ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Tutkimus liikelentotoiminnasta 2025 Euroopassa

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

AEROAFFAIRESin analyysi, eurooppalainen lentoliikenteen välittäjä vuodesta 1991 lähtien

Yli kolmenkymmenen vuoden ajan AEROAFFAIRES on avustanut johtajia, yrityksiä ja instituutioita yksityislentokoneiden ja helikopterien matkustustarpeissa.
Vuonna 1991 perustettu yritys on vakiinnuttanut asemansa Euroopan johtavana lentoliikenteen välittäjänä, jolla on julkisen matkustajaliikenteen sertifiointi ja joka on tunnustettu toiminnallisesta kurinalaisuudestaan.

Tämä tutkimus vuodelta 2025 tarjoaa yksityiskohtaisen yleiskatsauksen Euroopan liikelentosektorista: markkinasuuntauksista, verotuksesta, teknisistä innovaatioista ja ympäristön muutoksesta.
Se perustuuEBAA:n (European Business Aviation Association), Eurocontrolin, EASA:n (Euroopan unionin lentoturvallisuusvirasto), ICAO:n (Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö) ja Oxford Economicsin julkaisemiin virallisiin tietoihin.
Se on suunnattu päätöksentekijöille, laivastopäälliköille ja alan yhteistyökumppaneille, jotka haluavat ymmärtää eurooppalaista liikelentotoimintaa muokkaavia rakennemuutoksia.

Riippumattomana toimijana AEROAFFAIRES puolustaa vaativaa näkemystä lentoliikenteen välityksestä:
liiketoiminnan, joka perustuu sääntöjen noudattamiseen, avoimuuteen ja ympäristövastuuseen.
Tämä tutkimus on jatkoa tälle sitoumukselle, ja se tarjoaa selkeän ja dokumentoidun kuvan markkinoiden tilasta vuonna 2025 ja näkymistä vuoteen 2030.

Makrotaloudellinen johdanto ja markkinaprofiili

Vuonna 2025 Euroopan liikelentotoiminta sijoittuu pandemian jälkeiseen taloudelliseen tilanteeseen, jota leimaavat maltillinen hidastuminen, kasvava parafiini-inflaatio ja geopoliittiset jännitteet, jotka vaikuttavat liikematkustamiseen ja luksusliikkuvuuteen. Alan osuus Euroopan BKT:stä on arviolta 100 miljardia euroa, ja se luo yli 370 000 suoraa ja välillistä työpaikkaa. Asiakaskunta on nykyään moninainen, monikansallisista yrityksistä erittäin varakkaisiin yksityishenkilöihin, ja ilmailulääketieteeseen ja ammattiurheiluun liittyvät palvelut ovat laajentuneet huomattavasti.

Yleiskatsaus liikenteeseen vuonna 2025 ja strategiset solmukohdat

Liikelentoliikenne pysyy vakaana ja kasvaa Argusin mukaan maltillisesti 0,3 prosenttia vuoden aikana, ja tietyillä segmenteillä kasvu on merkittävää vuosina 2024-2025. Historialliset solmukohdat, kuten Pariisi-Le Bourget, Geneve, Nizza, Lontoo ja München, keskittävät suurimman osan liikelentoliikenteestä, ja niiden osuus on jopa 92 prosenttia Ranskan liikennemäärästä. Samaan aikaan Keski- ja Etelä-Eurooppaan (Praha, Ibiza, Wien, Malaga) on syntymässä uusia toissijaisia solmukohtia, jotka hyötyvät nykyaikaisista infrastruktuureista ja vähemmän rajoitetuista lähtö- ja saapumisajoista.

European Business Aviation Associationin (EBAA ) Traffic Tracker -julkaisun ja Eurocontrolin Network Managerin konsolidoitujen tietojen mukaan Euroopan liikelentotoiminta pysyy vuonna 2025 vakaana ja lähellä vuoden 2020 kriisiä edeltänyttä tasoa.
Ala on nyt pikemminkin konsolidoitumassa kuin kasvamassa, ja laivastoja järkeistetään ja kiertoja optimoidaan.

