Nämä kaksi ilmailualan toimijaa ovat päättäneet yhdistää voimansa ja jakaa tietämyksensä työskennelläkseen yhdessä yhteisen hankkeen parissa: kehittää tulevaisuuden lentoliikennettä ympäristöhaasteet huomioon ottaen. Cassio 1, hybridisähköinen lentokone, on tämän haasteen ytimessä.
VoltAero on tunnettu Cassio-koneperheestään. Ne erottuvat muista suihkukoneista, koska ne ovat hybridisähköisiä lentokoneita. Tämä startup-yritys on tehnyt yhteistyötä Edeisin kanssa, joka on infrastruktuuriin erikoistunut lentotoiminnan harjoittaja.
Yhdessä ne haluavat pyrkiä kohti kestävää lentoliikennettä, joka perustuu hiljaisiin ja vähäpäästöisiin sähkökäyttöisiin lentokoneisiin.
Siksi nämä kaksi yritystä ovat suunnitelleet Cassio 1:n kanssa Ranskan kiertueen, joka toteutettiin5.-11. heinäkuuta 2021.
Kuvan luotto @VoltAero
Keitä ovat VoltAero & Edeis, kaksi kestävän ilmaliikkuvuuden edelläkävijää?
VoltAero on entisten Airbusin insinöörien aivoriihi. Yli 50 vuoden kokemuksella yritys sai idean luoda sähkö- ja hybridilentokoneiden Cassio-tuoteperheen. Sen erilaisuus on myös sen vahvuus tulevaisuuden ympäristöhaasteiden edessä. Cassio-konetta testataan parhaillaan, ja sen on määrä tulla myyntiin vuoden 2022 lopussa.
Vuonna 2008 perustettu Edeis on johtava infrastruktuurin suunnittelun ja käytön alalla. Sen tavoitteena on lisätä alueellista vetovoimaa varmistamalla laadukkaan lentoasemainfrastruktuurin olemassaolo. Yhtiö valvoo tällä hetkellä 19 ranskalaista lentoasemaa.
Nämä kaksi ranskalaisyritystä aikovat mullistaa tulevaisuuden ilmailun. Samalla ne suhtautuvat ilmastonmuutokseen sosiaalisesti vastuullisesti.
Tämä lähestymistapa on sitäkin myönteisempi, koska se näyttää olevan ratkaisu Ranskan kansalliskokouksen viime huhtikuussa hyväksymään lakiin. Ilmasto- ja joustavuuslaki kieltää alle 2,5 tuntia kestävät lennot maan sisällä. Tavoitteena on kannustaa ranskalaisia käyttämään vähemmän saastuttavia liikennevälineitä, kuten junaa, lyhyillä matkoilla.
Miten nämä kaksi kumppania aikovat panna asiat täytäntöön?
Saavuttaakseen yhteisen tavoitteensa nämä kaksi yritystä aikovat luoda ekosysteemin, joka edistää hybridisähkökäyttöisten lentokoneiden käyttöä erityisesti lyhyen ja keskipitkän matkan lennoilla.
Lopulta on tarkoitus perustaa siihen liittyviä jakelukeskuksia, koulutuskeskuksia ja erilaisia tiloja.
VoltAero toimittaa lentokoneet, kun taas Edeis keskittyy lentoasemainfrastruktuurin tarjoamiseen ja hallinnointiin.
Mitkä ovat sähkö- ja hybridilentokoneiden ominaisuudet?
Cassiossa on neljästä kymmeneen matkustajapaikkaa, ja se voi lentää jopa 3,5 tuntia ilman taukoa. Tämän 1 200 kilometrin toimintasäteen omaavan lentokoneen matkanopeus on 360 km/h, joten sillä voi tehdä kotimaanlentoja ongelmitta.
