Vuonna 1912 perustettu Fokker on hollantilainen ilmailualan valmistaja. Ilma-alusten historian keskeinen henkilö, Anthony Fokker, antaa alkusysäyksen tälle ilmailuteollisuuden jättiläiselle.
Yritys on erikoistunut lentokonesuunnitteluun ja sen pääkonttori sijaitsee Saksassa, Johannisthalissa, Berliinin kaupunginosassa.
Vuodesta 2015 lähtien Fokker on ollut GKN Aerospace -konsernin omistuksessa ja se on muodostanut GKN:stä ilmailuyksikön.
AEROAFFAIRES palaa Fokkerin ilmailuyrityksen historiaan ja saavutuksiin.
Fokker tänään:
Muutamia avainlukuja:
Yli 100 vuoden olemassaolon ja saavutusten aikana Fokker on mahdollistanut lukuisten lentokoneiden valmistamisen. Tässä on yhteenveto näistä joitakin lukuja:
- 213 : se on valmistettujen Fokker 50 -koneiden määrä.
- 4 : edustaa valmistettujen Fokker 6 -koneiden lukumäärää.
- 47 : nämä ovat valmistettuja Fokker 70 -koneita.
- 283 : edustaa valmistettujen Fokker 100 koneiden määrää.
- 586 : se on Fokker F27 Friendship -koneiden määrä, joita Fokker on valmistanut.
- 241: se on Fokker F28 Fellowship -koneiden määrä, joita Fokker on rakentanut.
Sitoutunut ilmailualan valmistaja:
GKN Aerospace:n ja Fokkerin lähestymistapa on selvä: ajan henkeen sopeutuminen ja kestävän lähestymistavan valitseminen.
Tänä aikana, jolloin ilmastonmuutoksen haasteet ovat suuria, ilmailuteollisuuden on kehitettävä suuntaansa. Fokkerin tytäryhtiöt ovat mukana tässä prosessissa.
DKN (Fokker) tekee kaikkensa kehittääkseen teknologioita, jotka mahdollistavat jo käytössä olevien lentokoneiden hiilidioksidipäästöjen vähentämisen.
Samoin tämä kestävyysnäkökulma otetaan huomioon uuden sukupolven laitteiden suunnittelussa. Vähemmän saastuttavia ja pitkällä aikavälillä CO2-päästöttömiä, tällaista Fokker toivoo laitteilleen.
Vuoteen 2050 mennessä ilmailuyritys pyrkii saavuttamaan nollan symbolisen kasvihuonekaasupäästöjen mittarin.
Ympäristöystävällisten lentokoneiden suunnittelun lisäksi myös tehtaat hyötyvät muutoksista tähän suuntaan. Itse asiassa, kuten muutkin lentokonesuunnittelijat, GKN:n tehdas Alankomaissa on vuodesta 2021 asti ollut 100 % uusiutuvan energian käytössä.
Lisäksi ympäristön kunnioittamiseksi tehdään muita toimenpiteitä, kuten vaarallisten materiaalien kierrätys ja asianmukainen hävittäminen. Kestävä ilmailu on nykyisin lentokonesuunnittelijoiden keskeinen tavoite.
Fokkerin ilmailualan valmistajan historia
Fokkerin alkuperä
Kaikki alkaa ilmailun pioneereista, hollantilaisesta Anthony Fokkerista. Tämä ilmailuinsinööri syntyi vuonna 1890.
Anthony Fokker toimi koko uransa ilmailu-alalla.
Hän toteuttaa ensimmäisen lentokoneensa 20 vuoden ikäisenä, nimeltään ”The Spin”. Tämä propellikone on Alankomaiden ensimmäinen kone, joka lentää kotimaassaan ja ylittää Haarlem-nimisen kaupungin.
Ensimmäisen maailmansodan aikana hollantilaisen insinöörin oli tuotettava lentokoneita Saksan ilmavoimille. Hän tekee yhteistyötä ilmailuinsinööri Hugo Junkersin kanssa. Tuolloin luodaan:
-
- Fokker E.III
- Fokker Dr1
- Fokker D VII.
Nämä mallit ovat menestyksellisiä Saksan ilmavoimissa.
Vuonna 1919 sodan päättymisen jälkeen A. Fokker palaa Alankomaihin yhteistyönsä päätyttyä H. Junkersin kanssa. Hän perusti oma ilmailuyrityksensä.
