: tutkimuslaboratoriot
  • kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 7 300 €
  • kurssin kesto: 24 kuukautta kokopäiväisesti

6. ENAC

  • sijoitus: 65
  • ohjelmien määrä: 12
  • pilottiohjelma: Liikennelentäjän tutkinto (vain tutkinnon suorittaneille tai valmistavilla kursseilla oleville opiskelijoille)
  • tilat: 121 lentokonetta, erityiset lentosimulaattorit, kehittyneet lennonjohtosimulaattorit, aerodynaaminen, elektroninen, tietotekninen ja kielellinen infrastruktuuri, neljä tutkimuslaboratoriota
  • kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 1 300 euroa
  • kurssin kesto: 36 kuukautta kokopäiväisesti

Riippumatta siitä, minkä kurssin valitset, ammattilentäjä on ennen kaikkea intohimoinen mies tai nainen.

Ilmailuasiantuntijamme auttavat sinua yksityislentoasiassa ympäri vuorokauden numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi käyttää online-tarjoustamme saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.

  • Mitä vaihtoehtoja Ranskassa on lentäjän ammattiin pääsemiseksi luetelluille kouluille?

    Suurten insinöörikoulujen ja ENAC:n lisäksi on yksityisiä koulutuskursseja (kuten hyväksyttyjä koulutusorganisaatioita) ja sotilaskursseja (Armée de l’Air et de l’Espace). Jotkin lentoyhtiöt tarjoavat myös kadettiohjelmia, joissa koulutus rahoitetaan osittain tai kokonaan vastineeksi ammatillisesta sitoutumisesta.

  • Voiko minusta tulla lentäjä ilman insinöörikoulua?

    Kyllä, hyväksyttyjen koulutusorganisaatioiden kautta on mahdollista saada liikennelentäjän lupakirja (CPL) tai liikennelentäjän lupakirja (ATPL) ilman insinöörin tutkintoa.

    Lentoyhtiöt voivat kuitenkin suosia hakijoita, jotka ovat suorittaneet akateemisen vaativuutensa vuoksi tunnustettuja kursseja.

  • Miten luokan 1 lääketieteellinen kelpoisuustodistus vaikuttaa lentäjän uraan?

    Luokan 1 lääketieteellinen kelpoisuustodistus on pakollinen liikennelentäjän työtehtäviin. Jos lentäjä menettää todistuksensa (lääketieteellisistä syistä), hänet voidaan luokitella uudelleen tai hänen uransa voi keskeytyä. Jotkut lentäjät siirtyvät koulutukseen, johtoon tai lennonjohtoon.

  • Miten voimme rahoittaa pilottitutkimuksia, jotka ovat usein hyvin kalliita?

    Avustusten (erityisesti ENAC:n osalta) lisäksi apuna voivat olla pankkilainat, sponsorit (ilmailukerhot, yritykset) tai CPF:n (Compte Personnel de Formation) kaltaiset järjestelmät. Myös lentoyhtiöiden kadettikoulutusohjelmat kattavat osan kustannuksista.

  • Voivatko asevoimien lentäjät liittyä siviili-ilmailuun?

    Kyllä, uudelleenkoulutuksen jälkeen. Heidän on suoritettava siviilipätevyys (kuten ATPL-lupakirja) ja joskus erityisiä moduuleja (siviililentoliikenteen hallinta, lentoyhtiökohtaiset menettelyt). Heidän kokemustaan arvostetaan usein.

  • Onko lentäjän ammattiin pääsylle ikäraja?

    Koulutuksen aloittamiselle ei ole tiukkoja ikärajoja, mutta yritykset asettavat usein työhönoton enimmäisikärajan (yleensä 35-40 vuotta), jotta varmistetaan riittävän pitkä ura.

  • Mikä rooli lentosimulaattorilla on koulutuksessa?

    Simulaattoreiden avulla voit harjoitella monimutkaisissa tilanteissa (huono sää, rikkoutuminen) ilman riskejä. Simulaattorit ovat välttämättömiä, kun validoidaan tietyn tyyppisen lentokoneen (kuten A320 tai B787) pätevyyttä.

  • Voivatko ulkomaiset lentäjät työskennellä Ranskassa?

    Kyllä, edellyttäen, että heidän lupakirjansa on tunnustettu (Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n kautta) ja että he hallitsevat ranskan kielen hyvin (ICAO:n lentoviestinnän vähimmäistaso 4).

  • Miten teknologia kehittyy lentäjäkoulutuksessa?

    Virtuaalitodellisuuden (VR), tekoälyn käyttö suorituskyvyn analysoinnissa ja verkkokurssien käyttö lisääntyy, mutta lupakirjan saaminen edellyttää edelleen todellisia lentotunteja.

  • Onko mahdollista erikoistua yksityis- tai liikesuihkukoneiden lentämiseen?

    Kyllä, lisäkoulutuksen (kuten liikesuihkukoneiden kelpuutukset) ja kokemuksen kautta. Asiakaspalvelutaidot (VIP-asiakkaille) ovat plussaa.

  • Minkä tasoista englannin kielen taitoa vaaditaan harjoitteluun?

    ICAO:n taso 4 (operatiivinen) on pakollinen, mutta lentoyhtiöt vaativat usein tasoa 5 tai 6 (nykyinen) kaukolennoille. ELPAC:n kaltaiset testit ovat standardoituja.

  • Miten hoidat jet lagin ja väsymyksen pitkän matkan uralla?

    Lentäjät noudattavat tiukkoja menettelytapoja (unen hallinta, ravitsemus) ja heillä on säännellyt aikataulut (vähimmäislepoajat lentojen välillä).

  • Mitä keinoja minulla on, jos en läpäise koulun valintamenettelyä?

    Yritä onneasi uudelleen lisävalmennuksen jälkeen, käänny yksityisten valtuutettujen valtuutettujen valtuutettujen puoleen tai hanki yksityislentäjän lupakirja (PPL) ennen kuin haet uudelleen.