Belgialainen kansalaisjärjestö Transport & Environment (T&E) on julkistanut tutkimuksen lentoliikenteen hiilidioksidipäästöistä. Raportissa ehdotetaan parafiiniveron käyttöönottoa kaupallisilla lennoilla. Tätä veroa sovellettaisiin asteittain näihin lentoihin Euroopan unionissa. Heinäkuun puolivälissä 2021 Euroopan komissio ehdotti, että liikesuihkukoneet (sekä lentorahti- ja rahtilennot) olisi vapautettava tästä verosta.
Toimenpide, jonka jotkut lentoyhtiöt kiistävät
T&E-raportissa verotusta arvioitaisiin polttoaineen ympäristö- ja energiatehokkuuden perusteella. Tavoitteena on kannustaa lentoyhtiöitä käyttämään yhä enemmän SAF-polttoaineita (Sustainable Aviation Fuel), joista osa sisältää biocarburants, sillä niitä ei veroteta.
Vero on tarkoitus ottaa käyttöön noin kymmenen vuoden aikana, ja sen odotetaan tuottavan vuosittain 325 miljoonan euron tulot, koska sitä sovelletaan EU:n ja Yhdistyneen kuningaskunnan sisäisiin lentoihin. Nämä tulot voitaisiin mahdollisesti käyttää ilmailun hiilidioksidipäästöjen vähentämiseen, todetaan raportissa.
EU:n jäsenvaltiot ovat keskustelleet asiasta, ja jotkut niistä (Itävalta, Luxemburg ja Belgia) kannattavat jo veron välitöntä soveltamista. Ennen kuin veroa voidaan soveltaa, kaikkien 27 EU:n jäsenvaltion on kuitenkin päästävä yhteisymmärrykseen, mikä ei ole mikään helppo tehtävä.
Eurooppalaiset lentoyhtiöt, kuten Air France ja Lufthansa, ovat huolissaan siitä, että vero vääristää kilpailua. Kaikki eivät kannata tätä toimenpidettä. Airlines For Europe on ilmaissut huolestuneisuutensa siitä, että nämä lentokoneet saattavat tarkoituksella hankkia osan polttoaineestaan EU:n ulkopuolelta, jotta ne voitaisiin ainakin vapauttaa verosta.

Liikelentotoiminnan siunaus?
Yksityiset suihkukoneet ja les frets aériens (vol cargo) jäävät tällä hetkellä veron ulkopuolelle oikeudellisten rajoitusten vuoksi.
On kuitenkin huomattava, että liikesuihkukoneiden ilmailu voi hyvin. Vuonna 2019 joka kymmenes Ranskasta lähtevä lentokone oli yksityinen suihkukone. Toisin kuin kaupallinen ilmailu, jonka liikenne laski 60 prosenttia, liikesuihkukoneet pärjäsivät crise sanitaire, kriisin aikana. Tämä ei kuitenkaan ole jäänyt ilman seurauksia hiilidioksidipäästöjen kannalta. T&E raportoi, että vuosina 2005-2019 yksityislentokoneiden päästöt kasvoivat 31 prosenttia, kun taas kaupallisen lentoliikenteen päästöt kasvoivat 25 prosenttia.
Meidän on kuitenkin ymmärrettävä, että yksityinen ilmailuala aikoo tarjota vähemmän saastuttavia lentokoneita ja matkustusratkaisuja nopeammin.
Liikelentämistä käytetään kaksi kertaa enemmän lyhyillä, alle 500 kilometrin matkoilla. Tämä on huomattava etu, kun otetaan huomioon, että nämä lennot sopivat erinomaisesti hiilidioksidipäästöttömille lentokoneille. Useat hybridi- tai 100-prosenttisesti sähkökäyttöisiä lentokoneita koskevat hankkeet näkevät päivänvalon lähivuosina, ja liikeilmailu on niistä ensisijaisesti hyötyvä.
Lisäksi AEROAFFAIRES on käynnistänyt SKYCO2aloitteen, joka tarkoittaa, että 100 prosenttia lennon aiheuttamista CO2-päästöistä kompensoidaan sertifioidun metsänistutushankkeen avulla.
Haluaisitko vuokrata yksityisen suihkukoneen? Ilmailuasiantuntijamme AEROAFFAIRES palvelevat sinua 24/7 yksityislentoa varten numerossa+33 (0) 1 44 09 91 82. Älä epäröi käydä osoitteessa devis en ligne saadaksesi hinta-arvion yksityislennostasi.