Boeing 747-400: johdanto
Boeing 747 on maailman menestynein suihkukone.
Vain hieman yli 2 500 metrin kiitoratavaatimuksillaan Boeing 747 pääsee paljon useammalle lentokentälle kuin kilpailijansa luokassaan, ja sen kantama on 13 200 kilometriä matkanopeudella 800 km/h.
Boeing 747 vähän historiaa
Boeing 747 on yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeing Companyn tunnuskone. Historian ensimmäinen jumbojetti syntyi 1960-luvun lopulla, ja se on todellinen taivaan jättiläinen. Sille on ominaista sen 400 matkustajapaikan matkustajakapasiteetti. On sanomattakin selvää, että lentokoneen oli kyettävä kuljettamaan myös sen mukana kulkevat matkatavarat. Syntyessään tämä lentokone oli vastaus lentomatkustajien kasvavaan määrään. Lentoasemat olivat käymässä ylikuormitetuiksi, koska ei ollut tarpeeksi suuria lentokoneita, jotta matkustajavirtoja olisi voitu säädellä kysyntään nähden.
Alusta alkaen Boeing 747 suunniteltiin muutettavaksi rahtikoneeksi. Tuolloin ilmailuteollisuus kuvitteli, että matkustajakoneista tulisi lopulta supersoniques. Toisin sanoen ne lentäisivät äänen nopeutta nopeammin.
Koska tämä Boeing -lentokone on ääntä hitaammin lentävä hanke, amerikkalainen lentokonevalmistaja ennakoi lentokoneversion long-courrier tilausten mahdollista vähenemistä kuvittelemalla sen muunnettavaksi myös rahtikoneeksi. Lentokoneeseen olisi voitava ottaa kontteja. Myös lentoturvallisuuden kannalta Boeingin lentokoneen on osoitettava arvonsa. Insinöörit keksivätkin erityisen laskutelineen ja korkealle nostavat laitteet, jotta lentokone voisi kokonsa puolesta nousta ja laskeutua tavallisille kiitoradoille.
Ensimmäinen kansallinen lentoyhtiö, joka teki kiinteän tilauksen, oli Pan American World Airways vuonna 1966 25 koneesta.
Lentokoneiden aikajärjestys
- 9. helmikuuta 1969: lentokoneen ensimmäinen lento
- 15. tammikuuta 1970: Yhdysvaltojen silloinen ensimmäinen nainen Pat Nixon kastaa lentokoneen Washington-Dullesin kansainvälisellä lentoasemalla.
- 22. tammikuuta 1970: lentokone aloittaa liikennöinnin ensimmäisellä kaupallisella lennollaan New Yorkista Lontooseen.
- 1993: 1 000. Boeing 747 valmistuu
- heinäkuun 2020 loppu: Lentokonevalmistaja Boeing ilmoittaa lopettavansa uusien Boeing 747 -lentokoneiden tuotannon vuonna 2022, koska ne ovat vähemmän kannattavia kuin kaksimoottoriset mallit, kuten A350. Päätös liittyy koronaviruspandemiaan ja sen taloudellisiin seurauksiin.
Anekdootit
- Boeingin lentokoneet olivat 37 vuoden ajan matkustajakapasiteetiltaan maailman suurimmat. Se syrjäytettiin A380:n myötä.
- Boeing 747 -hanke oli niin tärkeä, että valmistaja joutui rakentamaan uuden tehtaan, jotta sinne saatiin sijoitettua loppukokoonpanolinja, joka pystyy valmistamaan tällaisen lentokoneen.
- Lentokone on kaksikerroksinen, ja sen tunnistaa rungon etuosassa olevasta ”kumpareesta”.
- Se voidaan muuntaa rahtikoneeksi.
- 3,5 miljardia matkustajaa on Boeing 747:n käyttöönoton jälkeen kuljetettujen matkustajien kokonaismäärä.
- 77,8 miljardia kilometriä on Boeing 747:n laivaston kulkema matka.
