Sähköisen ilmailun innovaatiot kiihtyvät erityisesti liikelentotoiminnassa. Pienemmät yksityiset suihkukoneet ovat todennäköisesti ensimmäisiä, jotka muuttuvat 100-prosenttisesti sähkökäyttöisiksi. Tällä hetkellä useat toimijat, sekä ilmailualan jättiläiset että visionäärit, rakentavat tulevaisuuden lentokoneita les avions et jets privés électriques huomisen lentokoneita. Näihin kuuluvat slovenialainen Pipistrel ja sen kaksipaikkainen Alpha Electro, israelilainen startup-yritys Alice ja sen vuodeksi 2022 suunniteltu prototyyppi sekä Airbusin, RATP:n ja ADP Groupin yhteistyö City Airbusin, nelipaikkaisen lentävän taksin, parissa.
11. maaliskuuta 2021 ilmailualan yritys Tecnam ja autovalmistaja Rolls Royce ilmoittivat yhteistyöstä Widerøen, Skandinavian suurimman lentoyhtiön kanssa. Heidän tavoitteenaan on suunnitella sähkökäyttöinen alueellinen suihkukone vuoteen 2026 mennessä.
Uraauurtava hanke sähkökäyttöisen alueellisen lentokoneen kehittämiseksi liikelentotoimintaan
Vuonna 2019 Rolls Royce ja Widerøe aloittivat kestävää ilmailua koskevan tutkimusohjelman. Tutkimusohjelman tavoitteena oli arvioida ja kehittää sähkölentokonekonsepteja. Yhteistyön lopullisena tavoitteena on, että norjalaisella lentoyhtiöllä olisi ensimmäinen sähköistetty lentokone säännöllisillä kotimaanlennoilla vuoteen 2030 mennessä.
Widerøe on samalla hyödyntänyt Rolls-Roycen ja Tecnamin kumppanuutta tämän hankkeen toteuttamisessa. Rolls-Royce tuo asiantuntemuksensa voima- ja työntövoimajärjestelmien alalla. Tecnam suunnittelee, valmistaa ja sertifioi lentokoneen. Lopuksi skandinaavinen lentoyhtiö varmistaa, että kaikki osaaminen ja lentoyhtiön vaatimukset ovat kunnossa, jotta kaikki on toiminnassa vuonna 2026.
P-Volt-sähkölentokoneen rakenne perustuu Tecnam P2012 Traveller -lentokoneeseen. Kyseessä on siis kaksimoottorinen sähkölentokone. Sitä tullaan käyttämään pääasiassa Norjan työmatkakoneiden markkinoilla, jotka ovat enintään 19-paikkaisten alueellisten liikennelentokoneiden luokka. Lentokoneeseen on kuitenkin tarkoitus mahtua enintään 9 matkustajaa, ja sen kantomatka on rajoitettu, alle 300 kilometriä.
Ennen pandemiaa Widerøe tarjosi noin 400 lentoa päivässä 44 lentoasemalle. Lisäksi 74 prosenttia lentoyhtiön lennoista on alle 275 kilometrin pituisia. Lyhimmät lennot kestävät seitsemästä viiteentoista minuuttiin.
Pinnanmuodostuksensa vuoksi Norja käyttää ilmailua pääasiassa lyhyen ja keskipitkän matkan lentoihin. Tämän sähkölentokonehankkeen avulla maa pyrkii vähentämään kaikkien kotimaan lentojen päästöjä 80 prosenttia vuoteen 2040 mennessä.
Miksi tämä kehitys on tärkeää yksityisilmailulle?
Ympäristö on keskeinen huolenaihe erityisesti ilmailualalla. Ilmailualan osuus kasvihuonekaasupäästöistä on 3-4 prosenttia. Liikennesektorilla tämä luku nousee yli 14 prosenttiin.
Autoteollisuus on kuitenkin pystynyt vähitellen vähentämään ympäristövaikutuksiaan teknisen kehityksen ansiosta, mutta ilmailuteollisuudessa tehtävä osoittautuu monimutkaisemmaksi. Vaikka akku- ja sähkömoottoriteknologiaa kehitetään jatkuvasti, ei ole vielä yhtään sähkökäyttöistä lentokonetta, joka kykenisi lentämään pitkiä matkoja suurella matkustajamäärällä. Sähköisen ilmailun suurin este on akku, joka on liian raskas ja massiivinen. Jos esimerkiksi A320-koneen kaltaiseen liikennelentokoneeseen, joka kuljettaa noin 150 matkustajaa, halutaan asentaa akku, tarvittaisiin 150 tonnia akkua. Se on reilusti yli 70 tonnia, jonka lentokone painaa täydet parafiinisäiliöt täynnä lentoonlähdössä.
Tämän vuoksi sähköinen ilmailu on suuri haaste liikelentotoiminnalle. Yksityiset suihkukoneet ovat pienempiä ja niissä on vähemmän matkustajia. Tässä mielessä ne ovat todennäköisesti ensimmäiset sähkölentokoneet, joita käytetään kaupallisiin lentoihin.
AEROAFFAIRES toivoo voivansa hyvin pian tarjota teille seuraavan sähkölentokoneen vuokrausta. Sillä välin aloitteemme SkyCo2 voit kompensoida 100 prosenttia lentojenne aiheuttamista CO2-päästöistä tukemalla metsänistutushanketta.
Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua 24/7 yksityislentojasi varten numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.