ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Presidentin lentokoneet: johtajienne lentokoneet

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Valtionpäämiehille matkustaminen ei ole vain kysymys liikkumisesta, vaan strateginen kysymys. Välitön saatavuus, tehostettu turvallisuus ja ehdoton mukavuus ovat näiden erityisesti maailman korkeimpien johtajien tarpeisiin varustettujen lentokoneiden tunnusmerkkejä.

Kokoushuoneet, makuuhuoneet, toimistot ja jopa rentoutumisalueet voidaan varustaa johtajien tarpeiden mukaan. Näin he voivat jatkaa ammattinsa harjoittamista pilvien keskellä.

Emmanuel Macronin Airbus A330:stä legendaariseen amerikkalaiseen Air Force Oneen ja Vladimir Putinin ylelliseen Iljushin Il-96-30:een jokainen lentokone heijastaa paitsi matkustajansa arvovaltaa myös maansa tavoitteita ja prioriteetteja.

Tutustu tässä artikkelissa presidentin ilma-aluksiin, niiden poikkeuksellisiin ominaisuuksiin ja joskus jopa niiden aiheuttamiin kiistoihin.

Ranskan presidentin lentokoneet vuonna 2025

1. Airbus A330

Vuodesta 2009 lähtien, Nicolas Sarkozyn presidenttikaudella,Airbus A330 on ollut Ranskan valtionpäämiehen virallinen lentokone. Emmanuel Macron käyttää sitä kansainvälisiin matkoihin ja tärkeisiin tehtäviin.

Tärkeimmät ominaisuudet:

  • Ulkopuoli: Identtinen tavanomaisen A330:n kanssa, mutta siinä on Ranskan tasavallan värit ja erityistunnus F-RARF (République française).
  • Sisätilat: Sisustettu presidentin vaatimusten mukaisesti:
    • Toimisto, jossa on turvalliset viestintäjärjestelmät (satelliittiyhteys, salatut yhteydet).
    • Presidentin sviitti, jossa on makuuhuone ja oma kylpyhuone.
    • Kokoustila 12 hengelle.
    • Lääkintätila, jossa on mini-leikkaussali.
    • Erilliset tilat henkilökunnalle (liiketoiminta-alue) ja turvallisuuspalveluille (talousalue).

Kustannukset :

  • Hankintahinta: noin 230 miljoonaa euroa (vuonna 2009).
  • Lentokustannukset tunnissa: ~21 000 euroa (mukaan lukien huolto, polttoaine ja miehistö).

Erityispiirre: Toisin kuin edeltäjänsä, Emmanuel Macron valitsee itse matkustajat jokaista matkaa varten.

2. Falcon 7X – Kansallisiin ja eurooppalaisiin matkoihin

Lyhyemmillä matkoilla (Ranskan tai Euroopan sisällä) presidentti käyttää Dassault Falcon 7X:ää, joka on ranskalainen huippuluokan liikesuihkukone.

Edut:

  • Nopeampi ja taloudellisempi matkoilla, joilla ei tarvita A330-konetta.
  • Mahdollisuus laskeutua lyhyemmille kiitoradoille, mikä mahdollistaa pääsyn alueellisille lentoasemille.

Arvioidut kustannukset: noin 10 000 euroa lentotuntia kohti.

3. Turvallisuus ja protokolla

  • Saattue: Presidentin lentomatkoilla on järjestelmällisesti vähintään yksi Ranskan ilmavoimien lentokone (usein Rafale) mukana uhkatilanteessa.
  • Huolto: Ranskan ilmavoimat hallinnoi lentokalustoa, joka tarkastetaan tarkasti ennen jokaista lentoa.

