16.-22. kesäkuuta 2025aéroport du Bourget jälleen kerran tervetulleeksi ilmailumaailma kaikessa monimuotoisuudessaan. GIFAS:n (Groupement des Industries Françaises Aéronautiques et Spatiales) tytäryhtiön SIAE:n järjestämä kansainvälinen Pariisin ilmailunäyttely (55ᵉ) vahvisti asemansa maailmanlaajuisena foorumina innovaatioille, teollisille sopimuksille ja strategiselle vuoropuhelulle.

Jäsennelty näyttely: ammattilaiset ja suuri yleisö seurasivat toisiaan
Näyttely järjestettiin tavanomaisessa muodossaan: 16.-19. kesäkuuta alan ammattilaisille ja 20.-22. kesäkuuta suurelle yleisölle.
Avainluvut
Vuoden 2025 messuille osallistui erittäin suuri määrä osanottajia:
- 2 498 näytteilleasettajaa 48 maasta
- 292 579 kävijää, joista
- 127 312 ammattilaista,
- 165 267 suurta yleisöä
- 150 siviili- jasotilaslentokonetta esillä
- 1 850 akkreditoituatoimittajaa, jotka edustavat 75 maata
- 322 virallista valtuuskuntaa yli 100 maasta
- 13 ranskalaista ministeriä ja valtiosihteeriä läsnä
- Ranskan presidentin viralliset avajaiset
- 300 uutta yritystä 21 maasta
- Allekirjoitetut sopimukset noin 150 miljardin dollarin arvosta
Nämä luvut vahvistavat Le Bourget’n aseman yhtenä maailman suurimmista teollisista ja strategisista tapahtumista.
Ajankohtaisia aiheita vastaavat teemat
Näyttelyn sisältö on jäsennelty viiden keskeisen teeman ympärille:
- Puolustus: valmistajien ja sotilasvaltuuskuntien vahva läsnäolo
- Avaruus: Euroopan kunnianhimoisten tavoitteiden ja uusien tähtikuvioiden esittely
- Energiamurros: hiilidioksidipäästöjen vähentämisohjelmat, sähkökäyttöiset kevytlentokoneet, kestävät polttoaineet jne
- Teknologiset innovaatiot: hybridilentokoneet, automaatio, kehittyneet materiaalit jne
- Teollinen itsemääräämisoikeus: eurooppalaiset alat, teknologinen riippumattomuus, osaamisen siirtäminen
Vakaa ja keskittynyt yritystoiminta
Taloudellisella rintamalla oli monia ilmoituksia, mutta ne keskittyivät muutamiin hallitseviin toimijoihin.
- Airbus 846 ilmoitettua tilausta, optiota ja sitoumusta, joista 250 kiinteää tilausta
- Boeing keskipitkän matkan segmentti: 356 ilmoitusta, pääasiassa keskipitkän matkan segmentillä
- Allekirjoitettujen tilausten kokonaismäärä on lähes 150 miljardia dollaria
Persianlahden ja Aasian ja Tyynenmeren alueen lentoyhtiöt olivat aktiivisimpia kaukoliikenteen reiteillä.
Huomattavia innovaatioita asfaltilla
Tarkimmin seurattujen lentokoneiden joukossa:
- Rafale Dassault, joka esiteltiin laivastoversiona, jossa on integroidut polttoainesäiliöt (CFT)
- Turgis & Gaillardin Aarok UAV, 100-prosenttisesti ranskalainen MALE-ohjelma
- Girodyne Racer,Airbus Helicopters, hybridiroottorilentokoneen teknologia
- 100-prosenttisesti sähkökäyttöisten siviili-ilma-alusten esittelyt, jotka osoittavat konkreettisia edistysaskeleita kohti puhdasta ilmailua
- Paris Air Lab: tekoälyä, virtuaalitodellisuutta, kyberturvallisuutta ja ilmastoa käsittelevä immersiivinen foorumi, jossa esitellään kestävän liikkuvuuden tulevaisuuden teknologioita


Työllisyys, koulutus ja taitojen siirto
Le Bourget on edelleen houkutteleva paikka ilmailualan ammattilaisille:
- Avion des Métiers: kävijät voivat tutustua eri ammatteihin lentokoneen runkomekaanikoista data-analyytikoihin
- Yli 40 koulua, CFA:ta, yliopistoa ja koulutuskeskusta paikan päällä
- Lukuisia rekrytointimahdollisuuksia erityisesti alan pk-yrityksille
- Työpaikkatiedotustilaisuuksia, konferensseja ja esittelyjä koko ammattipäivien ajan
Occitanie, alan alueellinen esittelytilaisuus
Occitanie, Euroopan johtava ilmailualue, oli keskeisessä asemassa 48 yrityksen paviljongissa. Niiden asiantuntemus toi esiin paikallisia ratkaisuja sähköisen työntövoiman, vähähiilisen suunnittelun, simulointiohjelmistojen ja ennakoivan kunnossapidon aloilla.
EBAA Ranska korosti liikelentotoiminnan strategista roolia
Pariisin ilmailunäyttelyssä 2025EBAA France vahvisti uudelleen liikelentotoiminnan ratkaisevan roolin Ranskan ilmailun ekosysteemissä. Liian usein karrikoitu lentoliikenteen ala on tärkeä alueellisen yhteenkuuluvuuden, taloudellisen jatkuvuuden ja operatiivisen hyödyn kannalta. Monilla alueilla, joilla on vain vähän tai ei lainkaan reittiliikennettä, liikelentoliikenne on ainoa suora yhteys päätöksentekokeskuksiin, teollisuuslaitoksiin tai strategisiin kumppaneihin.
Äskettäin julkaistun FNAM/UAF-tutkimuksen mukaan 70 prosenttia ranskalaisista uskoo alan kykyyn onnistua ekologisessa siirtymisessä ja 61 prosenttia näkee jo konkreettisia merkkejä: laivaston nykyaikaistaminen, kestävien polttoaineiden (SAF) käytön lisääminen, innovaatiot lentokoneissa. Liikelentotoiminta, joka on joustavampaa, on usein edelläkävijän roolissa. Jotkin lentoyhtiöt käyttävät jo 100-prosenttista SAF-polttoainetta lennoillaan ja ylittävät näin eurooppalaiset tavoitteet.
EBAAcitationRanska vaatii rakenteellista poliittista strategiaa, jotta Ranskaan ja Eurooppaan voidaan rakentaa todellinen SAF-teollisuus, johon investoidaan sen tavoitteita vastaavalla tavalla. Kuten luvut osoittavat, 80 prosenttia ranskalaisista uskoo, että elämä ilman lentoliikennettä tekisi heidän alueistaan entistäkin eristyneempiä. Siksi on tärkeää tunnustaa liikelentotoiminnan hyödyllinen, valittu ja vastuullinen rooli aluekehityksessä ja yritysten kilpailukyvyssä.
AEROAFFAIRESuusi lähestymistapa, joka liittyy suoraan alan muutoksiin
Vuodesta 1991 lähtien AEROAFFAIRES on seurannut liikeilmailun muutosta tiukasti, ketterästi ja sitoutuneesti. Seuraamme tiiviisti Le Bourget’ssa esiteltyjä innovaatioita: vähähiilistä teknologiaa, uuden sukupolven lentokoneita ja lentoliikenteen uusia toimijoita.
Tämäntyyppisten tapahtumien avulla tarkennamme myös operaattorikumppaneidemme valikoimaa ja vahvistamme asiantuntemustamme, jotta voimme ennakoida tarpeesi.