ÄLÄ VIIVYTÄ VARAUSTA LENTOLIPUIHIN KESÄKAUDEN VARALLE!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Yhden potkuriturbiinimoottorisen yksityislentokoneen pääsy Barcelonan lentoasemalle kielletty

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Maaliskuun 2022 lopusta lähtien AIP-julkaisussa (Aeronautical Information Publication) on ilmoitettu, että Barcelonan lentoasemalle pääsy yksityisille yksimoottorisille suihkukoneille on kielletty. Pääsyynä tähän olivat liialliset viivästykset ennakoimattomissa tilanteissa ja näiden liikesuihkukoneiden toimenpiteiden yhteydessä. Kansainvälinen lentoasema Josep Tarradellas Barcelone-El Prat on siis sulkenut ovensa kaikilta tämäntyyppisiltä liikelentokoneilta. Tämä vaikuttaa kuitenkin sekä liikelentotoimintaan että lentoyhtiöihin, joiden laivasto koostuu yksimoottorisista turboturbiinikoneista.

Kiellon tärkein syy: vasteajat

TBM 850
Photo Credit: Daher

Muistutettakoon, että yksimoottoriset yksityiset suihkukoneet ovat yleensä pieniä lentokoneita, joissa on vain yksi potkurimoottori. Verrattuna kaikkiin muihin yksityislentokoneisiin, joissa on vähintään kaksi moottoria. Liikelentotoiminnassa käytettäviä yksimoottorisia suihkukoneita ovat esimerkiksi Pilatus PC-12, TBM 850, Diamond DA50 ja Piper M600.

Miksi nämä lentokoneet, jotka on hyväksytty julkiseen matkustajaliikenteeseen ja näin ollen myös liikelentotoimintaan, eivät siis voi edelleen lentää Barcelonan lentoasemalle?

Yksi tärkeimmistä syistä on näiden yksimoottoristen yksityiskoneiden onnettomuuksien huono käsittely. Esimerkiksi Jetfly-lentoyhtiön Pilatus PC-12 -lentokoneella oli tekninen ongelma rullaustiellä Barcelonan lentoasemalla. Tapaus ei ollut vakava, mutta osia jouduttiin vaihtamaan. Koska niitä ei ollut heti saatavilla, lentokone oli pysäköitynä lentoasemalla kolme päivää. Tämäntyyppisessä tapauksessa korjauksen ei olisi pitänyt kestää tuntia kauempaa. Lentoaseman päällikkö ei kuitenkaan voinut hyväksyä tätä tilannetta.

Barcelona on Espanjan toiseksi tärkein lentoasema ( l’aéroport de Madrid). Se on kaupallisen lentoliikenteen tärkein keskus. Liikennemäärässä mitattuna liikelentoliikenteen osuus on vain vähän. Itse asiassa Barcelonan lentoasemalla kirjataan vuosittain 310 000 lentoa. Tästä määrästä vain 2 800 lentoa on liikelentoliikennettä. Liikelentotoiminta ei todellakaan ole Barcelonan lentoaseman ensisijainen tavoite. Alan ammattilaisille tällä on kuitenkin melkoinen vaikutus.

Kuten monet muutkin lentoasemat, Barcelona on liikelentotoiminnan vastainen. Yksimoottorinen potkuriturbiinikone vie kaupallisen lentokoneen paikan, joka tuottaa enemmän tuloja. Liikelentotoiminta ei näin ollen ole yhtä houkuttelevaa näille suurille keskuslentoasemille.

Cédric Lescop, liikelentotoimintaan erikoistuneen Jetfly-lentoyhtiön puheenjohtaja, sanoo.

Kiellon vaikutus liikelentotoimintaan

aéroport Barcelone vue de haut
Barcelonan lentoasema – Kuvan luotto: Flickr

Olemme nähneet, että Espanjan kansainvälisellä lentoasemalla suoritettiin 2800 liikelentoa liikelentotoiminnan toimesta. On myös muistettava, että tietyt yksittäiset potkuriturbiinikoneet, kuten Pilatus PC-12 ja TBM 50, ovat erittäin arvostettuja ja käytettyjä liikelentotoiminnassa. Joistakin niistä on tullut jopa liiketoimintaa. Tällainen on esimerkiksi Jetfly-yritys, joka on päättänyt sisällyttää laivastoonsa 40 Pilatus PC-12 -yksityiskonetta. Valitettavasti tämän operaattorin kannalta lennot Espanjan kosmopoliittiseen pääkaupunkiin eivät ole enää mahdollisia. Vaikka tällä ei ole suurta vaikutusta lentoyhtiön liiketoimintaan, se merkitsee kuitenkin noin viittäkymmentä lentoa vuodessa.

Tämä vaikuttaa myös muihin tilauslentoalan toimijoihin. Yksimoottoristen potkuriturbiinikoneiden valmistajat (Pilatus, Piper, Daher, …), GAMA (lentokoneiden valmistajien yhdistys) ja IAOPA (lentäjien ja lentokoneiden omistajien yhdistys) ovat kaikki ilmaisseet tyytymättömyytensä. Neovat syvästi huolestuneita tästä kiellosta, joka estää pääsyn yhdelle Euroopan tärkeimmistä lentoasemista ja näin ollen Barcelonan kaupungin ja alueen johtavaan liike- ja matkailukohteeseen”. Citation on peräisin niiden Barcelonan lentoaseman johtajalle lähettämästä yhteisestä kirjeestä.

Ellei tätä rajoitusta poisteta, liikelentotoiminta pääsee edelleen tälle espanjalaiselle lentoasemalle, mutta muiden yksityislentokoneiden ja liikelentokoneiden kanssa.

AEROAFFAIRES, olemme käytettävissä 24 tuntia vuorokaudessa, 7 päivää viikossa, ympäri vuoden. Vastaamme pyyntöönne mahdollisimman nopeasti devis en ligne tai puhelimitse numeroon +33 1 44 09 91 82.