ÄLÄ VIIVYTTELE TALVIKAUDEN LENTOJEN VARAAMISEN KANSSA!

Etsi lentokone, kaupunki tai tietoa…

Yksityislentojen vuokrauksen johtaja maailmanlaajuisesti

Yksityislentokoneet: kaikki mitä sinun tarvitsee tietää lentokoneiden rekisteröinnistä Ranskassa

Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991

20000
saatavilla olevia laitteita

45 000
vakuutettuja lentoja

120 000+
matkustajaa

4,9/5
asiakastyytyväisyys

100%
Hiilidioksidikorvaus

Oletko juuri ostanut yksityisen suihkukoneen, liikesuihkukoneen tai jopa VIP-kokoonpanoon varustetun matkustajakoneen? Onnittelut! Lennätpä sitten liike- tai huvilentoja, on yksi olennainen vaihe, joka sinun on otettava ennen kuin voit lähteä ilmaan: ilma-aluksen rekisteröinti Ranskassa.

Tämä usein monimutkaiseksi koettu hallinnollinen menettely on kuitenkin välttämätön, jotta lentokoneesi täyttää Ranskan ja Euroopan siviili-ilmailuvaatimukset. Se mahdollistaa erityisesti ilma-aluksen virallisen tunnistamisen, takaa sen jäljitettävyyden ja antaa luvan sen lailliseen käyttöön ilmatilassa.

Mutta miten yksityislentokone rekisteröidään Ranskassa käytännössä?
Mihin toimiin on ryhdyttävä, mitä asiakirjoja on toimitettava ja mitä kustannuksia siitä aiheutuu? Mihin organisaatioon kannattaa ottaa yhteyttä? Ja kuinka kauan se kestää?

AEROAFFAIRES on auttanut lentokoneiden omistajia kaikissa vaiheissa jo yli 30 vuoden ajan. Helpottaaksemme elämääsi olemme laatineet tämän kattavan, käytännönläheisen oppaan, joka on vaiheittainen opas, jonka avulla voit rekisteröidä yksityisen lentokoneesi täysin rauhassa.

Mitä yksityisen ilma-aluksen rekisteröinti on?

Yksityisen ilma-aluksen rekisteröinti on pakollinen, laissa säädetty menettely. Siinä ilma-alus rekisteröidään sen maan kansalliseen siviili-ilmailurekisteriin, jossa sitä käytetään. Ranskassa tämä viranomainen on Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC).

Jokaiselle rekisteröidylle ilma-alukselle annetaan kirjaimista ja numeroista koostuva yksilöllinen tunniste. Tunnus on näkyvissä ilma-aluksen rungossa, ja se näkyy myös kaikissa virallisissa asiakirjoissa, kuten lentosuunnitelmassa, lentokelpoisuustodistuksissa ja vakuutusasiakirjoissa.

Menettelyn päätavoitteena on varmistaa, että ilma-alus täyttää ilmailumääräyksissä asetetut turvallisuus-, huolto- ja jäljitettävyysvaatimukset. Rekisteröinnin avulla ilma-aluksen omistaja on myös helppo tunnistaa tarkastuksen, vaaratilanteen tai myynnin yhteydessä.

Se on siis olennainen vaihe, jos haluat lentää laillisesti ja täysin rauhallisin mielin, olipa kyse sitten henkilökohtaisista tai ammatillisista syistä.

Miksi yksityislentokoneen rekisteröinti on välttämätöntä?

Rekisteröinti on tärkeää, koska sen avulla ilma-alus voidaan jäljittää lennonjohtojärjestelmässä. Se myös takaa, että ilma-alus on nykyisten turvallisuusstandardien mukainen. Yksityisen ilma-aluksen rekisteröinnin ansiosta ilma-alus voidaan tunnistaa huolto- ja korjaustarkoituksia sekä vakuutustarkoituksia varten.