Sillä on suuret valmiudet, ja sitä voidaan käyttää monenlaisiin tarkoituksiin kaupallisista lennoista lääketieteellisiin evakuointeihin. Ominaisuuksiensa ja laajan lentotyyppivalikoimansa ansiosta tällä lentokoneella voi siis todella olla tärkeä asema alueiden välisissä lennoissa tulevina vuosina.
Lisäksi sillä on EASA CS23 -hyväksyntä yksimoottoristen lentokoneiden luokassa, ja VoltAero on myös patentoinut sen.
Tavanomaisella lennolla sähkömoottoria käytetään lentoonlähdössä, ja kun lentokone on ilmassa, se käyttää polttomoottoria toimintasäteen pidentämiseksi.
Cassiosta tarjotaan kolme versiota:
- Cassio 330, johon mahtuu neljä henkilöä ja jonka hybridisähköteho on yhteensä 330 kilowattia.
- Cassio 480, joka kuljettaa kuusi matkustajaa ja jonka hybridisähköteho on 480 kilowattia.
- Ja lopuksi Cassio 600, johon mahtuu jopa kymmenen matkustajaa ja jonka hybridisähköteho on 600 kilowattia.
Ensimmäinen maailmanympärilento hybridilentokoneella
Korostaakseen haluaan tarjota kestävää ja vastuullisempaa lentoliikennettä VoltAero ja Edeis ovat keksineet tarjota ensimmäisen Ranskan ympärilennon hybridikoneella. Näiden lentojen tarkoituksena on esitellä alan ammattilaisille Cassio 1 -lentokonetta testivaiheen aikana.
Ranskan-kiertue kestää 5. heinäkuuta – 10. heinäkuuta 2021, ja sillä kierretään peräti kymmenen ranskalaista kaupunkia.
Se alkoi Lorientbretagnessa ja jatkoi sitten Tours päivän aikana. Lopulta se saapui Havremaanantaina 5. heinäkuuta. Sen jälkeen kone teki välilaskun Toussous-le-Nobleen tiistaina ennen kuin se suuntasi kohti Troyes ja Dijonseuraavana päivänä. Torstaina Cassio 1 laskeutui seuraavaan kohteeseen Annecyennen kuin se jatkoi matkaansa Aix-en-Provence. Ranskan kiertomatka jatkui lauantaina 10. heinäkuuta pysähtymällä kohteessa Nîmes ennen kuin saavuttiin Toulouse Francazalin lentokentälle. Lopuksi Cassio 1 laskeutui lopulliseen määränpäähänsä, Rochefortlauantaina 11. heinäkuuta 2021.
Kuvan luotto @VoltAero
Tämän Ranskan kiertueen päätteeksi on lennetty yli 28 tuntia ja ajettu vähintään 2600 kilometriä.
Jokaisella pysähdyspaikalla järjestetään opastettuja kierroksia, jotta vierailijat voivat arvostaa suunnittelua yhdistettynä hybridisähköisen lentokoneen hiljaiseen teknologiaan. Vierailijoille järjestetään myös tiedotustilaisuuksia, jotta he ymmärtäisivät, miten tämä innovaatio on syntynyt.
Kiertue tarjoaa myös alan ammattilaisille mahdollisuuden tutustua Cassio 1:een. Nämä kaksi yritystä voivat herättää ilmailualan toimijoiden uteliaisuuden alueellisen liikkuvuuden haasteisiin, jotka ovat meille kaikille yhteinen asia.
Näihin kuuteen esittelypäivään liittyy myös kaksinkertainen haaste Volt Aerolle ja Edeisille sekä teknisestä että organisatorisesta näkökulmasta. Ensimmäinen koskee Cassio 1 -konetta, jonka on osoitettava toimivuutensa ennen kuin se voidaan saattaa markkinoille lähitulevaisuudessa. Toinen koskee tapahtuman logistiikkaa, josta vastaa Edeis.
Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua 24/7 yksityislentoa varten numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi vierailla verkkosivuillamme devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.