
Haluatko lentäjäksi tai mietitkö, millaisia eri reittejä tähän jännittävään ammattiin on tarjolla?
Olitpa sitten tuleva opiskelija, joka etsii opastusta, tai vain utelias ilmailun maailmasta, tämä resurssi on sinua varten.
Yksityisen ilmailun ja lentoliikenteen ammattilaisten tiimimme opastaa sinua eri urapolkujen läpi.
Löydät selkeän, vertailevan analyysin Ranskan parhaista ilmailukouluista sekä käytännön neuvoja, jotka auttavat sinua löytämään tiesi tässä vaativassa seikkailussa, joka on kuitenkin saavutettavissa niille, jotka valmistautuvat tiukasti.
Lentäjän ammatti: kurinalaisuutta, intohimoa ja joustavuutta
Lentäjät vastaavat matkustajien kuljettamisesta pisteestä A pisteeseen B, ja he ovat niin sanottua matkustamohenkilökuntaa. Heidän tehtävänsä ovat monitahoisia, ja ne ovat pitkiä ja monimutkaisia: ne tapahtuvat ennen lentoa, lennon aikana ja jopa sen jälkeen.
1. Ennen lentoa
Ennen jokaista lentoa järjestetään tiedotustilaisuus, jossa selvitetään lentokoneen tekniset seikat: radio, viestintä, paikannus, navigointilaitteet jne. Tarkka tarkistuslista on tarkistettava, ja tehtävät jaetaan lentäjien kesken. Yleensä yksi lentäjä vastaa ”lentoa edeltävästä tarkastuksesta” eli lentokoneen ulkoisesta kunnosta. Toinen lentäjä menee suoraan koneen sisälle konfiguroimaan sen ja laatimaan lentosuunnitelman. Tämä valmisteluvaihe on olennaisen tärkeä, ja se on suoritettava huolellisesti, erityisesti kun lasketaan tarvittava polttoainemäärä ja tutkitaan sääolosuhteita.
2. Lennon aikana
Lentäjän on ainoana henkilönä koneessa oltava tarkkaavainen, reagoiva ja tarpeeksi kylmäpäinen selviytyäkseen erilaisista tilanteista. Siksi lentohenkilökunnan on vahvan vastuuntunnon ja analyyttisten taitojen lisäksi oltava hyvässä kunnossa ja sillä on oltava hyvä fyysinen ja hermostollinen kestävyys. Tässä yhteydessä se, onko heillä lääkärintodistus vai ei, herättää monia kysymyksiä. Lentolääketieteellisessä keskuksessa on suoritettava luokan 1 PNT-tarkastus. Tässä lääkärintarkastuksessa tutkitaan useita tekijöitä:
- näkö ;
- kuulo
- neurologisten ongelmien esiintyminen
- sydänongelmat jne
Ohjaamossa lentäjä toimii useilla tasoilla: hän hallitsee kaikkia parametreja, valvoo lentokoneen tietokoneita ja on jatkuvasti yhteydessä lennonjohtoon. Lentäminen on yhä enemmän automatisoitua, mutta se on edelleen monimutkainen ala, joka edellyttää tiettyä taitotietoa ja navigointijärjestelmien hyvää tuntemusta. Koska lentäjä on vastuussa lentohenkilökunnasta ja matkustajista, hänellä on oltava kaksi lisävaatimusta: ennakointikyky ja moitteeton englannin kielen taito.
3. Lennon jälkeen
Lentäjän tehtävä päättyy muutama tunti laskeutumisen jälkeen. Hänen on raportoitava lennosta, toisin sanoen kerrottava ja välitettävä havaintojaan.
Nämä voivat koskea lentokoneen huoltoa: tavoitteena on parantaa lentoturvallisuutta ja ennakoida tulevia lentoja koskevia vaaratilanteita.
Lentäjän urapolku
Lentäjän uralla on monia mahdollisuuksia ja etenemismahdollisuuksia eri tasoilla.
Yleisesti ottaen aloitat lentäjänä lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla, sitten pitkillä lennoilla.
Noin kymmenen vuoden kokemuksen jälkeen pääset kapteeniksi lyhyen ja keskipitkän matkan lennoille ja lopulta kapteeniksi pitkän matkan lennoille.
Tietyn lentokonetyypin kouluttajakapteeniksi pääseminen on lentäjän uran huipennus.
Ennen tämän vaiheen saavuttamista tarvitaan luonnollisesti useita koulutuskursseja ja pätevyyksiä.
Seuraavassa tarkastelemme, mitä liikennelentäjäksi tai yksityislentäjäksi opiskeluun kuuluu..
Ilmailukoulutus: miten sinusta tulee lentäjä?
Lentäjäksi ryhtyminen edellyttää pitkää oppisopimuskoulutusta ja vankkaa koulutusta kentällä.
Riippumatta siitä, valitsetko ”kuninkaallisen” valtiollisen reitin grandes écoles -korkeakouluista vai rinnakkaiskursseja (maksulliset tutkinnot, armeija), lentämisen oppiminen vie pitkän ajan.