Rekisteröinnin avulla voidaan myös valvoa ilma-aluksen käyttöä erityisesti siviili-ilmailumääräysten noudattamisen sekä melu- ja ympäristöhaittojen rajoittamisen osalta.

Rekisteröinti mahdollistaa myös ilma-aluksen tunnistamisen onnettomuus-, putoamis- tai tulipalotapauksissa.

Kuinka paljon yksityislentokoneen rekisteröinti maksaa?

Yksityisen ilma-aluksen rekisteröinti on uusittava säännöllisesti. Jos ilma-alus myydään uudelle omistajalle tai jos sitä käytetään toisessa maassa, rekisteröinti voidaan siirtää.

Yksityisen ilma-aluksen rekisteröintikustannukset vaihtelevat sen mukaan, missä maassa ilma-alus on rekisteröity. Rekisteröintimaksut voivat sisältää hallinnollisia kuluja, tarkastusmaksuja ja veroja.

Esimerkiksi Ranskassa yksityislentokoneen rekisteröintikustannukset riippuvat sen suurimmasta sallitusta lentoonlähtöpainosta:

  • Alle 2 tonnin painoisesta lentokoneesta rekisteröintimaksu on noin 60 euroa.
  • Yli 2 tonnin painoisesta lentokoneesta kustannukset voivat nousta useisiin satoihin euroihin.

DGA:n verkkosivuilla ilmoitetaan, että rekisteröintimaksu on 91 euroa

Missä yksityinen lentokone voidaan rekisteröidä Ranskassa?

Ranskassa yksityiset ilma-alukset rekisteröidään Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC) -virastossa. Tämä on Ranskan siviili-ilmailusta vastaava viranomainen.

Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö (ICAO) määrää kuitenkin rekisteröintisäännöistä.

Yksityislentokoneen rekisteröimiseksi Ranskassa on täytettävä rekisteröintihakemuslomake. Lomakkeen saa DGAC:sta tai sen voi ladata suoraan DGAC:n verkkosivuilta.

Hakemuslomakkeeseen liitetään joukko asiakirjoja (ks. luettelo jäljempänä). Näihin kuuluvat ilma-aluksen lentokelpoisuustodistus ja vaatimustenmukaisuustodistus.

Kun hakemus on täytetty, se on lähetettävä DGAC:lle seuraavaan osoitteeseen:

DGAC – DTA/SDT/3

Ilma-alusten rekisteröintitoimisto

50 rue Henry Farman

75720 PARIS Cédex 15

Tämä organisaatio tutkii rekisteröintihakemuksen. Jos hakemus hyväksytään, ilma-alus rekisteröidään. Voit käyttää sitä Ranskassa.

Miten yksityislentokoneet rekisteröidään?

ICAO vastaa ilma-alusten rekisteröinnin kokoa, sijaintia ja muotoa koskevien standardien määrittelystä. Rekisteröinnin muoto koostuu ensimmäisistä merkeistä, jotka edustavat kunkin maan ICAO-koodia.

Tämän jälkeen seuraa kullekin maalle ominainen tunnuskoodi, joka koostuu kirjaimista tai numeroista. Jos tunnuskoodi alkaa kirjaimella eikä numerolla, kirjaimen eteen on lisättävä väliviiva.

Rekisteröintinumero on yksilöllinen. Kuten aiemmin todettiin, se koostuu kirjaimista ja numeroista. Sen on oltava näkyvissä ilma-aluksen rungossa. Erityisesti sen on oltava näkyvissä ilma-aluksen moottoreiden läheisyydessä.

Lisäksi rekisterinumeron on oltava kilvessä, joka on suunniteltu niin, ettei se sula tulipalon sattuessa. Tämä yksilöi ilma-aluksen.

Jokaisella maalla on oma kirjaimensa. Jos esimerkiksi rekisteröit yksityislentokoneesi Ranskassa, rekisteritunnus alkaa F-kirjaimella.