4. Viimeaikainen kehitys (2025)

Presidentin laivaston hiilijalanjäljen pienentämiseksi harkitaan laivaston nykyaikaistamista tutkimalla tehokkaampia lentokoneita (biopolttoaineet tai hybridikäyttö). A330-konetta ei kuitenkaan ole tarkoitus korvata virallisesti ennen vuotta 2030.

lähde: wikimedia commons

Amerikkalainen Boeing Air Force One

Alkuperä ja rakenne

Amerikkalainen presidentin lentokone, joka tunnetaan yleisesti nimellä Air Force One, perustuu sotilasmalliin. Se on Boeing 747-200B,ilmailuteollisuuden lippulaiva, joka teki ensilentonsa vuonna 1969. Presidenttikunnan vaatimusten täyttämiseksi koneeseen on tehty muutoksia erityisesti polttoaineen kulutuksen optimoimiseksi ja kantaman lisäämiseksi.

Varusteet ja kapasiteetti

Yhdysvaltojen presidentin koneessa on 370 neliömetrin ylellinen ja toiminnallinen tila, johon kuuluu mm. seuraavat tilat:

  • Yksityinen makuuhuone
  • Kylpyhuone;
  • Kuntosali;
  • Toimistot, jotka on varustettu lennon aikana tapahtuvaa työskentelyä varten.

Lentokoneeseen mahtuu jopa 100 matkustajaa (hallituksen jäseniä, turvallisuushenkilöstöä ja vieraita) mukaviin ja turvallisiin olosuhteisiin.

Turvallisuus ja presidentin lentokalusto

Varotoimenpiteenä on aina käytössä kaksi samanlaista lentokonetta, jotka voidaan korvata välittömästi teknisen vian sattuessa. Tämä redundanssi takaa presidentin tehtävien keskeytymättömän jatkuvuuden.

Vuoteen 2025 mennessä Air Force Onen laivaston arvo on arviolta yli miljardi dollaria, ja siihen sisältyy huipputeknologiaa kyberturvallisuuden, ohjuspuolustuksen ja turvallisen viestinnän aloilla.

Visuaalinen tunnistaminen

Ilma-alus on helposti tunnistettavissa :

  • Lentokoneen pyrstössä oleva Amerikan lippu
  • Erottuva sinivalkoinen väritys, joka on Yhdysvaltain presidenttikunnan symboli

Tuleva kehitys

Parhaillaan on käynnissä modernisointiohjelma, jonka tarkoituksena on korvata nykyiset 747-200B-koneet Boeing 747-8-koneilla, jotka tarjoavat paremman polttoainetehokkuuden ja tehokkaammat avioniikkajärjestelmät.

Air Force One on paljon muutakin kuin pelkkä lentokone: se on vallan ja suvereniteetin symboli, jonka tarkoituksena on varmistaa Yhdysvaltojen johtajuuden turvallisuus ja jatkuvuus kaikissa olosuhteissa.

lähde: pixabay

Iljushin Il-96-300PU: Venäjän presidentin lentokoneet

Yleiskuvaus

Iljushin Il-96-300PU (Пункт Управления, ”Command Post”) on Venäjän presidentin Vladimir Putinin matkoillaan käyttämä virallinen lentokone. Presidentin laivastossa on kaksi konetta, jotka takaavat käytettävyyden ja turvallisuuden.

Sisustus

Lentokoneen sisätilat on suunniteltu yhdistämään ylellisyyttä ja toiminnallisuutta, ja niissä on huippuluokan viimeistelyjä, kuten :

  • Kulta- ja marmorikoristeita;
  • Verhoilu ja jalopuut;
  • Toimistotilaa ja neuvotteluhuone lennon aikana tapahtuvaa työskentelyä varten;
  • Turvalliset viestintäjärjestelmät (kriisinhallintaa varten).

Presidentin laivue

Kahden Il-96:n lisäksi Venäjän presidentillä on täydentävä laivasto erilaisia tehtäviä varten:

  • Helikopterit (kuten Mil Mi-8) nopeisiin matkoihin tai sisäisiin lentoihin.
  • Pienemmät lentokoneet (kuten Tupolev Tu-214PU) lyhyempiä matkoja varten.
  • Sotilaalliset valmiudet: jotkin lentokoneet voidaan varustaa komento- tai puolustustehtäviin.