Tärkeimmät solmukohdat – Pariisi-Le Bourget, Geneve Cointrin, Lontoo-Luton ja Nizza-Côte d’Azur – vastaavat edelleen suurimmasta osuudesta, joka on yli 40 prosenttia koko Euroopan liikenteestä.
Paine lähtö- ja saapumisaikoihin ja pysäköintikapasiteettiin on edelleen suuri, erityisesti suurten talous- ja kulttuuritapahtumien aikana, jolloin kysyntä ylittää kapasiteetin.

Argus Internationalin vuodelle 2025 julkaisemat ennusteet vahvistavat tämän suuntauksen kohti vakiintumista, ja liikkumisen vuotuisen kasvun arvioidaan olevan +0,3 prosenttia Euroopassa.
Tämä dynamiikka kuvastaa markkinoiden kypsyyttä: toimijat keskittyvät luotettavuuteen, vaatimustenmukaisuuteen ja hiilijalanjäljen pienentämiseen pelkän määrällisen kasvun sijasta.

Lähde: EBAA – Traffic Tracker
EBAA – Traffic Tracker
Eurocontrol – Network Operations Portal
Argus International – 2025 Forecast

Keskukset ja liikenteen maantieteellinen jakautuminen

Euroopan suurimmilla liikelentokentillä on edelleen ratkaiseva rooli.
Paris-Le Bourget on edelleen maanosan johtava liikelentokenttä, ja vuonna 2024 siellä kirjataan 54 724 liikettä eli 92 prosenttia Ranskan liikelentoliikenteestä.
Geneve, Nizza, Lontoo ja München täydentävät pääverkostoa, ja Keski-Eurooppaan on syntymässä uusia solmukohtia.

Lähde:
EBAA – vuosikirja
Eurocontrol – Network Operations Portal

Taloudellinen merkitys ja lisäarvo

Liikelentoliikenteellä on keskeinen strateginen rooli, sillä se yhdistää alueita, joille säännöllinen liikenne ei kulje kunnolla, ja helpottaa ulkomaisia investointeja, joiden arvioidaan olevan yli 120 miljardia euroa vuoteen 2030 mennessä. Ala on Euroopan taloudellisen kilpailukyvyn tukipilari, joka edistää laajaa ekosysteemiä ilmailusta erikoistuneiden lentoasemien hallinnointiin.

Liikelentotoiminnalla on keskeinen rooli Euroopan taloudellisessa yhteenkuuluvuudessa.
Se yhdistää yli 1 400 lentoasemaa eri puolilla Eurooppaa, joista lähes 80 prosenttia ei liikennöi reittilentoyhtiöiden kautta. Tämä suora saavutettavuus edistää kauppaa, investointeja ja alueellista yhteenkuuluvuutta.

Oxford EconomicsinEBAA:n (European Business Aviation Association) ja GAMA:n (General Aviation Manufacturers Association) toimeksiannosta tekemän tutkimuksen mukaan ala tukee yli 370 000 suoraa, välillistä ja välillistä työpaikkaa ja tuottaa Euroopan taloudelle arviolta 32 miljardin euron vuosittaisen lisäarvon.
Toiminnot kattavat laajan kirjon: huolto, miehistön koulutus, maapalvelut, ilmailutekniikka ja lentoasemien hallinta.

Oxford Economicsin tulevaisuuteen suuntautuvissa skenaarioissa todetaan, että liialliset rajoitukset liikelentoliikenteen saatavuudelle voivat vähentää suoria ulkomaisia investointeja 120 miljardilla eurolla vuoteen 2030 mennessä ja heikentää nopeasta liikkuvuudesta riippuvaisia alueellisia ekosysteemejä.