Tässä on joitakin muita esimerkkejä:

  • OE Itävallalle
  • G Yhdistyneelle kuningaskunnalle
  • N rekisteröinti Yhdysvalloissa
  • D Saksassa tapahtuvaan rekisteröintiin
  • HB tarkoittaa Sveitsiä.

Miten rekisteröin yksityisen ilma-aluksen Ranskassa?

Yksityisen ilma-aluksen rekisteröintiin liittyy useita vaiheita. Seuraavassa on lueteltu yksityislentokoneen rekisteröintiin Ranskassa liittyvät tärkeimmät vaiheet:

  • Rekisteröintihakemus: Ensimmäinen vaihe on rekisteröintihakemuksen tekeminen DGAC:lle (Direction Générale de l’Aviation Civile) täyttämällä lomake.
  • Rekisteröinnin saatavuuden tarkistaminen: DGAC tarkistaa, että haettu rekisteröinti on saatavilla, ja ilmoittaa asiasta.
  • Rekisteröintimaksujen maksaminen: Sinun on maksettava rekisteröintimaksu, joka vaihtelee ilma-aluksesi koon mukaan. Maksut voidaan maksaa verkossa tai sekillä.
  • Lentokelpoisuustodistus: Ennen kuin voit rekisteröidä ilma-aluksesi, sinun on saatava lentokelpoisuustodistus. Tämä edellyttää DGAC:n tarkastajan suorittamaa ilma-aluksen tarkastusta. Jos ilma-alus täyttää turvallisuusvaatimukset, saat lentokelpoisuustodistuksen.
  • Lopullinen rekisteröinti: Kun olet saanut lentokelpoisuustodistuksen, voit hakea ilma-aluksesi lopullista rekisteröintiä toimittamalla tarvittavat asiakirjat, kuten lentokelpoisuustodistuksen ja vaatimustenmukaisuustodistuksen.
  • Rekisteröintikilven saaminen: Kun olet saanut lopullisen rekisteröinnin, saat rekisterikilven asennettavaksi ilma-alukseesi.

Kun nämä vaiheet on suoritettu, voit lentää rekisteröidyllä ilma-aluksella.

Mitä asiakirjoja tarvitsen rekisteröidäkseni yksityisen ilma-aluksen Ranskassa?

Seuraavassa luetellaan asiakirjat, joita tarvitset rekisteröidäksesi yksityisen ilma-aluksesi Ranskassa.

1. Lentokelpoisuustodistus

Tämän todistuksen myöntää Direction Générale de l’Aviation Civile (DGAC). Tämä on virallinen asiakirja, jonka Ranskan siviili-ilmailun pääosasto (DGAC) on myöntänyt.

Se todistaa ilma-aluksen kyvyn lentää turvallisesti. DGAC:n tarkastajan suorittaman ilma-aluksen perusteellisen tarkastuksen jälkeen todistus myönnetään. Tarkastaja tarkastaa, että ilma-alus on voimassa olevien turvallisuusnormien mukainen.

Se on voimassa määräajan, ja se on uusittava säännöllisesti. Se on välttämätön, jos ilma-alusta aiotaan käyttää yksityis- tai kaupallisiin lentoihin.

Ilman todistusta ilma-alusta ei voi käyttää laillisesti eikä sitä voi rekisteröidä.

2. Ilma-aluksen vaatimustenmukaisuustodistus

Valmistajan tai maahantuojan edustaja antaa tämän todistuksen. Ilma-aluksen vaatimustenmukaisuustodistus on asiakirja, jolla todistetaan, että ilma-alus on seuraavien standardien mukainen:

  • suunnittelu
  • valmistus
  • toimivaltaisen sertifiointiviranomaisen vahvistamat turvallisuusstandardit.