Fokkerin ilmailualan valmistajan alkuvuodet 1919–1955
- 1919 : A. Fokker perustaa Netherlands Aircraft Factoryn (Fokker) Amsterdamissa, Alankomaiden pääkaupungissa. Hän valmistaa pääasiassa siviililentokoneita matkustajien kuljetusta varten kaupallisilla reiteillä. Kuitenkin hän jatkaa myös sotilaslentokoneiden valmistamista, kuten tekee ensimmäisen maailmansodan aikana. Nämä koneet ovat myös käytettävissä toisen maailmansodan aikana.
- 1925 : Fokkerin ilmailuteollisuus kehittyy yhdeksi maailman suurimmista. Lentokoneteollisuus omistaa tehtaita sekä Alankomaissa että Yhdysvalloissa.
- 1939 : Anthony Fokker kuolee Yhdysvalloissa, New Yorkissa. Hän jättää jälkeensä kukoistavan ilmailuyrityksen juuri ennen toisen maailmansodan alkua.
- 1951 : Fokkerin tehtaat Alankomaissa tuhoutuvat sodassa. Ne on tarpeen palauttaa. Uusi tehdas sijaitsee lähellä Amsterdamin, lähellä Schipholin lentokenttää. Lisätehtaita perustetaan myöhemmin maahan. Fokker elpyy ja vakiinnuttaa asemansa. Teollisuus kukoistaa useiden vuosien ajan ja lentokonesuunnittelu ja -toimitukset jatkuvat.
- 1955 : Tuona vuonna Fokker F27 Friendship tekee ensilentonsa. Se on linjalentokone. Sitä pidetään yhtenä parhaista toisen maailmansodan jälkeisistä valmistetuista koneista. Lisäksi se on seuraavina vuosina yksi kaikkein myydyimpien turbopropellereiden markkinoilla. Peräti 800 kappaletta toimitetaan vuoteen 1986 mennessä.
Fokkerin ilmailuyrityksen alkuvuodet 1958–1969
- 1958 : Fokker vahvistaa mainettaan Fokker F28 Fellowshipilla. Se tekee ensilentonsa tänä vuonna ja vahvistaa yhtiön asemaa innovaatioissa, joita seuraavat malliversiot Fokker 50, Fokker 70 ja Fokker 100.
- 1969 : Fokkerista tulee VFW:n (Vereinigte Flugtechnische Werke) partneri, saksalaiselle ilmailualan valmistajalle. Yhdessä he tekevät paineistetut moduulit amerikkalaiselle avaruuslaboratorio Spacelabille.
Fokkerin valmistaja sodan jälkeen
Fokker ei toiminut toisen maailmansodan aikana. Tämä tapahtuma merkitsee ennennäkemättömän rappion alkua yritykselle. Toisen maailmansodan jälkeen tehtaat tuhoutuvat, eikä niitä voi käyttää.
Muiden valmistajien tehtaat olivat toimineet sodan aikana ja säilyneet ehjänä. Tämä mahdollisti heille toimintansa jatkamisen sodan jälkeen. Valitettavasti näin ei tapahtunut meidän hollantilaisen valmistajamme kohdalla.
Yritys onnistuu kuitenkin rakentamaan kaksi tehdasta Alankomaissa. Näin ollen se tarjoaa mallit:
-
- Fokker F27 Friendship
- F28
- F50
- F70
- F100.
Kuitenkin ilmailuyritys tarvitsee apua uusien laitteiden valmistamisessa. Ilmailualan valmistaja yhdistyy VFW:n kanssa ja mallintaa VFW F24 -lentokoneen. Valitettavasti tämä päättyy epäonnistumiseen.
Ilma-alusvalmistaja uppoaa yhä syvemmälle, kunnes se menee konkurssiin vuonna 1996.
Fokkerin purkaminen
1996 : Tämä päivämäärä merkitsee Fokkerin ilmailutoiminnan loppua itsenäisesti. Se on Fokkerin purkaminen.
Yritys jättää jälkeensä lukuisten lentokoneiden saavutuksia, jotka ovat edelleen käytössä tänään.
Yhtiö tullaan ostamaan muilta toimijoilta. Fokkerin erityispiirre on se, että se säilyttää toisinaan identiteettinsä eri luomien haarojen kautta.