Lähde :
Oxford Economics – Liikelentotoiminnan sosioekonomiset hyödyt Euroopassa
EBAA – Toimialaa koskevat tiedot

Ympäristö, sääntely ja kestävät polttoaineet

Alalla on meneillään rakennemuutos: ReFuelEU-ilmailuasetuksessa säädetään kestävän ilmailupolttoaineen (SAF) asteittaisesta kiintiöittämisestä 2 prosenttiin vuodesta 2025 alkaen ja kunnianhimoiseen tavoitteeseen, joka on 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä. Hiilidioksidipäästöjen kompensointia säännellään CORSIA:lla, ja jäljitettävyysvaatimuksia on tiukennettu. EU:n päästökauppajärjestelmän laajentaminen koskemaan liikelentotoimintaa vuodesta 2025 alkaen lisää painetta operaattoreihin, sillä kustannukset nousevat ja raportointi on oltava tiukkaa. Lisäksi FAS:n rajoitettu saatavuus ja korkeat kustannukset ovat edelleen suurimmat esteet sen laajamittaiselle käyttöönotolle.

3.1 Eurooppalainen kehys

Euroopan ilmailun ympäristöraportti 2025 (EASA & Eurocontrol) tarjoaa yksityiskohtaisen yleiskatsauksen alan päästöistä ja saavutetusta edistyksestä.
ReFuelEU-ilmailuasetuksessa asetetaan SAF:lle (kestävä lentopolttoaine) asteittaiset kiintiöt, joiden tavoitteena on 2 prosenttia vuoteen 2025 mennessä ja 70 prosenttia vuoteen 2050 mennessä.
Käyttöönoton kaksi suurinta estettä ovat edelleen polttoaineen rajallinen saatavuus ja sen edelleen korkea hinta.

Lähde:
EASA – EAER 2025
Euroopan komissio – ReFuelEU Aviation

3.2 Hiilidioksidipäästöjen kompensointi ja kansainvälinen hallinto

Kansainvälisten lentojen päästöjen kompensointi kuuluu Kansainvälisensiviili-ilmailujärjestön ICAO:n (International Civil Aviation Organization) ohjaamaan CORSIA-järjestelmään (Carbon Offsetting and Reduction Scheme for International Aviation).
Mekanismi edellyttää, että toiminnanharjoittajat ilmoittavat päästönsä ja kompensoivat ne sertifioiduilla hiilihyvityksillä.
Välittäjien ja toiminnanharjoittajien on varmistettava, että valitut ohjelmat ja niiden jäljitettävyys ovat täysin avoimia.

Lähde :
ICAO – CORSIA

4. Markkinat ja haasteet 2025

Vuonna 2025 Euroopan liikelentomarkkinat kehittyvät rakenteellisten jännitteiden keskellä.
Lentotoiminnan harjoittajat ja välittäjät joutuvat kamppailemaan SAF:n (Sustainable Aviation Fuels) nousevien kustannusten, jäsenvaltioiden välisen yhdenmukaistamisen puutteeseen liittyvien verotuksellisten ongelmien ja lentoasemien lähtö- ja saapumisaikojen rajallisen saatavuuden kanssa kaikkein vilkkaimmilla lentopaikoilla.
Tämän lisäksi sekä kansalliset viranomaiset että yritysasiakkaat asettavat yhä enemmän vaatimuksia sääntelyn noudattamisesta, avoimuudesta ja jäljitettävyydestä.

Näiden rajoitteiden vuoksi alan toimijat muokkaavat liiketoimintamallejaan: ne nykyaikaistavat kalustoaan, ottavat käyttöön todennettavissa olevia hiilidioksidipäästöjen kompensointiratkaisuja, digitalisoivat välitystoimintaa ja tehostavat sertifiointiprosesseja.
European Business Aviation Association (EBAA ) ja General Aviation Manufacturers Association (GAMA ) korostavat, että tarvitaan realistista siirtymävaihetta, jossa sovitetaan yhteen ympäristöjalanjäljen pienentäminen ja toimijoiden taloudellinen elinkelpoisuus.
Ne vaativat asteittaista lähestymistapaa, joka perustuu pikemminkin investointikannustimiin kuin rangaistustoimenpiteisiin.