Tämän asiakirjan antaa yleensä ilma-aluksen valmistaja tai sen valtuutettu edustaja. Se on välttämätön ilma-aluksen rekisteröinnin ja käyttöönoton kannalta, ja siinä on oltava yksityiskohtaisia tietoja ilma-aluksesta, kuten :

  • sarjanumero
  • malli, varusteet
  • tekniset ominaisuudet jne.

Lisäksi se sisältää tiedot ilma-alukselle tehdyistä vaatimustenmukaisuustesteistä. Näillä testeillä varmistetaan, että ilma-alus on sovellettavien turvallisuusstandardien mukainen.

3. Ilma-aluksen painoluokittelematon todistus

Tämä on prefektuurin myöntämä todistus. Ranskassa prefektuurin myöntämä certificat de non-gage on virallinen asiakirja. Sillä todistetaan, että velkojat tai veroviranomaiset eivät vastusta ilma-alusta tai omaisuutta.

Yksityisen ilma-aluksen rekisteröinti edellyttää matkatavarattomuustodistusta. Se takaa, että lentokoneeseen ei kohdistu velkoja tai rasitteita, jotka voisivat vaarantaa sen myynnin tai käytön.

Ilma-aluksen omistajan on haettava tätä todistusta viimeistään 15 päivää ennen rekisteröintihakemuksen jättämistä.

On tärkeää korostaa, että rekisteröimättömyystodistuksen puuttuminen voi viivästyttää rekisteröintiprosessia ja jopa estää sen.

4. Muut asiakirjat, jotka on liitettävä mukaan:

Kun haet ajoneuvon rekisteröintiä, tarvitaan myös muita asiakirjoja. Näitä ovat

  • Cerfa-hakemuslomake nro 15992*01.
  • Voimassa oleva ilmailun vastuuvakuutustodistus.
  • Ilma-aluksen kauppakirja tai kauppakirja.
  • Kopio ilma-aluksen omistajan passista.
  • Todiste ilma-aluksen omistajan osoitteesta.

Kuinka kauan yksityisen ilma-aluksen rekisteröinti Ranskassa kestää?

Yksityislentokoneen rekisteröintiin Ranskassa kuluva aika riippuu useista tekijöistä, kuten seuraavista

  • tarvittavien asiakirjojen saatavuus
  • teknisten tarkastusten suorittamiseen tarvittava aika
  • hallinnollisten hakemusten käsittely jne.

Yleensä rekisteröintiprosessi voi kestää useita viikkoja tai jopa kuukausia tapauksen monimutkaisuudesta riippuen. Asiakirjojen saatavuuteen tai tarkastusten aikatauluun liittyvät viivästykset voivat viivästyttää rekisteröintiä.

Aloita rekisteröintiprosessi mahdollisimman pian. Kerää kaikki tarvittavat asiakirjat ja sovi tapaaminen asianomaisten viranomaisten kanssa teknisiä tarkastuksia varten.

Tämä lyhentää odotusaikoja. Näin varmistetaan, että ajoneuvosi rekisteröidään mahdollisimman nopeasti.

Mitä etuja yksityislentokoneen rekisteröinnistä Ranskassa on?

Yksityislentokoneen rekisteröinnillä Ranskassa on useita etuja:

1. Pääsy ilmatilaan:

Kun ilma-alus rekisteröidään Ranskassa, se pääsee Euroopan ilmatilaan. Tämä mahdollistaa suuremman joustavuuden lentosuunnittelussa. Sillä on myös vapaa pääsy Schengen-alueelle.

2. Korkeat turvallisuusstandardit:

Ranska on tunnettu korkeista lentoturvallisuusstandardeistaan. Tämä takaa paremman suojan matkustajille ja miehistölle lentokoneessa.

3. Kansainvälinen maine:

Rekisteröinti Ranskassa voi auttaa vahvistamaan ilma-aluksen ja sen omistajan kansainvälistä mainetta. Tästä voi olla hyötyä liiketoiminnan kannalta.