Päivitys 2025

Il-96-300PU:lle, joka on edelleen virallisen matkustuksen keskipiste, ei ole ilmoitettu korvaavaa konetta. Huhujen mukaan on kuitenkin kehitteillä nykyaikaistettu seuraaja, joka sisältää uudempaa turvallisuus- ja käyttövoimatekniikkaa.

Huomautus: Vaikka tämä lentokone yhdistetään usein Putiniin, se on valtion omaisuutta, joka on tarkoitettu presidentin tehtäviin eikä yksinomaan hänen henkilökohtaiseen käyttöönsä.

lähde: The travelers club

Xi-Jinping ja hänen liikennelentokoneensa

Toisin kuin monilla johtajilla, Kiinan kansantasavallan presidentillä Xi Jinpingillä ei ole omaa yksityiskonetta. Kun hän osti Boeingin yhdysvaltalaiselta lentoyhtiöltä Deltalta, Kiina havaitsi toimituksen yhteydessä useita teknisiä vikoja, joita pidettiin epäilyttävinä. Epäiltyään vakoiluyritystä Peking ei halunnut käyttää konetta.

Sen jälkeen Xi Jinping on matkustanut kansallisen lentoyhtiön Air China -lentoyhtiön koneella. Ennen jokaista virallista matkaa lentokone tarkastetaan huolellisesti useiden viikkojen ajan, jotta lentäminen olisi turvallista. Sen jälkeen koneen sisätilat varustetaan presidentin tarpeita vastaaviksi:

  • yksityinen makuuhuone ;
  • kokoushuone ;
  • ja toimisto asennettiin väliaikaisesti.

Matkan päätyttyä lentokone palautetaan alkuperäiseen kokoonpanoonsa ja liitetään uudelleen Air China -yhtiön kaupalliseen laivastoon, jotta se voi jatkaa siviilimatkustajien palvelemista.

Tämän käytännönläheisen lähestymistavan ansiosta Kiina voi välttää yksinomaisen valtion lentokoneen ylläpitokustannukset ja parantaa samalla kansainvälisten matkojensa turvallisuutta.

lähde: Defens’Aero

Japanin presidentin lentokone

Japani käytti 27 vuoden ajan kahta Boeing 747-400 -konetta osana Japanin ilmapuolustusvoimia. Nämä ikoniset lentokoneet oli varattu maan korkeimmille viranomaisille, kuten pääministerille, keisarille, keisarinnalle ja muille keisariperheen jäsenille.

Nämä koneet tunnettiin virallisesti nimillä Japanin ilmavoimat yksi ja Japanin ilmavoimat kaksi. Ne lensivät aina yhdessä valtiollisissa tehtävissä: toinen kuljetti arvovaltaisia henkilöitä, kun taas toinen toimi varakoneena ja kuljetti myös lennon aikana huoltohenkilöstöä.

Vuonna 2019 nämä legendaariset Boeing 747-400 -lentokoneet korvattiin uuden sukupolven koneilla: kahdella Boeing 777-300ER-koneella, jotka ovat nykyaikaisempia, polttoainetehokkaampia ja paremmin varusteltuja virallisten matkojen vaatimuksiin nähden.

Nykyään vanhat lentokoneet ovat löytäneet toisen elämän.Toinen niistä on myyty ja muutettu yksityiskoneeksi.

lähde: Aviationsmilitaires

Ibrahim Boubacar Keïtan presidentin Boeing 737: skandaali, jossa on paljon turbulenssia

Yksi lähihistorian kiistellyimmistä presidentin lentokoneista on epäilemättä Malin entisen presidentin Ibrahim Boubacar Keïtan (IBK) lentokone. Tämä Boeing 737 -lentokone on herättänyt närkästystä paitsi Malin väestön keskuudessa myös kansainvälisesti.

