Sää on yksi tärkeimmistä tekijöistä, jotka on otettava huomioon, kun lennät yksityislentokoneella. Suurimmassa osassa kuljetuksia sääolosuhteista ei ole juurikaan riippuvuutta. Näin ei ole yksityisen suihkukoneen tai potkuriturbiinikoneen lennolla.
Sää voi vaikuttaa lentoaikaan ja sen etenemiseen. Se voi vaikuttaa myös siihen, missä liikesuihkukone nousee ja laskeutuu. Kaikki lentoyhtiöt, joiden kanssa työskentelemme, analysoivat sään huolellisesti ennen jokaista lentoa. Se on tärkeä kriteeri lentosuunnitelmaa laadittaessa. Yksityinen suihkukone voi myös muuttaa lentoreittiään sään mukaan lennon aikana.
Ilmailuasiantuntijoidemme avulla selvitämme, miten sää voi vaikuttaa yksityisen suihkukoneen lentoon.
IFR- ja VFR-lentojen välinen ero
Jotta voisimme täysin ymmärtää sään vaikutuksen yksityisen suihkukoneen lentoon, meidän on ensin erotettava toisistaan IFR- ja VFR-lennot.
IFR-lennot (mittarilentosäännöt) ovat lentoja, joilla voidaan lentää ainoastaan mittareilla. Näkyvyyden heikkenemisestä huolimatta nämä lennot pystyvät siis laskeutumaan ja nousemaan ilmaan yöllä. Jotta VFR-lento voi tapahtua, saapumislentoasemalla on oltava lupa ottaa niitä vastaan. Lentoasemalla on siis oltava tarvittavat laitteet. Tämä laitevaatimus vähentää niiden lentoasemien määrää, joille voidaan lentää mittarilentosääntöjen mukaisesti.
VFR-lennot (Visual Flight Rules) taas ovat lentoja, joita voidaan lentää näköyhteyden avulla. Tätä lentojärjestelmää voidaan käyttää pelkästään lentäjän näköhavainnon perusteella. Visuaalilennoilla on pääsy useammalle lentoasemalle kuin VFR-lennoilla.
Lyhyesti sanottuna lentonäkyvyyteen voidaan vaikuttaa helpommin VFR-lennoilla kuin IFR-lennoilla.
Erilaiset sääolosuhteet
Sade ja ukkonen
Yksityiset suihkukoneet on suunniteltu lentämään sateisella säällä. Sade voi kuitenkin vaikuttaa lento-olosuhteisiin. Samalla tavalla kuin autossa, sade voi vaikuttaa lentäjien näkyvyyteen. Yksityislentokoneissa on kuitenkin järjestelmät tuulilasin puhdistamiseksi. Liikesuihkukoneissa on tuulilasinpyyhkimet tai korkeapainejärjestelmät, jotka poistavat vettä paineilman avulla.
Lentokonevalmistajat rakentavat lentokoneitaan Gulfstream esimerkin mukaisesti vettä hylkivistä materiaaleista. Tämä tekniikka parantaa näkyvyyttä märällä säällä.
IFR-lennot voivat joutua vaihtamaan määränpäätä odottamattoman rankkasateen sattuessa. Näin ne voivat välttyä äärimmäiseltä sateelta ja laskeutua parempiin olosuhteisiin.
Ukkosmyrskyn tai raekuurojen sattuessa reittiä kannattaa muuttaa häiriön välttämiseksi.
Miten tuuli vaikuttaa lentoon?
Tuuli on epäilemättä yleisin meteorologinen tekijä, joka vaikuttaa yksityisen suihkukoneen lentoon, ja siihen on useita syitä.
- Tuuli voi vaikuttaa lentokoneen nopeuteen. Tuulisissa olosuhteissa yksityisen suihkukoneen nopeus voi pienentyä. Toisaalta tuuli voi myös työntää liikesuihkukonetta, mikä lisää sen nopeutta ja rajoittaa sen polttoaineenkulutusta.
- Tuuli aiheuttaa myös turbulenssia. Tämä on vaaratonta, mutta se voi huolestuttaa matkustajia ja vaikuttaa mukavuuteen koneessa.
- Lentokoneet on sijoitettava tuuleen päin lentoonlähdön ja laskun aikana. Voimakas sivutuuli voi haitata manöövereitä. Tämän vuoksi lentoasemilla on kiitoradat eri suuntiin.
Pakkaslämpötilat ja lumi
Jäätyminen johtuu pakkasesta. Jäätyminen voi vahingoittaa lentokoneen mittareita, erityisesti rungossa olevia antureita. procédures de dégivrage -palvelu tarjotaan viime hetkellä ennen lentoonlähtöä miehistön harkinnan mukaan. Nämä palvelut eivät siis sisälly lennon hintaan. Jäänpoisto voi aiheuttaa huomattavia kustannuksia yksityislennolla. Jos lentosi todennäköisesti vaatii jäänpoistoa, ilmailuasiantuntijamme ilmoittavat siitä sinulle ja tarjoavat vakuutusturvaa.
Lumi ei vaikuta lentokoneisiin vaan kiitoteihin. Voimakas lumisade voi viivästyttää lentoasi. Liikelentotoimintaan tarkoitetuilla lentoasemilla on lyhyemmät kiitotiet. Ne on siis määritelmän mukaan nopeampi tyhjentää lumesta. Myöhästymiset ovat siksi vähäisempiä kuin kansainvälisillä lentoasemilla liikennöivien matkustajakoneiden lennoilla.
Kylmästä johtuvia häiriöitä esiintyy lähinnä lentoasemilla, kuten Courchevel tai Gstaad.
Sumu
Sumu on yksi niistä elementeistä, jotka vaikuttavat eniten näkyvyyteen lennon aikana. Sumusta huolimatta suurin osa yksityislentokoneista pystyy laskeutumaan sumusta huolimatta. Lennonjohtajat ovat kuitenkin velvollisia rajoittamaan lentokoneiden määrää kiitotiellä sumussa. Tämä rajoitus on otettu käyttöön, jotta vältettäisiin onnettomuudet kiitoteillä.
Kiitoteillä olevien lentokoneiden vähentynyt määrä voi aiheuttaa viivästyksiä.
Esimerkiksi Paris le Bourget,, Caen ja Deauville lentoasemat voivat kärsiä sumusta.
Lämpö
Äärimmäinen kuumuus, enintään 60 °C, ei vaikuta laitteeseen. Se voi kuitenkin vaikuttaa lentokoneen suorituskykyyn. Koska kuuma ilma on vähemmän tiheää, se vaikuttaa lentokoneen aerodynamiikkaan. Myös moottorin suorituskyky voi heikentyä korkeiden lämpötilojen vuoksi.
Tietyissä olosuhteissa kuumuus voi vaikuttaa lentokoneen lentoonlähtöön. Erityisesti osoitteessa Saint-Tropez la Môle.
Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa yksityislentojasi varten numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.