Fokkerista Dutch Spaceen
Sen toiminta avaruusteollisuudessa tulee itsenäiseksi, ja tämä itsenäinen haara nimetään Dutch Spaceksi. Sen ilmailuvarustelutoimintojen, lentokonesuunnittelun ja kunnossapidon osalta ostaa Stork Aerospace -konserni.
Dutch Spacesta Fokker Technologiesiin
Lopuksi perustetaan entity nimeltä Stork Fokker. Tämä toimii jo käytössä olevien Fokker-lentokoneiden hallinnoijana, joita on noin 1200 tuolloin.
Vuonna 2010, lähes viisitoista vuotta menestyksen jälkeen, Stork Aerospace Group vaihtaa nimekseen Fokker Technologies. Ilmailualan valmistaja Fokkerin perintö säilyy.
Fokker Technologies perustaa useita tytäryhtiöitä, kuten:
-
- Fokker Elmo
- Fokker Aerostructures
- Fokker Landing Gear
- Fokker Services.
Fokker Elmo on erikoistunut liitäntöihin ja toimii erilaisilla alueilla, kuten Pohjois-Amerikassa ja Kiinassa.
Fokker Aerostructures -liiketoiminta on omistautunut ilmailurakenteiden työstämiseen.
Alustojen tuotanto on Fokker Landing Gearin vastuulla.
Lopuksi Fokker Services vastaa lentokoneiden sisätiloista, eli ohjaamojen optimoinnista keventämällä niitä mahdollisimman paljon. Tämä tytäryhtiö vastaa myös lentokoneiden elektroniikasta varustamalla niitä elektronisilla järjestelmillä.
Uusia yhdistyksiä
Samana vuonna 2010 Fokker tekee yhteistyötä ilmailuvarusteluyrityksen Goodrich Corporationin kanssa.
Yhdessä he valmistavat varaosia komposiittimateriaaleista eri lentokonesuunnittelijoille, kuten Bombardierille.
Seuraavina vuosina Fokkerin eri tytäryhtiöt tekevät yhteistyötä ilmailualan valmistajien kuten Dassault Aviationin tai Boeingin kanssa. Fokkerin yksiköt toimittavat komponentteja kyseisten valmistajien lentokoneille.
Fokker ei ole enää se ilmailualan valmistaja, joka se aikaisemmin oli. Sen yksiköt toimivat ilmailuvarustelijoina erilaisilla ilmailualan segmenteillä ja eri kansainvälisten valmistajien koneilla.
Fokkerin palauttaminen GKN Aerospaceen
Vuonna 2015 GKN Aerospace -yritys (Guest, Keen ja Nettlefolds), erikoistunut ilmailu- ja autovarusteisiin, ostaa Fokkerin yksiköt hintaan 706 miljoonaa €.
Fokker Technologiesin yksiköt ovat säilyttäneet saman nimen, mutta ne ovat nyt GKN:n hallinnoimia ja integroituja.
Fokker-lentokoneiden suunnittelu
Eurooppalaisella ilmailun valmistajalla on laaja valikoima ilmailuvälineitä. Se varustaa sekä pitkän matkan lentokoneita, kuten Concorden, että keskipitkän matkan koneita, kuten Dassault Falconia.
Ilmailujättiläinen tekee lopullisen kokoonpanon tuleville lentokoneille lentoyhtiölle.
Se integroi järjestelmät, rungon ja kaikki ilmailuteknologiat. Kaikki nämä teknologiset varusteet estävät pyörteen ja erottuvat ilmailumarkkinoista. Fokker ei pyri suureen näyttävyyteen rakentamalla maailman suurinta lentokonetta. Valmistaja haluaa tarjota tehokkuutta ilmailun kuljetuksille ja täydellistä lentokoneiden toimitusta.
Ilmailuteollisuuden toimijat pyrkivät erottumaan ilmailumarkkinoilla.
Fokkerin ilmailualan valmistajan toiminnot
Fokkerin toiminnot GKN Aerospace -konsernissa
Tällä hetkellä GKN Aerospace -varusteteollisuus on maailman suurin toimittaja tällä alalla.
Yritys sijaitsee Yhdistyneessä kuningaskunnassa. Se on kansainvälisesti läsnä 41 paikassa 13 eri maassa.
Ei vähempää kuin 90 % tällä hetkellä käytössä olevista lentokoneista hyötyy GKN:n (ja siten myös Fokkerin) asiantuntemuksesta ja varusteista.