4. Tullimuodollisuuksien yksinkertaistaminen:

Ranskan rekisteröinti voi helpottaa kansainvälisiä lentoja koskevia tullimuodollisuuksia. Tuloksena on sujuvampi kaupankäynti.

5. Tekninen asiantuntemus:

Ranskan viranomaisilla on laajaa teknistä asiantuntemusta ilma-alusten rekisteröinnistä ja sertifioinnista. Tämä takaa yksityisten ilma-alusten omistajille luotettavan ja tarkan rekisteröintiprosessin.

Kun yksityislentokoneesi on rekisteröity, voit antaa sen hallinnoinnin AEROAFFAIRESin tehtäväksi

Yksityislentokoneen rekisteröinti on olennainen vaihe kaikille omistajille, jotka haluavat lentää Ranskassa. Prosessi voi vaikuttaa monimutkaiselta.

Noudattamalla tarvittavia vaiheita ja toimittamalla vaaditut asiakirjat voit kuitenkin rekisteröidä yksityislentokoneesi turvallisesti ja säännösten mukaisesti.

Muista tarkistaa rekisteröinnin voimassaolo säännöllisesti. Näin vältät ongelmat tulevilla lennoillasi Ranskassa.

Kun olet rekisteröinyt lentokoneesi, tarvitseeko sinun huollattaa tai hallinnoida sitä? Soita AEROAFFAIRESiin.

Ota yhteyttä AEROAFFAIRESiin. Ilmailuasiantuntijamme palvelevat sinua ympäri vuorokauden numerossa +33 (0) 1 44 09 91 82 tai sähköpostitse: [email protected].

  • Onko yksityisen lentokoneen rekisteröinti kallista?

    Yksityisen ilma-aluksen rekisteröintikustannukset riippuvat asianomaisesta viranomaisesta ja alueesta, jolla ilma-alus rekisteröidään. Maksut voivat vaihdella ilma-aluksen koon, tehon ja iän mukaan.

  • Onko yksityislentokoneen rekisteröinnille erityisiä vaatimuksia?

    Erityisvaatimukset vaihtelevat toimivaltaisen valtion viranomaisen ja sen alueen mukaan, jossa ilma-alus on rekisteröity. Yleisesti ottaen yksityisten ilma-alusten omistajien on varmistettava, että niiden ilma-alus täyttää lentokelpoisuus- ja lentoturvallisuusvaatimukset ennen kuin se voidaan rekisteröidä.

  • Voiko yksityisen lentokoneen rekisteröintiä muuttaa?

    Kyllä, yksityisen ilma-aluksen rekisteröintiä on mahdollista muuttaa toimittamalla muutospyyntö asianomaiselle viranomaiselle. Yleisiä syitä ilma-aluksen rekisteröinnin muuttamiseen ovat omistajanvaihdos, lentotoimipaikan lisääminen tai poistaminen tai uuden turvallisuusstandardin hyväksyminen.

  • Kuinka kauan yksityisen ilma-aluksen rekisteröinti on voimassa Ranskassa?

    Yksityisen ilma-aluksen rekisteröinti Ranskassa on pysyvä niin kauan kuin ilma-alus pysyy samassa omistuksessa ja täyttää lentokelpoisuusvaatimukset. Jos ilma-alus kuitenkin myydään, rekisteröintimaa vaihtuu tai se poistetaan rekisteristä, on aloitettava uusi menettely.

  • Voiko ulkomailta ostetun yksityiskoneen rekisteröidä Ranskassa?

    Kyllä, Ranskassa on mahdollista rekisteröidä ulkomailta ostettu lentokone, jos se täyttää Ranskan ja Euroopan lentokelpoisuusvaatimukset. Vaatimustenmukaisuuden tarkistamiseksi voidaan vaatia DGAC:n suorittamaa teknistä tarkastusta.

  • Onko ulkomaisia rekisteröintejä Ranskassa rajoitettu?

