ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Siviilikäyttöön tarkoitetun yliääniliikenteen paluu: Boom XB-1 rikkoo äänivallin

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Tammikuun 28. päivänä 2025 Boom Supersonicin amerikkalainen XB-1-yliäänidemonstraattorilentokone rikkoi äänivallin saavuttaen Mach 1,122 (noin 1210 km/h) 35 290 jalan (noin 10 750 m) korkeudessa. Tämä lento on merkittävä virstanpylväs siviili-ilmailussa, sillä se on ensimmäinen itsenäinen siviili-ilmailun yliäänilento sitten Concorden.

”Piti olla vähän hullu”: Concorde, yliäänilennon mennyt legenda. Johdanto.

concorde

Concorde merkitsi ilmailualan vallankumousta Mach 2 –lentojensa ansiosta, sillä sen avulla oli mahdollista lentää Lontoosta Washingtoniin vain kolmessa tunnissa.

Tällä saavutuksella oli kuitenkin hintansa: yliäänipamaus, voimakas äänipamaus, joka häiritsi yli lennettyjen alueiden rauhaa ja aiheutti paikallisväestölle häiriötä ja epämukavuutta. Tämä meluongelma johti siihen, että yliäänilennot asuttujen alueiden yli kiellettiin, mikä johti Concorde-ohjelman lopettamiseen vuonna 2003.

Nyt merkittävä innovaatio on kuitenkin muuttamassa tätä maisemaa. Amerikkalainen yritys Boom Supersonic teki 28. tammikuuta 2025 poikkeuksellisen läpimurron prototyypillään, XB-1:llä, joka sai tyylikkään lempinimen ”Baby Boom”. Se ylitti äänivallin useita kertoja päästämättä pienintäkään maasta kuuluvaa ääntä. Miten tämä oli mahdollista?

XB-1 ja ”Boomless Cruise” -innovaatio

Jotta voimme täysin ymmärtää tämän läpimurron, meidän on ensin ymmärrettävä yliäänipommin käsite.
Ajattele uima-allasta: jos liikutat kättäsi hitaasti, vesi virtaa hitaasti sen ympärillä.
Mutta jos kiihdytät yhtäkkiä, syntyy voimakas aalto. Periaate on sama ilmassa: kohtuullisella nopeudella lentokone synnyttää ääniaaltoja, jotka hajoavat ympyrän muotoon koneen ympärillä; äänennopeuden ylittyessä lentokone saavuttaa nämä aallot, jotka eivät voi hajota tasaisesti, ja ne muodostavat sitten kartion koneen takaosaan. Tämä aiheuttaa paineaallon. Ilmanpaine muuttuu hyvin äkillisesti, mikä aiheuttaa tyypillisen ”pamauksen”. Tämä ääni jatkuu koko lentokoneen matkan ajan, jos se lentää äänen nopeutta nopeammin, eikä vain silloin, kun se rikkoo äänivallin.

murduson aeroaffaires

XB-1 välttää tämän ilmiön kehittyneellä menetelmällä, jota kutsutaan ”Mach cutoffiksi. Kun kone lentää korkeammalla, missä ilma on vähemmän tiheää ja ääni etenee eri tavalla, paineaallot hajoavat helpommin, jo ennen kuin ne ehtivät osua maahan. Kyse ei siis ole pelkästään äänettömien lentokoneiden suunnittelusta, vaan myös lentokoneiden suunnittelusta, jotka pystyvät lentämään sellaisissa korkeuksissa, että niiden kulku on huomaamatonta niille, jotka pysyvät maassa.

Vaikka joissakin sotilaslentokoneissa käytetäänkin jo tätä tekniikkaa, se on ehdoton uutuus kaupallisessa siviili-ilmailussa.

boomless cruise mach cutoff

XB-1:n avainluvut

  • Suurin saavutettu Mach-arvo: 1,18 (noin 1 240 km/h)
  • Suurin lentokorkeus: 36 500 jalkaa (noin 11 100 m)
  • Lentojen kokonaismäärä: 13 (maaliskuusta 2024 helmikuuhun 2025)
  • Yliäänilentojen määrä: 2
  • Rungon pituus: 21 metriä (68 jalkaa)
  • Siipiväli: 5,2 metriä
  • Moottorit: 3 GE J85-15 -moottoria
  • Materiaalit: hiilikomposiitit