Boeing 747-400
Tämä Boeing 747 -perheeseen kuuluva malli on malliston myydyin lentokone. Se on myös nelimoottorinen lentokone, ja siinä on sama runko kuin perusmallissa, mutta se on teknisesti edistyneempi ja nykyaikaisempi, ja sen toimintasäde on pidempi.
Joitakin teknisiä tietoja:
- matkanopeus: 920 km/h
- mannertenvälinen toimintasäde: 13 450 km
- matkustajakapasiteetti:
- kolme luokkaa: 416 matkustajaa
- kaksi luokkaa: 524 matkustajaa
- yksi luokka: 660 matkustajaa
- miehistö: 2 lentäjää, kun aiemmissa versioissa oli 3 lentäjää.
Boeing 747 lentokoneen sisällä
Boeing on ensimmäinen leveällä rungolla rakennettu matkustajakone, ja sen matkustamo on kaksikerroksinen, eli siinä on kaksi matkustajatasoa. Ylin taso on se, joka antaa Boeingin siluetille eräänlaisen kumpareen sen tyypilliseen rungon muotoiluun. Tätä tasoa voidaan käyttää eri tavoin lentoyhtiöstä riippuen. Se voidaan muuttaa ensimmäisen luokan matkustajille varatuksi loungeksi, uudeksi matkustajien vastaanottotilaksi lisäämällä istuimia tai rahtitilaksi, kun kone muutetaan rahtikoneeksi. Ohjaamo on samalla tasolla kuin yläkansi, joten se on hyvin lyhyt.
Seuraavat edut Boeing 747-400
- Home : Boeing 747-400 on ihanteellinen liikennemuoto ryhmämatkoille. Siihen mahtuu jopa 660 matkustajaa tietyissä yhden luokan versioissa.
- Suorituskyky : Monien kaukoliikennelentokoneiden tapaan Boeing 747-400 on helppo lentää kahden mantereen välillä, sillä sen kantama on 13 450 km.
- Muunneltava: Jos et etsi ryhmämajoitusta, Boeing 747-400 voidaan muuntaa myös rahtikoneeksi tavaroiden kuljettamista varten.
Hintaesimerkki Boeing 747-400
- Pariisi-Frankfurt / 56 matkustajaa: 45 000 euroa.
Tarvitsetko hintaarviota?
TarjouspyyntöArvioi lentosi verkossa ja vastaanota tarjous sähköpostitse.
Tekniset ominaisuudet BOEING 747-400
Kone
- Valmistaja BOEING
- Malli 747-400
- Kategoria Reittilentokone
käytännön tietoa
- Kuljettajat 2
- Miehistö Ei
- Istuimet 450
- Matkatavaratilan tilavuus 24,07 m³
- Vessat oui
Mökki
- Matkustamonkorkeus 2,13 m
- Matkustamonleveys 3,45 m
Esitykset
- Matkanopeus 800 km/h
- Autonomia 13 200 km
Hinta
- Vuokrahinta 17 000 €/tunti
- Ostohinta 250 000 000 €
Tutustu verkkovertailijamme.
Esitykset du Boeing 747-400
- Vitesse maksimi 988 km/h
- Autonomies 13 450 kilometriä
- Matkustusnopeus 920 km/h
- Katto 13 000 m
Mitat du Boeing 747-400
- Pituus 70,6 m
- Korkeus 19,4 m
- Envergure 64,4 m
Motorisation du Boeing 747-400
- Moottorit Eri versioissa.
AEROAFFAIRES luvut
Yksityisten lentokoneiden vuokraus
vuodesta 1991
20000
saatavilla olevia laitteita
45 000
vakuutettuja lentoja
120 000+
matkustajaa
4,9/5
asiakastyytyväisyys
100%
Hiilidioksidikorvaus
Enimmäiskantama BOEING 747-400
Siirrä keskipistettä kartalla lähtöpaikkasi mukaan.

Tarvitsetko hintaarviota?
TarjouspyyntöOnko kysyttävää? Ota yhteyttä tiimiimme.

Isabelle CLERC
CEO AEROAFFAIRES

François-Xavier CLERC
AEROAFFAIRESin perustaja
Ilmastoasiantuntijamme ovat käytettävissänne auttamaan teitä jokaisessa varauksen vaiheessa.