Mikä on yliäänilentokone? Tiesitkö, että yliäänilentokone on lentokone, joka voi lentää äänen nopeutta (Mach 1) nopeammin? Tiedätkö yliäänilentokoneiden historian? Tässä artikkelissa saat selville kaiken, mitä olet aina halunnut tietää yliäänilentokoneista.
Yliäänilentokoneiden historia
Kylmä sota yliäänilentokoneiden alkulähteillä :
Kylmä sota oli teknologiselle kehitykselle suotuisa ajanjakso. Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton välisen avaruuskilpailun lisäksi Neuvostoliitto kilpaili kahden muun länsimaisen armeijan, Ranskan ja Ison-Britannian, kanssa.
Tämän kiihkeän kilpajuoksun tavoitteena oli rakentaa siviilikäyttöön tarkoitettu yliäänikuljetuslentokone (SST), joka tunnettiin Ranskassa nimellä Concorde.
Yliäänilentotoiminnan keskeiset päivämäärät eri puolilla maailmaa :
Vuonna 1956 Ranska ja Iso-Britannia aloittivat projektin valmistelun ja yhdistivät voimansa vuonna 1962. Ensimmäinen Concorde lensi vuonna 1969 ja aloitti kaupallisen liikennöinnin seitsemän vuotta myöhemmin.
Ensimmäinen yliäänikone lensi Venäjällä vuonna 1968. Se oli Tupolev Tu-144.
Yhdysvaltojen ilmailuhallinto (Federal Aviation Administration) valitsi vuonna 1966 Boeing rakentamaan amerikkalaisen High Speed Civil Transport (HSCT) -yliäänilentokoneen. Presidentti Nixon kuitenkin perui hankkeen vuonna 1971, koska se oli liian kallis.
Concorde menestys ja katastrofit :
Miksi Concorde oli ainoa kaupallinen lentokone?
Vuonna 1978 Tu-144 hylättiin kahden vakavan onnettomuuden jälkeen. Sittemmin ranskalais-brittiläisestä Concordesta on tullut ainoa liikennelentokone , joka pystyy ylittämäänAtlkolmen tunnin aikana yli 2 Machin nopeudella. Concorde on tekninen menestys.
Concorde-katastrofit :
Concorde oli loistavista päivistään huolimatta myös taloudellinen ja ekologinen katastrofi.
Sen 4 000 mailin toimintasäde esti sitä hyödyntämästä potentiaalisesti kannattavia reittejä, kuten Los Angeles-Tokio ja Los Angeles-Sydney.
Pakokaasut sisältävät myös typen oksideja, jotka vahingoittavat vakavasti otsonikerrosta.
Kuinka paljon maksaa paikka Concorden kaltaisessa yliäänikoneessa?
British Airwaysin mukaan vähimmäiskustannukset ovat 1814 dollaria istumapaikkaa kohti.
Meno-paluulippu New Yorkista Lontooseen maksaa 8 729 dollaria, kun taas turistilippu 747-koneeseen maksaa samalle matkalle vain 300 dollaria.
Syyt siihen, miksi yliäänilentokoneet poistettiin käytöstä, ja yritykset niiden elvyttämiseksi:
Concorde, ranskalais-brittiläinen lentokone, joka otettiin käyttöön vuonna 1976, suljettiin vuonna 2003 kannattamattomuuden ja Gonessen katastrofin vuoksi.
Vuonna 1975 käyttöön otettuneuvostoliittolainen Tupolev Tu-144 poistui käytöstä vuonna 1978 vain 102 reittilennon jälkeen.
Tulevaisuuden Concorde, Ouverture,kuljettaa 55 matkustajaa 8 000 kilometrin matkalla vuoteen 2030 mennessä.
Tulevaisuuden yliäänilentokoneet
Concorden ura päättyi Ranskassa 17 vuotta sitten, eikä yksikään yliäänikone ole enää lentänyt planeetan yli.
Sittemmin useat yritykset ovat pyrkineet elvyttämään näitä tunnettuja lentokoneita yrittämällä korjata niiden suurimman puutteen: suuren polttoaineenkulutuksen.
Nämä yritykset ovat :
- Aerion, jonka hanke peruttiin toukokuussa 2021 rahoituksen puutteen vuoksi.
- Boom Supersoinc , joka on esitellyt toisen prototyypin
- Virgin Galactic on työskennellyt oman lentokoneensa parissa jo vuosia.
XB-1: Concorden ainoa todellinen tulevaisuus
Boom Supersonic on ilmoittanut XB-1:n käynnistämisestä keskiviikkona 7. lokakuuta 2020.
Vaikka ensimmäiset testit oli suunniteltu vuodelle 2021, nykyinen toimitusjohtaja Blake Scholl myöntää viivästyksen, mutta vakuuttaa, että kaikki testit sujuvat ongelmitta.
XB-1-koneen arvioidaan pystyvän kuljettamaan 65-88 matkustajaa. Ja se pystyy lentämään Pariisin ja Montrealin välillä 3 tunnissa ja 45 minuutissa. On kuitenkin luultavasti vielä 10 vuotta, ennen kuin se otetaan käyttöön.
Myrskyisestä menneisyydestään huolimatta yliäänilentokoneella on tulevaisuus. Se voi olla jälleen käytössä lähivuosina.