ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

VoltAero, ranskalainen hybridiyksityiskone?

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Vuodesta 2017 lähtien VoltAero on ranskalainen startup-yritys, joka kehittää yksityisen hybridijetin mallia. Hanketta johtaa Jean Botti (VoltAeron toimitusjohtaja), entinen innovaatiojohtaja osoitteessaAirbus. Hänen entinen asemansa tekee hänestä ilmailualan innovaatioiden edelläkävijän. Hän vastasi E-fan-hankkeesta. airbus ensimmäisestä 100-prosenttisesti sähkökäyttöisestä lentokoneesta, joka ylitti Kanaalin vuonna 2015. VoltAero ei ole ensimmäinen vastuullinen yksityislentokonehanke. Alice on toinen.

Nykyään hybridilentokoneen luominen vaatii paljon teknistä edistystä. Miten ranskalainen startup-yritys aikoo vastata tähän haasteeseen? Mitkä ovat tämän uuden lentokoneen tekniset erityispiirteet? Näitä kysymyksiä tarkastelemme tässä artikkelissa.

Ranskalaisen hybridi-suihkukoneen Cassio historiaa

VoltAero on startup-yritys, joka on ollut olemassa vuodesta 2017. Nuoresta iästään huolimatta tiimi kokoaa yhteen 75 vuoden asiantuntemuksen ilmailualalta. Erityisesti Electric Cri-Cri -hankkeella vuonna 2011 ja E-fanilla vuonna 2015.

Hybridiyksityiskoneiden luominen edellyttää erityiseen haasteeseen tarttumista. Lentokoneen paino: sähköakut painavat paljon enemmän kuin täysi parafiinisäiliö. Meidän on siis luotava kevyt rakenne, joka kompensoi näiden välttämättömien akkujen painon. Tämän saavuttamiseksi tiimi työskentelee käsi kädessä eri kumppaneiden kanssa. Tavoitteena on saada aikaan ”Made in France” -tuote, joka on elinkelpoinen ja sertifioitu pitkällä aikavälillä.

Ranskalainen yritysAero Composites Saintonge (ACS) tekee tiivistä yhteistyötä VoltAeron kanssa tässä kunnianhimoisessa hankkeessa. Se on innovatiivisten komposiittimateriaalien asiantuntija. He tukevat yksityisen hybridijetin tiimiä turvallisuusstandardit täyttävän kevyen komposiitin kehittämisessä. Se vastaa myös Cassio 1 -testiprototyypin valmistuksesta. Lisäksi niiden oma sähköisen työntövoiman suunnittelutoimisto työskentelee VoltAeron kanssa akkujen luomisessa.

Safran Electrical & Power, tunnetun moottorivalmistajan tytäryhtiö, tukee VoltAeroa. Ranskalainen ilmailu- ja avaruusalan konserni varustaa Cassio 1:n ENGINEUS 45 -moottoreilla. Tämän prototyypin tarkoituksena on testata voimansiirtoa.

VoltAero tekee yhteistyötä myös Solution F:n kanssa. Ryhmän kanssa, jonka juuret ovat moottoriurheilussa. Solution F on tottunut haastavaan kulttuuriin ja tarjoaa ranskalaiselle startup-yritykselle hybridi-käyttövoimaratkaisuja.

VoltAeron viimeinen merkittävä kumppani on Nouvelle-Aquitainen alue. Se tukee ja valvoo hanketta erityisesti loppukokoonpanolinjan sijoittamiseksi alueelle.

Uusimmat uutiset Cassiolta

Saimme 21. lokakuuta 2020 todistaa Cassio 1 -prototyypin neitsytlentoa. Yksi Cassio 1:n tärkeimmistä haasteista on vähentää huomattavasti tämän kokoisen yksityisen suihkukoneen aiheuttamaa melua. Haaste ei välttämättä toteudu lentoonlähtö- ja laskeutumisvaiheissa. Loppulennon aikana ero on kuitenkin ilmeinen. Tämä on ensimmäinen voitto nuorelle valmistajalle, jonka kotipaikka on Médis (Charente Maritimes).

premier vol Cassio 1 jet privé hybride
Facebook – VoltAero

Tämä ensimmäinen onnistunut lento on rohkaissut VoltAeron hyvien uutisten saapumista. Marraskuun 19. päivänä ranskalainen tiimi ilmoitti asiasta lehdistötiedotteessa. Euroopan innovaationeuvosto on valinnut tuoreen lentokonevalmistajan. Näin ollen ne saavat taloudellista tukea osana Euroopan Green Deal -strategiaa ja elvytyssuunnitelmaa. Jean Botti ja hänen tiiminsä saavat tukea yhteensä 13,1 miljoonaa euroa. VoltAerolle tämän EU:n toimielimen sitoutuminen Cassio-hankkeen rahoittamiseen on merkki luottamuksesta tähän ajankohtaiseen haasteeseen.

VoltAeron, ranskalaisen hybridiyksilölentokoneen tulevaisuus

Nuori start-up-yritys on ilmoittanut rakentamisaikataulustaan, jonka tavoitteena on saada sertifiointi ja ensimmäinen sarjamyynti vuoteen 2023 mennessä. Aikataulu on tiukka tälle kunnianhimoiselle valmistajalle. Tiukka aikataulu, mutta ei saavuttamaton.

Muistutettakoon, että Cassio-lentokonemallistoon kuuluu yhteensä 3 mallia. Nämä kolme lentokonetta ovat kaikki hyvin samankaltaisia. Se, mikä ne todella erottaa toisistaan, on istuinten määrä. Aluksi meillä on Cassio 330 -malli, jossa on 4 istumapaikkaa. Sitten on Cassio 480, johon mahtuu jopa 6 henkilöä. Lopuksi meillä on Cassio 600, jossa on 10 istumapaikkaa.

Cassio jet privé hybride
Facebook – VoltAero

Kaikki kolme lentokonetta tarjoavat identtisen suorituskyvyn. Niissä on hybridisähköinen käyttövoima, joka vaihtelee 330 kilowatista 600 kilowattiin, kuten kunkin lentokoneen nimestä käy ilmi. Lisäksi niiden kantama on 3h30, kun ne lentävät 370km/h. Näin ollen toimintasäde on noin 1350 kilometriä. Lisäksi kukin lentokone voi nousta ilmaan ja laskeutua 548 metrin päähän. Saman suorituskyvyn saavuttamiseksi perinteinen potkuriturbiinikone kuluttaisi 44,3 prosenttia enemmän polttoainetta. Cassio lentää biopolttoaineella, mikä pienentää jälleen kerran sen hiilijalanjälkeä.

Yhteenvetona voidaan todeta, että VoltAeron ranskalaisella hybridiyksityiskoneella on monia etuja, ja sen tulevaisuus näyttää lupaavalta. Jean Bottille Cassio on vain ensimmäinen askel kunnianhimoisemmassa hankkeessa. Hänen perimmäisenä tavoitteenaan on uudenaikaistaa ilmailua ja tehdä siitä vastuullisempaa.