Testit ja yliäänihiljaisuus

XB-1:n toinen yliäänilento 10. helmikuuta 2025 mahdollisti lisätestejä, kuten aerodynaamisia mittauksia ja värähtelyä suurella nopeudella (flutter). Maassa ei havaittu meluhaittoja innovatiivisen puomittoman matkalentotekniikan ansiosta, mikä osoittaa mahdollisuuden äänettömiin kaupallisiin yliäänilentoihin.

xb 1 quote black scholl 1 768×960

”XB-1:n yliäänilento osoittaa, että kaupallinen yliäänilentotekniikka on nyt valmis. Pieni joukko lahjakkaita ja päättäväisiä insinöörejä on saavuttanut sen, mikä aiemmin vaati valtion toimia ja miljardeja dollareita. Seuraava askel on XB-1:n hyväksi havaitun tekniikan sovittaminen Overturen yliäänilentokoneeseen. Lopullinen tavoitteemme on tehdä yliäänilennon edut kaikkien ulottuville

Blake Scholl, Boom Supersonicin toimitusjohtaja

Kehittyvä sääntelykehys

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump allekirjoitti 6. kesäkuuta 2025 toimeenpanomääräyksen, jossa hän kehotti Federal Aviation Administration (FAA ) -virastoa poistamaan 180 päivän kuluessa kiellon, joka koskee yliäänilentoja maan yllä, edellyttäen, että ne eivät aiheuta äänekästä pamahdusta maassa. Määräys on seurausta toukokuussa 2025 esitellystä Supersonic Aviation Modernization Act – laista, jota tukee Yhdysvaltain lainsäätäjien kahden puolueen ryhmä ja jonka tarkoituksena on helpottaa innovointia ja vahvistaa Yhdysvaltain johtavaa asemaa tulevaisuuden siviili-ilmailussa.

President Donald Trump signing

Overture, XB-1:n kaupallinen seuraaja

XB-1-demonstraattori tasoittaa tietä Overture-yliäänilentokoneen saapumiselle. Overture on suunniteltu otettavaksi käyttöön noin vuosina 2029-2030, ja se pystyy kuljettamaan 64-80 matkustajaa Mach 1,7 -nopeudella (noin 2 220 km/h) ja lähes 7 870 kilometrin kantamalla.

XB-1:n teknisen menestyksen ansiosta Boom Supersonic pyrkii nyt markkinoimaan lippulaivakonettaanOverturea vuodesta 2029 alkaen. Tähän hienostuneeseen lentokoneeseen mahtuu 64-80 matkustajaa, ja sen nopeus on Mach 1,7 (noin 2 220 km/h, lähes kaksi kertaa nopeampi kuin nykyisten liikennelentokoneiden). Sen toimintasäde on lähes 7 870 kilometriä, joten esimerkiksi Lontoo-Dubai-matkat voidaan tehdä vain 4 tunnissa.

Tämä poikkeuksellinen ilmailualan innovaatio on luonnollisesti suunnattu vaativalle asiakaskunnalle, joka pitää huomaamattomasta ylellisyydestä ja optimaalisesta tehokkuudesta. Lippuja tarjotaan perinteisiä lentokoneita kalliimmalla hinnalla, ja ne on suunnattu ensisijaisesti liikematkustajille ja yksityishenkilöille, jotka pitävät nopeutta, mukavuutta ja yksinoikeutta.

Overturen voimanlähteenä käytetään Pohjois-Carolinassa sijaitsevan Boom Supersonicin kehittämiä Symphony-moottoreita, ja se pystyy käyttämään täysin kestävää lentopolttoainetta (SAF).

IMG 8607

Käytännön vaikutukset yrityksiin

Yliääniliikenteen paluu lupaa muuttaa perusteellisesti kansainvälistä liikematkustamista:

  • Merkittävät aikasäästöt: lento Pariisista Tokioon voisi lyhentyä vain 6 tuntiin.
  • Ensiluokkainen sijainti: Hinnat ovat verrattavissa parannettuun bisnesluokkaan.
  • Kestävään kehitykseen sitoutuminen: Lennot, joissa käytetään jopa 100-prosenttisesti kestäviä polttoaineita ja joissa hiilidioksidipäästöt kompensoidaan.

Yritykset voivat optimoida ajankäyttöä, parantaa tuottavuutta ja vahvistaa ympäristösitoumustaan.

Johtopäätös: kohti uutta yliäänikautta?

XB-1:n menestyksen myötä Boom Supersonic on asettumassa johtavaksi toimijaksi siviilikäytössä olevan yliäänilennon elvyttämisessä. LähitulevaisuudessaOverture voi mullistaa liikematkustamisen ja tarjota johtajille konkreettisen ja tehokkaan ratkaisun nopeaan kansainväliseen matkustamiseen.