Vuonna 2014, kun Mali oli kriittisessä taloudellisessa tilanteessa ja sai Kansainväliseltä valuuttarahastolta (IMF) rahoitustukea 46 miljoonan dollarin lainalla useiden vuosien ajaksi, IBK teki järkyttävän päätöksen: hän osti upouuden presidentin lentokoneen lähes 30 miljoonalla dollarilla.

Tällä valinnalla oli välittömiä seurauksia. Kansainvälinen valuuttarahasto katsoi, että osto oli sopimaton ja vastoin maan taloudellisia sitoumuksia, ja keskeytti apunsa Malille. Tämä päätös pahensi talouskriisiä ja lisäsi epäluottamusta vallassa olevaa hallitusta kohtaan.

Boeing 737 -lentokone oli varustettu pröystäilevällä ylellisyydellä:

  • hienostunut lounge ;
  • yksityinen toimisto ;
  • tilava makuuhuone ;
  • ja uusimmalla tekniikalla varustettu kylpyhuone.

Tämä oli silmiinpistävä kontrasti Malin arkielämän todellisuuteen, jossa suurin osa väestöstä kamppaili perustarpeidensa tyydyttämiseksi.

Skandaali merkitsi käännekohtaa IBK:n hallinnon arvostuksessa ja lisäsi kansan tyytymättömyyttä, joka huipentui hänen syrjäyttämiseensä vuonna 2020 sotilasvallankaappauksella.

Nykyään tapaus on edelleen symboli hallinnon ylilyönneistä ja tiettyjen afrikkalaisten johtajien kyseenalaisista prioriteeteista.

lähde: Meguetan infos

Tamim Al Thanin lahja Erdoganille: erittäin ylellinen Boeing 737 -lentokone

Qatarin emiiri Tamim Al Thani on lahjoittanut ystävälleen ja liittolaiselleen Turkin presidentille Recep Tayyip Erdoganille ylellisen Boeing 737 -lentokoneen. Lahja, jonka arvo on arviolta 400 miljoonaa dollaria, on osa pyrkimystä vahvistaa Qatarin ja Turkin strategisia suhteita.

Poikkeuksellinen lentokone

Alun perin kaupallisiin lentoihin suunniteltu kone on täysin uudistettu presidentin suihkukoneeksi. Ennen sen virallista käyttöönottoa se testattiin tiukimpien ilmailustandardien mukaisesti, mukaan lukien testilennot, tekniset nousut ja laskeutumiset.

Tämä Boeing 737 on yksi ilmailualalla tunnetun Boeingin laajarunkokoneista. Se tarjoaa itsenäisyyttä sekä keskipitkillä että pitkillä lennoilla.

Jo nyt hyvin varusteltu presidentin lentokalusto

Tämän lentokoneen saapuminen täydentää Turkin jo ennestään vaikuttavaa presidentin lentokalustoa. Ennen tätä lahjaa Erdoganilla oli jo yksitoista virallista lentokonetta, muun muassa Airbus A340 VIP -lentokone, jota Tunisian entinen presidentti Zine El Abidine Ben Ali käytti, sekä kolme helikopteria.

Kiistanalainen lahja

Qatarin emiirin ele tulee aikana, jolloin Turkki kannustaa säästöihin ja julkisten menojen järkeistämiseen. Tämä paradoksi on herättänyt kysymyksiä ja kritiikkiä.

Symboliikan lisäksi lahjoitus kuitenkin osoittaa jälleen kerran Dohan ja Ankaran yhdistävät vankat siteet erityisesti diplomaattisella ja taloudellisella rintamalla.

lähde: Newstourisme

Tilaa yksityinen suihkukoneesi Aéroaffairen kanssa

AEROAFFAIRES on käytettävissänne 24/7. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä.

Jos haluatte vuokrata liikesuihkukoneen, käykää online-tarjouksessamme tai soittakaa meille numeroon +33 1 44 09 91 82 tai lähettäkää meille sähköpostia osoitteeseen [email protected].