Yritys kehittyy jatkuvasti ja etsii aina innovatiivisempia ratkaisuja.
Se sitoutuu kehittymään aikansa haasteiden mukana ja tuomaan tarvittavat muutokset ilmailuteollisuuteen.
GKN korostaa myös ilmailuturvallisuuden erityispiirteiden kunnioittamista, jotta miehistön jäsenet voisivat tuntea olonsa turvalliseksi.
Fokkerin eri yksiköiden toiminnot
Fokkerin eri yksiköiden, kuten Fokker Technologies, Fokker Services ja Fokker Techniek, toiminnot ovat monipuolisia.
GKN:n johdolla Fokker kehittyy ilmailuvarustajana. Nykyisin yritys ei enää valmista lentokoneita alusta alkaen, vaan se osallistuu erilaisten ilmailuvalmistajien lentokonesarjan valmistamiseen ja toimittaa myös varaosia.
Esimerkiksi Fokker on työskennellyt erityisesti Airbusin, Boeingin ja Dassault Aviationin lentokoneiden parissa.
Kuten itsenäinen toimittaja, Fokker tarjoaa asiantuntemustaan:
-
- laskeutumisjärjestelmien suunnittelu
- lentokonestruktuurit
- erilaiset varusteet
- integroitu sähköjärjestelmä lentokoneissa.
Samoin yritys voi tehdä huoltoa toimittamilleen osille tai valmistaa varaosia. Yli 100 vuoden perinnön ansiosta Fokker on yksi ilmailuvarusteiden maailman johtajista.
Fokker-lentokoneiden laivasto
Vuodesta 1912 perustettua ilmailuvalmistaja Fokker on valmistanut lukuisia lentokoneita. Sekä siviili- että sotilaslentokoneita.
Huomattavimmat siviililentokoneet ovat ilman muuta:
- Fokker 27
- Fokker 50
- Fokker 60
- Fokker 70
- Fokker 100.
Esittelemme teille kaksi konetta, jotka ovat edelleen liikenteessä.
Fokker 100 :
Myös nimeltään F100, tämä kone on lyhyen matkan linjalentokone.
Se voi kuljettaa enintään 109 matkustajaa. Se voidaan asentaa kahdella eri luokalla matkustamossa. Tämä mahdollistaa 97 matkustajan kuljettamisen.
Sen kantama on 2 700 km täydellä matkustajamäärällä ja se on ihanteellinen lyhyille alueille, jopa kansainvälisille lennoille.
Se on myös erittäin soveltuva ryhmälennoille, esimerkiksi lyhyille matkoille.
Fokker 100, joka on hyödyntänyt useita innovaatioita, omaa hyvin alhaiset ylläpitokustannukset. Se tarjoaa erittäin hyvän hinta-laatusuhteen verrattuna muihin samankaltaisiin koneisiin.
Ennen Boeing 737:n tai Airbus A319:n saapumista, F100 oli yksi liikenteen johtajista.
Tässä koneessa on yksinkertainen matkustamon asettelu, jossa on 2 riviä 2- ja 3-paikkaista istumapaikkaa, joita erottaa keskikäytävä.
Fokker 50 :
Tämä on turbopropellikone, jonka tuotanto on lopetettu vuonna 1997.
Se on eräänlainen pienempi versio Fokker 100:sta. Itse asiassa se voi kuljettaa enintään 55 matkustajaa matkustamossaan 1 500 km:n matkoilla.
Kannastaan johtuen se on ihanteellinen lyhyen matkan alueille.
Nykyisin noin 25 lentoyhtiötä käyttää Fokker 50 -koneita. Samalla tavalla kuin Fokker 100, tätä voidaan käyttää myös yksityislentoon ryhmien kuljettamiseen esimerkiksi seminaariin.
Se voidaan myös vuokrata ja yksityistää urheilujoukkueiden tai yritysten kuljettamiseen seminaariin.
Vuokraa lento Fokkerilla AEROAFFAIRES:n kautta:
Tiedät nyt kaiken Fokkerin ilmailualan valmistajasta.
AEROAFFAIRES:ssa tiimimme on valmiina auttamaan Fokkerin vuokraamisessa. Ota meihin yhteyttä numeroon +33 (0) 1 44 09 91 82, 24/7. Älä epäröi ottaa meihin yhteyttä tai täyttää verkkosivujemme lainapyyntö. Etsimme sinulle parhaiten sopivan yksityislentokoneen.