Lähteet :
EBAA – Lehdistötiedotteet ja kannanotot
GAMA – Euroopan liikelentotoiminnan manifesti 2024-2029
IATA – Worldwide Airport Slot Guidelines

Innovaatio ja digitalisaatio

Liiketoimintailmailu hyödyntää täysimääräisesti liikenteen ja digitaalisen teollisuuden teknologista kehitystä.Tekoäly optimoi nykyään lentoreittejä, miehistön aikatauluja ja lentokoneiden ennakoivaa huoltoa. Asiakaspalvelun digitalisoituminen tarkoittaa, että pyyntöjä voidaan seurata välittömästi, lentoasiakirjoja voidaan hallinnoida saumattomasti ja toimintoja voidaan jäljittää täydellisesti.

Lohkoketju on tulossa ympäristövaatimusten noudattamisen alalle ja tarjoaa väärentämättömiä rekistereitä hiilihyvitysten sertifiointia ja kestävien polttoaineiden jäljitettävyyttä varten(SAF – Sustainable Aviation Fuel). Samaan aikaan kyberturvallisuus ja GDPR:n (General Data Protection Regulation) noudattaminen ovat nousemassa sertifioitujen toimijoiden ja välittäjien tärkeimmiksi toiminnallisiksi painopisteiksi.

Hallinnointi ja vertaileva verotus

Liikelentotoiminnan verotus on edelleen hajanaista Euroopassa.
Ranskassa yksityislentoihin sovelletaan Taxe de Solidarité sur les Billets d’Avion (TSBA) -veroa, johon lisätään liitännäispalvelujen (maapalvelut, catering, huolinta ) arvonlisävero.
Saksassa, Sveitsissä, Italiassa ja Espanjassa järjestelmät vaihtelevat huomattavasti osittaisista vapautuksista lisämaksuihin, mikä aiheuttaa kilpailueroja Euroopan markkinoilla.

Näihin veropolitiikkoihin liittyy kuitenkinkannustimia kestävien polttoaineiden käyttöön ja laivaston nykyaikaistamiseen.
Euroopan liikelentäjien yhdistyksen (EBAA ) ja yleisilmailun valmistajien yhdistyksen (GAMA ) kannanotot puoltavat sääntelyn asteittaista lähentämistä, jolla taataan sekä kilpailukyky että energiakäyttöön siirtyminen.

Asiakasprofiili, käyttötarkoitukset ja suuntaukset

Vuoden 2025 markkinoille on ominaista selkeä muutos käyttötavoissa.
Suihkukoneiden yhteiskäyttö ja osittainen yhteisomistus kasvattavat suosiotaan, sillä ne tarjoavat enemmän joustavuutta ja parempaa kustannusten hallintaa.
Tämä suuntaus heijastaa sekä kasvavia käyttökustannuksia että asiakkaiden kasvavaa halua pienentää hiilijalanjälkeään.

Yleisimmät reitit yhdistävät tärkeimmät liikekeskukset ja tärkeimmät matkailukohteet – Pariisi-Nizza, Geneve-Lontoo, Zürich-Milano – mikä osoittaa, että liikematkat ja yksityisvierailut täydentävät toisiaan.
Asiakkaat odottavat nyt henkilökohtaista kokemusta, ehdotonta luottamuksellisuutta ja konkreettista sitoutumista sosiaaliseen vastuuseen.

Katse vuoteen 2030

Vuoteen 2030 mennessä alan on vähennettävä päästöjään 55 prosenttia Euroopan vihreän sopimuksen ja Fit for 55-lainsäädäntöpaketin mukaisesti.
Valmistajat luottavat hybridi- tai 100-prosenttisesti sähkökäyttöisten lentokoneiden käyttöönottoon, kuten Lilium Jet tai VoltAero Cassio, jotka ovat parhaillaan sertifiointivaiheessa.