  • Miksi valtionpäämiehet käyttävät yksityiskoneita kaupallisten lentoyhtiöiden sijaan?

    Valtionpäämiehillä on turvallisuus- ja joustavuusvaatimuksia, joiden vuoksi kaupallisten lentojen käyttäminen ei ole tarkoituksenmukaista. Presidentinlentokoneet mahdollistavat myös keskustelujen luottamuksellisuuden säilyttämisen ja hallituksen asioiden hoitamisen liikkeellä ollessaan.

  • Kuka rahoittaa presidentin lentokoneen hankinnan ja huollon?

    Yleensä presidentin lentokoneet rahoitetaan valtion talousarviosta eli veronmaksajien varoista. Kustannuksiin sisältyvät hankinta, huolto, polttoaine, lentokoneen henkilökunta ja tekniset parannukset.

  • Ovatko presidentin lentokoneet aseistettuja?

    Useimmissa presidentinlentokoneissa on kehittyneitä puolustusjärjestelmiä hyökkäyksiä vastaan, kuten elektronisia vastatoimia ja ohjusten torjuntajärjestelmiä. Ne eivät kuitenkaan ole aseistettuja perinteisessä mielessä.

  • Kuinka monta ihmistä voi matkustaa presidentin lentokoneessa?

    Tämä riippuu lentokonemallista. Esimerkiksi Air Force One -lentokoneeseen mahtuu noin 100 ihmistä, kun taas Ranskan presidentin Airbus A330 -lentokoneessa on useita tiloja henkilökunnalle ja turvahenkilöstölle.

  • Voivatko presidentin lentokoneet lentää non-stop pitkiä matkoja?

    Kyllä, useimmat presidentin lentokoneet on muutettu siten, että niiden kantama on suurempi kuin tavanomaisten kaupallisten mallien. Esimerkiksi Air Force One voi lentää yli 12 000 kilometriä ilman välilaskua.

  • Voiko presidentin lentokonetta käyttää henkilökohtaisiin matkoihin?

    Yleensä presidentin lentokoneet on varattu tiukasti virallisiin matkoihin. Jotkut valtionpäämiehet voivat kuitenkin käyttää niitä henkilökohtaisiin tarkoituksiin tietyin edellytyksin tai korvaamalla osan kustannuksista.

  • Voivatko entiset presidentit jatkaa näiden lentokoneiden käyttöä virkakautensa jälkeen?

    Joissakin maissa, kuten Yhdysvalloissa, entiset presidentit voivat joskus käyttää valtion lentokoneita erityisiin tehtäviin, kuten diplomaattisiin matkoihin tai valtion hautajaisiin. He eivät kuitenkaan pidä presidentin lentokonetta henkilökohtaisessa ominaisuudessaan.

  • Miksi joillakin mailla ei ole omia presidentin lentokoneita?

    Joidenkin maiden mielestä presidentin lentokoneen ostaminen ja ylläpito on liian kallista. Ne haluavat mieluummin vuokrata tai varustaa kaupallisia lentokoneita johtajiensa matkustamista varten, kuten Kiinassa Air China tekee.

  • Mikä on maailman kallein presidentin lentokone?

    Yhdysvaltain Air Force Onea pidetään usein yhtenä kalleimmista presidentin lentokoneista, sillä koko laivaston arvioidut kustannukset, mukaan lukien turvallisuus- ja teknologiset muutokset, ovat yli miljardi dollaria.

  • Miksi jotkut valtionpäämiehet käyttävät helikoptereita presidentin lentokoneen lisäksi?

    Helikopterit mahdollistavat nopeamman ja joustavamman matkustamisen lyhyillä matkoilla, erityisesti ruuhkaisilla tai vaikeasti saavutettavilla kaupunkialueilla. Esimerkiksi Vladimir Putin käyttää helikopterilaivastoa matkustaessaan Venäjän sisällä.