Seuraavat testit ja sertifiointivaiheet on tarkoitus suorittaa vuoteen 2027 mennessä, ennen kuin ensimmäiset kaupalliset lennot alkavat arviolta vuonna 2029.

Oletko valmis kokemaan tämän uuden yliääniajan?

Onko kysyttävää? Ota yhteyttä tiimiimme.

Isabelle Clerc, nouvelle CEO AEROAFFAIRES

Isabelle CLERC

CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC, Fondateur AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC

AEROAFFAIRESin perustaja

Ilmastoasiantuntijamme ovat käytettävissänne auttamaan teitä jokaisessa varauksen vaiheessa.

  • Mitkä ovat XB-1:n ja Overturen rakenteelliset ominaisuudet, jotka mahdollistavat yliäänilennon ilman äänimyrskyjä?

    Toisin kuin niin sanotut ”matalapuomiset” lentokoneet, Boomless Cruise -tekniikka ei edellytä lentokoneen monimutkaista muotoa. Sen sijaan se luottaa kykyyn rikkoa äänivalli riittävän korkealla, jotta yliäänipamaus taittuu poispäin maasta häiritsemättä ihmisiä.

    Overture-koneessa tätä tekniikkaa helpottavat erityisesti Symphony-moottorit, joiden transsoninen suorituskyky on parempi kuin tavanomaisten kaupallisten moottoreiden. Tämän ansiosta Overture voi tehokkaasti rikkoa äänivallin yli 30 000 jalan korkeudessa.

    Lisäksi Boomless Cruise -tekniikka käyttää kehittynyttä autopilottia, joka yhdistää reaaliaikaiset säätiedot ja erityiset algoritmit ja valitsee automaattisesti optimaalisen nopeuden varmistaakseen, ettei äänipuomia synny maassa.

  • Miten Boomless Cruise -tekniikka vaikuttaa energiatehokkuuteen?

    Overture on suunniteltu tehokkaimmaksi suurilla aliäänen nopeuksilla (Mach 0,94) ja yliäänen matkanopeuksilla (Mach 1,7). Kun lentokone lähestyy äänen nopeutta, aerodynaaminen vastus kasvaa hieman, mikä lisää polttoaineen kulutusta hieman alhaisilla yliääninopeuksilla. Tästä pienestä aerodynaamisesta haitasta huolimatta Overturen kantomatka riittää pitkille mannertenvälisille lennoille, kuten Vancouverin ja Miamin väliselle lennolle.

  • Sallivatko nykyiset säännökset Boomless Cruise -lennot?

    Yhdysvalloissa FAA:n nykyiset määräykset (14 CFR 91.817 ) kieltävät yliäänilennot maan yllä riippumatta siitä, onko maassa kuultavissa pamahdus vai ei. Boom Supersonic vaatii tämän asetuksen tarkistamista, jotta Boomless Cruise -tekniikka sallittaisiin ja luotaisiin sertifiointikehys tuleville matalapuomilentokoneille. Säädösten ajantasaistaminen kannustaisi innovointiin, vahvistaisi Yhdysvaltojen johtavaa asemaa siviili-ilmailussa ja lujittaisi Yhdysvaltojen kansallista turvallisuutta.

    On kuitenkin huomattava, ettäOverturen ensimmäistä versiota ei ole suunniteltu matalapuomiseksi lentokoneeksi, eikä Boom Supersonic odota, että se saisi välittömästi hyväksyntää rajoittamattomalle yliäänilennolle maan yllä.

    Kesäkuussa 2025 ryhdyttiin konkreettisiin poliittisiin toimiin näiden säännösten muuttamiseksi. Yhdysvaltain presidentti Donald Trump allekirjoitti presidentin asetuksen, jossa hän pyysi FAA:ta kumoamaan yliäänilentoja Yhdysvaltain maaperän yllä koskevan kiellon. Lisäksi senaattori Ted Budd (R-NC) esitti Yhdysvaltain senaatissa ja kongressiedustaja Troy Nehls (R-TX) edustajainhuoneessa Supersonic Aviation Modernization Act -lain. Lakiehdotuksessa FAA:ta kehotetaan tarkistamaan siviilikäytössä olevien yliäänilentojen, joiden nopeus ylittää Mach 1:n, nykyistä kieltoa edellyttäen, että yliäänipamaus ei saavuta maata.