Siirtymävaiheeseen liittyy vero- ja sääntelytoimenpiteiden vahvistaminen, joilla pyritään nopeuttamaan puhtaan teknologian käyttöönottoa.
Se voi myös muuttaa Euroopan liiketoimintakeskusten karttaa siten, että suositaan alueellisia keskuksia, jotka ovat energiatehokkaampia ja vähemmän alttiita lentoasemien kyllästymiselle.

Lähteet:

EASA: EUROOPPALAINEN ILMAILUN YMPÄRISTÖRAPORTTI 2025

Lentoliikenteen strateginen rooli

AEROAFFAIRES on jo useiden vuosien ajan pyrkinyt auttamaan asiakkaitaan saavuttamaan kestävän ja sääntelymuutoksia noudattavan liikelentotoiminnan. SAF:n sisällyttämisen edelläkävijä ja läpinäkyvien hiilidioksidipäästöjen kompensointiohjelmien kuraattori, AEROAFFAIRES tarjoaa myös innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja reittien optimoimiseksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Nämä toimet ovat osoitus sitoutumisestamme toiminnalliseen ja ympäristöön liittyvään huippuosaamiseen.

Miksi valita AEROAFFAIRES yksityislentokoneen vuokraamiseen?

Verkkomme voima

AEROAFFAIRES on yli 850 ilmailuoperaattorin verkosto, joiden kanssa työskentelemme luottamuksellisesti. Huolellisesti valitut kumppanimme on auditoitu ja sertifioitu matkustajaliikenteessä, ja heillä on ilmakuljetustodistus. AEROAFFAIRES on myös yli 20 000 koneen laivasto, johon kuuluu 8 500 yksityislentokonetta, ja se palvelee noin 8 000 lentokenttää ympäri maailmaa.

Tutustu verkostoomme

Meidän prioriteettimme: tyytyväisyytenne

Olemme ylpeitä asiakkaidemme luottamuksesta, jota olemme saaneet nyt jo 30 vuotta keskeytyksettä, ja saaneet arvosanan 4,9/5 kaikista suorittamistamme lennoista: se on suurin saavutuksemme!

Lue asiakastestimoniaalit

Seuraa meitä!

Tilaa uutiskirjeemme: saat ajankohtaiset tiedot yksityislentämisestä, ideoita yksityislentokone- ja helikopterimatkoihin sekä parhaat tarjouksemme. Löydät meidät myös Instagramista ja Facebookista.

Ilmoittaudu

Menetelmät

Tähän tutkimukseen on koottu tietoja tärkeimmistä eurooppalaisista ja kansainvälisistä laitoksista: EBAA (Traffic Tracker, Yearbook), Eurocontrol (Network Operations), EASA (European Aviation Environmental Report 2025), ICAO (CORSIA-suuntaviivat), Oxford Economics (sosioekonomiset vaikutukset), Argus (markkinaennusteet) ja GAMA (eurooppalainen manifesti 2024-2029).

Liikelentotoiminta vuonna 2025: päätelmät

Vuosi 2025 vahvistaa liikelentotoiminnan vahvuuden Euroopassa, mutta vaativassa taloudellisessa, lainsäädännöllisessä ja ympäristöllisessä ympäristössä. Kestävä suorituskyky on edelleen haaste, joka jakautuu teknisen innovoinnin, verotuksen mukauttamisen ja sosiaalisen vastuun kesken. Asteittainen ja koordinoitu siirtyminen näyttää olevan avain liiketoiminnan yhteyksien, kilpailukyvyn ja maapallon suojelun yhdistämiseen, ja AEROAFFAIRES on luotettava asiantuntijakumppani tässä kehityksessä.

Ota yhteyttä AEROAFFAIRESiin

[email protected]
+33 1 44 09 91 82

Meidän Sertifikaatit

AEROAFFAIRES valitsee lentokoneensa ilmailuteollisuuden korkeimpien standardien mukaan.

Kaikkiin mainittuihin lähteisiin voi tutustua yksityiskohtaisesti osoitteessa :