    Muissa maissa rekisteröidyt ilma-alukset voivat lentää Ranskassa alkuperäisellä rekisteröinnillään, mutta jos ne sijoitetaan pysyvästi Ranskaan, Ranskan uudelleenrekisteröinti voi olla tarpeen erityisesti verotuksellisista tai toiminnallisista syistä.

  • Miten tarkistan yksityisen ilma-aluksen rekisteröinnin?

    DGAC ylläpitää julkista rekisteriä ilma-alusten rekisteröinneistä. Rekisteröinti on mahdollista tarkistaa myös erikoistuneilta alustoilta, kuten ICAO:n verkkosivuilta tai ilmailutietokannoista.

  • Mitä tapahtuu, jos rekisteröintiasiakirjani katoavat tai varastetaan?

    Jos asiakirja katoaa tai varastetaan, asiasta on ilmoitettava välittömästi DGAC:lle ja pyydettävä jäljennös asiakirjoista. Ilmoitus asianomaisille viranomaisille (poliisille tai santarmille) voi myös olla tarpeen.

  • Voiko Ranskassa rekisteröity lentokone lentää ulkomaille ilman lisämuodollisuuksia?

    Kyllä, mutta sillä edellytyksellä, että lennettävän maan tai määränpään paikallisia määräyksiä noudatetaan. Jotkin maat vaativat ennakkoluvan, erityisesti Schengen-alueen ulkopuoliset lennot.

  • Mitkä ovat seuraamukset, jos rekisteröinti ei ole voimassa?

    Ilman voimassa olevaa rekisteröintiä lentämisestä voidaan määrätä sakkoja, takavarikoida ilma-alus tai peruuttaa lentäjän lupakirja. Onnettomuuden sattuessa vakuutusyhtiöt voivat kieltäytyä korvaamasta vahinkoja.

  • Voinko valita rekisterinumeroni vapaasti?

    Ranskassa DGAC jakaa rekisteröinnit ennalta määritellyssä muodossa (esim. F-XXXX). Joskus on mahdollista valita osa yhdistelmästä, jos se on saatavilla ja viranomaiset ovat vahvistaneet sen.

  • Liittyykö rekisteröinti lentokoneen vakuutukseen?

    Kyllä, ilmailun vastuuvakuutuksen ottaminen edellyttää voimassa olevaa ilma-aluksen rekisteröintiä. Jos rekisteröinti muuttuu, vakuutuksenantajalle on ilmoitettava siitä, jotta sopimus voidaan päivittää.

  • Onko historiallisilla tai vintage-ilma-aluksilla erityisiä rekisteröintisääntöjä?

    Joihinkin vanhempiin ilma-aluksiin voidaan soveltaa yksinkertaistettuja menettelyjä tai erikoisnumerokilpiä, mutta niiden on silti noudatettava luokassaan voimassa olevia turvallisuusnormeja.

  • Mitä minun pitäisi tehdä, jos autoni poistetaan rekisteristä (myydään tai tuhotaan)?

    Sinun on ilmoitettava DGAC:lle rekisteristä poistamisesta sitä varten tarkoitetulla lomakkeella, toimitettava todistusasiakirjat (kauppakirja, tuhoamistodistus) ja palautettava rekisterikilpi. Tämän jälkeen annetaan kirjallinen vahvistus.

  • Sovelletaanko ammattikäyttöön tarkoitettuihin droneihin samoja rekisteröintisääntöjä?

    Ei, lennokkeihin sovelletaan erillisiä säännöksiä (rekisteröinti AlphaTangon kautta Ranskassa), mutta tietyt raskaat mallit saattavat vaatia samanlaista menettelyä kuin yksityislentokoneet.

    Jos sinulla on lisäkysymyksiä, ota rohkeasti yhteyttä suoraan AEROAFFAIRESiin tai DGAC:iin.