Opinnot ovat erityisen valikoivia, ja ENAC:iin (Kansallinen siviili-ilmailukoulu) otetaan vuosittain noin kolmekymmentä hakijaa.
Tarjolla on useita valtion eri tasoisia kursseja:
- Postbac
- Bac+2 tieteellisestä kurssista
- PPL (yksityislentäjän lupakirja), CPL (liikennelentäjän lupakirja) ja teoreettinen ATPL (liikennelentäjän lupakirja)
Näiden opintojen suorittamisesta myönnetään lukuisia eri tutkintoja, ja ne merkitsevät aika- ja rahasijoitusta. Siksi on tärkeää valita oikeanlainen kurssi, joka sopii tavoitteisiisi ja menestymismahdollisuuksiisi.
Näiden kurssien suorittamisen jälkeen aloittelevan lentäjän bruttokuukausipalkka on noin 2 000 euroa. Tämä kuitenkin vaihtelee lentoyhtiöstä, lentokonetyypistä, lentomatkoista jne. riippuen.
Edustava otos 6 ranskalaisesta ilmailukoulusta: vertailu
Tässä on vertaileva raporttimme Ranskan 6 parhaasta ilmailukoulusta, joka perustuu seuraaviin kriteereihin:
- sijoitus Ranskan parhaiden insinöörikoulujen sarjataulukossa ;
- tarjottavien ilmailu- ja ilmailualan teoreettisten kurssien (kandidaatti- ja maisterikurssit) valikoima ;
- opetetut käytännön lentäjäkoulutusohjelmat
- käytettävissä olevat tilat ja laitteet ;
- kustannukset opiskeluvuotta kohti;
- kurssin pituus.
1. ISAE-Supaéro
- sijoitus: 4
- ohjelmien määrä: 14
- pilottiohjelma: ilmailutekniikan jatkotutkinto
- laitteisto: yhdeksän lentokonetta, autonomisten järjestelmien alusta mikro- ja robottirobotteja varten, lentosimulaattorit ja neuroergonomian alusta, tuulitunnelit, aeroakustinen tuulitunneli, turbokoneiden testauspenkki, ohjelmisto-ohjattu radiohuone, satelliittiseuranta- ja -operaatioiden maa-asema, satelliittivalvontakeskus
- kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 4 800 euroa
- kurssin kesto: 24 kuukautta kokopäiväisesti
2. ESTACA
- sijoitus: 8
- ohjelmien määrä: 8
- pilottiohjelma: ilmailuinsinöörin (maisterin) ja liikennelentäjän koulutus
- tilat: simulaattorit, tutkimuslaboratoriot, tuulitunnelit
- kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 7 990 €
- kurssin kesto: 12 kuukautta kokopäiväisesti
3. École Centrale de Nantes
- sijoitus: 15
- ohjelmien määrä: 2
- pilottiohjelma: N/A
- laitteisto: tuulitunnelit, dynaaminen ja staattinen testauskeskus, nopea tuotantolaitteisto
- kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 2 500 €
- kurssin kesto: 36 kuukautta kokopäiväisesti
4. Institut Polytechnique des Sciences Avancées (IPSA)
- sijoitus: 36
- ohjelmien määrä: 2
- pilottiohjelma: ilmailu- ja avaruustekniikan insinööri (maisteri)
- tilat: tuulitunnelit, tutkimuslaboratoriot, älykkäät tietokoneet
- kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 5 500 €
- kurssin kesto: 36 kuukautta kokopäiväisesti
5. École Nationale Supérieure de Mécanique et d’Aérotechnique (ISAE – ENSMA)
- sijoitus: 53
- ohjelmien määrä: 2
- pilottiohjelma: ilmailumekaniikka ja energia (maisterin tutkinto)
- tilat: tutkimuslaboratoriot
- kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 7 300 €
- kurssin kesto: 24 kuukautta kokopäiväisesti
6. ENAC
- sijoitus: 65
- ohjelmien määrä: 12
- pilottiohjelma: Liikennelentäjän tutkinto (vain tutkinnon suorittaneille tai valmistavilla kursseilla oleville opiskelijoille)
- tilat: 121 lentokonetta, erityiset lentosimulaattorit, kehittyneet lennonjohtosimulaattorit, aerodynaaminen, elektroninen, tietotekninen ja kielellinen infrastruktuuri, neljä tutkimuslaboratoriota
- kustannukset opiskeluvuotta kohti (ranskalainen opiskelija): 1 300 euroa
- kurssin kesto: 36 kuukautta kokopäiväisesti
Riippumatta siitä, minkä kurssin valitset, ammattilentäjä on ennen kaikkea intohimoinen mies tai nainen.
Ilmailuasiantuntijamme auttavat sinua yksityislentoasiassa ympäri vuorokauden numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi käyttää online-tarjoustamme saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.